Efter att ha dränkt halva tomten i
hydraulolja har jag bestämt mig för att åtgärda problemet med läckande svängmotor.
Här kommer några bilder och "att tänka på" moment.
Insexbultarna är långa och sitter som bara den! Inte nog med det så är det 1/2 tums insexnycklar som behövs. Dessa kan köpas på Biltema, art nr 10-977. Använd en mutterdragare eftersom denna försöker slå och skruva bulten på "rätt" sätt.
Använder du en lång spärrskaft är risken stor att belastningen hamnar på bultkanten och spräcker bulten istället för att vrida den. Detta hände mig och det är därför som en mutterdragare skall användas! Problemet löstes genom att banka på en 22mm
hylsa med 3/4 tums fattning. Därefter är det fortfarande möjligt att komma åt bulten med insexnyckeln uppefrån.
Efter att bultarna togs den så återstod det "bara" att ta bort toppen. Efter att ha funderat 4 sekunder, startade jag traktorn, la på gas, körde ner skopan i backen och pressade i full höger. Det small till, en fontän av hydraulolja dränkte samtliga verktyg och en radie av 2 meter. Men resultatet blev att toppen lyfte ca 5mm! Bingo, nu kunde jag banka in en kofot och benda bort toppen. Det gick!
På denna bild ser man att det är rost på axeln som slipade ner packningen. Min teori är att rosten kommer under vinterhalvåret då traktorn bara står. Vattnet som finns i hydrauloljan flyter upp och angriper ståldelarna.
Såhär ser svängmotorn ut invändigt. Ganska enkel konstruktion trotts allt...
Toppens topp...
Toppens innersida. Här ser man rostangreppet och packningen som är sliten och släpper ut oljan.
Packningen är demonterad och beställd.
24 timmar senare:
Packningen har kommit. Nya packningen ser några mm större ut. Nu skall delarna monteras ihop och provköras.
Hade funderingar på att byta ut samtliga packningar men varför inte dra ut på meckarglädjet och "göra om jobbet" en annan gång
Nu skall det meckas......