Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Lekar till fest

16 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 18:17:29, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu närmar det sig midsommar med traditionsenliga större eller mindre fester. Siter just nu och funderar på lite lekar till sådana evenemang. Vi brukar ha något för att få upp folk från stolarna så man inte bara sitter och degar. Brukar vara mycket uppskattat. Men jag behöver nya idéer. Det får vara allt från mycket snälla stillsamma lekar till lite "elaka" och / eller jobbiga.
Det har diskuterats tidigare här på M, så för inspiration och samling för alla som behöver lekuppslag citerar jag friskt från den gamla tråden. Började i inlägg #2957 och fortsätter till # 2993:
Mikkel @ Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot.
- Pilkastning
- Boll i hink
- frisbee på pinne o lite annat
...Kast med liten gubbe funkar inte pga skaderisk :help:

Älgskank är uppskattat kastverktyg.
Det synes enkelt men det är väldigt svårt att veta hur nerslaget blir!!

Irlänsk julafton brukar ge upphov till en viss muntration.
Kärringkånk är väl uteslutet...

Identifiera en maskindetalj
Frågelek på milstolpar för bilmärken, traktormärken och liknande.

Spotta godisråtta,
kast med pappersflygplan, längd eller precision (man viker naturligtvis själv)
Kasta stövel.
Hur många mashmallows kan man ha i munnen och säga "tjillevipp".

Precisionskast med kastspö... Med en tyngd på linan tänkte jag mig, men man kan naturligtvis kasta själva spöt också om man vill:-)

Identifiera dryck

Stafett: slalombana då den som springer titta genom en "tratt"/pappersstrut ....och dirigeras av sina lagkamrater.

Pallhantering på tid, gärna med jordbrukare så man inte ser så bra.

Starta motorsågen och kapa en bit av en stock på tid (alla får börja med att montera svärd och kedja...)

...eller skrubbleken, om det är litet sällskap. :grin:

...Bilmärken skulle man ju kunna skriv ut från Google , typ bilemblem eller hela bilar,
Stövelkast kan också funka, sen tänkte jag skottkärrsrally, en gubbe med ögonbindel kör en annan i kärran och han ger körinstruktioner på en bana mellan pinnar, sen har jag gjort ett plockepinn med 3-meterspinnar och ett superstora Fia med knuff, de färgade ringarna är 60 cm i diameter och på huvet har man en färgad topp, sen har jag en hink med spik att gissa vikten på

Kast med topplock. Beroende på hur stark gubbarna är så väljer du topp allt från moped till rak åtta.

tänkte att man kunde kasta pil på en världskarta utan text å så får man säga vilket land man prickat

Skidlöpning ( ett lag på 3-6 personen på två brädor med lappbindning, så alla måste "gå" i takt för att det så gå att flytta sig, lagen tävlar mot varandra)

Tipsrunda med "icke gogglings-bara frågor" ( tex. sådan som är "personligt" för sällskapetd deltagare eller värden)
( tex. hur gammal var Pelle när han skaffade sin första hund, vad hette hunden.....hur många gånger har Lisa fått fortkörningsböter, hur många traktorer har Kalle, hur många maträtter kan Lasse laga. Vilket fel fick Sture på bilen på väg till dansen på Folkan -98 mm)

Gissa vikten på motorblocket (eller något annat)

Leta gömda ölburkar med ledtrådar, för att hitta svaret på en fråga ( eller ingredienser till någon av maträtterna, som sedan ska tillagas).

Jag tänkte på kast med motorblock, men topplock går också bra.

Lag som får vars en brädhög och på tid ska bygga ett mjölkabord (eller vad som önskas). Poängbedömning efteråt av domare (som givetvis är mutbar)

Bokstavsleken. Varje lag ska skriva ner ett antal saker på ett papper, t.ex artist/grupp, låt, land, flicknamn, stad, bilmärke osv. Runt fem saker kan vara bra. Dessa ska börja på en bokstav som lekledaren ger, och man har mycket kort tid på sig, kanske 30 sekunder. Hög stressfaktor.

Bygga så högt torn som möjligt på tid med Jenga-stavar

Klyva ved på tid och bygga så hög stapel som möjligt med detta. Gärna 35 cm ved, blir svårare att stapla högt då.

Brännboll ska man inte förakta.

Planklekar. T.ex. varje lag lägger ett betongblock på marken med en gångplanka (för byggnadsställning eller liknande, 2,5"*10", 4,2 meter lång) som en gungbräda över detta. sedan ska så många lagmedlemmar som möjligt ställa sig på på plankan utan att den, eller någon person, rör vid marken efter att de har klivit upp. Man börjar inne vid mitten med två människor kliver upp samtidigt och backar ut samtidig, två nya osv.
Man kan ha uthållighetstävling i vem som kan stå i plankan längst.
Ställ två på gungbrädsplankan ovan med vars en kudde. Ja, resten kan ni säkert själva räkna ut.

