Hallå
Jag tänkte visa lite bilder från renoveringen av min traktor som blev klar i våras, precis lagom till Gammeldags Marknad i Malmköping. Jag började renoveringen för två år sedan men diverse föräldraskap, husreparationer och annat onödigt har dragit ut på det hela. I skrivande stund är traktorn delvis sönderplockad igen i fronten för pumpmontering, kommer lite fler bilder efterhand.
Här har jag hittat det mossiga objektet på Wahlbergs skrot utanför Flen. Den har tillhört försvaret och varit utrustad med winsch.
Traktorn körde jag hem med liftdumper som jag jobbade med för tillfället och förskönade föräldrarnas tomt med projektet för en tid framöver. Här är den ganska demonterad, mer än så här plockade jag inte ner den, motorn lät fint och oljan var ren. Blev dock tvungen att öppna locket på växellådan och spetta loss 1:an och backen som rostat fast pga kondens i lådan.
Den hade som synes många lager färg efter tjänsten hos kronan. Ingen hydraulik fanns monterad men skrothandlarn hade en bakdel med jordbrukslyft som jag fick med på köpet, den fick jag komplettera med en lyftkolv+cylinder som jag kom över hos Torsby Traktordemontering.
Alla stora delar blästrades med våtbläster som rev bort all lös färg och rost på ett förvånansvärt effektivt sätt. Den fyllde också stövlarna snabbt med sand och vatten! Alla mindre delar fixade en bekant så att de blev blästrade hos Volvo Parts i Flen, de blev som nya. Allt lackades ute i det fria med tvåkomponents grund och ytlack från Barkmans färg i Eskilstuna, kanonkillar att handla av!
Motorfärgen är egentligen för ljus, den ska vara mer mossgrön. Den här kulören sitter på Volvos dieslar.
Här har den äntligen blivit flyttbar på egna hjul
Min far och jag byggde ett helt nytt grenrör då det gamla var helt slut och föll i bitar. Det är gjort av två utskurna flänsar i 12 mm material som svetsades ihop med en hög aducerade svetsböjar från Rinkaby samt några kortare rörstumpar. Alla utblås samlas i en fyrkantig burk som leder ut i skorstenen som på originalet. Någon förvärmning behövs inte längre eftersom den bara går på bensin. Om jag hittar DXF-filen till flänsarna så lägger jag upp dem under downloads om någon är intresserad av ett liknande bygge.
Här är den nästan klarmonterad. Sambon verkar vara ivrig att provköra!
Den nya lyften, saknas ett par stag så armarna hänger i kedjor tills vidare.
På plats i Malmköping på Gammeldags Marknad, maj 2007.
MVH:Björn