Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 30 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Mikkel

#436 » 16:29:40, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ser jag ju inte vartåt jag springer......
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Michael Meier

#437 » 16:30:53, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

då har du hink åt fel håll
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

östemann

#438 » 16:40:31, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör inte som jag gjorde en vår när sättpotatisen skulle ner i jorden.Ett åskskyfall slog till så det var bara att rusa under taket.Sneddade via husknuten
,sprang omkull en luftkompressor i förbifarten, skar upp ett jack i benet som krävde 6 stygn för att häfta ihop det såret+att jeansbyxorna blev förstörda. :snow: Bara att linda om benet och uppsöka hospitalet. :mrgreen:De sade att det såg lite halväckligt ut och att snittytorna är ojämna så det är bara att tråckla i hop det så gott det går.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Mikkel

#439 » 18:12:40, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har regnet avtagit och kaffe har intagits, utan hink över huvudet :coffee: .
Insåg att det finns mer att fixa på vedtransportören så fortsättning följer i tråden "Vedtransportör fixas till"
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#440 » 22:28:54, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Sifverts skruv har stort sortiment.
http://www.Sifvert-skruv.se

Hur rangordnar man transmissioner efter minsta energiförluster ???
Tex: axel, kedja över kugghjul, rem....
Vilka % energiförluster är det på varje typ, dvs med kullager
Lite generellt alltså, och hur påveras det om en axel/kedja/rem etc sitter vertikalt.

Funderingen gäller allmänt men också om det skulle vara möjligt att sätta en vindkraftsgenerator på marken istället.


Det är svårt att rangordna dem efter lägsta förluster, det beror mycket på hur respektive transmission är dimensionerad och hur välgjord den är, hur stora förlusterna blir. Vissa slags transmissioner ska man dock inte förvänta sig att de någonsin kan få någon vidare verkningsgrad, t ex snäckväxlar och hydrostatdrifter.
På vissa slags transmissioner överväger tomgångsförlusterna (dvs det går tungt att hålla alltsammans igång även om man inte tar ut någon energi) och i andra fall (t ex slirande remtransmissioner, hypoidväxlar, snäckväxlar) är det belastningsförlusterna som dominerar.

Rent allmänt kan man väl säga att om det är en transmission som kommer att gå mer eller mindre i tomgång långa tider och belastas fullt bara kortvarigt då och då, så ska man i första hand satsa på att få ner tomgångsförlusterna. Alltså t ex undvika onödigt grova kilremmar och onödigt höga hastigheter på remmar och kedjor.
Ska den däremot gå kontinuerligt med tung last är det kanske ännu mer värt att få ner belastningsförlusterna, då kan det vara bra att undvika allt som kan slira, och undvika konstruktioner där man t ex får glidfriktion mellan kuggar.

Det finns vindkraftverk (åtminstone hembyggen) med generatorn på marken. Ofta har man då använt en lastbilsbakaxel som vinkelväxel + löphjulsnav i överdelen av verket, och nere vid marken gjort ännu ett uppväxlingssteg med t ex kilremmar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost

#441 » 10:16:27, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Hmm gå över sundet i söder så får du att göramed matematiken...
Ang "kvart före fem" hade jag förstått, kanske reagerat men inte rättat i första taget.


Toost skrev:Jag har jobbat en hel del i Danmark och har , tror jag , rätt bra koll på hur det funkar.
och egentligen är det mycket enkelt, Däremot tar det en stund innan man vant sig.
De räknar i Snes, vilket på Svenska är det samma som Tjog, alltså 20. - S:et på slutet av uttrycket är ett nedklippt "snes".
( Det är nu det blir knepigt :-)
Så när de säger tex "halvfem's" så säger de egentligen "halv fem Snes" , alltså 4 och en halv x 20. ( 4x20 + 1/2x20 = 80 + 10 = 90.)
enligt samma logik är "fire's" = 4 x20
och det berömda "halvfjers" = halv fire 's = halv fyra snes. = 3,5 x20.


Om jag säger att s kommer från sinds och inte snes, vad säger Toost då ?


