Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Postnord asså...

834 inlägg • Sida 55 av 56
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg

#811 » 13:50:55, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser bra ut på papper ;-)
Perfekt verksamhetsbeskrivning och miljöredovisning :-)

Behövde utföra bankärenden.
Banken vägrade öppna dörren... så jag väntade... så gick kund ut, då smet jag in.
"Har du ring och bokat tid?!"
- Nej. Jag är här för att boka tid.
...gissa om det blev besvärligt!... tid bokade :-)
Miljötänket:
- det är bättre för miljön att jag använder telefonen än att man öppnar dörren till "butiken"...
Strömmen som åtgår för telefonin räknas inte...
Mina resor räknas inte...
Tiden som det kostar mig bekommer dem inte...
Allt detta är helt klart den mest miljövänliga lösningen, enligt miljömupparna...
Tog kanske 15min, max, att utföra de ärenden jag hade. Tiden för att utföra dem skull alltså inkluderat att gå hem (för jag bär inte nalle längre), ringa och boka tid, osv etc... plus att detta kostar Banken -arbetstid- fullständigt i onödan...
Får säga som jag hörde sägas om ingenjörer inom Trafikverket (de som tror de kan, finns andra som kan) "för många högskolepoäng" (jag alltså), för jag begriper inte hur mer resande, mer tid, mer byråkrati, osv kan vara en besparing och avlastning (både företagsmässigt, och för naturen)...
Jag fattar det inte...

Förr skulle -hela- Sverige leva, och alla samarbetade för detta.
Idag skall enbart det lönsamma leva, resten skall avvecklas...
Hm... då avvecklar vi landsbyggden... och därmed livsmedelsproduktionen... och därmed städerna... och så avvecklar vi landet eftersom det inte längre är lönsamt... (katten på råttan, råttan på repet...)
Vill städerna leva, så måste de värna om att landsbyggden lever... men det fattar inte dagens ... militärtjänsten hade verkligen effekter på många plan i samhället, bl.a. insikten om att alla behövs... Polpott hade inte helt fel alltså... (hu! så får man inte säga! Rena "kulturrevolutionistiska" begrepp ju!)

Vi hade ett Postverk som fungerade... så fick vi ledning i landet som slaktade det "för EU"... å nu ser vi effekterna...
Vi som var med förr, vi minns och vet att Postverket -fungerade- (kanske lite seg ibland iof) och att man -alltid- hade nära till ett Postkontor och att de kunder lösa det mesta! Vi hade Postsparbanken - en stabil och väl fungerande bank, som sedan Nordea -kapade- åt sig i körde i sank... vi hade ett väl fungerande Postgiro... idag är det -dyrt- så dyrt att jag sa upp det... kvar har jag privatgirot, som har blivit kostsamt det med...
Snart skall ni ser att Post Nord AB lägger utlöselse lösen på alla försändelser! "betala eller du får inte din post!"...

Givetvis petar jag då o då på PTS, som är tillsynsmyndigheten för detta.
De gör klart, varje gång, lika tydligt, att de agerar -inte- på enskilda ärenden!... var deras gräns går för "enskilda" framgår inte, men så långt som jag kommit med dem så pekar det mot något som skulle kunna leda till att de faktiskt måste utföra ett arbete (tillsyn)... och då gäller det oavsett graden, storleken, och omfattningen!... som i ex., ovan om att man helt drar in hämtning av postförsändelser på landsbyggden...



Jag är lyckligt lottad (än så länge), för min brevbäring fungerar exemplariskt väl!
Bara mitt ombud som är... besvärligt... med det finns andra att anlita ss Företagscenter som också är skolboksexempel på hur det -ska- fungera :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg

#812 » 13:58:43, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har försökt reklamera försändelse som inte aviserades mig och därmed inte heller kom fram, men då fick jag veta att det bara var avsändaren som kunde göra detta.
Det komiska i historien är att en bekant har försökt reklamera försändelse som han skickade men aldrig kom fram, men då fick han reda på att det bara var mottagaren som kunde göra reklamationen! :uupps:



Skiljer mellan företag och privatperson som avsändare.
PTS är tillsynsmyndigheten.
Ta för vana att -alltid- skicka kopia på pts@pts.se (går till deras registrator) => då blir det svårt för Posten AB att hävda "vi har inte fått" ;-)

Det går att reklamera via Post Nords hemsida... påstår de...
Givetvis är brottet bl.a. trolöshet mot huvudman, men inga rättsmyndigheter hjälper den enskilde mot annan myndighet längre...

