Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktormek, ur en nybörjares synvinkel

214 inlägg • Sida 1 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#1 » 00:50:00, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min köpråd traktortråd börjar dra iväg och blivit en skruva traktor tråd.
Därför skapar jag denna tråd.

Start:

Allt började tisdagen den 15 Juli. Ett gulbrunt "monster" till Maskin inhandlades. Maskinen var en sent uttagen 1980 års Volvo BM 500.

Bild

Hade länge velat ha en traktor med lastare. Håller på med lite tynga lyft
på en tomt som vi har och såsmåningom skall bygga hus på.

Själva inköpet var ganska chansartat. Var och kollade på ett par traktorer
tidigare men dessa var lite för stora och hade inte bra lastare. Fick ett
flertal bra tips här på forumet och hittade tillsist en traktor som verkade vara bra:

Plus:
+ Rätt storlek
+ Kraftig lastare (Tranås-lastaren 1400)
+ Industrimodell, klarar troligtvis av lite mera belastning på framaxeln
+ Motorn gick bra enligt mitt otränade dieselmotoröra
+ Tillbehör som jag behövde, Skopa, Gafflar, Bakvikt, Kraftigt snöblad

Minus
- Mycket Rost (Mer rost än jag trodde, dock koncentrerad till hytten)
- Modellen som sådant har fått mycket kritik för växellänkaget
- Tipp funktionen fungerade inte
- Handbromsen tar dåligt

Själva köpet gjordes upp 5 mil bortanför det stället jag skall ha traktorn på.

Jag körde traktorn hem själv hela vägen :driver: . Det blev en nonstop körning då
jag inte vågade annat (Tänk så skulle den stanna och jag inte skulle få fart på den :slag2: ).

Hemfärden gick bra. Traktorn tuffade på snällt i stadig 20-25 km/h eller vad jag nu körde i. Blev dock tvärstopp i en korsning då jag inte kunde få i en enda växel :dancing_geek: . Var dock då nästan redan hemma.
Fick tillsist i växeln och tuffade vidare.

På kvällen kom sedan ångesten krypande. Gjorde jag ett bra köp? Blev jag lurad ?.
Jaja precis som vanligt. Så tänker jag alltid efter jag har köpt någonting.

Men som någon sa här på forumet. Med träning kommer erfarenhet.
Dvs. ju fler maskiner man köper desto enklare är det. Jag hoppas att jag kommer att kunna köpa många maskiner genom åren :razz:
Sen köper man en stor tung dieseldriven sak för 40-50 tusen inklusive
moms så är det ju inte direkt en sproilans ny grej heller.

Drar lite bakgrund om mig själv:
Skruvat lite moped & bil tidigare. Bil skruvade jag då jag inte hade råd
med bilmek och fortfarande bodde nära föräldrarna så jag kunde låna
garaget. Gillar dock mekaniska prylar och har blivit lite av släktens fixar
nisse. Gillar verkligen verktyg. Växte upp med en farsa som var allt
annat än mekintresserad. Han hade en liten verktygsväska i svart läder
med skruvmejslar som var som en lindad järntråd och fyrkantiga
plåtmuttrar med någon konstig gängning på. Detta medförde att jag helst
måsta ha det dära verktyget som man kan göra det där med, om ni
förstår vad jag menar.

Jaja nog snackat nu kommer den obligatoriska att göra listan:

Uppgift Status
- Köpa traktor Avklarat
- Köpa instruktionsbok Beställd
- Köpa verkstadshandbok Beställd
- Fixa sjunkande lastare Påbörjad
- Kont. oljeläckage transmission Påbörjad
- Kontr. dieselläckage
- Kontrollera oljetrycket
- Byta alla oljor + alla filter
- Fixa sådant dära flärplock till
avgasröret
- Fixa till hitchkroken
- Fixa rost
- Fixa el & Belysning
- Byta ut diverse hydraulikslangar
- Fixa till takluckan


Dåså:

Uppgift 1:

Tippkolvarna sjunker väldigt fort. Dessa måste åtgärdas.
Robban på detta forum påpekade riktigt att man inte kan vara säker på
att det är kolvpackningarna som är slut. Det kan lika gärna läcka
bakvägen i ventilpaketet. Sagt och gjort kollade hur alltig satt.
Hydraulslangarna till lastaren sitter i ett ventilpaket på höger sida mellan
framhjulet och hyttrappan. Såg att det satt snabbkopplingar där.
Skiftade på slangarna så att jag fick funktionerna omkastade på
spaken. Fortfarande så sjönk tippen. Alltså är det packningarna i kolvarna
som måste bytas. Tog bort låsringen som hindrar metallbussningen att åka in. Dock så blev det för sent och jag var tvungen att åka hem.

