Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Skitföretag

23 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

anders holmström (trådstartaren)

#1 » 20:01:36, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett par veckor sen så fick min fru ett inkassokrav på parkeringsböter :huh:, men eftersom varken hon eller jag hade en aning om att vi fått parkeringsböter samt att vi i princip aldrig parkerar där man behöver betala( det är ju gratis hemma, Ica i Ullared,dagis samt Willys och det är där emellan V70:in rör sig. Jag ringde till intrum justitia och bestred det hela. Dom lovade att ta kontakt med Robur parkering och kolla Var och när boten gällde. Efter en vecka hade det inte hänt nått och jagringer igen och dom hävdar att dom skickat ett brev till mej vilket jag inte fått :huh:. Efter yttligare några dagar kommer ett brev som återigen uppmanar oss att betala 482 kr i parkeringsböter utan att förklara när eller var boten är utskriven. Då ringer jag skapligt uppretad till Intrum igen och går till svar att dom inte kan få reda på när eller var det skett. Då mejlar jag till Robur parkering och frågar. Efter nån timme kommer svaret att det skett i Karlskrona :uupps: Där har jag inte varit på 10 år och aldrig med den bilen :aaargh: ringer till Intrum igen och bestrider då berättar tjejen där att parkeringsbolaget måste skicka ut 2 påminnelser innan dom får lämna till inkasso, jag har inte fått nån...
Mejlar även Robur parkering och talar om att jag inte varit i Karlskrona på 10 år, då kommer svaret att efter vår utredning kommer vi fram till att det har blivit en förväxling av regnr ärendet nerlagt. Inte ens en ursäkt kunde dom kosta på sig :aaargh:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

6 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015



igelkottar

#2 » 20:05:29, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde vara skadestånd på det. :aaargh: :ohnej:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

anders holmström (trådstartaren)

#3 » 20:12:05, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med facit i hand hade det varit enklare och billigare för mig att betala 482kr :???: Men rätt ska vara rätt :huh: Intrum Inkasso har varit tillmötesgående och trevliga men Robur parkering se upp med dom.......
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

3 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Ludde eriksson

#4 » 20:44:10, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fakturera dom!!! Saftigt!!
Sånt där beteende ska verkligen stävjas :aaargh:

7 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Stridis2

#5 » 23:09:29, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste rubriken trodde jag du pratade om min arbetsgivare... :djaevul:

Var jä-ligt glad att de la ner hela ärendet. I fall med P-bolag och liknade faller bevisbördan i praktiken på fordonsägaren. Uppdag granskning gjorde ett mycket bra inslag där de filmade med tidkodad kamera och allt dolkumenterat. Q-park (tror jag det var) gjorde massa lagbrott, men det var inte förrän det kom upp i domstol och TV4 la fram sina filmer som Q-park drog tillbaks sina krav. Allt lades ner, men bilägaren (i det här fallet TV4) och staten hade haft en massa utgifter som de inte fick någon kompensation för, och P-bolaget gick helt skadeståndslösa från det hela trots alla deras lögner och lagbrott. :huh:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ludde eriksson

#6 » 05:16:32, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hota: :hotar2: :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

v702

#7 » 06:52:13, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transportstyrelsen är en del av denna skitiga, kriminella verksamhet. Transportstyrelsen servar dem med adressregister och ibland även utskick. Det finns bolag med s k självrättelse och så finns idiotbolagen utan möjlighet t rättelse.
Min far fick en bot från en skitkommun inom malmös polisdistrikt, 85 mil, dit. Far var 82 år och hade aldrig varit i lr ens tänkt åka t kommunen i fråga. En pvakt hade skrivit in fel regnummer, en nolla blev en nia, en röd kombi blev en silverfärgad sedan. Foton fanns som jag t o m fick del av men rätta sitt misstag gick inte, kvinnan på kommunen som ansvarade för pverksamheten medgav felet men vägrade rätta t det.
Polismyndigheten malmö vägrade göra rättelse, vägrade ta emot anmälan om något av de brott jag föreslog. Polisen avrundade samtalet med att ge mig en skaplig utskällning. Problemet löste sig då en polis i mellansverige förbarmade sig och avskrev kravet efter att ha tagit del av mitt brev och fakta.
Kostade en massa tid och frustration. Brevväxlade även med transportstyrelsens jurist som konstaterade att det ingår i deras uppdrag att bistå även kriminella kommuner och bolag.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W.

