Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Problem med nätauktionsfirmor

184 inlägg • Sida 3 av 13
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

torlin

#31 » 02:12:34, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är "i förhållande till auktionsunderlaget" som är den springande punkten i meningen, dvs du kan bara backa ur om objektet väsentligen skiljer sig från beskrivningen.
Med tanke på hur vaga beskrivningarna ofta är tycker jag därför det blir grisen i säcken.
Det står ungefär: startar, kör framåt mm (vilket kan stämma även om motor och växellåda skulle låta som en stenkross) samt några oftast ganska subjektiva meningar om skicket.
Kanske gör klaravik sen en mer välvillig tolkning av villkoren, men utifrån vad som står där skulle jag enbart bjuda om det är betydligt billigare än normalt, vilket det sällan är.
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan



Hymax

#32 » 08:28:56, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Är på G med en betalning av en motor. Köpt på en Blinto auktion.
Reservationspriset inte uppnått. De ringde och frågade om jag var villig att ge reservationspriset som var nästan det dubbla mot mitt bud.

Svarade att jag inte ville för att jag inte vet statusen då den står på en pall.
En Perkins 3.152 från okänt tidigare liv och vad den suttit i för fordon.
Ska ha den i en BM430 och har den då suttit i en MF ska den enl uppgift inte vara kompatibel rakt av.
Detta påtalade jag därav var jag inte intresserad.
Någon dag senare damp det ner en faktura i min mail på beloppet jag hade budat.

Ska bli intressant att se hur det går vid avhämtning.
Ska väl inte måla f-n på väggen men kan ju tänkas att lasthjälp inte finns.
Återkommer i ärendet.


Hur har det gått?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Stridis2 (trådstartaren)

#33 » 08:01:38, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snubblade över några trådar till här på M som rör samma ämne:
Klaravik Blinto köp
Klaraviks auktions lurad (löst)
Blinto auktion

Bör ju också nämna denna där faktiskt kunden fick rätt mot auktionsfirman:
Köpare fick rätt mot aktionsfirma
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fjonk

#34 » 20:11:35, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angränsar till ämnet, men nämner det här.

Netauction hade för ett tag sedan ett gäng auktioner med partier konserver, torrvaror och dylikt från kursad matbutik. När jag ögnade igenom dessa så noterade jag att momsen var satt på 25 procent. I sverige är momsen på livsmedel 12 procent, så jag mailade både ansvarig för auktionerna och huvudkontoret. Min frågeställning var huruvida det finns någon regel som säger att auktioner alltid skall hålla 25 procent moms oavsett innehåll eller om det helt enkelt är ett misstag. Jag fick aldrig något svar.

Jag ringde skatteverket och beskrev situationen. Momsen skall vara 12 procent även på auktioner i den regi som dessa auktionsfirmor för, alltså när auktionsfirman fakturerar köpare för objekt så är auktionsfirman säljare av det objektet i skatteverkets ögon och skall då använda den momssats som varan faller i. Hade det varit så att auktionsfirman endast förmedlar kontakten så har de ju inte med någon betalning att göra, men nu är det ju inte så det fungerar.

Nu ser jag att de har auktioner med godis och att de fortfarande räknar 25 procent moms. Verkar inte som att de är så intresserade av att följa lagar och regler angående moms, så man kan ju undra hur mycket de fifflar medvetet i andra ändar också...

