bert skrev:hörde en som pratade om detta en gång och jag har ju för mig ha sa nåt om nån
axel som man kom åt genom en
lucka som skulle vridas ett halvt varv men vred man på fel håll så var det nåt som hoppade av och då var man tvungen till och plocka isär växellådan
Jeg "tror" den øvre skiftegaffelakslingen skal vris 180 grader medurs for å koble ut sperren på 4.
växel i høgserien. Det finns en settskrue på siden av växellådan som låser fast akslingen, denne må åpnes. For å vri akslingen kommer man muligens åt i framkant av växellådan, altså mellom dieseltank og låda der akslingene stikker ut litt.
Om man vrir akslingen åt fel håll så ramler det visst ned en
konisk pinne eller noe sånt inne i lådan, da får man sysselsetting noen dager før man kan kjøre igjen....
Undersøkte litt om dette etter at jeg kjøpte 855'n for flere år siden, men har ikke tatt sjansen uten at jeg vet 100% sikkert hvordan det skal gjøres.
Har VHB, kan sjekke der i morgen.
Bjørn