Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering av min Volvo T32-53:a

53 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Björn Nordin (trådstartaren)

#1 » 13:05:27, 23-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Jag tänkte visa lite bilder från renoveringen av min traktor som blev klar i våras, precis lagom till Gammeldags Marknad i Malmköping. Jag började renoveringen för två år sedan men diverse föräldraskap, husreparationer och annat onödigt har dragit ut på det hela. I skrivande stund är traktorn delvis sönderplockad igen i fronten för pumpmontering, kommer lite fler bilder efterhand.
Här har jag hittat det mossiga objektet på Wahlbergs skrot utanför Flen. Den har tillhört försvaret och varit utrustad med winsch.
Bild

Traktorn körde jag hem med liftdumper som jag jobbade med för tillfället och förskönade föräldrarnas tomt med projektet för en tid framöver. Här är den ganska demonterad, mer än så här plockade jag inte ner den, motorn lät fint och oljan var ren. Blev dock tvungen att öppna locket på växellådan och spetta loss 1:an och backen som rostat fast pga kondens i lådan.
Bild
Den hade som synes många lager färg efter tjänsten hos kronan. Ingen hydraulik fanns monterad men skrothandlarn hade en bakdel med jordbrukslyft som jag fick med på köpet, den fick jag komplettera med en lyftkolv+cylinder som jag kom över hos Torsby Traktordemontering.
Bild

Alla stora delar blästrades med våtbläster som rev bort all lös färg och rost på ett förvånansvärt effektivt sätt. Den fyllde också stövlarna snabbt med sand och vatten! Alla mindre delar fixade en bekant så att de blev blästrade hos Volvo Parts i Flen, de blev som nya. Allt lackades ute i det fria med tvåkomponents grund och ytlack från Barkmans färg i Eskilstuna, kanonkillar att handla av!
Bild
Bild
Motorfärgen är egentligen för ljus, den ska vara mer mossgrön. Den här kulören sitter på Volvos dieslar.
Bild
Här har den äntligen blivit flyttbar på egna hjul
Bild

Min far och jag byggde ett helt nytt grenrör då det gamla var helt slut och föll i bitar. Det är gjort av två utskurna flänsar i 12 mm material som svetsades ihop med en hög aducerade svetsböjar från Rinkaby samt några kortare rörstumpar. Alla utblås samlas i en fyrkantig burk som leder ut i skorstenen som på originalet. Någon förvärmning behövs inte längre eftersom den bara går på bensin. Om jag hittar DXF-filen till flänsarna så lägger jag upp dem under downloads om någon är intresserad av ett liknande bygge.
Bild

Här är den nästan klarmonterad. Sambon verkar vara ivrig att provköra!
Bild
Den nya lyften, saknas ett par stag så armarna hänger i kedjor tills vidare.
Bild

På plats i Malmköping på Gammeldags Marknad, maj 2007.
Bild

MVH:Björn
Senast redigerad av Björn Nordin 18:37:38, 23-10-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32



Holger

#2 » 13:13:03, 23-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Björn,

tack för de fantastiska bilderna!
Det är sällan man ser en så fint renoverad traktor! :thummar:

Björn Nordin skrev:Jag började renoveringen för två år sedan men diverse föräldraskap, husreparationer och annat onödigt ...

:lmao: :lmao:
Jo, det gäller ju att sätta rätt prioriteter! :grin:

Hälsningar
Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tim_S

#3 » 08:54:08, 24-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En renovering i min smak! Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

Lars-Gunnar Åström

#4 » 01:45:55, 31-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj,oj så fint renoverat. Det påminner mig om min morbrors traktor som var en T22 tror jag och den var röd och gick på fotogen. Jag åkte mycket med honom som liten och halvsatt på skärmen hållans mig i ena lyktarmen.

Huga, detta gick då men nu skall ju folk förfasa sig. Visst var det lite läskigt nu när man tänker på det. Hade man fallit framåt hade ju traktorhjulet gått över en om inte föraren stått på bromsen. Han tittade ju inte alltid framåt då han kunde ha något redskap som krävde att han såg efter hur det gick där bak.

Erkänner gärna att det var spännande at vara "kärut" och hänga med honom. Sedermera kunde jag köra åt honom och jag var där och plöjde och spred ut skit i 2 veckor. Dyngan handlastade jag och alla som provat vet att det väger ton. Kan ännu idag inte fatta att jag gjorde det men jag var 18 år och oförstörd kan man säga.

Tack för att du visade bilderna och fick mig att minnas en förgången tid. :thummar:

Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

Matthew

#5 » 13:41:47, 01-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

mkt fina bilder, bra jobat !

//Mattias
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Björn Nordin (trådstartaren)

#6 » 13:26:43, 27-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de trevliga kommentarerna! Här följer lite bilder på monteringen av ett främre kraftuttag från vevaxeln som skall driva hydrauliken:

Här är axeln och stödlagret. Det fanns ett utrymme där startveven kunde sättas in men min nya axel är mycket grövre än veven, så jag fick höja upp kylaren några cm.
Bild

Vy från sidan. En vanlig Lovejoy-koppling har jag svetsat på en 12mm stålplatta som svarvats ut rund och sedan skruvat ihop med remskivans navbultar.
Bild

Mellan framvagnen och rambalkarna har jag skruvat fast två profiler som skall utgöra fästet till pumparna, de skall kapas till rätt längd när allt kommit på plats.
Bild

Pumparna som skall drivas:
Bild

Ventilpaketet har också fått ett fäste. Någon form av spakställ med stag till paketet kommer att behövas. Och lite röd färg också :smile:
Bild

Fortsättning följer!

MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

P Andersson

#7 » 20:56:33, 24-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har provat några stycken frontmontage av pumpar
men på jag har istället användt en kort kardan med Volvos
lilla knutkors i bägge ändar och har då inget stödlager på
axeln.
Knutkorsen gör att raklinjen på axlarna inte behöver vara
100% :thumme:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Björn Nordin (trådstartaren)

#8 » 13:06:11, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Jag har provat några stycken frontmontage av pumpar
men på jag har istället användt en kort kardan med Volvos
lilla knutkors i bägge ändar och har då inget stödlager på
axeln.
Knutkorsen gör att raklinjen på axlarna inte behöver vara
100% :thumme:


Jag har funderat i de banorna också, men jag ville ha ett stödlager så att jag kan dra isär axelkopplingen och flytta fram pumpen några cm så att den frikopplas, exempelvis om man skall köra en längre förflyttning eller så. Då kan axeln sitta kvar i lagret och snurra för sig själv.

Kommer fler bilder inom kort!
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

P Andersson

#9 » 22:36:15, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en gammal kardan som ligger i verkstan sitter det en klokoppling som går att öppna upp så att axeln kan frirotera.
Är det en dubbelpump som du ska montera? Hur stor?
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Björn Nordin (trådstartaren)

#10 » 13:14:49, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:På en gammal kardan som ligger i verkstan sitter det en klokoppling som går att öppna upp så att axeln kan frirotera.
Är det en dubbelpump som du ska montera? Hur stor?


Det är en dubbelpump enligt bilden ovan, jag är inte helt säker på storlekarna men den stora är en hyfsat stor grupp3 pump, kanske närmare 30 liter vid 1000 varv, den skall cirkulera olja från en separat tank genom ventilpaketet för frontlastaren och extra uttag. Den lilla pumpen är grupp2, deplacement okänt, och skall enbart cirkulera olja till trepunktslyften som har egen oljebehållare och reglage inbyggt.

Det hade varit kalas att ha någon form av frikopplingshylsa på axeln men det är väldigt trångt under kylaren och i anslutning till styrstagen. Det får bli ett eget projekt längre fram att konstruera om det visar sig oumbärligt. Nu känns det mer lockande att få fart på funktionerna, inklusive grävaggregatet som står hemma och pryder tomten. Jag hoppas att den stora pumpens kapacitet räcker för att få det att röra sig skapligt fort så att man inte somnar bakom spakarna

Att sätta dit en dubbelpump bygger förstås lite onödigt mycket på längden på traktorn, men när frontlastaren kommer dit så märks det ju ändå inte.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

P Andersson

#11 » 21:03:15, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De låter som ett pågående projekt som kan hålla på ett tag :thumme:
Storlek på pumpar å lagom hastighet på utrustning brukar ändras med tiden efter att man vant sig :mrgreen:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

arnfinn

#12 » 21:12:45, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å det her er så spennende Bjørn, å avslutte en renovering med lakk så man kan ha traktoren som et møbel i hagen er ikke min greie heller :buga: :thummar: :buga:

Riktig godt arbeid. En liten sak bare - har du vurdert å få ventilstellet høyere opp og kanskje lenger bak? Jo du har vel det, man kan vel ane at du har fundert gjennom dette.
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Björn Nordin (trådstartaren)

#13 » 10:00:47, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

arnfinn skrev:Riktig godt arbeid. En liten sak bare - har du vurdert å få ventilstellet høyere opp og kanskje lenger bak? Jo du har vel det, man kan vel ane at du har fundert gjennom dette.


Tack Arnfinn!

Jo, jag hade gärna monterat ventilerna högre upp så att man kunnat använda det ursprungliga spakstället. Problemet är dels att paketet väger kring 30 kg så det behövs rejäla fästen vilket blir svårt att ordna högre upp på traktorn, där det mesta är gjort av tunn plåt. Den andra anledningen är utrymmesbrist vid förarplatsen, paketet är bredare än vad som får plats mellan handgasen och bakskärmen. Min lösning blir ett separat spakställ med stag ner till ventilpaketet så kommer jag runt båda problem. Jag slipper också ha slangar med högt tryck nära förarplatsen vilket känns lite tryggare :)
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

Anders W

#14 » 20:19:50, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Mycket snyggt montage av axeln! :grin:
Jag har liknade planer på frontpump på min buster
men just nu ligger dom på is.
En fundering om koppling, borde man inte
kunna bygga något med delar från en vinsch?
Har även funderat på en magnetkoppling från t.ex en AC
kompressor.
Bara lite vilda idder än så länge.
En annan variant är ju att montera pump på kraftuttag bak, men då måste man ha en växel, alternativt en stor pump om man ska få något flöde.
Jag föredrar nog frontpumpen om man kan få till en enkel vettig koppling

AW
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Björn Nordin (trådstartaren)

#15 » 21:17:36, 01-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders W skrev:En annan variant är ju att montera pump på kraftuttag bak, men då måste man ha en växel, alternativt en stor pump om man ska få något flöde.
Jag föredrar nog frontpumpen om man kan få till en enkel vettig koppling


En stor nackdel med att ha pumpen på kraftuttaget, i alla fall på min gamla traktor, är att den stannar när man trampar ned kopplingen, värdelöst om man ska manövrera frontlastaren och köra traktorn samtidigt. På gamla jobbet hade vi en liftdumper som fungerade så och det var väldigt omständigt att köra den i vissa situationer.

Angående frikoppling av axeln så blir det som sagt ett senare projekt, då hinner jag prova ut lite mer runt omkring.

Nu är det fredagskväll och dags för ett par :bira: !
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören, Patrik7777, sm6ywk och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se