Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frågor som är för små för en egen tråd

5398 inlägg • Sida 80 av 360
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torbjorn_forsman

#1186 » 17:19:46, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:jag tänkte sticka förbi biltema imorn och köpa några stora blocknycklar, 32+ men kom precis på att jag knappt vet vilka storlekar som är vanliga på så stora.. 36 och 41 har jag redan men tänkte skaffa varsin till. men sen då? minns inte vilka hylsor jag brukar använda och skiftnyckeln säger ju inget.


32, 36, 38, 41, 42, 46 är några nyckelvidder som jag har haft användning av. Dock mest i form av hylsor.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Toost

#1187 » 18:47:41, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Nån som har ett förslag om varför det sitter en liten skotte och spelar säckpipa i min dator när man slår av den?
:huh:

- va?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#1188 » 21:03:59, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:
roddjer skrev:Nån som har ett förslag om varför det sitter en liten skotte och spelar säckpipa i min dator när man slår av den?
:huh:

- va?


Ja, det är nåt elektriskt skit med den, jag vet. Jag blir bara så trött. Det är en sån där period nu där allt elände verkar slå till på samma gång. Mitt i allt ihop, så nu när man flyttat klart och ställt upp "Stor-Datorn" så låter han illa. All elektronik kan ju låta om den är av dålig kavlité eller sliten. Laddare till mobilen t.ex. kan börja surra till slut om de blir tillräckligt gamla eller är Kina-kopia.

...Så. Datorn låter illa. Knappt hörbart, men ändå. Tyvärr är man som en liten kanin i hörseln, plockar en del såna här högfrekventa ljud. Mor o fars laptop kan jag inte sitta vid längre stunder, får värk i öronen. De fattar inte vad jag pratar om..

Min burk låter illa nu. Det piper i den, hörs tydligast när den är avstängd. Låter som en miniatyr-säckpipespelare som övar in en ny truddelutt. Misstänker att det är nätaggregatet som kommit in på upploppet. Bäst att skaffa nytt innan han når mållinjen.

:sad:

Om nu ingen har nå andra ideer...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#1189 » 21:46:37, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna där pip från switchade nätdelar beror ofta på någon liten ferritkärna, t ex i en avstörningsspole, som har lossnat i limningen och börjat skallra. En droppe Karlssons klister eller nagellack på rätt ställe löser problemet.
Om man ändå plockar isär en datornätdel som har något år på nacken kan man gärna avsyna den och bättra på ev dåliga lödningar, byta uppsvällda eller läckande elektrolytkondensatorer mm.
Min luftvärmepump ger ett intressant knastrande ljud ifrån sig när den står i standbyläge och inte kör kompressorn. Förmodligen av en liknande orsak.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#1190 » 21:57:42, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Såna där pip från switchade nätdelar beror ofta på någon liten ferritkärna, t ex i en avstörningsspole, som har lossnat i limningen och börjat skallra. En droppe Karlssons klister eller nagellack på rätt ställe löser problemet.

:klia: :thumme:
Nog för att jag har tillräckligt att göra just nu men nåt sånt där skulle jag kunna fixa. Man är ju för böfvelen skolad elektriker från början även om jag inte är verksam i branschen.

Sen blire nog ett annat nätagg ändå, de jag har i nu är onödigt stort för mitt lilla Mini-ITX kort. Lite som att böka ner en V8 i en Grålle, kul men inte direkt nödvändigt. Men bra med ett annat agg i reserv. För att inte tala om känslan av att lyckas laga nåt gammalt skrot, snuva kapitalet på nåra kronor för stunden. :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

DennisCA

#1191 » 12:36:17, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktigade bilen igår och den klarade nätt och jämt avgastestet, tidigare har den alltid klarat det galant. Det är en diesel (yaris). Inspektören sade om jag kör försiktigt hela tiden så kan det bli sotavlagringar, sen när han sätter sig och gasar då han ska mäta så kommer det med och försämrar värderna. Han rekommenderade att köra lite hårdare nån gång i veckan, få upp motorn i 4000 varv typ i 20-30sekunder för att blåsa ut den. Eller så finns det tillsatsämnen (BG245).

Vad tror ni om detta, låter det rätt? Ska jag börja varva ur den regelbundet?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Skru'are

#1192 » 14:04:37, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Vad tror ni om detta, låter det rätt? Ska jag börja varva ur den regelbundet?

