Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vad skall man tänka på innan ingrepp på MF50B delar?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

eestere (trådstartaren)

#1 » 09:47:23, 03-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Kan tyvärr inte alla benämningar ännu men hoppas göra mig förstådd.

Har en MF50B traktorgrävare där en hydraul"pryl" behöver packas om. Det är den som sitter närmst ramen och ser till att grävaggregatet kan svänga runt. Tyvärr läcker denna allt mer så nu är den i behov av en ompackning.

Har tidigare packat om de övriga cylindrar och kolvar med gott resultat. Jag är normalhändig och har tillgång till en hel del verktyg samt kan tillverka egna vid behov.

Min fråga är: finns det någonting som man bör verkligen tänka på innan man sätter igång och plockar isär den där prylen. Jag tänkte på sådant som poppar ut och sedan har man ett helvete att få tillbaka det, typ en fjäder med kulor mm...
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008



Robban_C

#2 » 12:10:56, 03-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Visst är det roligt när man river isär nåt och det hoppar ur en massa delar likt popcorn i en varm kastrull? :mrgreen:

Jag vet inte exakt hur svängen fungerar på den där men om det bara är en hydraulcylinder så borde det inte vara några som helst konstigheter. Det borde liksom bara vara att göra som du gjort med övriga cylindrar. Har du fixat dom övriga och dessutom reder ut att tillverka egna lösningar efter behov så löser du det där.

Och vi vill se bilder! :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

eestere (trådstartaren)

#3 » 13:11:38, 03-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem med bilder...

Har hittat att "prylen" heter svängcyl/svängmotor.

Hoppas svängcylindern består av "döda" delar endast, dvs inga fjädrar och kulor och annat kul som inte bör se ljuset...
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

Rover

#4 » 18:55:47, 03-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

M-F svängmotorn är en mycket enkel konstruktion, en genomgående
axel med en vinge fastskruvad. Skruvarna kan lossna ibland har jag
hört. Vingen har skraptätningar som slits med tiden. Fanns på 60-talet
av två fabrikat, Cessna eller Dowty. Svängkraften är ganska dålig
men fungerade bra på min grävare i ca 20 år trots visst läckage och
glapp. Kolla först om det finns reservdelar att få.
Användarvisningsbild
Rover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:11, 18-07-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 4235-4 Traktor
Valmet 502 Traktor
Ford 550 Traktorgrävare
Ferguson 20 Grålle

eestere (trådstartaren)

#5 » 08:57:45, 04-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Skall kontrollera så inte skruvarna glappar men det känns för enkelt.
När det gäller packningar och reservdelar så fick packningarna till en av cylindrarna beställas och tillverkas efter mått. Jag fick uppge cylinderns innermått, kolvens mått mm mm mm.
Är det samma typ av reparation för att täta en svängmotor, dvs byta packningar och o-ringar? Eller är det metalldelar som måste bytas?

Bifogar ett par bilder.
Hydraul"prylen" visade sig vara en svängmotor:
Bild

Mestadels av läckaget kommer från centrumaxeln. Ett antal bultar håller ihop konstruktionen. Först alla dessa insexbultar som sitter i en ring. Sedan sexkantsbultar runt om på sidorna (den ena syns på bilden) och slutligen dessa två stora sexkantsbultar på toppen.
Bild

Såhär tror jag att jag börjar:
1) Kopplar bort hydrauliken och allt krams som kan vara i vägen
2) skruvar upp insexbultarna på toppen.
3) förhoppningsvis går den första kragen att lyfta av för att se vad nästa steg är.

Det jag undrar över är vad dessa två stora sexkantsbultar på toppen är till för? Skall dessa lossas först, sist eller aldrig? De ser inte ut att ha någon sammansättande eller bärande uppgift...

En ”by the way” fråga, det har hänt ett några gånger att någonting smäller till i svängmotorn. Någon enstaka gång har detta hänt även när maskingen har stått avstängd. Ljudet är dämpad metalliskt men ganska högt. Först trodde jag att någon sten hade kommit i kläm och mosats men när jag hörde smällen nästa gång så var det definitivt inne i svängmotorn. Vad kan det vara?
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

Robban_C

#6 » 13:30:29, 04-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

eestere skrev:... Det jag undrar över är vad dessa två stora sexkantsbultar på toppen är till för? Skall dessa lossas först, sist eller aldrig? De ser inte ut att ha någon sammansättande eller bärande uppgift...
Jag tror att dom kan sitta kvar. Dom ser precis som du säger inte ut att ha nån bärande funktion. Dom kanske är alternativa anslutningar eller nåt?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rover

#7 » 15:47:15, 04-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en nyare modell än den jag hade, slangarna kom in från
sidan- inte uppifrån. Har inte heller reservdelsboken kvar, den nya
ägaren fick den.
Användarvisningsbild
Rover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:11, 18-07-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 4235-4 Traktor
Valmet 502 Traktor
Ford 550 Traktorgrävare
Ferguson 20 Grålle

eestere (trådstartaren)

#8 » 08:53:18, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha dränkt halva tomten i hydraulolja har jag bestämt mig för att åtgärda problemet med läckande svängmotor.
Här kommer några bilder och "att tänka på" moment.

