Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Problem med nätauktionsfirmor

184 inlägg • Sida 4 av 13
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Mattias_E

#46 » 18:22:14, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, ena helgen gick ett IH S4 slåtterskär för 5000:- på samlingsauktion här i grannbyn, helgen efter ropade jag in ett lika dant med extra kniv till för 800:- :cool:

På samma auktion som det dyra slåtterskäret såldes även en kanonfin Taarup 305 buren slåtterkross för 5500:- en visserligen rejält stor tre-axlad balvagn/apbur som inte alls var så gammal för 21 000:- en treradig potatiskup för 2200:- ....

Vissa saker blir riktigt billiga som slåtterkrossen medans både slåtterskäret och kupen gick för betydligt mer än vad som är rimligt.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Hobbyist

#47 » 18:46:29, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt för säljaren men har dom fast arvode blir det nog av ondo i dessa fall. Annars är dom nog ändå för stora för säljarnas bästa = dom räknar lagerdagar och räntepengar typ. Utförde diverse åt en begbilhandlare under några år och det var det sjukaste av försälningsflöde jag varit med om. Affärsidén eller vad man ska kalla det är att dom leasar företagsbilar som många andra men säljer dom sedan in house så att säga, en annan avdelning alltså där jag spaltsera runt tog in återlämnade, såg till att de blev inbytestestade, reparerade och rekondade. Dom hade sån ruljans att dom köpte in egen automatbiltvätt för enbart eget bruk, aldrig sett förr eller efter. När Saab var påväg omkull rasa dom in från leasing och då fick jag *lära mig* just lagerdagar och räntepengar i sammanhanget. Dom var konstant billigast på blocket och Saabhandlarna mer eller mindre ringde o hota för att han o säljarna sänkte dom.

Heller aldrig sett någon åf som reparera o putsa i den utsträckningen heller, minsta lilla lackades om och allt skulle vara tipp topp på nästan nya (2-3 år) bilar. Allt som dom inte ville ha, typ större skador eller slitage samt det mesta av inbyten passa dom över till Kvd så det var ett konstant flöde mest hela tiden.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

roddjer

#48 » 19:57:31, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:...
Ska vara lite specifika saker gemeneman inte känner ett behov av som man fortfarande kan göra vettig affär på som köpare.


Som "Allt i rummet" eller ett par pallar med "Parti med ..." ' :mrgreen:


Har nämnt det förut här någonstans det här med gamla elverktyg, främst batteridriva, kan dra iväg till märkligt höga summor tycker jag. Visst Makita, (blå) Bosch, Milwaukee etc är riktigt bra grejjor men man har ju inte en aaaaaaaning vad dessa utsatts för och under hur lång tid. Skruvdragare som man ser slitmärken på chucken och skav på andra ställen på maskinen UTAN att ens ha klickat på bilden för att förstora den och syna närmare och ändå kan de springa iväg till en summa en bit över halva nypriset plus avgifter. Otroligt. I mina ögon i alla fall. Eller missar jag något? ' :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Henrik_N

#49 » 00:43:40, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ofta tycks det som att folk inte räknar med tillkommande moms, där det är aktuellt, och inropsavgiften i varans pris.
Har varit på jakt efter en slagklippare till atv:n länge, men när momsen och inropsavgiften är inräknat på slutbudet är ofta nypriset uppnått. Och då ska jag hämta den också, köper jag nytt ingår frakten hem...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

3 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Bygert

#50 » 10:14:08, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med auktionspsykologi är inte enkelt. Man kan ju gå in sent men det kan ju gå fel. En risk är ju att många kan tendera att surna till på personer som inte är med i matchen men tror att de skall gå in och avgöra i slutminuten. Sånt beteende kan ju leda till att den som tror att han vunnit slår sönder skärmen och då är man ju en vinnare som sen budgivare. Men det kan också leda till att den utsatte surnar till på ett annat sätt och betalar långt mer än det egentligen var tänkt. Det är ju rakt inte så man vill ha det. För att undvika det ser i alla fall jag till att åtminstone lägga nåt halvhjärtat bud innan det drar ihop sig. Gör man det så får man ju också, åtminstone på Klaravik, en påminnelse så man inte missar nåt.

En annan risk med sena bud är att vågar man verkligen förutsätta att man har uppkoppling när man som mest vill ha den? Är det ju nåt man absolut vill ha så är det ju rätt retligt om man missar det för att nätet laggar i det avgörande ögonblicket. Egentligen tror jag att det ofta är bästa strategi att lägga ett autobud på vad man egentligen vill betala och sen låta bli att titta. Man riskerar inte att missa att lägga bud och man riskerar inte att dras med i nån psykos och betala för mycket. Det är alltså vad jag tror är bäst egentligen. Följer jag det själv? Ånej, inte alls.