2 personer gillar det här inlägget.
fjonk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:36, 13-03-2021
Ort: Hemma
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#35 » 21:37:49, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett tag sedan ropade jag in några maskinskruvstycken och lite krafs på ps.
Maskinskruvstyckena hade väldigt dåliga backar men i ropet låg även ett gäng backar.
I ropet låg även ett gäng "vevar".
Ropade även in ett annat rop (kommer inte ihåg vad det var). Båda ropen låg på halvpall och jag tänkte att allt ledigt skulle rymmas på en halvpall. På siten stod att avhämtning inte var möjlig och att frakt inte gick att välja bort.
Jag hörde av mig till PS och frågade om dom kunde sampacka det hela. Dom vägrade och sa att jag var tvungen att betala båda frakterna.
Inte mycket att göra så jag betalade för två halvpallar. När jag hämtade ut pallarna så var dom klistrade på varandra. Med andra ord betalade jag för två frakter men PS för en.
Som lök på laxen så passade ingen av vevarna eller någon av backarna till maskinskruvstyckena. Ganska vilseledande anser jag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Henrik_N

#36 » 22:26:15, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS och deras frakter är nästan på gränsen till bedrägeri...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Bygert

#37 » 00:42:03, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog har jag förundrats över sistatimmen rusningen på priser men nu börjar jag undra vad det är frågan om. Den här hyveln:

https://www.klaravik.se/auction/product ... -vhk-310/#

Jag slängde in nåt bud, inte för att jag trodde det egentligen skulle gå hem men man vet ju aldrig. Såg intressant ut ett tag men sen bar det ju naturligtvis som vanligt iväg, inget konstigt så långt. Eftersom jag börjat titta tänkte jag ändå kolla hur det slutade och då, med ett par minuter kvar kliver budgivare 11 in och trissar upp priset. Jag tror egentligen att det är en dålig strategi, i alla fall jag surnar lätt till när det kommer in nån på upploppet men visst, man kan göra så.

Så långt tja, må så vara. Men då, bokstavligen verkligen i sista sekunden kommer budgivare 12 in. Går man in så sent undrar ju jag vad det är frågan om. 12:an ger sen ett par bud och avslutar med en rejäl höjning, som av en händelse upp till reservationspris.

Så vad händer här egentligen? Ett par fjantar som tycker det är en sport att bjuda sent? Bulvaner insända för att trissa upp priset? Dödsbodelägare som hanterar arvstvist med att sälja på Klaravik? Inte vet jag men det här var lite väl underligt. Nog för att jag sett folk som kommit in och trissat upp priset i sista minuten förut men i sista sekunden?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tracker

#38 » 08:04:28, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan inte vara hög iq på dom som sätter ut objekten, köpte ett ventilationsagggregat av PS och när det kom hem så var värmebatteriet sönderfruset totalt men på foto såg det ut som smuts ovanpå cellerna.
Kan inte varit svårt att sett att det inte var ok....samt att även programmet var borta i styrningen då batteriet var slut men det kan man väl inte belasta dom för.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Michael Meier

#39 » 08:17:12, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Budgivare nr 12 gör tre bud totalt, med en minuts mellanrum, sista höjningen på 4500:-
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JengaPRO

#40 » 09:41:42, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Nog har jag förundrats över sistatimmen rusningen på priser men nu börjar jag undra vad det är frågan om. Den här hyveln:

https://www.klaravik.se/auction/product ... -vhk-310/#

Jag slängde in nåt bud, inte för att jag trodde det egentligen skulle gå hem men man vet ju aldrig. Såg intressant ut ett tag men sen bar det ju naturligtvis som vanligt iväg, inget konstigt så långt. Eftersom jag börjat titta tänkte jag ändå kolla hur det slutade och då, med ett par minuter kvar kliver budgivare 11 in och trissar upp priset. Jag tror egentligen att det är en dålig strategi, i alla fall jag surnar lätt till när det kommer in nån på upploppet men visst, man kan göra så.

Så långt tja, må så vara. Men då, bokstavligen verkligen i sista sekunden kommer budgivare 12 in. Går man in så sent undrar ju jag vad det är frågan om. 12:an ger sen ett par bud och avslutar med en rejäl höjning, som av en händelse upp till reservationspris.

Så vad händer här egentligen? Ett par fjantar som tycker det är en sport att bjuda sent? Bulvaner insända för att trissa upp priset? Dödsbodelägare som hanterar arvstvist med att sälja på Klaravik? Inte vet jag men det här var lite väl underligt. Nog för att jag sett folk som kommit in och trissat upp priset i sista minuten förut men i sista sekunden?