Läskbacksklättring. Hade jag på en midsommarfest jag arrangerade för några år sedan. Klättraren ställer ett par backar på marken (upp och ner). Klättrar upp på utsidan av dessa (antingen med en fot på var långsida eller en fot på långsidan och andra på kortsidan samtidigt som man lutar sig över backarna). En lagkamrat langar upp nästa back som klättraren placerar på högen, klättrar upp en back till, tar emot ytterligare en back osv. Vinnare är den som står högst upp när det rasar. Har man 15 backar högt men står med fötterna på back 13 räknas detta som man klarat 13. Är man lite snäll mot sina gäster så säkrar man med klättersele och rep över de klättrande. Jag använde min teleskoplastare, men det går lika bra med en höhiss eller liknande stabil infästning. Prata gärna med någon som håller på med bergsklättring om råd och utrustning.
By the way, jag var uppe på 18 backar. :djaevul:

Fäst en sytråd runt en sockerbit. Den lösa ändan skall vara omkring en halvmeter. Tävlande stoppar lösa ändan i munnen och börjar hala in tråden. Den som först äter upp sockerbiten vinner. Händer på ryggen, bara mun och däri placerade kroppsdelar får användas.
Du kommer att se måååånga olika stilar, de flesta ganska underhållande.

Ballong fästes på rumpan på ena lagmedlemmen. Nästa lagkamrat ska springa fram och spräcka ballongen utan att använda händer eller tänder. Kan se mycket lustigt ut för övriga.
Alla i laget kan ha vars en ballong. Första ställer sig längst fram medan övriga laget står några meter bakom. Vid starten springer tvåaan fram och smäller ballongen, ställer sig redo medan ettan springer tillbaks och ställer sig sist medan trean springer fram och smäller nästa ballong.

Såga till en platta som är en kvadratmeter stor (eller vad som är lämpligt med tanke på antalet lagmedlemmar). Dela denna i en halv, en kvarts och två åttondelar. Läg ut alla skivdelar på marken i form av ursprngskvadraten. Alla i laget ställer sig på skivan. En lekledare för varje lag tar samtidigt bort den största biten. Så fort någon ur laget rör vid marken är laget ute. Efter ett litet tag tar man bort nästa bit osv. Den minsta plattan ska vara så liten att alla fötter ska inte få plats.

Klassisk säcklöpning.

Stövelkastning har redan nämnts. Den variant jag tycker bäst om (som också är den farligaste) är när kastaren står med ansiktet i kastriktningen, svingar stöveln mellan sina ben så den far över ryggen och framåt, alltså i den riktning han själv tittade innan kastet. Faran är när personen i fråga tar i så mycket att han slår undan benen på sig själv. Ännu mer illa när detta händer på asfalt. :vissla:

Pennan i flaskan har väl alla lekt. En variant med lite mer taktik i är tampongen i flaskan. Man har lite vatten i botten av flaskan. Tampongen hänger i ett ganska långt snöre bak på byxorna (bör komma i höjd med knävecken. Bara genom att bocka på knäna så ska man sänka ner musraketen i flaskan, hålla den så länge så den sväller och lyfta flaskan med hjälp av den svällda musraketen.

Variant på drickabackar. 2 backar uppochner. Stå på en och flytta den andra, ställa sig på den, flytta den första osv. Kan med fördel köras som stafett, typ idioten.

öppna läskflaskor med kapsyler med hjälp av grävmaskin. Såg det på en mässa, såg kul ut. De hade monterat en flasköppnare på skopan.

Gissa bilmärken blir en lek, ni kan ju gissa, klippte o klistrade......
Bild
Bild


Nu får ni gärna fylla på med fler lekar, gamla som nya (råkar någon upprepa någon lek är inte det hela världen...).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



johan.eriksson

#2 » 18:26:40, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kast med liten motorsåg har jag deltagit i…
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

JD400

#3 » 18:48:53, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde nån variant en gång där jag lade fram en hög med verktyg av valfri sort. Sedan skulle varje lag välja ett verktyg ur högen och skala en potatis och skapa det längsta sammanhängande potatisskalet på en given tid.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Blommas

#4 » 20:49:29, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luta en bit 110rör (3-4 meter) i 45 gradig vinkel mot en husvägg. Den nedre delen av röret ställs på en huggkubbe. Lägg fram lite olika slagverktyg som hammare och handslägga till deltagarna. Sen får dom i tur och ordning försöka mosa potatisar som släpps ner genom röret.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

bonnen513

#5 » 20:52:18, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 st 2"4 exv 4 meter långa sen tre st 50cm cirklar på marken som en triangel med 5 meters avstånd. Sen ska någon i laget ta sig från en cirkel till en annan utan att nudda mark eller bli buren eller på annat sätt ta hjälp av lagkamraterna. Virket får bara nudda marken inne i cirklarna

