Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulstyrda transmissionskopplingar?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 10:11:00, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett stort projekt som möjligtvis ska tas itu med under vintern som troligen kommer att kräva ett antal kopplingar. Maskinen kommer eventuellt att kräva ganska stora vridmoment så jag tror att det billigaste/enklaste skulle vara att gå in för en helt igenom mekanisk transmission vilket skulle då betyda att jag har möjlighet att välja mellan (elektromagnetiska), (pneumatiska), (hydrodynamiska) och hydrostatiska kopplingar. De två förstnämnda är nog inte aktuella till detta projekt...

Månne inte det blir billigast med den hydrostatiska varianten? Nån som har nån insikt i priser på sånt? Vi snackar storleken kring 1 kNm.

Vad finns det för fabrikat? Länkar? Jag vet att jag har sett nån variant från en PTO-axeltillverkare på nån mässa en gång som hade en hydraulslang kopplad till en "mellanklump" på PTO-tappen... :klia: Hittar inget just nu, trots ihärdiga försök till sökningar... :sad:

[ot]Vad det var jag ska bygga? En effektiv, hållbar, stenplockningsmaskin som faktiskt fungerar(i motsats till det stora flertalet fabriksavarianter där ute). :wink: [/ot]
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



nixs

#2 » 16:42:21, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

1000 Nm? Det du skulle ha är väl en rejält dimensionerad converter som dessutom kan ge kraftförstoring om det behövs?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#3 » 18:21:01, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, har kollat lite på hydrodynamiska kopplingar men har inte hittat nån variant där inkopplingen kan fjärrstyras hydrauliskt ännu(alltså inte varvtalsberoende). Tror nog det blir billigast med vanliga hydrostatiska varianter, alltså hydrauliska lamellkopplingar. Nåt behov för momentförstorning har jag inte heller... tror jag... :klia:

Här hittade jag en tillverkare... www.ortlinghaus.com

Nån som vet om andra märken?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#4 » 19:33:06, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså ingen HYDROSTAT då utan en hydrauliskt påverkad lamellkoppling?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#5 » 19:50:37, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan man väl kalla hydrostatisk koppling, eller? Eller är det enbart direkta hydraulpump-hydraulmotorsystem som kan omfattas av den benämningen? :klia:

Nåja, hursomhelst, hydrauliskt styrda lamellkopplingar är det som är av intresse. :smile:

Några tips?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#6 » 20:35:34, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig är hydrostat detsamma som hydraulpump-hydraulmotorsystem. Men det är jag det.

En hydrauliskt styrda lamellkoppling, hur färdig ska den vara?
Jag tänker mig liksom en komplett koppling med svänghjul, lamell, tryckplatta och urtrampningslager från en lastbil.
Du bangar ju inte för att smida ihop ett kopplingshus som är anpassat för ändamålet. Sen är det ju en enkel match att manövrera detta hydrauliskt.

1000 Nm? :klia: Det är ganska mycket. Är det alltså på PTO du ska koppla? Orsaken till att jag frågar är att det inte är så många traktorer som når 1000 Nm på veven. Dock skulle jag gärna ha en. :mrgreen:

Men varför kan du inte använda den vanliga kraftuttagskopplingen om du nu ska använda PTO?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#7 » 20:43:17, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bygga kring en lastbilsmotor direkt ?

Typ nån 6-cyl volvo eller så. Sen bara en hydrualcylinder som sköter kopplingen då. Eller koppla denna mot en hydrualpump modell större o sedan köra med hydrualmotorer. Skippa kopplingen.

har du ingen skiss på konstruktionen i övrigt ?

Blir ju en tung sak o bogsera, men stora hjul:razz:

Alla lite kraftigare redskap som snöslungor o riktiga buskröjare har ju nästan alltid egen försörjning. Kanske just därför att få traktorer orkar med ?? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77 (trådstartaren)

#8 » 21:05:14, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:En hydrauliskt styrda lamellkoppling, hur färdig ska den vara?

Gärna får den vara helt klar för fläns-/axelmontering samt anslutning för hydraultryck och eventuellt läckrör. Det är ett stort projekt och jag orkar inte bygga alla delar själv. Det kommer nog att bestå av en hel del inköpta grejor som jag pusslar ihop till en unik maskin. :smile:

Jag tänker mig liksom en komplett koppling med svänghjul, lamell, tryckplatta och urtrampningslager från en lastbil.
Du bangar ju inte för att smida ihop ett kopplingshus som är anpassat för ändamålet. Sen är det ju en enkel match att manövrera detta hydrauliskt.

Hmmm.... Det är en möjlighet, men jag skulle verkligen helst köpa nånting färdigt.

1000 Nm? :klia: Det är ganska mycket. Är det alltså på PTO du ska koppla? Orsaken till att jag frågar är att det inte är så många traktorer som når 1000 Nm på veven. Dock skulle jag gärna ha en. :mrgreen:

Min traktor ger över 600Nm som maxvrid på veven(efter intercoolertrimmning :mrgreen: ) vilket ger kring 2150Nm maxvrid med 540rpm PTO(i praktiken lägre varvtal vid vridmoment max). Momentet kommer att delas på två, tre eller fyra uttag(kopplingar) på maskin och jag tror knappast att hela 1000Nm kommer att behövas på nåndera axeln. Framdrivningen av maskinen och dess billenhet kräver en del också, visserligen kör man ju bara ett par km i timmen, men ändå...

Men varför kan du inte använda den vanliga kraftuttagskopplingen om du nu ska använda PTO?

