Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vilka småsaker stör ni er på?

3481 inlägg • Sida 41 av 233
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

BM 4 ever

#601 » 22:38:07, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrivare jävlas. Alltid. Så det så :huh:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



marcus.bonde

#602 » 22:49:14, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och krånglet beror i åtminstone 8 fall av 10 på användaren eller miljön och förutsättningarna användaren utsätter den för...
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

torbjorn_forsman

#603 » 23:09:27, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och de sista 2 fallen av 10 utgörs dels av skrivare som från grunden var undermåliga och aldrig borde ha tillverkats och sålts, dels av skrivare som har egentligen har passerat bästföredatum för länge sen och får mer och mer problem med torkade gummirullar, spröda plastkugghjul mm (som de HP LaserJet 4 från ca 1993-94 som jag fortfarande försöker hålla liv i ett par stycken av).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#604 » 15:03:06, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:
roddjer skrev:'
Skrivare i allmänhet...

Tog 45 min idag att skriva ut ett dokument. Slut på bläck, startvägrar utan ny patron, patronbyte, surrrrrrrrrrrrrrrr, pliöh, pliöh, surrrrrrrr... Rengöring, ingen kontakt via Wifi, leta rätt på USB-kabel istället, prova om det är "Skrivare" eller "Skrivare (kopia1)" som är inkopplad, testutskrift, justering, "ja", rengöring... osv, osv...

:aaargh: - :myzsko: - :aaargh:

Hmmm....

-Så det är bilens fel också, om du kör soppatorsk?
-"Suuurrrrrrr" = suga ur luften ur bläcksystemet så att du ska få snygga utskrifter... (precis som på en diesel...)
-Ge fan i wifi på en skrivare! (I alla fall om du vill ha det driftsäkert... Är ett j*vla otyg och jag tänker inte gå in på varför här. Använd kablat nätverk i stället.)
-När jag ändå håller på; Bryt INTE strömmen till en bläckstråle!!! Den behöver el för att se till så att skrivhuvudena inte ska torka ihop om du skriver ut "för sällan". (Ja - Du VILL att bläcket ska torka på papperet, och då kommer det att ha den egenskapen i skrivaren också om du inte ger den möjligheten att röra på det när den känner att det är dags. Därför förbrukar en modern bläckstråle bläck vare sig du skriver ut eller ej. Problem med det? -Köp en laser.)

På tal om irritationsmoment: Folk som skäller över krånglande och "självdestruerande" skrivare, men ej bryr sig om att ta reda på de fysikaliska förutsättningarna...
:vissla:


Hehe, oj då, visst trampat på en öm skrivartå här... - :???:

Nåt annat jag stör mig på är folk som tror sig veta saker och drar märkliga slutsatser, utan att veta alla eller de flesta kända förutsättningar, istället för att fråga sig fram... - :laes_detta:

:off_topic:
Om vi först bortser från att du missat poängen med tråden, att få möjligheten att gnälla av sig lite om vardagsbekymren, så tillför inlägg #600 inget nytt till min kunskapsbank. Jämförelsen med fordon blir också intressant...

Klart det är mitt fel om det inte finns soppa i men slår jag i en slurk i min vita pickis, en besinare, är det bara nöta lite startmotor sen hoppar den igång. Behöver inte dra en lång kabel genom skogen från närmsta strömkälla för att få kräm till startmotorn, den klarar det "trådlöst". Däremot kan det va bra att kunna ringa en vän, trådlöst, för assistans...
Göra ren och justera förgasaren är alltid bra men jag behöver inte göra det varje gång jag startar...
Klart det dundrar, smäller och rasslar lite när man ska igång men inte 1,5 minuter, kanske högst 7-8 sekunder innan han spinner som en katt och är redo att köras...
... och jag behöver definitivt inte fundera på om det är "Vw pickup" eller "Vw pickup (kopia 1)" som jag ska köra... finns bara en... liksom...

Boxern jag har, diesel, körde jag nästan tomt i tanken på för nån vecka sen, glömde tanka, mitt arsel, fast jag visste att det var lite kvar. Märkte han börja gå dåligt och tappa ork. Slog av snabbt som attan och rusa efter dunken. Jädrans tur att jag inte behövde lufta. Mera bränsle i och nöta startmotor tills han motvilligt gick igång. Efter lång tomgångskörning++ började han tuffa som han ska. Behövs det luftas räcker det oftast med en gång om ordentligt med bränsle finns och det är bra kvalite. Dessutom behöver jag inte lufta varje gång jag startar och pumpen kleggar inte igen om han inte står för länge och bränslet är bra...

