Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtNyheter

Nyhet rörande bilduppladdningen

18 inlägg • Sida 1 av 2
Nyheter rörande detta forum och service-sajten generellt.

Holger (trådstartaren)

#1 » 08:52:12, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

vi har nu över 270.000 bilder i bilduppladdningsfunktionen ("Infoga bild/foto").
Alla dessa bilder ligger i en och samma mapp, vilket leder till server timeout när man försöker ladda gallerian.
Vi har nu implementerat en cache funktion som ska snabba upp det hela.
Dock så måste cachen skapas en gång i början för varje medlem.

Så om ni laddar bilduppladdningen och använder galleri-funktionen så kan det ta ett tag att ladda den (första gången).
Får ni en timeout så är det bara att ladda om sidan, cachen skapas av servern i bakgrunden ändå.

/Holger

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Holger (trådstartaren)

#2 » 15:05:47, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi ännu en funktion i bilduppladdningen: du kan nu markera egna uppladdade bilder som favoriter och därmed snabbt hitta bilder som du vill återanvända.

Bild

Klicka på "Markera som favorit" under bilder som du vill kunna hitta snabbt, stjärnan blir gul vid just den bilden.
Bilden finns nu i listan som visas när du bockar i "Visa endast favoriter" längst upp.

Du kan avlägsna bilden ur favorit-listan genom att klicka på "Ta bort från favoriter".

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#3 » 17:19:03, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska få en av datorer ointresserad eko grisbonde mellan Sverige att förstå något av det du skriver. Fattas det något i texten . På nåt vis får jag upp en massa bilder hur jag ska hitta något där begriper jag .
Eller fattar jag fattar alla.
Holger du har aldrig övervägt att testa nya funktioner på mig , om det funkar för mig funkar det för alla.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger (trådstartaren)

#4 » 21:14:03, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Alltså:

Om du vill krydda dina inlägg med bilder så gör du det med "Infoga bild/foto".
Med den funktionen har medlemmarna laddat upp 270.000 bilder hittills. Det är ganska många.

Den funktionen innehåller även en "underfunktion" med vilken man kan titta på alla bilder som man själv har laddat upp genom tiderna. Det är Galleri-funktionen som du ser i skärmdumpen ovan.
Den når du genom att klicka på "Galleria" i "Infoga bild/foto".

Prova!

Ibland har man en favoritbild som man gärna använder ofta.
Jag hade en på en Racoon som sträcker sig genom stängslet, under djuret står det "Really, really want".
Den använde jag lite då och då, men eftersom bilden försvann i mängden efter ett tag så orkade jag inte leta upp den i Gallerian.
Nu kan jag markera denna bild som en favorit och kan hitta den väldigt snabbt.

Prova!

/Holger

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

danne mähl

#5 » 21:29:59, 29-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycke bra funktion :thummar:
Liten fundering bara
när man markerar favo så kommer man tillbaka till sista bilden man har laddat upp.
Lite jobbig när man kommer till en sida man inte direkt kan komma tillbaka till sidan man var på ?
Och en undran till kan man få se datumet man la upp bilden.
Tänkte så här :idee3:
bilder från något man gjort eller visat tidigare. Favomarkera en bild som visar vad det var för händelse.
Kolla galleriet. Leta reda på den bilden som hör till händelsen (man kommer ihåg det när man ser den)
Kolla datumet och dom andra borde ligga i närheten. vissa alla och "snabbspola" till datumet

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Holger (trådstartaren)

#6 » 08:50:59, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det där med return-sidan.

Problemet är att vi inte kan registrera datum och tid, så man måste läsa ut filens uppladdningsdatum osv.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#7 » 09:19:14, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag några flera funderingar, om jag laddar upp en bild i ett inlägg , lagras den då på maskinistens server ? Varje gång,så lägger jag upp en bild 156 gånger finns den i 156 upplagor på servern. Men om jag använder den nya funktionen finns bilden i en upplaga på servern som vi kan använda 156 gånger eller mera .
I mitt fall är det oftast som så att jag lägger upp nya bilder från bild arkivet i min padda. , har jag då någon nytta av denna funktionen?
Om någon tänker skriva något svar . Försök att formulera det som om ni skulle tala till ett litet barn.
Så kanske jag begriper . Jag ska försöka förstå , kan vara lika envis som okunnig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Hansborg

#8 » 09:37:14, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag noterade att jag har samma bild flera efter varandra..


