Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Motorrenovering på Hymas 467!

44 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Isak Rapp (trådstartaren)

#1 » 22:31:37, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är ny här, nyss köpt en Hymas 467 -67 där motorn sitter fast antagligen rostat fast, har stått i 8 år med lock för avgasröret, så det kan inte ha regnat in några mängder i motorn. Kollade oljestickan som visade en decimeter ovan maxstrecket, funderar om det är vatten kanske då i motorn, har inte börjat rivit motorn än, tänkte tappa oljan å lyfta topplocket, men först få tag på topplockspackning, vet inte vart man får tag i dessa. Motorn är antagligen en nuffield 10/60. Tänkte ta bilder å skriva lite då och då om någon är intresserad, vill gärna ha lite bollplank också.
Bild

Edit: Förtydligade rubriken. /J-A
Bm Victor -60
Hymas 467 -67
Användarvisningsbild
Isak Rapp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:58, 20-11-2007
Ort: sunne
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor
Agria 1700
Marcustruck



Ingvar

#2 » 22:40:40, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog börjat med att ta bort oljetråget istället, och ventilkåpan, så ser man lite till att börja med, hur det ser ut. I synnerhet om du är osäker på att få tag på topplockspackning, men är inte det Brorsons som säljer grejer till Nuffar...testa och skriv in Nuffield i sökfältet, har för mig att det finns rätt många trådar om dom...
Välkommen hit föresten :thumme:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Robban_C

#3 » 22:42:12, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Diesel i insprutarhålen kan hjälpa. Låt det verka några dygn och testa sen att dra runt puffran.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Isak Rapp (trådstartaren)

#4 » 22:53:24, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hällde i 1-2 liter diesel i avgasröret på vägen hem när jag köpte den (för å gotta till sig lite) men blir nog å plocka ner tråget å kika lite, men är inte säker på om det är en 10/60 motor eller en 4/65. Måste vällan ha en oljetrågspackning också isånafall. Får höra med olsson i Ellös eller brorssons.
Blir nog att ta isär spridarna och kolla skicket på dem också eller de kanske har klarat sig?! Lite lotteri det här med å köpa med fastmotor :)
Bm Victor -60
Hymas 467 -67
Användarvisningsbild
Isak Rapp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:58, 20-11-2007
Ort: sunne
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor
Agria 1700
Marcustruck

tomten

#5 » 20:54:54, 19-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo men det är sånt som ger lite spänning åt tillvaron :D det ska vara ganska illa för att det inte ska gå å få till och i värsta fall går det säkert att hitta en annan motor å slänga i om resten av maskinen är frisk.

lycka till!!
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

M&K

#6 » 19:19:37, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fastrustede motorsykkelmotorer pleier man å modifisere en tennplugg med en fettnippel. :)
Pumpe fett i sylinderen med fettpresse, voila, og ringene og stempel løsner.
Uhyggelig mye kraft i fettet sammen med fettpressa. :wink:
Krafta virker da på stempelringen og ikke bare på stempeltoppen.
Redder da stempel og ringer. Får fort skader om du går på på annet vis.
På denne blir det litt mer vanskelig, må modifisere ei dyse evnt underdelen.
Kan være verdt å prøve før du tar av topplokket.
Användarvisningsbild
M&K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:08, 17-12-2007
Ort: Rena

Robban_C

#7 » 22:09:47, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte risk att knäcka kolvtoppen?
I och för sig är risken ännu större om man börjar knacka på kolvtoppen och då får man heller inget tryck på kolvringen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Norpan

#8 » 23:09:21, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Är det inte risk att knäcka kolvtoppen?
I och för sig är risken ännu större om man börjar knacka på kolvtoppen och då får man heller inget tryck på kolvringen.


Har för mig att det ska gå att komma uppåt 300bar med en handjagare utan att knäcka hävstången på pumpen, så nåt lär ju flytta på sig.
Blir väl lite tråkigt att gräva ut fettet efteråt, om inte toppen ska av, och mycket pumpande om kolven är halvvägs ned.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Isak Rapp (trådstartaren)

#9 » 23:48:57, 20-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lossat topplocket och tittat hur det ser ut. Har lagt vvipparmsbryggorna i oljebad och fyllt cylindrarna med diesel. Ser illa ut i fyrans cylinder. Blir till att ta ur cylinderfodret å hona ur. Det sitter en hasplåt undertill soom är fastsvetsad i framaxeln, får kapa ett hål under oljetråget så man får bort det. Fick med en krökt stötstång vad nu detta beror på??? Skickar med bilder så ni får se...
Bild
Bild
Bild
Bm Victor -60
Hymas 467 -67
Användarvisningsbild
Isak Rapp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:58, 20-11-2007
Ort: sunne
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor
Agria 1700
Marcustruck

Robban_C

#10 » 00:38:39, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var inte vackert!
Den krökta stötstången kan bero på att ventilen sitter fast. Kolla detta!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Isak Rapp (trådstartaren)

#11 » 00:44:11, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det där var inte vackert!
Den krökta stötstången kan bero på att ventilen sitter fast. Kolla detta!