Nu är frågan hur får man bort denna metallbussning? Är den gängad?
Infogar en liten bild hur det ser ut. Hade ej ngn kamera med mig då
min kamera har gått sönder och min mobil hängde med arbetsbrallorna in
i tvättmaskinen på en 95 graders resa med centrifugering :slag:

Bild

Ifall den är gängad tar man en stor rörtång och försöker gänga ut den?


Ha det så bra
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500



goswar

#2 » 02:08:12, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har följt dina inlägg, mycket trevliga att läsa. Bry dig inte om att grubbla om du har gjort rätt med köpet, du har den nu, och nu går du vidare och ser framåt. :arrow: Huvudsaken att du tycker det är roligt, dessutom
tycker jag att du verkar klurig. :idea: Skall följa dina inlägg.
Lycka Till! :thummar:
Goswar!
goswar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:18, 16-05-2008
Ort: Stannum, Tolsjöhult, Gråbo.
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo-T32 nästa traktor blir nog en diesel.
Kliande renoveringsfingrar för traktor o MC.

Lennart Svensson

#3 » 06:19:53, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mattias.
Kul att se din traktor.Vi har en 2250 som är helt identisk med din.
Samma färg,samma fabrikat o storlek på lastare o lika hjulvikter .
Har för mig att vår är en-82:a.


MVH Lennart Svensson
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Hymax

#4 » 09:15:34, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till traktorköpet.
Angående kolven så tror jag att du ska trycka eller banka in "metallklumpen" 2-3 cm in i kolvröret så finns där en låsring till, bryt ut den med en skruvmejsel eller nåt. Sen ska du kunna dra isär kolven.
Lycka till.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#5 » 22:24:27, 22-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla

Så då fick jag loss 2 timmar traktorskruv.
Det gick utmärkt att banka in metallklumpen. Väl inne en bit så satt det
en invändig låsring. Ena gick lätt den andra var svår. Lossade efter ett tag
på hydraulslangarna. Då gick det lättare. Sen sa det plopp och kolvarna
ramlade ur. Den kolven som gick lätt var den som läckte som ett såll.
Packningen + plastbussningarna(eller teflon) var riktigt körda.
Det som håller ihop packningarna är en stor bult i toppen denna gav
jag mig på med en vanlig 30 nyckel. Dock satt den som berget. Får
prova med mutterknackare men den kanske är limmad så jag får nog
hitta ngn med gas så jag får värma.

Bilder kommer imorgon glömde USB kabeln på jobbet i kartongen på min
nya mobil.

Nu har jag tagit ett bad men luktar fortfarande lite god oljedoft :razz:

Ja just det. Ena framblinkersen fungerar faktiskt. När jag startade traktorn
stod den och blinkade :grin:
Så på återseende.
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Erik Westlind

#6 » 00:39:17, 23-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känn dig inte ensam, Mathias. Jag är också nybliven BM500 ägare, en 77:a röder å finer. 3400h i bra skick, bara lite småskavanker. Jag köpte den främst för att ha till min vedmaskin, men när jag lyfter den så har jag säääkert 5hg däcktryck fram. Som du säger är växellådan inget under av smidighet. Ett distinkt men vänligt handlag är vad som tarvas!

Gillar dina inlägg, kör hårt!//ErikW
Erik Westlind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:16, 01-09-2007

Ingvar

#7 » 00:49:57, 23-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni vänjer er! :) Efter ett halvår växlar ni som med vilken traktor som helst :smile:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#8 » 11:25:13, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hopp

Nu är jag på jobbet. Dags för dom utlovade bilderna:

Start Hydraulkolvsjobb, Låsringar borta:

Bild

Lite Zoom bilder Hydraulcylindern:

Bild

Bild

Bild

Så härifrån försökte jag slå in metallbussningarna lite försiktigt.
Det gick ej. Hämtade feting polygripen och försökte skruva ut dom.
Dom var inte gängade. Lossade sedan hydraulslangarna och försökte
igen. Nu blev det betydligt mera stuns i slagena.
Oljan + kolvarna och järnet fungerade som en stötdämpare.
Plupp och sedan gick den ena metallbussningen in.
Jobbade lite mera med den andra sidan. Nu fick jag ut denna också.
Ett tips här är att ha flera bitar trädgårdslang över eller liknande samt en
spilloljedunk. Det blev ganska kladdigt för mig.