Fast sena bud är en känd strategi. Jag har sålt massor på tradera och jag märker att många använder budappar som lägger budet när mindre än en sekund återstår. Det är för att dom inte vill trissa upp priset. Folk som får fundera, känna efter bjuder ofta högre än om dom måste bestämma sig på en sekund. En del tänker att om någon annan bjuder så här mycket så måste det betyda att prylen är värd så mycket och då är den nog värd lite mer också.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

magloman

#41 » 10:02:02, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som både säljare och köpare uppskattar jag att de flesta seriösa auktionsfirmor förlänger tiden om någon budar på slutet. Missbruk med botar mm finns inte då.
Säljaren får mer betalt och som köpare hinner man att fundera om man vill höja. En vanlig auktion(ni som varit på sådana) funkar ju så.

Gillar verkligen inte traderas idiotsystem. Har missat att köpa många saker. Bra för andra köpare så klart men trist när säljare inte får ut mer pengar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Alrik

#42 » 12:13:29, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saker som kan vara av intresse för mig slänger jag in ett bud när jag ser den för att få notis om när auktionen börjar närma sig sitt slut.

Är ingen mening att tro att man kan vinna en auktion med att ha högsta budet 2h för avslut.

Ofta skenar priset sista minuterna vilket är normalt förfarande. Man kan inte bli arg för att något värderar en sak högre än jag själv är villig att betala.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

robin.gustavsson

#43 » 12:14:31, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ger mig alltid in i en auktion i sista stund. Finns ingen anledning att buda fler dar innan avslut. Är priset rätt när det är mindre än 5 minuter kvar så lägger jag mitt första bud då. Det är väl ingen som står på en gårdsplan och skriker ut bud 14 dagar innan auktionsförrättaren kommit på plats? Om man nu ska jämföra så.

Fast ska jag vara helt ärlig så har jag gett upp den där med nätauktion som köpare. Har blivit så sanslöst upptrissade priser.
Men för säljare är det ju bra...

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Alrik

#44 » 12:20:35, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Jag ger mig alltid in i en auktion i sista stund. Finns ingen anledning att buda fler dar innan avslut. Är priset rätt när det är mindre än 5 minuter kvar så lägger jag mitt första bud då. Det är väl ingen som står på en gårdsplan och skriker ut bud 14 dagar innan auktionsförrättaren kommit på plats? Om man nu ska jämföra så.

Fast ska jag vara helt ärlig så har jag gett upp den där med nätauktion som köpare. Har blivit så sanslöst upptrissade priser.
Men för säljare är det ju bra...

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk



Bra liknelse! :mrgreen:

Ska vara lite specifika saker gemeneman inte känner ett behov av som man fortfarande kan göra vettig affär på som köpare.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ambj72

#45 » 16:55:51, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många verkar också tappa uppfattningen om vad saker är värda på auktionssida.

Jag letar efter en vettig flishugg att sätta på trepunkten. Rätt var det var dök det upp en eljo bara 5mil hemifrån på Klaravik.
En gammal rackare fr 77. Men fungerande.

Vi la ett bud på 4500:- Nästa budgivare 5000. Där var reservationspriset nått. Kändes som ett rimligt pris i mina ögon.
Sista veckan 8500:- Då kollade jag vad en motsvarande Kellfri kostar ny. 16000.
Ringde även Eljo och frågade lite allmänt om reservdelar etc. De säger att det är väldigt svårt med reservdelar.

Tillbaka på auktionen. 9, 10, 13’ passerade i rasande fart. Slutade på 16900 e moms.

Alltså dyrare än vad en kellfri ( ja vet inte köpa ngt som rör på sig fr kellfri).

Tänker inte personerna på vad saker kostar
Säljaren måste ha jublat.

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tortap, Ulf, urax och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se