Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

BRÖYT X20

805 inlägg • Sida 1 av 54
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

arcticforever (trådstartaren)

#1 » 15:57:51, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju skrivit lite i min medlemspresentation men nu när det blivit affär så måste man kanske starta upp en ny tråd.

Det föreföll sig så att jag skrev i min signatur att jag ville ha tag på en Bröyt.Efter några veckor kom ett PM från Matthew där det stod att hans granne hadde en X20 ev till salu och frågade om jag var intresserad.Självklart var jag det men jag tänkte att en som "Bor" det ju ett lite högre värde än tex X2 och dom är ju ute till försäljning för runt 30 papp. Matthew och jag Pm:ade lite fram och tillbaka och det var han som föreslog priset,vad jag skulle bjuda alltså. Jag lade budet och Ronny(fd ägare) tog det. Hörde då med Matthew om han kunde fixa några bilder på skönheten,inte bara det gjorde han även en film snutt komme :thumme: . Då var det bara trailer biten kvar ,det är ju ändå 70 mil från Karlstad så billigt förstod jag att det inte skulle bli.

Hörde med en kompis som kör trailer han ville ha 12 000+ moms för att åka å hämta...... :uupps: jaha då blev ju grävaren betydligt dyrare.suck.
Ringde både VTG och Örnfakt men Örnfrakt hadde inga bilar i Karlstad området .VTG ,där jag känner dom flesta ,ville ha 9400+moms jaja tänkte jag det är ju ett hyffsat pris med tanke på Sträckan.Min Far som gillar att ringa å surra med allt å alla ringde även Sundfrakt men fick inget pris ...tiden går .....jag tar VTG:s bud tänkte jag ,ska bara stöka bort Helgen som Var nu.

Jobbade natten mellan måndag och tisdag ,gick därför och lade mig vid 8-tiden på kvällen,skulle börja kl 1 på natten,Ställde väckarn på 2400 då min sambo,som fortfarande var vaken, sa att min far sa att jag skulle ringa när jag vaknade ,det var viktigt. Kan ju inte ringa den här tiden,tänkte jag.
Då ringde han
-Det står en trailer i Karlstad och vill lasta grävaren i morgon bitti :uupps: :uupps:
Jag har ju inte ens betalt den.Ringde i morse vid halv åtta tiden till Ronny som som tur är ,är bonde och var hemma vid och frågade om det var möjligt att genomföra transporten i dag.Han lät inte storm förtjust,han trodde inte den skulle starta.Det har varit runt -15 grader flera dagar men kanske runt 1 tiden då solen hjälpt till lite skulle det gå.Jag ringde trailer killen och förklarade läget .-Vi får väl vänta tills dess då ,sa han.

ringde Ronny ,fick kontonummer satte över pengar.Ringde Trailer killen och gav han Ronnys nummer för vägbeskrivning,allt flyter perfekt............

Då ringer Ronny och frågade om jag inte pratat med trailer killen Eftersom han kunde inte lasta en sån maskin på sin Jumbo.
Flera gånger har jag pratat med honom sa jag men då kom vi fram till att den jag pratat med var TRP ledaren på Sundfrakt och inte Chauffören.

SUCK. Jag som såg fram emot att få hem den snabbt,det gick FÖR bra.

Jaha då får vi ta nya tag längre fram.Då tyckte vi inte heller det var någon vits att provstarta så Ronny for till skogs i stället.

Det går 2 timmar så ringer Ronny och säger att när han var i skogen ringde telefonen och att det var en annan trailer,en maskin trailer som var på väg upp.Han skulle vara i Karlstad kl 3 det är typ nu.........Hoppas den startar..........Fortsättning följer......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic



Holger

#2 » 16:03:22, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett stort GRATTIS i alla fall till ditt köp!
Lästips: http://www.broyt.net :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Martin.Eriksson

#3 » 16:10:09, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Sånt där är så typiskt, man vill ju ha hem det man köpt på en gång helst igår :D Minns när jag köpte min grävare. Var ner och tittade och sen var ja ner igen efter en vecka ungefär å betalade den å hade de gått hade ja tagit den på takräcket hem :mrgreen:
Men man fick gott vänta några dagar.. Betalade den på måndagen tror ja de var o fick veta att trailern skulle hämta den troligen på onsdagen och när trailer killen ringde vid mitt på dan på onsdan och sa att ja kommer med en grävare åt dig då höll man ju på gå i bitar.. hehe
Skynda hem från jobbet, fick sluta tidigt :smile:
hem å pilla å dreggla..
Jag anlita en firma som ja tror heter Rådmansö trailer från Norrtälje och det kostade en 6000kr för 30 mil ungefär har ja för mig så de kommer nog kosta en del för dig med men men.. :driver: mvh Martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ja-bond77

#4 » 16:24:39, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar! Det blev riktigt spännande att läsa igenom dit inlägg. :grin:

Flyttade tråden...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

arcticforever (trådstartaren)

#5 » 16:45:50, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett jätte stort SUCK..........................