God vän till mig har prejudikat i Luleå Tingrätt (eller så var det Kammarrätten), att det är avsändarens ansvar att -bevisa- att mottagare erhållit försändelsen. Domen har vunnit laga kraft, vilket gör att hela marknaden måste rätta sig efter den domen!
Får man inte räkningen så är det alltså avsändarens ansvar att -bevisa- att man fått räkningen, eller så har avsändaren bara att finna sig i att skicka ut den på nytt, och då får inte påminnelseavgift läggas på!
Bevisbördan åligges avsändare, inte mottagare! :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#813 » 14:00:35, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att skriva något om denna fråga utan att det blir politik. Största boven är bolagiseringen och försöken till privatisering av de statliga verken. De enda som har tjänat på det är de högsta tjänstemännen som har kunnat öka sina löner. De har sålt ut de lönsamma sakerna och dragit ned på saker som service allt för att få ett bra resultat i balansräkningen för att kunna öka lönen och visa sig duktiga för sina beundrare.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Sparrow

#814 » 15:32:57, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Stridis2 skrev:Jag har försökt reklamera försändelse som inte aviserades mig och därmed inte heller kom fram, men då fick jag veta att det bara var avsändaren som kunde göra detta.
Det komiska i historien är att en bekant har försökt reklamera försändelse som han skickade men aldrig kom fram, men då fick han reda på att det bara var mottagaren som kunde göra reklamationen! :uupps:



Skiljer mellan företag och privatperson som avsändare.
PTS är tillsynsmyndigheten.
Ta för vana att -alltid- skicka kopia på pts@pts.se (går till deras registrator) => då blir det svårt för Posten AB att hävda "vi har inte fått" ;-)

Det går att reklamera via Post Nords hemsida... påstår de...
Givetvis är brottet bl.a. trolöshet mot huvudman, men inga rättsmyndigheter hjälper den enskilde mot annan myndighet längre...

God vän till mig har prejudikat i Luleå Tingrätt (eller så var det Kammarrätten), att det är avsändarens ansvar att -bevisa- att mottagare erhållit försändelsen. Domen har vunnit laga kraft, vilket gör att hela marknaden måste rätta sig efter den domen!
Får man inte räkningen så är det alltså avsändarens ansvar att -bevisa- att man fått räkningen, eller så har avsändaren bara att finna sig i att skicka ut den på nytt, och då får inte påminnelseavgift läggas på!
Bevisbördan åligges avsändare, inte mottagare! :-)


Har du möjlighet att publicera domslutet här, så man kan hänvisa till detta när man endast har fått påminnelsefakturan inkl de pålagda kostnaderna.

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Alrik

#815 » 16:31:19, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Ja vad har det blivit av posten,en kassako för staten ? Ringde sk kundservice ???? Vet inte om dom satt in sommarjobbare där oxå, fick rätt luddiga svar på mina frågor ang fakturor som inte kommer fram , däremot lyckas dom leverera fakturapåminnelserna. Frågade om dom stog för extrakostnaderna men fick ett mummel till svar.Men det är väl va man har att vänta sig , för kunder o service kan man nog inte stava till än mindre förstå innebörden av. :???:


Kola med avsändaren om dom skickar fakturorna med posten eller bring. Här kommer fakturorna med bring. Påminnelserna kommer med posten.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Sparrow

#816 » 19:33:37, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte vi har brings här, har aldrig sett dom iaf.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Alrik

#817 » 20:13:26, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Tror inte vi har brings här, har aldrig sett dom iaf.


Kolla upp de innan. Posten har börjat stämpla alla brev igen som går genom deras apparat just för att dom fick oförtjänt skit pga bring inte sköter sig.