Seriöst.
WiFi är en tillfällig lösning vars anledning inte behöver göras utläggning om här. Däremot finns funktionen ska den för :cencored: funka! Har alltid trådbundet när jag kan, skrivare och annat.
Bryta strömmen... Det känns som 50/50. Nyare maskiner går ner i "viloläge" efter ett tag, gör mina iaf, så de behövs inte eller snarare glöms bort av mig. Jag slår av dem av ren irritation när man hoppar rakt upp i stolen är man sitter helt oförberedd och gör något helt annat när den bestämmer sig för att köra en rengöringssekvens helt oprovocerat...
Har man den på eller inte spelar mindre roll i längden för den som skriver ut sällan, som jag, skrivarhuvudet beckar igen i alla fall. Med få undantag köper jag alltid orginalpatroner. Inte till Pixman vi har nu, ett panikköp, den ska jag sparka ut som en amerikansk fotboll när jag får fart på Brother'n. Har meckat bort fler än ett huvud och haft det stående i sprit för att lösa upp "varbölden". Ska till med det på Brother'n nu vilken dag som helst, när andan faller på.
Min gamla svartvita laser, också en Brother, är den bästa skrivaren jag haft men, ja som sagt, svartvit blir tråkigt i längden. Dessutom har de bövlarna droppat support för den för nyare OS än Windows 7 så jag får köra med "universal" Windows drivrutiner vilket betyder att funktioner försvinner, automatisk dubbelsidig utskrift t.ex. En annan laser, färglaser, står på inköpslistan men dröjer till det känns motiverat, efter våran kommande flytt t.ex. ...

Fler frågor?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Loke

#605 » 17:23:37, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastmaskinsförare som får för sig att tippa och trycka snön från korsningen (fyrvägs) in på min tomt, över häck och buskar helt hänsynslöst. Inget roligt att få buskarna förstörda som man ömt vårdat genom åren.

Är även ett (elskåp) eller egentligen tele/kabeltvskåp under snöhögen också, detta satt dom faktiskt innanför min tomtgräns för att det inte skulle skottas snö över det, men varje vår halvligger skåpet nerbrytet, är en gåta att det överhuvudtaget funkar.

Tycker det är jäkligt otrevligt att man måste bli förbaskad, men när chaufförens svar är "vart ska jag göra av snön då?" ungefär som att det är legalt att förstöra andras egendom för att komma undan "billigt" eller nåt. Nämde även att det var ett elskåp under snöhögen som han tokpressade in över min tomtgräns, svaret jag fick då var "tycker du att jag ska fara runt och kolla runt hela grannskapet innan snön kommer?"

Hur som helst så slutade det med att jag till slut fick riva i att det ska inte skottas snö från vägen in på min tomt överhuvudtaget, dom får väl köra bort den eller nåt.
Ska nämnas i sammanhanget att chauffören på intet vis var otrevlig, däremot fick jag som nämnts en adrenalinrusning redan när jag såg skiten.

Har varit så här till och från genom åren, måste ju försöka att få stopp på tokerierna innan hela hörnet på tomten demoleras, är det en snöhög där fortsätts det att vräkas in resten av säsongen.
Vill ju inte att det blir som för några år sen, chauffören då måste ha tappat all vett och sans, då vräktes snön flera meter in på tomten innan jag fick stopp på karln. Fick samma svar den gången, men även då i aggresivt tonläge.
"Va fan ska jag göra snön då"....

De flesta syrenbuskar/rosor och häck fick skador av detta, men jag valde att inte gå vidare med detta då, kanske var dumt.

För övrigt är jag helnöjd med plogningen av vägen vid min infart, ser att snubben som plogar är den typen som klarar av att använda vikplogen på ett bra sätt vid infarterna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MagnusGoransson

#606 » 18:31:10, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på en sak idag. Pant-maskiner från Tomra. Det måste vara det minst driftsäkra mekaniska lösning som finns. Ungarna pantade för drygt 600:- idag (dom samlar till hockeytröjor, Vancouver Canucks och NY Rangers och dom j*vlarna kostar över 1200:- styck) och givetvis klagar maskinen på att den är full tre gånger. Två falsklarm och ett korrekt larm.