Ronny hadde 1 timme på sig. Den purrade igång på en gång,jätte bra sen hadde ju låsningen för hjulen fastnat...jaja det går väl att lyfta dom hjulen i luften när man flyttar den då det bara är lås på 2 hjul.


Då stannade den,luft i ledningen.Fyllde diesel fast det var kvar i tanken då startade den igen lyfte aggrigatet då stannade den igen. Tar tydligen tjuvluft nånstans. Då hadde trailer chauffören inte tid längre så han drog........................................SKIT
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Anders Berg

#6 » 16:57:37, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Grattis till köpet, typiskt att det ska jävlas sådär vid lastningen.
Ang. hjullåsningen, det är relativt snabbt och enkelt att plocka bort låspinnarna som går ut mot hjulen. Svårt att förklara så här, men han kan ta bort en skyddsplåt som sitter med fyra muttrar, sen ser man hur man tar bort resten, jag fick ta lös det där på min med, för det kärvade lite. Kan vara idé att ta lös på ena axeln iaf. Kolla också så det inte är nå skräp i bränsle slangarna där dom går ut från tanken, min bettede sig så där också, bränsle i tanken, men den bara stannade, startade efter en stund osv. Men det var skräp i en bränsle ledning precis vid tanken. Tror föressten det finns nu på downloads om X20:n, där finns lite om hjullåsningen i så fall.

Lycka till, hoppas det går bra

M V H
A.Berg
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

arcticforever (trådstartaren)

#7 » 20:05:56, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen :thumme:

Pratade med Mattias(Matthew) nu å han trodde att det var handpumpen ,blåsan där var söndersprucken.Den tog nog tjuvluft där.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Matthew

#8 » 20:16:29, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Tack för tipsen :thumme:

Pratade med Mattias(Matthew) nu å han trodde att det var handpumpen ,blåsan där var söndersprucken.Den tog nog tjuvluft där.


jo dieselslangen sprack strax före dieselfiltret, sitter som en såndär handpumpblåsa (typ utombordare) där det syns tydligt att det läcker....

men det ska nog ordna sig :thumme:

//M
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ingvar Sandberg

#9 » 03:56:12, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får grattulera dubbelt upp då :bira:

När jag tog upp min Bröyt från Arboga lejde jag en me jumbotrailer utan ramper å de gick då bara bra, klev bara på bakifrån :grin:. De Bröyten är numera Anders Bergs, ny lackad å fin.

/Ingvar "fd BRÖYT ägare"
Ingvar Sandberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:20:38, 18-12-2007
Ort: Nybyn (Altersbruk)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

arcticforever (trådstartaren)

#10 » 17:16:50, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tyckte åxå att det borde gå men ingen av dom var speciellt van att köra så dom vågade inte men det är okey det kommer nya tåg......eller trailrar
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

arcticforever (trådstartaren)

#11 » 10:39:09, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en ny Trailer passerar på måndag men då det är för kallt att vara ute å fixa med bränsle ledningar är det bara att vänta.................
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

arcticforever (trådstartaren)

#12 » 20:39:12, 23-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag räkningen på en trailer trp av en bröyt, Karlstad-Ö-vik av ?????????????

Och var är maskinen.....det är helt j*vla otroligt

måste ringa i morrn å fråga vad dom håller på med
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Anders Berg

#13 » 21:48:01, 23-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bland är det ju så där, att räkningen kommer före grejorna. Man kan lätt få fel intryck då..... Dom kanske behöver pengar till å tanka trailern. :grin: Är ju långt å köra..
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Anders Berg

#14 » 22:25:20, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Hur går det med Bröyten? Är den på väg? Och vad hände med den där trailer räkningen?
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

arcticforever (trådstartaren)

#15 » 23:05:08, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag väntar fortfarande på att Ronny ska fixa bränsle ledningen.......Trp skulle jag slippa betala :grin: men vänte tid skulle faktureras,Glöm det sa jag.Dom måste ha lite längre framförhållning än en timme då.

Så vi får se jag håller på att dö av nyfikenhet nu............ :driver:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Landström och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se