Ja då har man mekat lite till då, med några alvedon i mekanikern (mig) mot förkylning/huvudvärk så drog jag igång.
Efter en stunds mekande så var startmotorn urplockad, pallbockar på plats, verkstadsgolvet lagt (OSB-skiva
) och detta kunde skönjas.
Inuti såg det ut så här.
Nämen, en
bult. Den ska ju naturligtvis inte ligga där (Den låg för övrigt vid dräneringshålet alltså i den bakre oljepölen).
För att komma åt bultens ursprung flänsen på ingående
axel så behöver jag ju bort med kopplingsgaffeln (om det nu är så den heter).
Skulle ta av kopplingsarmen som sitter på tappen in till kopplingsgaffeln men se... här har någon varit framme med svetsen.
Fick helt enkelt ta fram vikelslipen för att kunna få loss den.
Sen när jag skulle ta loss stoppskruvarna till tapparna så möttes jag av denna syn när jag fick loss den som sitter på kopplingspedalssidan.
Spetsen sitter kvar i tappen och gör att man inte får ur tappen.
Resultatet av detta blev till slut mera jobb för vinkelslipen
Tillverkning av ny tapp står helt plötsligt på listan, samt att få ur den gamla ur gaffeln utan att förstöra för mycket.
Här nere sitter skruvspetsen och hånar mig.
Nämen titta ett ledigt bulthål, resterande bultar satt också löst men åtminstone på plats.
Packningen hängde det en liten slamsa kvar av i ett hörn, den nya gjorde jag en fuling med och klippte helt enkelt för att slippa demontera hela ingående axel. Får bli någon droppe flytande
packning eller liknande i klippet.
Sen blev det kväll i fyrbarnsfamiljen och den trofaste tjänaren lämnades i kvällssolen.
Hann faktiskt ta loss matarpumpen och börja rengöra den också lite innan renovering.
Sen så kom MekJan förbi på en kaffe och tyckte att oljedränkta lameller inte är någon hit
hade inte tänkt så långt innan jag beställde delar så det får bli till att beställa lameller imorgon.
//Anders