Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexDiverseSnick Snack

Saftflaskor spricker ... skräpglas?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

roddjer (trådstartaren)

#1 » 23:14:18, 04-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Sitter här skrivandes i fortfarande saftbestänkta kläder. Satt i godan ro och mys-surfade här på M när jag hör ett "klick" från köket. Tänkte instinktivt att jag glömt och stänga av bryggaren efter att jag slagit upp kvälsslurken, inte för att det gör så mycket, men "onödigt att han går", som morfar skulle sagt. Vankar ut i köket och spanar in bryggaren. Nej, den är svart, sambons tebryggare likaså. Tar ett varv runt köksön och ska precis bege mig tillbaka ut till min man-cave när jag hör *blupp*, *blupp*, svagt, svagt och får syn på en pöl om 50 cm i diameter runt en av flaskorna på bänken från sambons senaste blötläggning. Ner med olycksflaskan i vasken och in med ilfart i handuksförrådet och sen börja slabba. När sambon något senare kommer ur duschen förklarar jag läget och medan vi pratar (och hon mulnat till ordentligt ' :???: ) spricker flaska nr två! :uupps:
Den åker också ned i vasken. Hon hämtar nya flaskor av en annan typ och jag städar färdigt medan hon tappar om.

Jag hade inte sagt något om flaskorna varit nedkylda efter disk och sen hade man slagit i het saft från en saftmaja eller dylikt, alltså något med en relativt stor temperaturdifferens, men så var det inte i det här fallet. Flaskorna kom från bastun, som är ur bruk och som på så många andra ställen agerar förråd, så de höll en temp om ca 20 grader kanske strax under. De diskades inte då det gjordes när de ställdes undan vilket i sin tur inte är många veckor sen. Saften hade stått i kylen och "dragit" några dagar och togs fram för att få rinna av. Två byttor om ca 2,5 l vätska fick stå framme i rumstemperatur ca 21 grader 1 - 1,5 timme. Från kylskåpskallt, vi kanske har 7-8 grader, ingen aning, till vadå? Säg 10 grader. Vi har alltså en tempskillnad på flaska och vätska på 10, max 12 grader. Detta räckte för att knäcka dem.

Skitglas? ' :klia:

1-liters med lock i stålringar och silikon/gummitätningar köpta på ÖB om någon undrar. Hade hon inte fyllt dem lika mycket hade det funnits mer luft kvar i dem som kunnat stå emot vakum/trycket men grejen är att hon gjorde som "hon alltid har gjort" och det här är första gången på typ 30 år som något sånt här händer. Skräpglas eller finns det något annan lurig förklaring? ' :klia:
//R
---------------------------
Liiite snett är också rakt.
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bygert

#2 » 23:19:13, 04-05-2021

Jäsning tänker man men ska man förstå det som att det var kort tid mellan fyllning och smäll?
Bygert
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

roddjer (trådstartaren)

#3 » 23:25:00, 04-05-2021

'
Just ja, glömde det. "Sprängning" ' :smile: skedde typ 3-4 timmar efter fyllning. Tycker det borde ha med temperatur att göra.
//R
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg

Sverige
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#4 » 23:30:47, 04-05-2021

Bild
//R
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg

Sverige
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

MN

#5 » 06:07:44, 05-05-2021

Är glaset bara ngr mm tjock???
MN
Fler än 500 inlägg

Michael Meier

#6 » 06:15:47, 05-05-2021

Använd inte dessa flaskor, bara dekorativa inte till nytta, alltså den som producerat har endast haft mängd i fokus.

Såklart går inte alla sönder, det är varierande, flaskorna som finns kvar på ÖB är också hela.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg

Sverige

Michael Meier

#7 » 06:18:36, 05-05-2021

MN skrev:Är glaset bara ngr mm tjock???

En tredjedel av Bülach-glas, det känns att det är fejkflaskor om man jämför.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg

Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 09:01:58, 05-05-2021

Det enda fall jag har varit med om när en saftflaska har gått sönder, var en fyrkantig flaska som det ursprungligen hade varit olivolja i. Nu var den fylld med rabarbersaft, som tydligen hade börjat jäsa. Den stod i skafferiet i ett hus som hade stått på grundvärme under hösten men sen värmts upp till full värme inför julfirande. Första kvällen med full värme small det i skafferiet och började rinna ut något rött på golvet. Glassplitter satt inborrade i dörr och hyllor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#9 » 09:09:37, 05-05-2021

Jag vet min mor hade problem när hon kokte saft. Hon hade flaskorna i ugnen ett bra tag innan hon tappade upp, men om inte ugnen var i precis rätt temp så small flaskan. Tror det räckte med tio grader fel för att flaskan skulle smälla.
Ditt fall verkar dock vara något helt annat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ulf

#10 » 09:22:11, 05-05-2021

Vi hade köpt ett par för några år sedan. En lätt sammanstötning mellan två flaskor resulterade i att innehållet smet ut.
Det är inte bara att det att flaset är tunnare, utan jag tror det är rätt duktigt med spänningar i glaset.
Då behövs det inte mycket innan de inte ens duger som dekoration.