Snes är den förklaring som jag fick av min Danske vän,
jag snabbkollade innan jag skrev inlägget ovan via Google och tyckte (?) det stämde
Notera att det är den danska wikisidan :
https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_m%C3%A5leenheder
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#442 » 06:49:57, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Gör inte som jag gjorde en vår när sättpotatisen skulle ner i jorden.Ett åskskyfall slog till så det var bara att rusa under taket.Sneddade via husknuten
,sprang omkull en luftkompressor i förbifarten, skar upp ett jack i benet som krävde 6 stygn för att häfta ihop det såret+att jeansbyxorna blev förstörda. :snow: Bara att linda om benet och uppsöka hospitalet. :mrgreen:De sade att det såg lite halväckligt ut och att snittytorna är ojämna så det är bara att tråckla i hop det så gott det går.


hur gick det för kompressorn ? *orolig*
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#443 » 07:54:23, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Snes är den förklaring som jag fick av min Danske vän,
jag snabbkollade innan jag skrev inlägget ovan via Google och tyckte (?) det stämde
Notera att det är den danska wikisidan :
https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_m%C3%A5leenheder


Tyve är basen i femtio sextio sjuttio åttio och nittio som i Franskan, även decimalsystemet är med tio som bas, (1 till nio mellan tiotalen)

tres är inte tre snesar utan tresindstyve = tres inds tyve: tre gånger tjugo, du vet, språkförenkling/avkortning.. det gjör vi med :)

seksoghalvtredsindstyvende: seks og halv treds inds tyvende. = sex (6) och tre gånger tjugo minus en halv tjuga (50) = 56.

börja med entalet (det är många som gör)

upp till och med förtinio (nio og fyrre tior) blir, ni og fyrre, här säger vi nio och förtio, nio och fyra tior, vi vänder på det.

femtio är tretyve (60) minus en halv tyve, är det ental säg det innan.

tio minus en halv
halv tio istället för nio och en halv
kvart före nio istället för åtta å trekvart.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#444 » 07:59:25, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag mäter grovt räknar jag sådär, närmast heltal (60cm) minus tre.

sex tior minus tre

danskan blir det sju tre tjugo minus en halv.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

östemann

#445 » 08:40:59, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:hur gick det för kompressorn ? *orolig*

Jo det gick fint för den,den var tydligen gjord av hårdare virke än mig. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Michael Meier

#446 » 09:08:18, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tortap

#447 » 09:43:04, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:seksoghalvtredsindstyvende: seks og halv treds inds tyvende. = sex (6) och tre gånger tjugo minus en halv tjuga (50) = 56.


Haha! så sjukt komplicerat. Men jag har hört att danskarna har börjat använda siffror mer som resten av norden, att man nu kan säga motsvarande femtiosex.

Jag fattar grejen att räkna med tjog och dussin när man säljer ägg på marknaden. Men det har liksom ingen plats i dagens samhälle när man mäter vikter i gram med decimaler. Samma sak kan sägas för imperiska mått och att ange tal som bråk. Som med dussin, 12 tum på en fot osv. Det är lätt att dela i tredjedelar. När man bygger i tegelsten och antal stockar duger det. Men när man börjar mäta på millimetern och hyvlat virke så blir det rätt jobbigt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

lagun49

#448 » 10:12:13, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Var över pölen tror de var 1967 ungefär å då var metriska systemet godtaget över hela klotet i princip
Har gått 50 år å de tummar fortfarande


Jag var i Dayton, Ohio på en kurs på 90-talet. Vår lärare var en gammal militär, en riktig grabbe-grabb, som hade fått överge den militära banan, då han ramlade ner från taket på sitt hus och skadade sig svårt. När hans familj stod runt hans säng på sjukhuset sa han till sin son: "I won´t die, son". Han hade en morfinpump, som gav lämplig dosering i ryggen för att stå ut med den ständiga smärtan från skadan.

Emellertid, på en rast. kom två unga engelsmän, som var uppfostrade i metersystemet, i diskussion med vår amerikanske lärare om de olika systemens för- och nackdelar. Amerikanen höll naturligtvis tumsystemet främst, men då frågade engelsmännen hur många tum det gick på en mile.
Vår lärare svarade då: -"It takes a hell of a man to calculate that!" :buga: :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Toost

#449 » 11:19:31, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael, Jag viker mig i frågan.
Jag har inte mer kunskap i ämnet än vad jag påstått ovan.
( Jag har barn som för några år lärt sig klockan varför jag reagerat på att vi säger "halvtre" istället för "2-och-en-halv".)

Har du Danska rötter ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#450 » 14:00:21, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ni det danska räknesättet verkar jobbigt så tänk när det börjar komma med decimaler. 258,95 t.ex. När de ber om en sådan summa i affären börjar jag snegla efter kassaapparatens display... :klia: :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se