------------

Där finnes nästan 2500 bilder? Jessus :uupps: alltså inte samma bild då..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holger (trådstartaren)

#9 » 10:41:03, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Då har jag några flera funderingar, om jag laddar upp en bild i ett inlägg , lagras den då på maskinistens server ? Varje gång,så lägger jag upp en bild 156 gånger finns den i 156 upplagor på servern.

Japp!

Göran Ekman skrev:Men om jag använder den nya funktionen finns bilden i en upplaga på servern som vi kan använda 156 gånger eller mera .

Japp!

Göran Ekman skrev:I mitt fall är det oftast som så att jag lägger upp nya bilder från bild arkivet i min padda. , har jag då någon nytta av denna funktionen?

Inte direkt.
Du har nytta av Galleri-funktionen om du vill använda samma bild flera gånger.
Gallerian visar vilka bilder du redan har laddat upp, du behöver alltså inte ladda upp samma bild flera gånger.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#10 » 11:58:00, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Holger för dina svar.
Då kanske jag eventuellt börjar få en svag aning om hur det är tänkt att det ska funka.
En liten fundering, tycker spontant att 27000 bilder låter lite. Hur mycket text sidor finns det? , för på något konstigt vis hamnar man på Maskinisten om man har någon teknisk fundering .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger (trådstartaren)

#11 » 13:15:40, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

270.000 inte 27.000
Det är bara bilderna som laddas upp med uppladdningfunktionen. Det finns en massa andra bilder som länkas in från externa sidor, t.ex. Tapatalk, imageshack, forumbilder osv.
Det har skrivits nästan 800.000 inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

danne mähl

#12 » 18:00:12, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till det här med "retursidan" är löst kan man använda bakstegs tangenten (på min dator sitter ovanför returtangenten)

Finns det möjlighet att se flera bilder samtidigt på gallerisidan. Har bara 41 sidor o gå igenom för att hitta en bil blir mycke klickande
och finns det chans att få så man kan skriva in sidnr direkt går fortare att komma fram till rätt bild då.
OSB se detta inte som någon kritik utan vill få ut mera av galleri funktionen bara :buga:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Göran Ekman

#13 » 18:07:40, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger jag missade en nolla lätthänt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Tjocksmocksjocke

#14 » 18:26:10, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Då väljer jag att återanvända en passande bild på Raggmunk.

Jag upptäckte en rolig sak när jag kollade på den här funktionen, det är ett antal tillfällen (som många kan vittna om) som man försökt ladda upp bilder och det varit stört omöjligt att göra detta, alla dessa mina försök verkade ligga i bildbanken i multipla upplagor, antagligen lika många bilder som försök att få upp dem.

Men bra funktion, och bara för att det var så enkelt så flikar jag ännu en gång in nyss nämnda raggmunk:


Bild
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Holger (trådstartaren)

#15 » 19:13:28, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Till det här med "retursidan" är löst kan man använda bakstegs tangenten (på min dator sitter ovanför returtangenten)

Retursidan ska fungera nu.
När ni alltså markerar en bild som favorit ska ni komma tillbaka till samma sida.

danne mähl skrev:Finns det möjlighet att se flera bilder samtidigt på gallerisidan. Har bara 41 sidor o gå igenom för att hitta en bil blir mycke klickande
och finns det chans att få så man kan skriva in sidnr direkt går fortare att komma fram till rätt bild då.

Om du klickar på "Sida x av y" i sidnumreringen så får du upp en popup där du kan knappa in ett sidnummer.

danne mähl skrev:OSB se detta inte som någon kritik utan vill få ut mera av galleri funktionen bara :buga:

Många ögon ser mer än två, fyra eller sex.
Så ös på med kommentarer och ideer. Vissa kan lösas, andra inte.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se