Vad gäller bilen kan jag inte uttala mig, men annars låter rådet sunt - åtminstone en gång i veckan, men beror lite på ålder, även här, hur mycket du "varvar" :vissla:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer

#1193 » 14:30:59, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Besiktigade bilen igår och den klarade nätt och jämt avgastestet, tidigare har den alltid klarat det galant. Det är en diesel (yaris). Inspektören sade om jag kör försiktigt hela tiden så kan det bli sotavlagringar, sen när han sätter sig och gasar då han ska mäta så kommer det med och försämrar värderna. Han rekommenderade att köra lite hårdare nån gång i veckan, få upp motorn i 4000 varv typ i 20-30sekunder för att blåsa ut den. Eller så finns det tillsatsämnen (BG245).

Vad tror ni om detta, låter det rätt? Ska jag börja varva ur den regelbundet?



Körde hjullastare ett tag förut, vilket då naturligtvis är dieslar. Med jämna mellan kommer det upp i färddatorn ett meddelande om "regenerering" (oj, många e'n..). När detta sker får maskinen inte stannas och helst köras på lite hårdare :grin:, då passar det bra om det fanns mycket flis eller bark att flytta på, bara att braka på in i högarna :grin: .

Den här upphettningen ska då bränna bort de sotavlagringar som skapas under normaldrift på dieslar, så han är nog rätt ute, besiktningsgubben. Vet inte om det skiljer nåt då i förfarandet bil kontra hjullastare, det skiljer ju en del i effekt, minst sagt, men det skulle jag inte tro. Mer insatta får uttala sig om det.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2 (trådstartaren)

#1194 » 14:48:21, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första dieselpersonbil var en BMW 525 -96. Första besiktningen så skulle kontrollanten köra en provrunda innan han mätte avgasvärdena. Jag åkte med. Ut från parkeringen och sedan gav han full gas. Drog iväg vad bilen kunde och varvade rejält. Likadant på tvåan och trean. Jag blev riktigt förb*nnad men han inte säga något innan besiktningskillen förklarade att så gjorde han alltid på dieselbilar för att bli av med sotet. När jag tittade bakåt så var det en tjock svart rök som hängde bakom bilen, så där var någon till som hade gubbakört sin bil... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#1195 » 15:01:05, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Vad tror ni om detta, låter det rätt? Ska jag börja varva ur den regelbundet?


Framför allt gäller det att köra på ett sådant sätt att motorstyrsystemet får tillfälle att sätta igång regenerering av partikelfiltret emellanåt. Det brukar bli stora bekymmer med dieselbilar som bara körs i stadstrafik eller i korta körningar, de bör köras sammanhängande någon timme i sträck på landsväg då och då också. Åtminstone på en del bilar av VAG-märken sägs det vara lämpligt att köra på en lång raksträcka med jämn fart och på låg växel, så att motorn får gå med högre varvtal än vanligt men med lätt och jämn belastning. Har man tillgång till diagnoskabel och rätt programvara så brukar man kunna tvinga motorstyrsystemet att sätta igång en extra regenerering om det behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#1196 » 15:23:33, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte den här bilen har partikelfilter. Det fick jag höra förra gången jag besiktade på ett annat ställe. Årsmodell 2007, 1.4l motor med turbo.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#1197 » 16:41:54, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone i Sverige har praktiskt taget alla diesel-personbilar från ca '05 och framåt partikelfilter. Vet du vilken miljöklass den ska uppfylla (t ex Euro 4) ?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA

#1198 » 16:51:23, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAg vet inte det heller, bara att den ska ha enligt standarden då den var byggd, låga utsläpp, då mest CO2 som räknades.

Googlar lite och det säger Miljöklass 2005PM på typ bilsajter, om det httar jag följande:
https://www.aftonbladet.se/bil/article22127191.ab

Euro 4
Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.
Miljöklass 2005PM
Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

danne mähl

#1199 » 20:56:34, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Balanseringfråga

Om jag har en rund planskiva till tex svarven som är i balans
Om jag nu fräser 4 spår i ett kryss likadana spår så är den i balans
Lika dant om jag fräser 3 spår i ett y Inget kosntigt så lågt
Men om jag nu fräser 4 spår sen 3 och dom inte går i varandra blir det då obalans ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

torbjorn_forsman

#1200 » 21:36:14, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planskivan kommer fortfarande att vara i balans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se