Den ingående axeln på redskapet kommer att rotera kontinuerligt för att försörja en liten hydraulkrets.

*********************************************
magloman skrev:Varför inte bygga kring en lastbilsmotor direkt ?

Så stor maskin behövs nog inte. Traktorn ska nog klara det hela.

Typ nån 6-cyl volvo eller så. Sen bara en hydrualcylinder som sköter kopplingen då. Eller koppla denna mot en hydrualpump modell större o sedan köra med hydrualmotorer. Skippa kopplingen.

Jag är ganska övertygad om att en hydraulisk drivlina, trots sin enkelhet, blir väldigt dyr. Stora moment kräver bra hydraulpumpar/-motorer eller stora flöden så kostnaden blir väl därefter...

har du ingen skiss på konstruktionen i övrigt ?

Själva maskinskisser o d sparar jag till en projekttråd när/ifall det blir av. Tips på fabrikstillverkade, hydraulstyrda lamellkopplingar kanske vi klarar att diskutera utan skisser? :klia:

Blir ju en tung sak o bogsera, men stora hjul:razz:

Alla lite kraftigare redskap som snöslungor o riktiga buskröjare har ju nästan alltid egen försörjning. Kanske just därför att få traktorer orkar med ?? :klia:


Åja, så stor blir den inte. Finns en hel del stora grejor som är PTO-drivna. Som sagt vridmoment har jag så det räcker. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#9 » 21:59:38, 01-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:... Den ingående axeln på redskapet kommer att rotera kontinuerligt för att försörja en liten hydraulkrets. ...
Jamen så då så. Då måste det ju bli så här:
1. Nyttja traktorns hydraulik till den lilla hydraulkretsen. Där har du ju hydrauliken klar och behöver ingen pump eller nåt sånt i stenplockaren.
2. Använd traktorns kraftuttagskoppling för att koppla på och av stenplocken. Kopplingen är ju färdig och dimensionerad för ändamålet (dvs för PTO) efter vad jag kan förstå. Och du ville ha den hydrauliskt styrd, montera en hydcylinder på kopplingsarmen. Ska koplingen styras från stenplocken? Jaha, ett par snabbkopplingar och slangar som kopplar ihop stenplock och traktor så löser sig det också.

Jag har antagligen missförstått. Det finns säkert en anledning till att denna lösning inte skulle fungera, annars borde jag nog bli orolig för din hälsa. :klia: Rent intellektuellt sett så att säga. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#10 » 00:39:44, 02-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips på fabrikstillverkade, hydraulstyrda lamellkopplingar kanske vi
klarar att diskutera utan skisser? :klia:


Förlåt så mycket.
Ville bara försöka vara hjälpsam, ska försöka dra ner på det i framtiden...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77 (trådstartaren)

#11 » 06:08:18, 02-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Fel, fel, fel! :wink:
- Jag ämnar för en gångs skull bygga en maskin som inte har en navelsträng bestående av femtielva slangar. Herrejösses att behöva koppla ihop nåt sånt. :svettas:
Edit: Ok, så det räcker iofs med tryck och returslang men skulle ändå helst ha ett helt skillt system på maskinen.../edit
- Dessutom kommer, som jag tänker mig just nu, maskinen att behöva minst två hydraulstyrda, mekaniska kopplingar vilket gör det omöjligt att använda sig enbart av traktorns PTOkoppling.

Magloman: Ingen orsak att dra ner på nåt överhuvudtaget! Alla idéer uppskattas, ibland kan jag ju missa nåt självklart alternativ så allt är nog intressant. :thumme: Med tanke på min ämnesrubrik, så tänkte jag försöka koncentrera diskussionen lite kring kopplingarna. Då jag startar projekttråd, då kan vi snacka oss blåa om olika konstruktionslösningar. :laes_detta:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

daniel.h

#12 » 21:10:03, 02-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte svarva två konkopplingar som styrs med en liten hydraulcylinder, du är ju bra på att svarva :driver:
daniel.h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:31, 17-08-2007
Ort: skåne

nixs

#13 » 08:02:00, 03-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Haldexkoppling från tex en VW passat eller liknande klarar 2400 Nm och har tex inbyggd moment begränsning!!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

cowboy

#14 » 08:45:11, 03-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte de här nåt intressant för dig ? www.peuralankonepaja.fi
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Ingvar

#15 » 09:05:41, 03-06-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker og ändå att en enkel skiss ritad i Paint bara :smile: Skulle underlätta diskussionen, så får man ett begrepp om helheten, hur du har tänkt dig i stort, just nu kan jag inte påstå att jag ser maskinen framför mig :)
Men jag förmodar att det ska bli nåt liknande en stensträngläggare som finns nu, men förbättrad då förstås...
Men vad är det som kommer att kräva hela detta hydrauliska systemet?
Och vad är det som kommer att kräva så våldsamt med kraft?
Man får ju aldrig glömma teorin om en kedjas svagaste länk, risken finns ju att en våldsamt tilltagen drivlina bara gör att du kör sönder nåt annat istället.. Jag förmodar att du ska ha nån slags matta som sorterar ut sten och jord? Den går ju t.ex inte att göra hur kraftig som helst om den ska ha kvar sin funktion.

Sen lite Offtopic..Hur mycket sten ska du köra bort? Glöm inte att stenen har sin funktion i jorden, det finns ställen där dom rensat bort all sten och sen var jorden förstörd, och dom fick mer eller mindre köra tillbaka sten. Risken finns för en kompakt och kall jord.. Men det antar jag att du är införstådd med :smile:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se