Hur svårt skall det vara??? Iofs är det nog ganska svårt förresten eftersom den mest framträdande varningstexten på maskinen är att man inte får kasta in brinnande föremål (ölburkar?) i maskinen. Jag menar, vem skulle få för sig att göra det? Det är ju lika dumt som att en grävmaskin hade en varningstext som sa: Gräv inte för djupt, då kan grävmaskinen trilla ut på andra sida jorden och trilla ut i rymden.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Mikkel

#607 » 19:14:03, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där eländigt lilla hålet i mobilen som laddarkontakten ska in i,
borde vara utformat som en tratt så man hittade rätt på en gång,
om det är mörkt är det inte lätt att hitta eller utan glasögon
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

torbjorn_forsman

#608 » 20:08:49, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Lastmaskinsförare som får för sig att tippa och trycka snön från korsningen (fyrvägs) in på min tomt, över häck och buskar helt hänsynslöst. Inget roligt att få buskarna förstörda som man ömt vårdat genom åren.

....

Loke


När vi ändå är inne på snöröjning:
Villaägare som håller sig med fler bilar än de ids hålla sin egen infart skottad för, så det alltid står några fordon ute på gatan och hindrar snöröjningen och retar upp diverse maskinförare.

9 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcus.bonde

#609 » 20:44:37, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:



Fler frågor?


Men... Jag fick ju gnälla lite jag å...

Så tack för det! :buga:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

roddjer

#610 » 22:03:15, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:
roddjer skrev:Fler frågor?

Men... Jag fick ju gnälla lite jag å...
Så tack för det! :buga:


Härligt! - :thummar:

------------------------------------

Snöröjning...

När man ska ut på Riks 70 (eller Risk 70 som det sägs ibland med tanke på alla olyckor) här hemma ställs man inför vissa siktproblem. Snöröjningsansvarig verkar vara väldigt rädd att köra ned i diket eller nåt med sin stora fina traktor ty två små berg håller på att växa upp på var sin sida av påfartsvägen. Kör man fram till stopplinjen ser man inga bilar, bara snö åt båda håll. Ska man se något lär man rulla ut i vägen en liten bit. Råkar det komma någon då... ja, ni kan ju själv räkna ut vad som händer...
Enda alternativet är att stanna 1,5-2 billängder före stopplinjen så att man har fri sikt åt båda håll. Bättrar inte på humöret direkt...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Martin.Eriksson

#611 » 14:06:06, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småsak elle inte men blir galen på utländare, la ut en passat ja har stående på marknadsplats på facebook. 1000kr gör det själv eller reservdelsbil. då skickar dom på extremt knackig svenska å ibland engelska å ställer frågor som står i texten och typ förväntar sig att den är besiktad å bara sätta sig i å åka till litauen tex. SUCK
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mats i Myrhult

#612 » 18:32:08, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Lastmaskinsförare som ... "tycker du att jag ska fara runt och kolla runt hela grannskapet innan snön kommer?"


Jo det gör seriösa entreprenörer och de gör det tillsammans med beställaren! Åtminstone var det så på 70-talet när jag själv var i farten. Brunnar som stack över hård yta, fixade beställaren innan snön kom. Annars inget ansvar på entreprenören för skador på brunnarna. Likadant antecknades stolpar och skåp samt avstjälpningsplats och vid vilken fyllnadsgrad entreprenören var skyldig att köra bort snön. På det viset slapp beställaren även ansvar för skador på maskin och förare. :laes_detta:

Men det var ju då och i en del av landet där de vet att det kommer snö varje vinter, vare sig man vill eller ej. :driver:


Ang. skrivare. Jag vet duktiga programmerare som säger att skrivare befattar de sig inte med, för de som gjort programmen till dem är inga riktiga programmerare, så man vet aldrig vilka märkliga fel som kan uppstå. :djaevul:


Min småsak för idag är manualen till den motionscykel jag köpte. Cykeln är gjord i Tyskland, manual på tyska och engelska. Datorn är skapad med engelskspråkigt program. Manualen har förklaring på tyska. Den har även förklaring på engelska - översatt av Google från engelska till tyska och sedan engelska igen. Varför i hela friden inte bara skicka med det engelska originalet?
Nej då, nu ska vi se till så alla får lika fin förklaring som tyskarna får på sitt bakvända språk (sorry Holger). Resultatet har blivit en manual som är näst intill obegriplig på engelska.
Gaaaaaahhhh!

:help:

Nu har jag varit grinig så det räcker hela veckan! :hurra:
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

marcus.bonde

#613 » 21:11:08, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Loke skrev:Lastmaskinsförare som ... "tycker du att jag ska fara runt och kolla runt hela grannskapet innan snön kommer?"