Insexbultarna är långa och sitter som bara den! Inte nog med det så är det 1/2 tums insexnycklar som behövs. Dessa kan köpas på Biltema, art nr 10-977. Använd en mutterdragare eftersom denna försöker slå och skruva bulten på "rätt" sätt.
Bild

Använder du en lång spärrskaft är risken stor att belastningen hamnar på bultkanten och spräcker bulten istället för att vrida den. Detta hände mig och det är därför som en mutterdragare skall användas! Problemet löstes genom att banka på en 22mm hylsa med 3/4 tums fattning. Därefter är det fortfarande möjligt att komma åt bulten med insexnyckeln uppefrån.
Bild

Efter att bultarna togs den så återstod det "bara" att ta bort toppen. Efter att ha funderat 4 sekunder, startade jag traktorn, la på gas, körde ner skopan i backen och pressade i full höger. Det small till, en fontän av hydraulolja dränkte samtliga verktyg och en radie av 2 meter. Men resultatet blev att toppen lyfte ca 5mm! Bingo, nu kunde jag banka in en kofot och benda bort toppen. Det gick!

På denna bild ser man att det är rost på axeln som slipade ner packningen. Min teori är att rosten kommer under vinterhalvåret då traktorn bara står. Vattnet som finns i hydrauloljan flyter upp och angriper ståldelarna.
Bild

Såhär ser svängmotorn ut invändigt. Ganska enkel konstruktion trotts allt...
Bild

Toppens topp...
Bild

Toppens innersida. Här ser man rostangreppet och packningen som är sliten och släpper ut oljan.
Bild

Packningen är demonterad och beställd.
Bild


24 timmar senare:
Packningen har kommit. Nya packningen ser några mm större ut. Nu skall delarna monteras ihop och provköras.

Hade funderingar på att byta ut samtliga packningar men varför inte dra ut på meckarglädjet och "göra om jobbet" en annan gång :cool:

Nu skall det meckas......

1 person gillar det här inlägget.
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

eestere (trådstartaren)

#9 » 10:26:40, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterat och klart.
Fungerar utan läkage!

Trevlig helg! :bira:
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

Tomasb

#10 » 14:27:49, 30-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattnet flyter väl inte upp på oljan?? :klia: :huh: :klia:
Det är väl tvärtom.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#11 » 21:23:14, 01-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas: Jo så borde det vara men det kanske handlar om regnvatten som letar sig in och åstadkommer rost men inte kommer ända ner till oljan?

eestere: Trevliga bilder och bra text. :thumme:
Fördelar med hydolja överallt:
*Maskinen rostar inte.
*Det dammar inte så mycket om tomten.
*Gräset behöver inte klippas så ofta.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#12 » 21:32:02, 01-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började fundera på de där extra sexkantsskruvarna... Ser ut att finnas kulor på skruvändorna(i locket). Jag tippar att det är till nån typ av chockventilssystem till svängen... :klia: Kanske det går kanaler i locket som leder över till andra porten...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

eestere (trådstartaren)

#13 » 07:27:39, 02-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det stämmer som ni skriver, att oljan flyter på vattnet. Reviderar teorin... Kan det vara så att oljan sjunker och kondensen uppstår? Det skulle förklara roskangreppen på insidan av toppen. Rosten på axeln är som Robban skriver, det är regnvattnet som letar sig in och gör sitt...

De två stora bultarna med sexkantskallar som sitter på toppen är ventiler, samma med dessa två som sitter på toppenssidorna. Insexskruvarna som sitter på sidan av svängmotorn håller i en mellanvägg inne i motorn...
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

Bonazera

#14 » 12:57:42, 25-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack eestere för din perfekta beskrivning.

Jag har en MF 40 med samma aggregat som är ganska mycket glapp i svängen, dessutom läcker den antagligen inuti för den vrider sig självt om den lutar åt sidan.

Hur stor är den renoveringen?
Bonazera
 

eestere (trådstartaren)

#15 » 19:39:57, 25-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som var värst är att lossa muttrarna och lyfta bort toppen. Delarna satt som tusan. En avdragare kan vara till stor hjälp för att få bort toppen och tålamod för skruvarna. =)

Jag skall riva isär allting igen för att sedan byta ut de interna packningarna. Aggregatet självsvänger. Riktigt irriterande.

Skriv självklart hur det går för dig! Tveka inte med frågor!

Jag undrar var man kan köpa de interna packningarna ifrån? Kanske någon som vet?
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se