Maskinisten Forum Index

Nyttiga tips
Hjälp oss att fylla Maskinistens tekniska lexikon!
Lexikonet innehåller tekniska begrepp på flera språk. Vi behöver hjälp med nya begrepp samt översättning av befintliga begrepp.

Search Avancerad sökning
Register | Log in Läs maskinisten.net på mobilen! maskinisten.net hos facebook! Tipsa en vän om Maskinisten! Lägg till Maskinisten till dina favoriter Gör Maskinisten till din startsida

Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Skogs(bruks)maskiner -> Såg- och vedmaskiner
Post subject: Synpunkter på Kellfris vedklipp

« View previous topic
View next topic »
Translate topic into:
Author Message
papa_jop
Mer än 10 inlägg

Posted: 17:20:33, 01-02-2008

Halloj maskinister.
Har försökt hitta lämpligaste platsen för denna fråga. Chansar på att den kan få husera här...

Är det någon som har testad Kellfris vedklipp? Jag vet att de har lite rykte om sig att tumma på kvalité för att kunna hålla så låga priser, dock så är jag en stor vän av låga priser.... Att köpa den här klippen blir ju i princip billigare än alla "byggsatser" mm som man hittar på nätet.

Kör för närvarande med gammal sliten kap, och klyver med liten hydraulisk "leksaksklyv" varvat med en gammal livsfarlig skruvklyv. Nu ska den utslitna värmepumpen kastas ut till förmån för någon slags vedpannelösning, och det känns som att jag behöver bättre vedhanteringsgrejer...

Synpunkter please!

/PJ
Back to top :: Tillbaka
BegReg: köp och säljsajt för entreprenad och transport
Conny Kolsjö
Mer än 500 inlägg

Maskin: Åkerman H7C, H16D
Hanix H26B
Mattsson 266S
Hough H-120C
Clark Michigan 75B
Kockum KL420
Moxy 6227B, MT27
Volvo FL6
Landsverk L77
Case 1150B
Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.

Medlems nummer 1528

Posted: 17:47:24, 01-02-2008

Smile Den vedklippen finns under säkert 5 olika namn här i landet Wink
Har själv en ståendes fasst den heter HM200 Wink

Den har tyvär gått sönder lite men det beror på vårdslåst hanhavande Hotar2 Man ska inte klippa ek där det är fullt med kvist Oh nej! Har väll klyvit ca 50m3 med den och det har funkat bra.
Är du intreserad så karnske den är till salu då jag ej har något vedeldat hus längre Wink
papa_jop
Mer än 10 inlägg

Posted: 21:50:18, 01-02-2008

Conny Kolsjö skrev:

Den har tyvär gått sönder lite. Är du intreserad så karnske den är till salu då jag ej har något vedeldat hus längre Wink

Det skulle kunna vara intressant helt klart. Äta gott
Vad är det som behöver fixas? Riktning & svetsning eller hydraulik?
Conny Kolsjö
Mer än 500 inlägg

Maskin: Åkerman H7C, H16D
Hanix H26B
Mattsson 266S
Hough H-120C
Clark Michigan 75B
Kockum KL420
Moxy 6227B, MT27
Volvo FL6
Landsverk L77
Case 1150B
Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.

Medlems nummer 1528

Posted: 22:54:37, 01-02-2008

papa_jop skrev:
Conny Kolsjö skrev:

Den har tyvär gått sönder lite. Är du intreserad så karnske den är till salu då jag ej har något vedeldat hus längre Wink

Det skulle kunna vara intressant helt klart. Äta gott
Vad är det som behöver fixas? Riktning & svetsning eller hydraulik?

Det är bara riktning och ev förstärkning av ett krokigt plattjärn på vevaxeln. Kan fixa lite bilder i morgon Wink

Kliar huvudet Var inne på Kellfris sida och dom hadde inte kvar den maskinen jag tänkte på Hrm Så nu blev jag osäker på om vi pratar om samma sak Kliar huvudet

Skickar en länk på en sådan maskin jag har Wink

http://www.andersonjohn.co.uk/new_machines/log_chopper.html
papa_jop
Mer än 10 inlägg

Posted: 00:25:02, 02-02-2008

OJ! Shocked Vilken brottarpryl. Den muckar man inte med.... Blev lite fundersam när du nämnde vevaxel, men nu fattar jag...

Jag hade mer tankarna åt detta hållet:
http://www.kellfri.se/pdf/Vedklippen.pdf
Behöver få stycken på 70-90 cm beroende på vilken panna jag väljer.
Ser verkligen fram mot att kunna jobba med veden samtidigt som man hör fåglasång & ungarnas stoj & stim på studsmattan... Mr. Green
Lite svårt med tokvrålet från min nuvarande vedkap. En klipp lär ju bara surra lite från elmotorn medans man sträcker på ryggen & smuttar på pilsnern. Att det sen knakar som faen när man klipper är mest bara coolt! Cool

MEN! Jag har en gröna-vågen-grannfamilj som behöver något att fixa brasveden med. Snälla & trevliga människor, men de skulle nog vara totalt förlorade om inte bygdens folk hade tagit dem under sina vingars beskydd & lärt dem hur det funkar på landet...
Han har en gammal traktor på ingång vad jag förstår, så en traktorklipp i rätt prisklass kanske kunde vara en grej för dem. Ungefär vilket pris-härad ligger vi i?