Jo det gör seriösa entreprenörer och de gör det tillsammans med beställaren! Åtminstone var det så på 70-talet när jag själv var i farten. Brunnar som stack över hård yta, fixade beställaren innan snön kom. Annars inget ansvar på entreprenören för skador på brunnarna. Likadant antecknades stolpar och skåp samt avstjälpningsplats och vid vilken fyllnadsgrad entreprenören var skyldig att köra bort snön. På det viset slapp beställaren även ansvar för skador på maskin och förare. :laes_detta:

Men det var ju då och i en del av landet där de vet att det kommer snö varje vinter, vare sig man vill eller ej. :driver:


Ang. skrivare. Jag vet duktiga programmerare som säger att skrivare befattar de sig inte med, för de som gjort programmen till dem är inga riktiga programmerare, så man vet aldrig vilka märkliga fel som kan uppstå. :djaevul:


Min småsak för idag är manualen till den motionscykel jag köpte. Cykeln är gjord i Tyskland, manual på tyska och engelska. Datorn är skapad med engelskspråkigt program. Manualen har förklaring på tyska. Den har även förklaring på engelska - översatt av Google från engelska till tyska och sedan engelska igen. Varför i hela friden inte bara skicka med det engelska originalet?
Nej då, nu ska vi se till så alla får lika fin förklaring som tyskarna får på sitt bakvända språk (sorry Holger). Resultatet har blivit en manual som är näst intill obegriplig på engelska.
Gaaaaaahhhh!

:help:

Nu har jag varit grinig så det räcker hela veckan! :hurra:

Nja, jag vill nog hävda att de som skriver drivrutiner gör oftast väldigt bra jobb. Visst, fel inträffar men de är också väldigt snabba med att släppa en ny drivare om det upptäcks några systematiska fel. Gäller enligt min erfarenhet de flesta om inte alla tillverkare.
Microsoft, däremot, där har de inte kvalitet som utgångspunkt, anser jag. Som exempel; Har länge upplevt krångel med utskrifter från microsofts Photo och från Edge i Windows 10, men inte lyckats lista ut vad problemet är... Förrän problemet fick sin kulmen hos en kund för några veckor sedan. Mycket högstämda röster och annat trevligt... För det är ju ALLTID skrivaren det är fel på...

Nåväl, Efter mycket sökande på nätet inser vi att i stort sett ALLA tillverkare på marknade har samma problem i motsvarande situation (sporadiska fel, fungerar i bladn och ibland ej). Efter lite mer nystande visar det sig att nämnda program (Edge & Photo) Körs i ett slags "sandbox"-läge, för att isolera resten av OS:et från otrevligheter. Därmed kommunicerar inte de programmen med (skrivartillverkarens) drivrutin utan, de kör sitt eget race, så att säga...

Så skyll på skrivarna bara, gör det...

Nu fick jag gnälla lite till... Men det är sådant här jag blir utsatt för...
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

torbjorn_forsman

#614 » 21:48:24, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edge och Microsoft Photo befattar man sig inte med i vilket fall. På Windows 10-datorer kör man Chrome eller Firefox som webläsare. För att hantera bilder kör man en gammal Win XP-maskin med Microsoft Office 2003's "Picture Manager", om man inte vill använda IrfanView.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcus.bonde

#615 » 22:23:59, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Edge och Microsoft Photo befattar man sig inte med i vilket fall. På Windows 10-datorer kör man Chrome eller Firefox som webläsare. För att hantera bilder kör man en gammal Win XP-maskin med Microsoft Office 2003's "Picture Manager", om man inte vill använda IrfanView.

I min värld ser det oftast ut som så: 10-50 användare fördelat på 1-5 skrivare och ofta en extern it-support på annan ort. Klienterna är helt nedlåsta och användarna kan inte använda vilken webläsare eller, för den skull, pdf-läsare som de vill. Numera är ju edge registrerad som standard program för pdf:er i Windows.
Det är ju bekvämt om supporten behöver "skjuta" ut så lite programvaror som möjligt till klienterna och alltså landar vi i standardprogrammen.

Sen står vi som är skrivarleverantörer lite på sidan om och får skulden för det mesta som it-support inte lyckas avhjälpa. Så bevisbördan hamnar hos mig... Då vill det till att försöka ha på fötterna...

Men visst, använder själv Chrome och har aldrig haft några problem som jag inte kan skylla på mig själv...
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se