Ringde och ville ha fakturan och då var jag inte den första som ringde den dagen. Alla fakturor gick med Bring pga billigare, påminnelserna med posten för dom visste man kom fram.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Per Jansson

#818 » 13:29:47, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick detta kryptiska meddelande på paketets väg till mig. Tullavgift betalad. Inte ett spår av hur paketets först kan ha kommit hit, sedan tullklareras för att plötsligt vara på väg från avsändarlandet? Har ännu inte dykt upp hos mig...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Sparrow

#819 » 15:26:53, 21-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Bengt Erik Eriksson

#820 » 15:34:52, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postnord: Företaget som gör det omöjliga möjligt och vice versa, samtidigt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#821 » 11:46:55, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adressen till Post- och Telestyrelsen för anmälan av post och teleoperatör:
PTS@PTS.SE

Inte bara Post Nord som dummar sig... fick räkning slängt på backen bredvid brevlådan; i snöslasket!!!
Pappret var i princip helt upplöst.
Så, jag anmälde CityMail efter det att avsändaren meddelat att den försändelsen gått med CM... och sa till avsändaren att ock anmäla (vilket den vägrade att ens överväga att göra... trots att postlagen kräver att endast avsändare kan/får anmäla...)

Nå väl här är PTS svar:

Hej!

Tack för ditt mejl. Det är viktigt att brev kommer fram i tid och till rätt mottagare och vi välkomnar dina synpunkter, de hjälper oss att få en bild av hur postområdet fungerar.

PTS arbetar med att identifiera och åtgärda de systematiska brister som kan finnas på postmarknaden och följer därför utvecklingen i den här frågan. Vår möjlighet att ingripa i enskilda klagomål är dock begränsad.

Vänd dig direkt till postoperatören

För att få hjälp med ditt problem behöver du kontakta postoperatören. Det är endast postoperatörerna själva som kan avhjälpa problem i sina respektive verksamheter.

Kontaktuppgifter och information
Klagomål på Citymail anmäler du i första hand till mottagarservice på telefon 0771-40 60 40 eller till mottagarservice@citymail.se.
Om problemen kvarstår kan du vända dig till Citymails utredningsfunktion på kvalitetsavdelningen, reklamation@citymail.se.



Tänk på detta när du anmäler
Tänk på att vara så tydlig som möjligt i din anmälan. Till exempel är det värdefullt att lämna uppgift om vilken post som inte har kommit rätt, tidpunkt för detta, om det rör sig om återkommande problem och vem som är avsändare samt uppgifter om din fullständiga adress (namn, gatuadress, postnummer och postort).

Så här jobbar PTS med klagomål
Klagomål från postanvändarna är viktiga för vår omvärldsbevakning – det är genom de klagomål som kommer in till oss som vi kan få kännedom om att något inte fungerar på postområdet.

Vår verksamhet är inriktad på att identifiera och åtgärda de systematiska brister som kan finnas på postområdet. Vi för därför statistik och gör löpande analyser av de klagomål som vi får. Klagomålen kan påverka våra prioriteringar och beslut om eventuella tillsynsåtgärder.

Varje enskilt klagomål leder inte till en tillsynsinsats. Ett tillsynsärende kan öppnas när PTS bedömer att prövningen kan bidra till en effektiv kontroll och en god efterlevnad av postlagstiftningen. I vår bedömning av om en tillsyn ska inledas väger vi bland annat in hur frekvent och omfattande problemet är. När ett klagomål handlar om ett enskilt fall hänvisar vi till postoperatören som är den aktör som kan hjälpa till och reda ut det upplevda problemet.


Vänliga hälsningar

PTS


Kan bara råda att -bomardera- PTS med klagomål, legitima givetvis, så får vi se om deras svar har någon form av verklighetanknytning.

PTS@PTS.SE
är adressen till PTS registrator => o då kan de inte påstå "vi har inte fått något e brev" :djaevul:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bygert

#822 » 11:56:07, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller paket har postnord, fungerat, nåt ankommer tillknölat men det kommer åtminstone. Även DHL har blivit bättre, paketen går inte worldwide längre, troligen har nån slarver slutat.

Breven däremot, både jag och syster har fått flera brev på drift. För mig har några brev gått till fd granne som flyttat en bra bit bort, helt oförklarligt. Posten tycker då att man ska kontakta avsändaren om detta. Ja vad ska de göra, adressen är ju rätt skriven?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

dc_lindberg

#823 » 12:05:54, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

pts@ts.se
Post- och Telestyrelsens adress till registratorn - då kan de inte säga att de inte fått in anmälan!