/J
nixs

Mer än 500 inlägg

Posted: 18:16:05, 02-02-2008

Gröna vågen? Min erfarenhet av sådana i början är: Tokstollar! Very Happy Men efterhand så lär de sig saker och tings gång och vi andra kan ta del av deras erfarenheter.
Palmen

Mer än 10 inlägg

Posted: 00:01:43, 03-02-2008

Har än och vill inte påstå att det är någon vidare kvalitet! För det första har jag bytt i stort sätt alla bultar då dessa va 4.8 kvalitet och ryker av som ingenting (vet inte äns var man köper sån skit idag!). Sedan har dom en mycket billig lösning på hydraultank. Dom har tagit och ställt hydrauldunken under som tank. Visst smart! det är bara det att när oljan blir varm expanderar den lite vilket medför att du inte kan dra åt locket helt på dunken och jag tror inte det är så bra om den skulle losna och skit ramla ner i den. En riktig tank med luftningsfilter hade inte varit fel. Sedan är ju priset förvisso ok det ska man väll inte sticka under stolen med men kvalite, nej. Och på tal om det kundservice, obefintlig!!!

/Markus
papa_jop
Mer än 10 inlägg

Posted: 00:49:05, 03-02-2008

Värdefulla synpunkter! Tack & bock. Buga
Hur upplever du funktion, kraft, hastighet etc? Är det OK?

Jag köpte en "vedklyv" på Rusta för ett par år sedan. Visst, den klämmer säkert åt med de 7 ton som de påstår, men man ska ju inte ha bråttom.... Den är seeeeeg....
Det värsta med den är ju dock att den vänder 30 cm innan kniven, så jag var tvungen att svetsa ihop en förlängningssko för att kunna klyva ordentligt. Den saknar rikttig ventil, så för att få returgång så ska man slå av motorn... Yuck

Den fyller alltså specen som anges vad gäller tryck, klyvlängd etc, men i verkligheten är det bara skrot & bluff.
Är det lika illa med Kellfris vedklipp, eller är den användbar efter modifikation? Man är ju lite luttrad nu för tiden, och jag brukar anse att det mesta man skaffar är mer eller mindre halvfabrikat...

(PS: Jag har källaren full med 12.8-bultar i varierande dimensioner efter ett lyckat besök på en konkursauktion)

/PJ
papa_jop
Mer än 10 inlägg

Posted: 00:56:20, 03-02-2008

nixs skrev:
Gröna vågen? Min erfarenhet av sådana i början är: Tokstollar! Very Happy Men efterhand så lär de sig saker och tings gång och vi andra kan ta del av deras erfarenheter.

Yep!
Den här familjen kom dessutom från Hamburg av alla ställen..... Kunde alltså inte ens svenska när de flyttade hit. Födda & uppväxta i villakvarter med fjärrvärme & elen från två hål i väggen. Razz
Vi har haft en ganska brant inlärningstrappa med dem de senaste åren.... Strömavbrott?!? Was ist das? Kein strohm? Warum?? Mr. Green
Palmen

Mer än 10 inlägg

Posted: 11:00:45, 03-02-2008

hastigheten är väl ok men den uppgivna max diametern på stockarna har jag aldrig lyckats klippa rakt av. Men om man spräcker stocken först i änden så brukar det gå. Skulle tro att dom gör testerna på balsamträ eller något liknande! glömde skriva tidigare, längd stoppet är nog den mest patetiska konstuktion jag någonsin sett. så klen så när du har kört ett tag så har stockarna blivigt 10cm längre beroende på att stopp plåten vikit sig. Men vi lyckades dock klyva 20m3 innan vi ställde in den för vinter.
Bosse_A
Mer än 500 inlägg

Maskin: Kubota 121-2

Posted: 11:51:28, 21-08-2009

Flyttar upp tråden igen!!
Min nya panna tar bara 50 cm vedlängd. Nu måste jag halvera min ved. Är Kellfris vedklipp lämplig till detta?
Blir veden krossad?
//Bosse
nisse
Mer än 500 inlägg

Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Posted: 20:15:00, 21-08-2009

Du kan skänka bort hälften till mig Mr. Green Kanske enklare att stapla upp det i travar och dela traven med motorsågen? Billigare i alla fall. Nästa år antar jag att du kapa direkt till 50cm?
Bosse_A
Mer än 500 inlägg

Maskin: Kubota 121-2

Posted: 20:51:15, 21-08-2009

nisse skrev:
Kanske enklare att stapla upp det i travar och dela traven med motorsågen?
Jo jag har varit inne på detta också. Nu är det så att både en granne och jag har utrustning för att klyva meterved. Han tänker fortsätta att lagra meterved för det ger bättre travar och sedan klyver han på mitten allt efter vedbehov. Detta tycker jag låter vettigt. Nu är det så att i nästa vecka får Rusta i Jönköping in en vedkap på 3kW trefas till det facila priset av 1500 Kr och det tycker frugan att det får räcka. Mad
nisse
Mer än 500 inlägg

Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Posted: 21:01:41, 21-08-2009

finns många riktiga vedkap för 1500SEK på blocket. Hellre en begagnad kvalitetskap en rustas 2000wattare i ikea stål
Reply to topic
Senast aktiva teman
Maskinisten Forum Index -> Maskinforum -> Skogs(bruks)maskiner -> Såg- och vedmaskiner
Post subject: Synpunkter på Kellfris vedklipp

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum

Huddig

BA Trading AB

Steelwrist

Trucking

Älmeboda Maskinservice

KLE/Tyri

Begblocket

SVAB

engcon

Goliat

Olssons i Ellös

OilQuick

Farmersstore

Mekankomponenter

TK Traktordelar

Kroll

Hammars verkstad AB

D&E Trading AB

Extrabelysning

ME - bli medlem

ME

Maskinistens Webbring
Föregående sajt | Webbringens hemsida | Gå med i ringen | Slumpad sajt | Nästa sajt

FAQ  |  Memberlist  |  Medlemskarta  |  Usergroups

Maskinisten Network, Powered by phpBB