Budappar skrev nån om, hur funkar sånt då?

Idiotiska köp, ibland mer än nypris, går det ju att hitta exempel på om man letar bland auktioner. Men det går att göra klipp ibland också. En del av uthyrningsfirmorna sätter ibland inget reservationspris och är det då nåt lite udda där marknaden är begränsad så kan det gå vägen, ett och annat har jag faktiskt fått under vad jag lagt som autobud. T ex en klammerpistol för 1800, nypris minst 6000. Underlättar stort att sätta nätstaket.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2 (trådstartaren)

#51 » 15:08:15, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Som både säljare och köpare uppskattar jag att de flesta seriösa auktionsfirmor förlänger tiden om någon budar på slutet. Missbruk med botar mm finns inte då.
Säljaren får mer betalt och som köpare hinner man att fundera om man vill höja. En vanlig auktion(ni som varit på sådana) funkar ju så.

Gillar verkligen inte traderas idiotsystem. Har missat att köpa många saker. Bra för andra köpare så klart men trist när säljare inte får ut mer pengar.

Själv tycker jag att Tradera är den mest seriösa nätauktionsaktören här i landet. Är det något jag undrar över så kan jag komma i direktkontakt med säljaren i god tid innan auktionen avslutas. Man kan få besked om lämplig hämtning, ställa specifika frågor och få besked om oklarheter i beskrivningen.
Jag startade den här tråden just för att de andra auktionssidorna verkar aktivt göra dåliga beskrivningar och att det är så oerhört svårt att få ut kompletterande information. Detta gynnar vare sig seriösa säljare eller köpare, det gynnar bara auktionsföretaget och vissa tursamma kunder.

Gällande sent lagda bud och förlängning uppskattar jag Tradera och Ebays system mycket, att satt tid gäller. Om tio personer slänger in sina bud när det är 10 sekunder kvar gör mig inget eftersom jag har funderat ut vad jag maximalt är villig att ge. Detta ligger som autobud. Var det för lågt? Tråkigt, men jag hade redan bestämt mig. Vad som är mycket tråkigare är om jag lägger budet tre minuter innan och där är en tomte som höjer en hundralapp, blir överbjuden av mitt autobud, höjer ytterligare en hundralapp osv. Tråkigt för honom att han har drabbats av auktionspsykos och bjuder mer än han hade tänkt sig från början (och kanske mycket mer än varan är värd), och vinner jag för att han inte hann komma över mitt bud har han trissat upp så jag fått betala mycket mer än nödvändigt. Och som säljare kan man fråga sig hur man mår om det har varit två tomtar som hamnat i auktionspsykos och bjudit mycket mer än varan är värd. De kanske får problem pga sin egen dumhet.
En auktion bygger trots allt på att varan säljs för lite mer än den som ville ge näst mest för varan.

När jag började handla på Ebay för över 20 år sedan så sa min "mentor" att det är bara amatörer som lägger bud tidigare än sista minuten, och framför allt lägger mer än ett bud. Nuförtiden tycker jag att det är helt OK att göra som Alrik och slänga in ett lågt bud i början, dels för att få notis när auktionen börjar närma sig avslut men även för att "låsa" auktionen. Det lär vara möjligt att stänga en Traderaauktion om det inte finns några budgivare.
Ytterligare en anledning till sent lagda bud är att mitt köpintresse är ofta beroende på om jag vunnit något mer på denna auktion tidigare. Var en stor auktion i Kungens kurva (50 mil härifrån) för några veckor sedan. När jag inte vann några av de större prylarna i början var det mycket mindre intressant resten. Blev bara tre mindre rop som jag kunde hyra en bekant till att hämta åt mig, men jag fick släppa större och tyngre saker i slutet av den auktionen eftersom det hade blivit för dyrt att själv köra upp och hämta. Likaså en annan auktion i Kristiandstad i våras. När jag missade CNC-fräsen i början var det inte lönt med en lastbilstransport utan jag fick bara bjuda på saker jag fick plats med på personbilssläp. Däremot om man vinner något i början så behöver man kanske inte tänka så mycket på transportkostnaden eftersom man ändå ska köra och då kan man kanske bjuda lite mer.

