Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexDiverseSnick Snack

flak kåpa , krossad bak lucka , hur fixar man ?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

raggsockan (trådstartaren)

#1 » 21:13:25, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hejsan
bakluckan på king caben har blitt krossad , gått i 2 delar
den är i glas fiber så undrar .hur man lagar det bäst ?
är en av bruten del och sen själva luckan , kruxet blir att den gick av ovan gas dämparen så lär bli bra mycket brytkrafter i lagningen
funderar på plastik padding , och gjuta in en spik plåt för och få stagga
har aldrig hållt på med glasfiber så jag är helt lost :help:
själva rutan gick itu med , funderar på och kapa till plexi glas och sätta i på nån vänster :klia:

igen bra bild på eländet dessvärre
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
ett schysst järnspett



Stridis2

#2 » 21:27:31, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kåpor brukar inte vara svåra att få tag på till lågt pris. Många som inte vill ha sådana längre, ibland för man bygger om till A-traktor, ibland av andra anledningar. Kan vara värt att kolla runt efter en annan kåpa. Snart så lär det finnas en kåpa till en L200 till salu här i närheten, även om det nog inte hjälper dig.

Ska du laga så hade jag satsat på polyester och glasfiberväv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan (trådstartaren)

#3 » 21:37:44, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har sökt efter begagnad kåpa men inte funnit nått än
var iväg till borlänge och hämta en kåpa som luckan var på pricken lik , men var annan montering in i kåpan så den funka inte heller
(kåpan är still salu ifall nån annan behöver , ska vara till en 4 dörras king cab, hundarna har den som hund koja så länge )

plyester vad är det är nått ? är de nån gucka man smetar på?


Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
ett schysst järnspett

G-son

#4 » 21:46:24, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polyester är en plast som glasfiber dränks in i, och som sedan får härda för att ge ett färdigt glasfiberlaminat. Man använder några olika versioner av glasfiber & matrisplast, beroende på tillverkningsmetod, krav på slutprodukten o.s.v.

Glasfiberarmerad plast är rent generellt enkelt att laga till ursprunglig styrka, man behöver "bara" slipa bort allt skadat material, göra en bred fasning på kanterna av det som blir kvar, och bygga upp det försvunna materialet igen med fiber & matris. Blir givetvis lite mer pilligt när man har krav på utseende och exakt passform, men principerna är enkla, och resten handlar mest om att låta det ta tiden som krävs. Det finns folk som lagat glasfiberbåtar som klyvts på mitten av en kranbom när någon klantat till ett lyft, det säger kanske lite om vad som är möjligt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#5 » 21:49:13, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polyester är plastsorten som kåpan troligen är uppbyggd av. Glasfiberväv (eller troligen -matta) är armeringen som gör polyestern stark.

Utan att ha sett så tror jag det är mycket enklare att modifiera nya lucka och / eller gamla kåpan så de passar till varandra än att laga gamla luckan så den håller.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#6 » 22:54:24, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här guiden är rätt bra . Det är samma princip och procedur för båtar såväl som kåpor till bilar.
http://guider.fiberfix.se/guider/reparation-plastbat/1
Märket Fiberfix säljs av båttillbehörskedjorna.
Biltema har både Polyester och glasfiber.
https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/

Ett litet trick man ibland kan använda är att sätta vanlig packtejp på den synliga sidan av laminatet och sen fylla med fiber och polyester på den fula sidan. Packtejpen gör att det blir en tämligen slät yta på reparationen.
jag har även satt packtejp på gelcoatspacklingar för samma orsak.

På båtar och kåpor av glasfiber så är det yttersta skiktet av sk Gelcoat. det är ett polyesterspackel som har till uppgift att skapa en snygg yta.
behövs troligen inte på din kåpa.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

bert

#7 » 23:19:11, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gelcoat är inget spackel utan en färg men med hjälp av microballonger kan du göra spackel men då är det mer fördel och göra det på topcoat som är samma som gelcoat fast där är vaxlösning i för att ytan inte skall vara klibbig

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

raggsockan (trådstartaren)

#8 » 23:30:39, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

perfekt , tackar :shake_hands:

trodde polyester var som tjockt spackel , men det är alså som en vätska innan det härdar
så fattar jag det hela rätt
rugga upp ytan med typ flapdisk , tvätta med aceton , lägg på glasfiber , pensla på polyester , låt härda , sen på med ett lager till glas fiber , sen på med polyester . osv tills man tycker de duger
egentligen otroligt att de kan bli så starkt som ni säger :uupps: , med hjälp av lite blask å en fiber remsa
istället för packtejp , kan man använda silvertejp ? tolkar det som det ska funka som en form typ

så gelcoat är bara för att det ska vara snyggt ?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
ett schysst järnspett

johan.eriksson

#9 » 05:20:34, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan, lägg lagerna vått i vått istället för att låta härda. Det blir starkare så.
Tänk skillnaden att svetsa ihop 4st 1mm plåtar eller en 4mm plåt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320
Volvo N86

raggsockan (trådstartaren)