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magloman

#6 » 08:19:22, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kränga av eller på ett 10? crossdäck, den som gör det med minst svordomar vinner

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210620/33462aa813cfaadf03232cecb2c8c74c.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Offside

#7 » 11:41:20, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För barn och dom med barnasinnet kvar.
Aschelboll!
Aschelboll
Rekvisita: En fotboll. En ganska stor gräsmatta.
Bra om man är minst 5 st.
En Brännare utses först frivilligt eller tex ole, dole doff.
Alla sätter sig ner utom Brännaren.
En av de sittande sparkar iväg bollen några meter. Brännaren springer och tar bollen och skriker STOPP!
Fram till dess får sittande kravla iväg från bollen om de hamnar för nära. När Brännaren håller bollen får man inte förflytta sig, annat än vrida sig mot brännaren. Nu gäller det att bränna de sittande. De får skydda sig med hela fötterna, framsidan av smalbenen upp till knäna och med huvudet.
Nuddar bollen nån annanstans är den bränd. Då får den upp och hjälpa till att bränna. Det blir svårare för de sittande för brännarna kan kasta bollen mellan varann. Och det är bara brännaren med bollen som inte ska förflytta sig. De andra brännarna kan gå runt och inta positioner för att bränna.
Den som blir sist bränd, får äran att börja bränna nästa omgång. Det kan bli "oheliga allianser" mellan brännare och nån av de sittande, så de hjälper till att tex sparka bollen på nån annan sittande..
Varning för grönska på kläderna mm.
Jag kommer inte ihåg vem som introducerade aschelboll på gården för, ja nästan 60 år sedan, men jag tror det var nån av kusinerna.
Det händer att vi spelar aschelboll med kusinerna och deras barn och barn barn även nu om somrarna.
Jag har inte hört om att någon utanför släkten spelat aschelboll nån gång.
Kanske nån Maskinist känner igen det.
Aschelboll ska visst bli en Olympisk gren 2028 :lmao:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

2 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

bonnen513

#8 » 16:29:54, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i Tämta spelas det också men då under namnet Rôvaboll
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Offside

#9 » 19:46:14, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va kul Bonnen.
Skulle va kul att veta varifrån Röva-, Aschelboll kommer från.
Kanske nån fler maskinist har spelat det?
Nästa steg är att få in det i Riksidrotts Förbundet. :mrgreen:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Towil

#10 » 20:01:04, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrubbleken, deltagre 1 eller flera.


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

bonnen513

#11 » 06:44:54, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

en plankstump
ett vänstergående borr
borrmaskin (ev två, en fin endast högergående och en ushsel som går åt bägge?
tumstock o penna
ev nån slipmaskin

borra tre hål som i en triangel med 5 cm avstånd på tid så rakt som möjligt.


kontrollmätning sker på baksidan
pluspoång för dom som lyckas tända eld på plankan

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Simnil

#12 » 11:23:20, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnspettskastning har jag varit med på, kasten utföres som friidrottarna kastar spjut.
Jag vann med ett kast på 13m ett år =)


Annars så verkar många av föreslagna aktiviteter här ovan helst ska utövas rätt tidigt på dagen om skaderisken ska hållas på en rimlig nivå. Medelsvenssons dopingintag midsommar torde medföra viss skaderisk annars.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stridis2 (trådstartaren)

#13 » 11:52:59, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan lek jag kom och tänka på när jag såg Bonnens förslag om vänsterborr ovan:

En burk med skruv och mutter i olika dimensioner. På tid sätta ihop så många muttrar som möjligt på respektive skruv, bara en mutter på varje skruv alltså.
Vill man vara elak och kan få tag på så finns det både vanlig M12, fingängad M12, 1/2" UNF, UNC och Withworth. Kan man sedan få tag på alla dessa som högergängade så har man ett bra läge att öka frustrationsnivån hos deltagarna... :djaevul:
Vill man vara lite snällare kan man ta standarddimentioner från M3 - M20. Kan vara svårt nog, framför allt om deltagaren är så stressad så denne slänger ner muttern i burken igen när denne provar men den inte passade.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#14 » 11:57:57, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drömkåks-kast
Ni som sett filmen kommer kanske ihåg scenen där hantverkarna fäster upp sina fakturor genom att rörläggaren kastar en vaskrensare så denna fastnar på köksluckan.
Gör en "piltavla" av en plyfaskiva och gör poängmarkeringar på skivan. Sedan får deltagarna kasta vaskrensare så denna fastnar på tavlan och får poäng efter var den fastnar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ulf

#15 » 12:22:17, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför börja med så grova gängor som M3?

Det finns ju M1,5 M2, etc.
Det kan ju bli lite pilligt, och det borde ju faktiskt ge barnen ett handikapp!

Vill man tvista till det så ska ju de färdiga läggas i storleksordning...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se