Till de som inte läst dagboken så får jag säga att "Det var dumt. Den är läsvärd!".
Men jag ska repetera vad som hänt:
Robban_C skrev:Sk*tdag!
På väg ut på jobb så klappade kopplingen på traktorn ihop. Huvudcylindern drar in luft så det går knappt att koppla ur. Ja, jag vet att man kan köra utan koppling men att finlira vid ikrokning av flaket? Nja.
Hem och rev isär. Jodå, packningarna såg sisådär ut. In i bilen och in till stan, Meca har flera lådor med lösa packningar, valde ut två som verkade stämma. Satte ihop men det fungerar inte att lufta.
Har nu beställt ny kpl cylinder som bör komma på må runt lunchtid.
Intresant pris förresten. Den kostar 1150:-. Renoveringssats kostar 1050:-. Undrar hur många som renoverar? ...
Nån dag senare:
Robban_C skrev:... Idag fick jag ny huvudcyl, monterade och luftade men den kopplar fortfarande inte ur.
Va*aan är det som är fel?
Slavcylindern är inte mer än några år gammal. Huvudcyl är alltså helt ny. All gammal bromsvätska är urpumpad och ny vätska islagen. Har luftat på följande sätt:
1. Med vakuumluftaren. Har alltså en vakuumluftare som normalt sett fungerar utmärkt. Jätteeffektiv. Kan det vara en Würth?
I sällsynta fall kan vakuumet dra in luft via packningarna men det gäller främst gamla slappa packningar.
2. Traditionell luftning. Snubben som satt i fick order att stampa snabbt för att spola ur systemet och släppa upp sakta för att återfylla utan att dra in luft via packningarna. Hjälpte inte.
3. Baklänges. Dvs genom att trycka in slavcylindern och trycka upp luften i behållaren. Höll emot så slaven gick ut sakta för att inte suga in luft. Det fungerade inte heller. ...
Ytterligare lite senare:
Robban_C skrev:... Jag mätte slaget på slaven för att se om det är mycket luft i systemet. Slaget var 12-13 mm, minimum är 7 mm. Alltså är det inte luft som är problemet.
Pedalen går betydligt lättare än den ska göra. Det tyder på att något har hänt inne i kopplingen. Och helt plötsligt utan förvarning medan jag höll på och testade i morse så kändes pedalen rätt men kopplingen kopplade fortfarande inte ur som den ska. Och nu går pedalen mjukt igen.
Gjorde också ett test för att se om kopplingen driver som den ska:
La i 1:an och 4wd. Startade på växel (h1), slog i handbromsen (som är jätteeffektiv), gav fullt spett och ställde mig på fotbromsen för att se om kopplingen slirar. Det gör den inte. Inte alls.
Nu ska motorn rivas ur så jag får kolla igenom kopplingen och se vad som hänt. Trist jobb. Just nu rinner kylarvätskan ur medan jag fikar. ...
Ja, så långt var det alltså bara repetitioner av vad som har hänt tidigare. Nu kommer det nya.
Jag tippade undan hytten och rev loss motorn eftersom jag trodde att nån av fingrarna som påverkas av urtrampningslagret hade gått av. Då jag fick loss motorn och tittade på fingrarna så visade det sig att dom var i alldeles utmärkt skick. Då blev jag rent ut sagt förbannad och gick och tog en fika istället.
Sen gick jag ut och rev loss tryckplattan och då började det bli intressant.
Men vi börjar med några bilder från motordemonteringen.
Så här har ni antagligen inte sett en MB-Trac:
Ja, urlyftning pågår som synes.
Transkåpa med båda urtrampningslagren.
En motorlös Merca.
Tryckplatta med fingrar. Inget fel här heller.
Nä, men vad har vi här då? En ryckutjämnarfjäder som har gått av, letat sig ut ur lamellcentrum och trasslat in sig mellan lamell och svänghjulsbultarna.
Skavmärken i svänghjulsbultarna och ytliga märken i svänghjulets centrum från fjäderns irrfärder.
Ooops, ytterligare en fjäder har gått av men den har inte hunnit ut än. Den hade inte lika brått som den andra.
Postens företagspaket 16:00 är inte de snabbaste men förhoppningsvis så kommer det en lamell, ett nytt urtrampningslager, ny handpump till insprutningspumpen, lite nya rör och en slang till kopplingshydrauilken etc i morgon. Hade Posten hållt det dom lovar så hade jag haft paketet här idag.
Det är väldigt skönt att hitta ett definitivt fel som förklarar alla symtomen.