#10 » 06:05:26, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu pratar du så man förstår en smula
då lägger jag 4mm "plåten" i bakkant , och sen lägger en 1mm "plåt" i framkant så torde de väl duga ?
och för att plåtarna ska svetsas fast så är det bara och kladda poly på luck bitarna och lägga på "plåtarna" ?
för och svetsa "plåtarna" så gör man det i typ en köttfärsback ?
tänker så man inte får med sig halva köksbordet efter det har härdat
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
ett schysst järnspett

Göran Ekman

#11 » 08:34:46, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köksbordet?
Polyesterplast är väldigt kladdigt och luktar mycket.
Vedboden är ett lämpligare ställe än köket.
Gaserna är ohälsosamma att andas in.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Toost

#12 » 09:37:45, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipp till , eller riv, ett antal glasfiber lappar i så att du kan bygga hela tjockleken i en följd.
"måla" den slipade ytan med polyester, lägg på första lappen glasfiber, "måla/dutta" denna så att luftbubblorna försvinner, lägg på nästa lapp och måla / dutta denna med polyester, fortsätt tills du byggt hela jobbet.
Polyestern blandas med några % härdare ( läs på burken hur många %) - jag har mätt med kryddmått och med doseringssprutor jag köpte på apoteket.
Polyestern härdar då den är blandad inom 10-30 minuter beroende på blandningen och tillverkaren så det gäller att man har alla prylar redo innan man börjar.
Blanda i typ en glassburk eller liknande.
du måste ha skyddshandskar.... glasfiber Polyester är extremt slabbigt att jobba med.
Kladdet går att tvätta bort med aceton innan det härdat.
Då det börjat härda och blivit halvhårt kan man skära bort ojämnheter med en vass kniv.

3 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

G-son

#13 » 12:21:12, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Klipp till , eller riv, ett antal glasfiber lappar i så att du kan bygga hela tjockleken i en följd.

Polyestern blandas med några % härdare ( läs på burken hur många %)
Polyestern härdar då den är blandad inom 10-30 minuter beroende på blandningen och tillverkaren så det gäller att man har alla prylar redo innan man börjar.

Huggen glasfibermatta (korta fiberbuntar sammanhållna i "plockepinnmönster") rivs med fördel till rätt storlek. Den rivna kanten blir progressivt tunnare och kan vara lite enklare att plasta vidare ovanpå, och behöver inte slipas jämn i efterhand (om man bryr sig om utseende). En skuren kant blir mycket tydligare.
Huggen matta blir lättjobbad när polyestern löst upp bindemedlet i mattan, den går enkelt få att följa dubbelkrökta former (förutom allt för tajta radier, såna är alltid lite problematiska).
Jobbar man med glasfiberväv (som som namnet antyder är vävd) får man klippa/skära, den går inte riva. Väv blir lite starkare än matta, men är lite omständligare att jobba med. Dra lite i den på ett ställe för att trycka in den i en grop, och alltihop dras med och lossnar kanske på andra ställen, bildar veck o.s.v. Huggen matta töjs bara ut där man drar i den.

Huggen matta suger i sig ungefär dubbla sin egen vikt i polyester. Har man 1m2 matta som väger 450g/m2 kommer det behövas ca 2x450=900g polyester plus spill. Lite extra gör det lättare att jobba med den, lättare att väta mattan ordentligt överallt och lättare att få ut luftbubblor, men plasten ger ingen styrka i sig själv, styrkan sitter i fibrerna och plasten är bara där för att hålla ihop dom med varann. Styrkan blir lidande om man överdriver polyestermängden. Nu är det ingen raketforskning du sysslar med så inte något du behöver fokusera på, bara bra att veta att mattan ska mättas med polyester, inte simma i polyester.

Till väv behövs ungefär samma mängd polyester som glas, alltså ca 450g polyester till 450g glas, plus spill och så vidare.


Vanligtvis är det 1-2% härdare som används. Härdtiden påverkas KRAFTIGT av mängden härdare och omgivningens temperatur, mer härdare och högre temperatur gör att det går snabbare. Står man och bygger sexmeters båtskrov i 30 graders värme blir det ingen tid för slöande om man ska hinna rulla ut luften innan det börjar härda... ;) Åt andra hållet blir det svårt för polyestern att härda vid för låg temperatur, har för mig att 14 grader är det lägsta som rekommenderas - och därmed är utomhusjobb inte helt optimalt framöver.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Volvot24

#14 » 12:25:31, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, här har du att läsa om mina övningar...

Volvot24 @ Badtunna på Finnskogen
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bert

#15 » 12:40:44, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att härdaren är starkt frätande så var försiktigt vid uppmätning och blandning får du på dig skölj med vatten (blir som brännskada om du inte sköljer/tvättar dig)
Tänk även på att härdaren reagerar med metall (kan explodera) så använd nån form av plastbytta och en träpinne och blanda med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars_karlsson, P.Eriksson och 3 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Dillon Welding

Motrab

Alftaprodukter