Flaskorna är nog bara ögonfröjd och ska bara stå framme med färgat vatten i. Då kan vederbörande visa sig duktig utan behöva kunna.
Eftersom ni kan, använd "riktiga" flaskor som håller.

Påminner om en kompis farsa under första halvan av sjuttiotalet, han gjorde öl. Tappade ölen på vinbuteljer för efterjäsning. Det var visst dubbel sats och garaget var fullt i glas och öl. Ölen rann under garageporten och ut på gatan.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg

Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg

#11 » 09:42:17, 05-05-2021

Så där ska inte glas för konstervering se ut... på tok för tunt glas...
Har alltså samma uppfattning som övriga i den frågan.

Buteljerna är dessutom 4-kantiga... => det ger oönskade spänningar och därmed ökad risk för att de spricker...
Håller med om att de verkar vara dekorationsföremål, och inget annat.

Nu ska vi inte längre ha plast... o den plast som kommer skall vara mycket skörare och svagare än den plast vi är vana vid...
Jag vill helst ha ICAs egna PET-flaskor 1L med en stor krage. Bästa plasten, och kragen ger ett gott stöt för handen. Plasten är styv och ger därmed ett gott grepp också. Men så fryser jag in min saft...
Skulle jag koka saft och hälla på flaska, då har jag inte flaskor nog, och de som finns är 33cl eller 25cl. Konserverings"maskiner" har jag ett par, men burkar och flaskor... har gått sin kos...

När man kokar/konserverar så är det upphettade glaset -mycket- känsligt innan det svalnat helt!
Minsta luft drag (någon ... öppnar köksdörren t.ex., så att det sker en luft strömning (räcker med så lite)) så... kan glaset "explodera"... Men vi talar i alla fall om glaskärl vars godstjocklek nog är dubbelt dina flaskors Roddjer...
Senast redigerad av dc_lindberg 09:46:00, 05-05-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

David, Luleå

#12 » 09:43:23, 05-05-2021

Shit. Här i Luleå än snön kvar runt buskarna och antydan till knoppar har börjat dyka upp. Och ni har redan börjat safta.

Nog är det skillnad på var i landet man bor :lmao: :vissla:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#13 » 09:44:41, 05-05-2021

Somliga har bär i frysen och saftar och syltar allteftersom.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#14 » 09:54:02, 05-05-2021

...nog borde även det där glaset tåla att värmas upp så få grader. Att kylas ned är en annan sak för glas - snabb nedkylning, och som jag skrev ovan, så kan de bli kraftiga reaktioner.

När man tittat på brottytorna... ser jag fel? Glaset ser ut att vara "sprött", "grovt", "skört" - ser inte -fint- ut i brottytorna. Ser ut som "grovkornigt" med låg/dålig bindning, lite som grov mjöl i bröd som man dessutom haft för lite fett i och torkat ut när man gräddat (sker om man gräddar vid för låg temp). Brödet ser fint ut tills man sätter kniven i det... så brister brödet till smulor... Lite så tycker jag brottytorna ser ut som...

Var köpte du flaskorna?
Vem är tillverkaren?
Vad såldes de som?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roddjer (trådstartaren)

#15 » 11:33:16, 05-05-2021

'
Hehe, skräpglas alltså. ' :smile:

MN skrev:Är glaset bara ngr mm tjock???

Ja, tydligen! ' :ohnej:

Flaska A

Bild

Flaska B

Bild

Stod och överblickade resterna av gårdagens haveri och inspekterad då flaskorna lite närmare. Resultat enligt bilder. Förutom att godset är allmänt tunt i sammanhanget så måste ju den procentuella avvikelsen mellan olika områden bli påtaglig. Inte konstigt att det spricker. "Mönstret" i sprickbildningen stämmer ganska bra med var godset är tunnare. Kvalitetsbrister i tillverkningen kan en tänka. ' :klia:
//R
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg

Sverige
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Återgå till Snick Snack