Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB-Trac 800 problem med kopplingen

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 22:35:07, 31-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som läst dagboken vet att jag har fått lite trassel med kopplingen på traktorn.
Till de som inte läst dagboken så får jag säga att "Det var dumt. Den är läsvärd!".
Men jag ska repetera vad som hänt:
Robban_C skrev:Sk*tdag!
På väg ut på jobb så klappade kopplingen på traktorn ihop. Huvudcylindern drar in luft så det går knappt att koppla ur. Ja, jag vet att man kan köra utan koppling men att finlira vid ikrokning av flaket? Nja.
Hem och rev isär. Jodå, packningarna såg sisådär ut. In i bilen och in till stan, Meca har flera lådor med lösa packningar, valde ut två som verkade stämma. Satte ihop men det fungerar inte att lufta.
Har nu beställt ny kpl cylinder som bör komma på må runt lunchtid.
Intresant pris förresten. Den kostar 1150:-. Renoveringssats kostar 1050:-. Undrar hur många som renoverar? :klia: ...


Nån dag senare:
Robban_C skrev:... Idag fick jag ny huvudcyl, monterade och luftade men den kopplar fortfarande inte ur.
Va*aan är det som är fel?
Slavcylindern är inte mer än några år gammal. Huvudcyl är alltså helt ny. All gammal bromsvätska är urpumpad och ny vätska islagen. Har luftat på följande sätt:
1. Med vakuumluftaren. Har alltså en vakuumluftare som normalt sett fungerar utmärkt. Jätteeffektiv. Kan det vara en Würth?
I sällsynta fall kan vakuumet dra in luft via packningarna men det gäller främst gamla slappa packningar.
2. Traditionell luftning. Snubben som satt i fick order att stampa snabbt för att spola ur systemet och släppa upp sakta för att återfylla utan att dra in luft via packningarna. Hjälpte inte.
3. Baklänges. Dvs genom att trycka in slavcylindern och trycka upp luften i behållaren. Höll emot så slaven gick ut sakta för att inte suga in luft. Det fungerade inte heller. ...


Ytterligare lite senare:
Robban_C skrev:... Jag mätte slaget på slaven för att se om det är mycket luft i systemet. Slaget var 12-13 mm, minimum är 7 mm. Alltså är det inte luft som är problemet.
Pedalen går betydligt lättare än den ska göra. Det tyder på att något har hänt inne i kopplingen. Och helt plötsligt utan förvarning medan jag höll på och testade i morse så kändes pedalen rätt men kopplingen kopplade fortfarande inte ur som den ska. Och nu går pedalen mjukt igen. :klia:
Gjorde också ett test för att se om kopplingen driver som den ska:
La i 1:an och 4wd. Startade på växel (h1), slog i handbromsen (som är jätteeffektiv), gav fullt spett och ställde mig på fotbromsen för att se om kopplingen slirar. Det gör den inte. Inte alls.
Nu ska motorn rivas ur så jag får kolla igenom kopplingen och se vad som hänt. Trist jobb. Just nu rinner kylarvätskan ur medan jag fikar. ...


Ja, så långt var det alltså bara repetitioner av vad som har hänt tidigare. Nu kommer det nya.
Jag tippade undan hytten och rev loss motorn eftersom jag trodde att nån av fingrarna som påverkas av urtrampningslagret hade gått av. Då jag fick loss motorn och tittade på fingrarna så visade det sig att dom var i alldeles utmärkt skick. Då blev jag rent ut sagt förbannad och gick och tog en fika istället.
Sen gick jag ut och rev loss tryckplattan och då började det bli intressant.
Men vi börjar med några bilder från motordemonteringen.