Ett annat svar när jag anmälde Telia för de brott de begått mot min far och hur Post Nord AB's varannandagsutdelning inverkar och förvärrar.

Hej,

Tack för ditt mejl. Det är viktigt att brev kommer fram i tid och till rätt mottagare och vi välkomnar dina synpunkter, de hjälper oss att få en bild av hur postområdet fungerar.

PTS arbetar med att identifiera och åtgärda de systematiska brister som kan finnas på postmarknaden och följer därför utvecklingen i den här frågan. Vår möjlighet att ingripa i enskilda klagomål är dock begränsad.


Från och med 1 juli 2019 upphörde Postnord med tömning av brevlådor på söndagar och samtidigt genomförs förändringar av brevlådornas tömningstider. Brev som postas i brevlådor under en helg, eller efter tömning på fredagen, kommer därmed att hanteras tillsammans med de brev som postas på måndagen. Postnord har meddelat att det stora flertalet av brevlådorna inte kommer att få någon förändring alls medan tömningstiden på vissa brevlådor tidigareläggs med en eller två timmar. På orter med mindre än 3 000 invånare som idag har haft brevlådetömning på eftermiddagen innebär förändringen att brevlådorna töms tidigare på dagen.

PTS gör bedömningen att de förändringar som Postnord nu genomför ligger inom ramen för de krav som ställs på Postnord i egenskap av tillhandahållare av den samhällsomfattande posttjänsten.



-Bakgrunden till förändringarna är att postmarknaden digitaliseras och förändras,

-vilket påverkar brevvolymerna och därmed de ekonomiska förutsättningarna för brevbefordran.

Sedan år 2000 har brevvolymerna minskat med över 40 procent. Under 2018 inträffade den största minskningen av antalet brev någonsin under ett enskilt år. Alla prognoser tyder på att detta volymtapp kommer att fortsätta, sannolikt i allt snabbare takt.

-Därmed behöver Postnord anpassa servicenivån inom ramen för den samhällsomfattande posttjänsten till nuvarande och framtida behov, i syfte att möjliggöra en effektiv och hållbar utdelning av brev och paket som så långt det är möjligt är självfinansierande.

Det är dock av största vikt att Postnord och övriga postoperatörer kan genomföra förändringar och effektivisera sina verksamheter utan att tillförlitlighet och kvalitet påverkas negativt.





Hur ofta ska posten delas ut?
Huvudregeln är att Postnord ska dela ut post fem dagar i veckan i hela landet. PTS kan dock besluta om undantag från huvudregeln.

Andra postoperatörer än Postnord omfattas inte av kravet på att dela ut post fem dagar i veckan.

Hur snabbt måste breven komma fram?
Det finns en bestämmelse som ställer krav på att vissa brev måste komma fram till avsändaren inom en viss tid. Bestämmelsen säger att 95 procent av inrikes brev som lämnas in för tvådagarsbefordran ska levereras till mottagaren inom två dagar. Exempelvis brev som postas i en gul brevlåda anses ha ”lämnats in för tvådagarsbefordran”.



Vänd dig direkt till postoperatören

För att få hjälp med ditt problem behöver du kontakta postoperatören. Det är endast postoperatörerna själva som kan avhjälpa problem i sina respektive verksamheter.

Kontaktuppgifter och information
Klagomål på Postnord anmäler du i första hand till kundservice på telefon 0771-33 33 10 eller till kundservice.se@postnord.com.

Om problemen kvarstår trots kontakt med kundservice kan anmälan göras till Kundombudsmannen@postnord.com. Du kan läsa mer om Postnords kundombudsman här.



Tänk på detta när du anmäler
Tänk på att vara så tydlig som möjligt i din anmälan. Till exempel är det värdefullt att lämna uppgift om vilken post som inte har kommit rätt, tidpunkt för detta, om det rör sig om återkommande problem och vem som är avsändare samt uppgifter om din fullständiga adress (namn, gatuadress, postnummer och postort).

Så här jobbar PTS med klagomål
Klagomål från postanvändarna är viktiga för vår omvärldsbevakning – det är genom de klagomål som kommer in till oss som vi kan få kännedom om att något inte fungerar på postområdet.