Ett annat ofog är reservationspriser. Jag tolkar det som att dessa finns bara för att starta auktionspsykos, den här vinnarskallementaliteten som gör att kan någon annan bjuda en hundring till så kan jag bjuda två, för jag ska vinna, kosta vad det kosta vill! I min värld så är det mycket mer ärligt med ett utropspris som säljaren kan tänka sig acceptera. Är det bara en som bjuder får säljaren det han önskar, är det fler får säljaren mer än han ville ha. Nu blir slutpriset oftast under reservationspriset. Sedan ska det förhandlas upp högre än köparen var villig att ge.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ivar Risslén

#52 » 15:46:53, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra skrivet.
Att bjuda på Tradera i sista sekunderna blev mycket skojigare när man fick fiber. Innan när man hade bara luftburet internet så visste man inte hur länge det tog för signalen att nå fram.
Några andra saker som jag inte gillar med de andra netauktionerna är deras uppskattade marknadspris på olika gamla saker. Samt att de är dåliga på att visa regnummer på gamla fordon så att man kan se om det är ett originalfordon eller en uppsminkad förfalskning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

magloman

#53 » 15:48:31, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tradera måste man ju sätta reservationspris, pga att dom inte förlänger tiden på slutet när budbottar slänger in pris sista sekunden.
Hade dom haft normala rutiner så skulle man kunna sälja saker där utan reservationspris. Har provat sälja saker utan reservationspris och då är det några som budar på slutet dom sista sekundrarna bara. Man hinner inte se vad som händer ens. Jag får erkänna att jag är för gammal för detta.

Gör oxå sådär på klaravik, blinto mm. Lägger ett tidigt lågt bud så man inte glömmer bort auktionen. Sen när det är några minuter kvar kan jag lägga mitt bud, om det inte redan är för dyrt. Vilket det oftast är. Sen beroende på vad man har tid med eller gör i livet den dagen så är man med olika långt. Precis som på en riktig auktion. Alla får chansen inga bottar gör sig besvär då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#54 » 20:51:37, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår fortfarande inte varför du behöver reservationspris på Tradera? Du kan väl sätta vilket utropspris du vill? Kan du tänka dig bli av mer prylen för 10 kr sätter du detta som utropspris, vill du ha allra minst 1000 kr sätter du detta som utropspris. Bjuder ingen så vet du att ditt pris var för högt och antingen sänker du det till nästa auktion eller låter du bli att sälja.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#55 » 21:24:42, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog det jag menar. Att man måste sätta ett lägsta utropspris. Annars riskerar man att någon med bud-bott tar grejen för 1:-
Har råkat ut för detta när jag testat.

Tycker en auktion som börjar på 1:- är mer intressant. Men inte så kul o sälja för 1:-
Har jag en grej o sälja vill jag gärna att alla ska få chansen att buda på slutet. Men det går ju inte. Alla måste i förväg bestämma vad dom vill betala. Eller använda nån bott. Jag som gillar riktiga auktioner har ju svårt för detta. Som säljare är det ju rätt värdelöst. Detta är så mkt bättre på klaravik och blinto tex.

Har själv missat o köpa flera saker som gått för 5:- då någon lagt nåt bud sekunden när det slutar. Kunde gladeligen betalat 300:- men deras system premierar ju dom som hålls med suspekta metoder.

Men jag respekterar att man kan ha olika uppfattning om detta. Jag kan ju inte tvinga dig att ha rätt :mrgreen:

Jag håller mig ifrån tradera som säljare tills detta är tillrättat. Lägger ett o annat bud på saker men det brukar alltid komma nån på slutsekunderna och bjuda 5:- över mitt bud så det blir inga köp för mig där. Tråkigt för säljarna bara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#56 » 08:42:12, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du gladeligen vill betala trehundra för femkronorsvaran, varför inte lägga autobud på trehundra?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magloman

#57 » 09:09:48, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av ovan nämnda orsaker.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#58 » 12:34:51, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut inget illa ment, men jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Om du lägger ett autobud (så sent som du har möjlighet till) på 300 kr, står som högsta budgivare på 1 kr tills en minuter innan avslutad auktion och det då kommer några personer som trissar upp priset till 200 kr får du ändå varan. Bjuder de upp till 305 kr så är det ändå mer än du ville ge. Så vad är felet? Vill du hamna i auktionspsykos?
Visst, jag kan hålla med om att det är spännande med liveauktioner och nätauktioner som man följer aktivt (med 3 minuters förlängning efter senaste budet), men jag försöker hålla mig till samma regler där. Bestämmer mig för att jag vill max ge si eller så mycket för den här varan, och sedan försöker jag hålla mig till det priset, vare sig jag vinner eller förlorar budgivningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#59 » 12:58:46, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som köpare vill jag kunna buda manuellt.
Som säljare vill jag att alla som budar manuellt ska hinna göra det. På klaravik mfl ges den möjligheten. Vill man inte så kan man ju välja att enbart köra med ett tidigare autobud. Har svårt när andra ska bestämma över mig, vill gärna ha flera möjligheter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#60 » 13:50:24, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1kr utrop på tradera... Det kör jag bara på grejer jag VET kommer gå upp till acceptabel prisnivå. Eftertraktade veteranmopeddelar och så. Allt annat får ett utgångsbud på en nivå som gör det värt jobbet att packa & skicka grejerna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kjällå, Ludde eriksson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se