Så här har ni antagligen inte sett en MB-Trac:
Bild

Bild

Ja, urlyftning pågår som synes.
Bild

Transkåpa med båda urtrampningslagren.
Bild

En motorlös Merca.
Bild

Tryckplatta med fingrar. Inget fel här heller. :x
Bild

Nä, men vad har vi här då? En ryckutjämnarfjäder som har gått av, letat sig ut ur lamellcentrum och trasslat in sig mellan lamell och svänghjulsbultarna.
Bild

Skavmärken i svänghjulsbultarna och ytliga märken i svänghjulets centrum från fjäderns irrfärder.
Bild

Ooops, ytterligare en fjäder har gått av men den har inte hunnit ut än. Den hade inte lika brått som den andra. :grin:
Bild

Postens företagspaket 16:00 är inte de snabbaste men förhoppningsvis så kommer det en lamell, ett nytt urtrampningslager, ny handpump till insprutningspumpen, lite nya rör och en slang till kopplingshydrauilken etc i morgon. Hade Posten hållt det dom lovar så hade jag haft paketet här idag.

Det är väldigt skönt att hitta ett definitivt fel som förklarar alla symtomen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Holger

#2 » 22:54:04, 31-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till med reparationen!
Onekligen mycket intressant att få se en MB-Trac i dessa vinklar!
Går det att köra den med denna hyttvinkel? Alla HRD-grävare blir ju avundsjuka!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 22:59:46, 31-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha!
Om man förlänger slangarna till värmepaketet och kablaget upp till hytten så skulle det gå. Alla andra kablar och slangar går via bakkant på hytten och behöver alltså inte demonteras.
Men man får lite svårt att växla. Växelspakarna befinner sig strax innanför h fotsteg.
Dessutom finns det nog stor risk att dra in luft i broms- och kopplingshydrauliken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mathias Lindgren

#4 » 23:52:34, 31-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt skruvat.
Verkar vara väldigt bra att ha en hjälpande hand i form av grävmaskin
vid mek lyft.
Kanske dags för mig att börja bearbeta frugan efter en ny absolut
nödvändig maskin :grin:

Hoppas posten sköter sitt jobb :thumme:
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

Palm

#5 » 01:04:48, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att du hitta felet, vart handlar man delar till en sådan, finns de specialfirmor, merca direkt eller hos traktorfirmor?
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Towil

#6 » 01:26:19, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedmog i mönsterås tror jag har delar.
http://www.swedmog.se/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Robban_C (trådstartaren)

#7 » 07:40:49, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedmog är importör men säljer bara till återförsäljare efter vad jag har förstått.
En av återförsäljarna finns dock också i Mönsterås och heter Signalen.
http://www.signalen.se/
Där pratar man med Johan som kan ALLT om MB-Trac och jag menar verkligen ALLT.
Tyvärr hade han semester men hans kollega Classe löste det här också. Men jag ska slå Johan en signal framöver så jag får veta vad det här beror på. Drar jag för tungt eller var det bara åldern som satte stopp för fjädern? Jag drar ju inte mer än 16-17 ton vid rejält lastad kärra så det borde inte vara nåt problem men kopplingen kan ju vara sen maskinen var ny, dvs 22 år gammal.

Men sen kan man handla en del komponenter via dom som säljer Bosch också. Elen och insprutningspumpen är ju Bosch.
Och en hel del bitar till motor och möjligen lådan går att köpa hos dom som säljer/mekar MB:s mindre lastbilar. Motorn sitter nämligen i en del samtida distributionsbilar, visserligen något avvikande utförande men samma grundmotor också. Och lådan tror jag delvis finns i lastbilar också. Det låter ju i alla fall ganska "lastbil" med en låda med 4 spett och splitväxel, däremot är givetvis de delar som är till kraftuttag och 4wd unika.
Hursomhelst så är det inga problem att få tag på delar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel Medin

#8 » 07:59:19, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ditt svänghjul ser lite mysko ut, ser ut att ha varit lite varmt ser ut som det blivit huggytor, jag har hafft problem med det på rallybilen och sinterlammell blev ytor på svänghjulet som kopplingen ville fästa mer, ryckigt när man smög med kopplingen hade även fjäder haveri.

Men det ser kanske bara så ut på kortet :smile:

Fick du isär det själv på en dag?

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 09:49:34, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden ljuger lite men inte helt och hållet. Men som jag minns det så såg det likadant ut när jag renoverade snabbväxeln 2006 och den har gått jättebra att smyga med hitintills.
Men smyg är ju inte det som sinterlameller är kända för. :grin:
Sitter det dessutom inga eller havererade fjädrar i kopplingen så gör ju inte det saken bättre. Dessutom har väl inte sinterlameller någon vågfjäder mellan lamellsidorna? Då får man ju väldigt kort dragområde på pedalen och det gör ju inte saken bättre.