Har känt på alla ventiler och de sitter lösa allihopa, ägaren innan gjorde några startförsök... kan vara detta som orsakat den krökta stången?!
Grävarn kördes till den platsen den stog i 8 år så den kan ju inte bli krökt av att stå länge...
Bm Victor -60
Hymas 467 -67
Användarvisningsbild
Isak Rapp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:58, 20-11-2007
Ort: sunne
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor
Agria 1700
Marcustruck

tomten

#12 » 21:39:14, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:
Robban_C skrev:Är det inte risk att knäcka kolvtoppen?
I och för sig är risken ännu större om man börjar knacka på kolvtoppen och då får man heller inget tryck på kolvringen.


Har för mig att det ska gå att komma uppåt 300bar med en handjagare utan att knäcka hävstången på pumpen, så nåt lär ju flytta på sig.
Blir väl lite tråkigt att gräva ut fettet efteråt, om inte toppen ska av, och mycket pumpande om kolven är halvvägs ned.


dom flesta handjagare når utan större problem över 500 bar och många klarar att pasera 600 utan problem så det är nog en bra variant.

ett tips som vi fick när vi renoverade pappast gammla bm viktor var att om inget annat fungerar kan man hälla disel och motorolja i cylindern och tända eld på det, låta det brinna ut och sen försöka slå loss olvenmed en stadig slägga, dock bör man använda ett vedträ eller annat mjukt som passar ganska presis i loppet... det bör dock ses som en sista utväg då risken för skador är ganska överhängande MEN om kolven sitter så vansinnigt hårt är det nog tyvärr bara skrot av den iallafall
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

M&K

#13 » 22:59:49, 21-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fettet kommer seg forbi kolven og pressar på kolvringen.
Kolven ska jo inta skrapa i sylindern, unntagen skjørten nede som styr den.
Når ting fastnar er det för at ringarna rustar fast i sylindern.

Ja d blir mycket pumpande om kolven e halvvegs nede.....

Førdelen er okså at man med fett har en kontrollerad press. Sakta økas trykket mot kolven.

Lite vanskligt at veta hvilken som sitter fast utan att öpna, enklare på motorsykkel med endast en sylinder......

D kan vara vatten/olja i sylindern som orsakat hydraulisk låsning av sylindern med den krøkte stången.
Den sylindern vil vise mer rust innuti enn de andra.
Bara at via mer uppmerksomhet til den sylindern enn de andra.

Lite dålig svenska... :o
Användarvisningsbild
M&K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:08, 17-12-2007
Ort: Rena

Conny Kolsjö

#14 » 18:06:29, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:???: Nu är ju erdan motorn öppnad men om man gör som flera här säger och häller Diesel eller olja i en fast rostad motor så är risken stor att den inte når dit den ska för olja flyter på vatten :wink: Har själv lossat ett flertal gammla motorer och då hällt Coka cola i loppen för det blandar sig med vatten :bira: Sen låter man det dra och fyller på vid behov i ca 1 vecka. Då brukar dom flessta motorer lossa :thummar: Brukar sen vrida runt motorn medans man knackar på ventilerna för att släppa ut vätske kompritionen. Efter detta så är det dags för oljebyte :skriva: Sen följer mycke disesel och start :hota: När den startar så kör man den på tomgång ca 10-15 min sen är det oljebyte igen :vissla: Men som sagt att plocka i sär och göra rent mm är seriösare
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Isak Rapp (trådstartaren)

#15 » 22:45:39, 22-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla dessa svar, tips och idéer, har lagt spridarna i diesel än så länge, tänkte ta ner oljetråget men verkar stört omöjligt, sitter en hasplåt av det grövre laget undertill svetsad i framaxeln... :( antingen lyfta ur motorn eller dra bort framaxeln med hasplåt. jaja får se nästa år :) GOD HJUL Å GOTT NYTT ÅR.
Skickar med en bild som ni får suga på ett tag... :)
Bild
Bm Victor -60
Hymas 467 -67
Användarvisningsbild
Isak Rapp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:58, 20-11-2007
Ort: sunne
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor
Agria 1700
Marcustruck


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sparrow, superståhl och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se