Vår verksamhet är inriktad på att identifiera och åtgärda de systematiska brister som kan finnas på postområdet. Vi för därför statistik och gör löpande analyser av de klagomål som vi får. Klagomålen kan påverka våra prioriteringar och beslut om eventuella tillsynsåtgärder.

Varje enskilt klagomål leder inte till en tillsynsinsats. Ett tillsynsärende kan öppnas när PTS bedömer att prövningen kan bidra till en effektiv kontroll och en god efterlevnad av postlagstiftningen. I vår bedömning av om en tillsyn ska inledas väger vi bland annat in hur frekvent och omfattande problemet är. När ett klagomål handlar om ett enskilt fall hänvisar vi till postoperatören som är den aktör som kan hjälpa till och reda ut det upplevda problemet.

Vänliga hälsningar,

PTS


...med svar som dessa blir det svårt att dra annat än förhastade slutsatser om yttre och inre påverkan av myndigheten.
Samtidigt så... svenska myndigheter drivs av en utopi... NPM och NPG doktrinerna...

Det finns alltså skäl att "dränka" PTS i anmälningar, väl grundade givetvis, om hur posten fungerar och telefonin fungerar.
PTS@PTS.SE
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#824 » 15:03:31, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna tråkiga tråd med svallande känslor, så vill jag få framföra ett tack till PTS för att -äntligen- gett ett -bra- svar.
Detta betraktar jag som ett seriöst och bra svar från PTS:
:thummar:
Hej,

PTS har granskat Postnords utdelning under sommaren och hösten 2022. Bakgrunden är att det under sommaren inkom ett antal klagomål till PTS angående att postmottagare inte fått någon post eller den dröjt med flera veckor att delas ut. Klagomålen kom från hela landet.

PTS kan konstatera att Postnord under sommaren vidtog olika åtgärder för att komma tillrätta med sina utdelningsproblem men ändå inte lyckades med att bemanna alla inhämtnings- och utdelningsslingor varje dag. Konsekvenserna blev att postmottagare har fått sin post utdelad vid senare tillfällen.

PTS granskning visar att Postnord haft stora utmaningar med att bemanna verksamheten och att leveranskvalitén av brev under juni till september inte uppfyllt kraven i lagstiftningen. Myndigheten kan också konstatera att det framstår som att utdelningsrelaterade problem kvarstått under oktober månad.

PTS har bedömt att Postnord behöver vidta ett antal åtgärder för att verksamheten ska leva upp till kraven. Myndigheten har därför förelagt Postnord att upprätta en riskanalys och utifrån analysen ta fram en handlingsplan med åtgärder för att komma till rätta med de utdelningsrelaterade problemen.

Postnord ska senast den 20 januari 2023 komma in med en riskanalys och handlingsplan till PTS.

Klicka här för att läsa föreläggandet.
https://pts.se/sv/dokument/beslut/post/ ... nr-229752/

Klicka här för att läsa tidigare inlagor i ärendet.
https://www.pts.se/sv/bransch/post/till ... -granskas/

Vänliga hälsningar,

PTS


Ärendet i sig är "privat" och PTS representant hänger jag inte ut - se detta som myndighetens svar och upplysning om rådande läge.

Finner i samtliga svar från PTS att de har gjort sig -helt- beroende av att slutkund hör av sig med klagomål till PTS och att mängden och frekvensen matas in i en databas som kommer att generera "varning" när basen uppnår ett gränsvärde.
OM detta är rätt tolkat, så ökade dramatiskt betydelsen av att DU och dina släktingar, vänner, bekanta osv, tar sig tiden och intresset att meddela myndigheten om problem på ditt område. Att tiga blir att samtycka med fallerande operatör och att därmed ock godkänna operatörens dumheter...

Så, åter igen: rapportera avvikelser till Post- och Telestyrelsen på:
PTS@PTS.se

:shake_hands:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gute84

#825 » 15:19:15, 22-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

skickade julklappar igen hem till sverige för 2 veckor sen 5 paket kom från södra frankrike till malmö på en halv dag men sen tar det 2 veckor att för postnord att skicka dom till dom adresserna dom ska till jag förstår inte varför dom är så j*vla sega med privat kunder ¨

händer aldrig som företagskund :aaargh: :aaargh: :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Offside och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se