Yippi(notera min dotter):
Bild

Ena kolven var det ett riktigt packningsbrott på:
Bild

Andra var helt OK:
Bild

Båda tuberna eller vad det kallas såg jättefina ut på insidan. Typ oljespegel. Tog dock ej kort. Tuberna hade en invändig diameter på 70 mm.

Sedan försökte jag få av bulten på toppen av hydraulkolven. Den satt hårt. Troligtvis limmad.
Åkte hem p.g.a. att dottern började bli trött. Hon hade hoppat ett par timmar
på sin gula hoppboll :mon:

Var tvungen dagen efter att åka till GE i Uppsala. Dom hade problem med
en destillationsanläggning:

Bild

På väg hem sedan så åkte jag igenom Uppsalas industriområde. Då tänkte
jag att en däckfirma kanske kunde skruva av bultarna mot lite fikabröd.
Dom hänvisade mig till en annan firma i närheten. Uppsala slangservice.
Gick in med mina kolvar och snackade lite. Verkligen trevliga personer.
Dom hade en induktionstång som dom värmde bulten med.
:eat: VILL HA EN SÅDAN JAG OCKSÅ :eat:

Mums1
Bild

Mums2
Bild

Jaja fick av bultarna. Dom frågade sedan om dom skulle byta
packningarna. Och jag kunde ju inte neka då dom var så trevliga.
Med reservation dock på hur dyra packningarna skulle bli.
Jag har tidigare väldigt bra erfarenheter av momentum samt väldigt bra
rabatter där via min tidigare arbetsgivare AstraZeneca.

Körde en liten sväng till med Traktorn. Den växlar riktigt bra när man har
låg på snabbväxeln.
Dock så upptäckte jag att startmotorn skorrar ibland så att man får ta omtag.
Precis som ett drev kuggar över. Någon som har erfarenhet?
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Palm

#9 » 11:36:12, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang starten så kan de va selenoiden eller drevet som skjuts fram på axeln som kärvar, rengör och smörja upp axeln + drevet som du borde komma åt genom att lossa starten, på en bil brukar de va två bultar. Kan va läge att kolla över kablarna och anslutningarna till strömmen i samma veva.

Skulle drevet vara slitet av att det slitits på samma sätt länge får du nog överväga att lämna starten på renovering om inte drevet går att köpa löst och byta själv dvs.
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Peter Persson

#10 » 12:09:48, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevlig tråd :) Gillar också dina inlägg, kommer följa denna tråd :cool2:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Ingvar

#11 » 12:22:31, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag också :)

Men du Palm...Jag funderade på en sak..om det nu skulle vara ett slitet drev, då är det väl troligast kuggkransen på svänghjulet som är sliten..Motorn stannar ju oftast på samma ställe..startmotorn däremot stannar nog lite hur som helst...Eller hur tänkte du?
Men som sagt att kolla upp solenoiden och kablar först..är ju klokt, man ska ju inte tro det värsta på en gång.. :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Kjell.K.

#12 » 12:56:28, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorns drev är väldigt litet med få kuggar gemfört med en startkrans. Större slitage på varje kugg. Men å andra sidan beror det på matrielet också hur bra det håller. På Volvo 230 personbilsmotorer som gått långt brukar det skorra om, jag antar att det är startmotorns drev som är dåliga då. Skulle det vara startkransen skulle det förmodligen vara svårt att få startmotorn kugga i även efter flera försök, för då skulle startkransens dåliga kugg vara på samma plats vid varje försök. Ofta stannar även startmotorn på samma ställe, så man kan få göra ett flertal försök innan det lyckas.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#13 » 15:04:19, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåså.

Precis pratat med slangservice. Dom hade fått tag på packningssats.
410 spänn per cylinder(Typ plastbussning, gummibussning, 2 oringar och 1 packbox).
Kanske lite dyrt ifall jag hade beställt själv via momentum men ett par hundralappar hit eller dit.
Kommer troligtvis att vara klara på måndag eller tisdag.
Jag funderar också på ifall man bara skulle ha bytt på den ena cylindern
iom. att den andra var så fräch. Känner dock att när man endå håller på
så känns det bäst att byta på båda samt att den blir jämnstark.
Har jag rätt eller fel?