#8 » 09:46:28, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa hyenor till parkeringsbolag kammar hem fina vinster mycket tack vare att kontrollavgiftsbeloppen (böter kan inte utdömas av ett privat företag, endast av polis el. domstol) är relativt små, och vem orkar bråka får med dem för 400-600kr?
Jo, jag bl a! :djaevul:
För ett par år sedan blev min bil belagd med en felaktig kontrollavgift på en parkering. De två första dagarna av min semester den sommaren gick åt till detta. Var det värt det? Ja, skulle jag säga! Jag skulle gjort det igen om beloppet bara så handlade om 1kr. När det håller på och gör så uppenbart orätt skall vi inte ge oss! Bråka på!
Boven den gången hette HOJAB Inkasso och Parkerings AB i Solna. De fick ge sig till sist, men någon ursäkt för att de gjorde fel blev det inte. Bara ett lakoniskt meddelande om att avgiften avskrivs.
Kudos, TS! :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

MagnusGoransson

#9 » 13:14:55, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bland är det enkelt. Polisen satte en bot på min bil i sthlm för en drös år sen (hade parkerat över ett övergångsställe som inte syntes så bra pga snö). Bodde hemma då och la p-boten på köksbordet och beklagade mig lite, men glömde den snart då det ändå bara handlade om pengar. Farsan tog upp den och synade den. Några dagar senare meddelade farsan att boten var avskriven. Han hade faxat kopia på boten och ett meddelande att han önskade veta tjänstenummer på polismannen som utställt boten (det var inte ifyllt). Det kom ett fax tillbaka efter tio minuter som meddelade att boten var makulerad :-D Observera att farsan inte bestred boten utan bara bad dom komplettera med den saknade informationen. Det blev tydligen för mycket för dom!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

v702

#10 » 16:17:27, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:I bland är det enkelt. Polisen satte en bot på min bil i sthlm för en drös år sen (hade parkerat över ett övergångsställe som inte syntes så bra pga snö). Bodde hemma då och la p-boten på köksbordet och beklagade mig lite, men glömde den snart då det ändå bara handlade om pengar. Farsan tog upp den och synade den. Några dagar senare meddelade farsan att boten var avskriven. Han hade faxat kopia på boten och ett meddelande att han önskade veta tjänstenummer på polismannen som utställt boten (det var inte ifyllt). Det kom ett fax tillbaka efter tio minuter som meddelade att boten var makulerad :-D Observera att farsan inte bestred boten utan bara bad dom komplettera med den saknade informationen. Det blev tydligen för mycket för dom!


Boten skall vara korrekt ifylld annars är den ogiltig. Saknas uppgifter eller är felaktiga, klockslag mm, så makuleras boten per omgående om man säger till.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

anders holmström (trådstartaren)

#11 » 19:26:43, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte protesterar så kommer dom undan med sitt beteende och det är inte okej, jag tycker det är helt horribelt att man kan först skiter i att skicka påminnelse och sen skickar ett inkassokrav på en p-bot utan att specificera när och var den är utskriven :huh:
Att det sen skall gå åt åtskilliga telefonsamtal innan man får veta när och var. Helt klart är det så att eftersom det handlar om relativt små belopp och gemene man ( eller kvinna) är rädd för betalningsanmärkningar så betalar nog många vare sig dom är skyldiga eller inte.....
Men här stötte dom på patrull :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

4 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Stefan1972

#12 » 08:38:56, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga i såna här lägen är att bestrida kravet skriftligt. Har du bara gjort det så ligger det helt på deras bord sen och utreda vidare. att bara ringa och klaga/bestrida är inget bevis i den meningen. Det räcker ju med att de missar att göra en notering om samtalet så är det ju lika med att du inte bestridit.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

v702

#13 » 09:14:43, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det viktiga i såna här lägen är att bestrida kravet skriftligt. Har du bara gjort det så ligger det helt på deras bord sen och utreda vidare. att bara ringa och klaga/bestrida är inget bevis i den meningen. Det räcker ju med att de missar att göra en notering om samtalet så är det ju lika med att du inte bestridit.


Du har rätt i detta, men... Som du kan se i tidigare inlägg så har det ibland ingen som helst betydelse om du skrivit då de bara kan skita i det och rulla ärendet vidare. Kommunen jag skrev till diarieförde inte ens brevet, bara det ett gravt brott, jag fick skicka om men det hjälpte i a f inte. De utreder inget utan låter det gå till inkasso och därefter fogden. Att pbolag utan självrättelse får finnas kvar är för jävligt, att inkasso får användas av dessa är för jävligt, att fogden kan nyttjas av dem är bara för urjävligt. Att ett statligt verk servar dem med adresser och utskick är ett övergrepp på befolkningen.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

4 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#14 » 09:41:01, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kan inte driva ärendet vidare om du bestrider det. Gör dom det så begår de ett fel som aldrig kommer att hålla rättsligt. Så länge du bestrider det och hänvisar till varför så måste de skicka tillbaks detta till den som vill ha pengar för vidare utredning. Och de måste då visa återigen på varför de anser dig vara betalningsskyldig.
Att det redan har gått till inkasso gör ju saken lite "värre" men borde inte påverka saken ifråga på det viset.
Man kan såklart få en massa "hot" och sånt om att det går vidare högre upp men grunden är iallafall att så länge man bestrider nånting så kan de ta det ända upp till tingsrätten om de vill. De kommer bara att förlora.
Självklart måste ju bestridandet ha nån grund också.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#15 » 09:52:37, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan bestrida tills du blir blå i huvudet. Bevisfrågan kvarstår dock. Och P-nissens ord väger tyngre än bilägarens eftersom P-Nissen "inte har något vinstintresse" (trots bonusar och krav att lappa ett visst antal bilar per dag / månad...) vilket bilägaren har.
Så är P-bolagets krav inte helt orimligt så är du körd.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se