Jag gjorde det på två dagar men det var en em/kväll och en fm så det tog väl ungefär en dag att få isär bitarna. Och ja, jag var själv.

Jag ska försöka få hit nån av polarna som kan köra grävare när jag ska ha i motorn så jag kan styra ihop axlarna med lamellerna själv. I övrigt får jag ihop det själv men det tar nog ett par dagar, jag ska ju försöka fixa lite annat samtidigt, bland annat visar ju tankmätaren husnummer och med hytten fälld så kommer jag ju åt tankarmaturen osv.

Reglaget som skiftar mellan f/b eller båda kraftuttagen kärvade men det har jag fixat. Och så ska jag kolla vätskenivå i batteriet också. Det kommer man åt annars också men det är lättare nu.
Man får ju liksom passa på med både det ena och det andra nu när hytten har ramlat ikull.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Conny Kolsjö

#10 » 13:35:30, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: När du ändå har rent där framme varför inte hinka i en TD 61 eller något annat kul så det blir lite fart på holken :mrgreen:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Micke 75

#11 » 13:39:53, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :lmao:

Bra sagt Conny :thummar: :lmao:
Micke 75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:15, 27-08-2004
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3D
Åkerman H7MC
Åkerman EC200
Åkerman H25C
Volvo 860 S
Ford 5000 Viggen (skotare)
Deutz 6.30 agrotron
Track Marshall 55
Fordsson power major

Robban_C (trådstartaren)

#12 » 18:29:33, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

För fart behövs varv eftersom utväxlingen är given. Mercapuffran varvar knappt 3000.
Hur mycket tål en TD61 att varva? :mrgreen:
Men jag håller med, jag skulle gärna åkt fortare men med en puffra som överlever.

Nu är i alla fall puffran på plats, det återstår lite klamning av kablar samt montera en binge remmar där fram. Sen kylare och nedfällning av hytt men just nu regnar det. Vi får se om regnet ger med sig.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#13 » 20:45:08, 01-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Det gav med sig. Klart till och med kylare. :thumme:
Slang till koppling, koll batterivatten och ett par till småsaker. Sen fällning av hytten. Det blir i morgon eftermiddag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Daniel Medin

#14 » 10:48:25, 02-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värst villken arbetsmyra :thumme:

Verkar vara rätt snälla och meka med dom där?

Jag klurade lite på hur fädrarna kan brista när jag svamlade om min siterlammel, är inte det rätt ovanligt att de går av så där?

Mitt svänghjul blev liksom bubbligt eller vad man ska säga och bubblorna blev liksom större och större iom att lammellen alltid tog på samma ställe
och till slut åkte fjädrarna.

Går inte dom där 60-70 knyck eller nått?

Blev omåkt av en sån lite större med två släp med runt 25 ton säd skulle jag tro var på väg till Lantmanna jag me, det bara blåste till!! :dancing_geek:

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 13:15:37, 02-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sliten myra! :mrgreen:

Ja, dom är ganska snälla att mecka med nu när man har lärt sig hur det ska gå till.

Ja, jag har aldrig nånsin på nåt fordon varit med om att ryckutjämnarfjädrar har gått av. Aldrig nånsin och det var väl därför det gick åt skogen med att ställa rätt diagnos från början.

Bubbligt svänghjul:
Ja, jag kan tänka mig att det blir så om det får gå tillräckligt långt precis som bromsskivor blir sämre och sämre ju längre man kör dom efter att dom börjat skeva till sig.
På mitt svänghjul och tryckplatta så finns än så länge inga kännbara ojämnheter så det klarar sig nog ett bra tag till.

Min gör drygt 50 km/h eftersom den har för stora tofflor, annars gör dom runt 45-50 ospärrade. H4:an är spärrad från början men det finns väl inga såna kvar idag?
Importmaskiner kan ha annan axelutväxling, då gör dom bara 30 km/h på H4.
Dom större Mercorna har både H3 och H4 spärrade från början. En ospärrad sån kan nog göra 60-70.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se