Angående startmotorn så skall jag plocka av den imorgon.
Jag skall också rengöra batterierna kolla syra nivå och på med polfett.
Såg att polerna(polen) var väldigt oxiderad.

Mera bilder kommer när jag har gjort detta.

Måste säga att det verkligen är roligt att ha ngt att pula med.
Brukar oftast hjälpa andra med meck. grejjer men nu har man ju en egen
maskin att skruva med :thummar:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Mathias Lindgren (trådstartaren)

#14 » 00:59:14, 27-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man återigen jobbat in lite mek tid med hjälp av ett antal
timmars städning och stallutflykter med dottern.

Så jag var förbi slangservice(fredags) och hämtade kolvarna.
1700 pix inklusive moms blev det. Ja nästa gång fixar jag nog det
själv. Men jag kan rekommendera Uppsala slangservice. Snabba och väldigt trevliga :thumme:

Så hur gick återmontaget då:


Först fettade jag in dom med fett och pensel. Tog dock ej ngn bild
(var skitig om fingrarna) samt motionerade ringarna i kolvänden och
kollade att fettnippel kunde trycka igenom fett.

Sedan monterade jag på kolvarna och med en hjälpande hand styrde in dom i tuberna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Premiärturen. Hämtade pallgafflarna:
Bild

Gick riktigt smidigt faktiskt. Tog ca: 45 minuter, Nu fungerar tippfunktionen riktigt bra :thummar:

Tack för alla mektips hade definitivt tagit längre tid utan eran hjälp :buga:

Så nu blev det batterimek. Såg riktigt hemskt ut i batteriboxen:

Bild

Minuspolerna hade riktigt ätit kopparkabel...

Började att först ta bort minuspol sedan plus pol.

Batterier bortkopplade utan ngn incident...

Bild

Lite stålborste, smärgelduk & avfettning senare:

Bild

Var tvungen att fylla vatten i varenda cell. Dock var det strax under min
nivån som dom var ju inte helt torrlagda iallafall. Tyckte dock att det var
svårt att se nivån. Fick vicka den fram och tillbaka. Har ni ngt tips?
Eller var det bara att denna plast var extra grumlig av ålder?

Lite polfett och sedan montering. Finn ett fel:

Bild

Blir en repa till biltema imorgon,

Jag har beslutat mig för att avvakta med startmotorn. Har inte skorrat än.
Ifall den skorrar igen så skruvar jag bort den för undersökning.

Nu var det en halvtimma mektid kvar. Så jag passade på att byta
hydraulolja på min vedklyv så det bidde inge mer traktorskruv för idag.

Har förresten fått hem manual och verkstadshandboken.
Får någon av er som jag lite ångest av att läsa verkstadshandböcker?
Man läser den ju sida från sida och ser ja det borde jag göra.
Det slitagemåttet borde jag ju kolla... Nu skall jag ju inte använda den till
annat än måste grejjer men jag får alltid den dära "kolla allt, göra allt" känslan.

På måndag skall jag åka förbi lantmännen och köpa oljor och filter.
Ni som har liknande traktorer är det något speciellt att tänka på?
Tex i vilket typ av kärl brukar ni tömma 50 liter transmissionsolja i?
Typ stor vattendunk med tratt & trädgårdslang?
Skall också ha ett "flärp lock" för avgasröret. Vet någon här vad det egentligen heter?
Känns ju lite proffessionellare fråga efter ett ??? än ett "flärp lock" :mrgreen:

Jaja mer bilder kommer vid oljebytet.
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Robban_C

#15 » 01:09:26, 27-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang oljebyte så kan jag rekommendera att göra detta efter att traktorn just har körts en längre sträcka eftersom eventuella föroreningar då flyter runt i oljan och följer med ut ist f att ligga fast på botten av transmissionen.

And start som skorrar så kan det mycket väl vara sliten startkrans. Min erfarenhet är till och med att det är vanligare än slitet drev på startmotorn men det ena utesluter ju inte det andra.
Jag kan väl också påpeka att startkransarna alltid slits partiellt. En startkrans på en rak 4-cyl motor slits på två ställen, en rak 6-cyl (liksom en 3-cyl) slits på tre ställen. Dessa ställen är givetvis jämnt fördelade runt kransen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Jocke646 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se