Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frustrerande idiotkonstruktioner av odugliga konstruktörer...

542 inlägg • Sida 31 av 37
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ptr

#451 » 18:02:36, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingsproblem skrev jag i en egen tråd. Kopplingen på dessa röjsågar är helt enkelt för överambitiöst gjorda så de slutar att fungera. Kan överhuvudtaget inte vara nödvändigt med så bra passform, rentav borde de försämra möjligheterna att svälja ev deformationer pga slitage, värmeproblem eller liknande.
Fånigt fel som jag förstod var vanligt - helt i onödan.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



torbjorn_forsman

#452 » 20:29:11, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har flera gånger sagt här i tråden att klaga på bilkonstruktioner är att sparka på någon som redan ligger, men nu måste jag få häda av mig. Uppenbarligen så har de flesta bilkonstruktörer, oavsett märke, aldrig hört talas om länder där det är under nollgradigt. Varför, varför, ack varför skulle man annars gör så vindrutetorkarna stannar nedanför den punkt på rutan som är uppvärmd inifrån kupén??? Som det fungerar nu rinner smältvatten ner från den varma rutan och fryser mot den kalla nederdelen och torkarna. Värst innan man kör hemifrån när man har använt kupévärmare, men fenomenet uppkommer även ute i trafiken. :huh:


En annan störande sak är bilar där det inte går utan vidare att fälla upp vindrutetorkarna för att hindra dem att frysa fast. Ibland måste man göra något särskilt handgrepp när man stänger av tändningen för att få dem att gå upp i "serviceläge" och kunna fällas ut, ibland (t ex Jeep ZJ) är lederna på torkararmarna gjorda så att de helt enkelt inte kan snäppa fast i utfällt läge. Man får lägga träklossar eller t ex små konservburkar under torkararmarna för att få bladen att hänga fritt (och komma ihåg att ta bort dem innan man kör iväg och kanske behöver använda torkarna).

Nu i julhelgen fick jag tillfälle att reta upp mig på ett annat släkte fordonskonstruktörer, nämligen snöskoterkonstruktörer.
Arctic Cat Pantera '93. Startmotorn är integrerad med ett motorfäste, dvs själva elmotorn är fastskruvad från en sida på motorfästet, reduktionsväxel och bendixdrev från andra sidan. En av skruvarna som håller ihop enheten är omöjlig att komma åt då alltsammans sitter på plats.
Hela juldagen gick åt för att få bort eländet. Först bort med primärvariatorn. Det låter ju enkelt. Men fästskruven för variatorn, med 1/2" utvändig tolvtandskalle, sitter djupt ner i en försänkning i variatorn. Jag var tvungen att svarva ner hylsans ytterdiameter för att komma åt (tur att det finns svarv på stället där jag var över julen). När väl skruven var borta, så visade det sig att den nyanskaffade variatoravdragaren var ett par mm för kort. Den bottnade i gängorna i variatorn ganska precis samtidigt som änden nådde fram till botten av hålet i vevaxeln. Gjorde några fruktlösa försök till "hydraulisk" avdragning - fylla hålet med något lämpligt trögflytande (såpa var det som fanns närmast till hands), linda på gängtejp på avdragaren och skruva i den. Det gick inte alls, gängtejpen pressades ur gängorna innan trycket blev tillräckligt. Det slutade med att jag fick svarva ner några gängvarv på den nya avdragaren. Efter flera försök att dra åt den för kung och fosterland, slå med hammare osv, var jag beredd att ge upp och gå in. Då knäppte det till när jag var på väg ut genom dörren och variatorn var lös.
Efter att sedan ha konstaterat hur den där lösningen med integrerad startmotor och motorfäste såg ut, lossade jag de tre skruvar som håller den i motorblocket samt en skruv på gummifästet. Efter lite bändande var enheten lös men gick inte att få ut därifrån. Framåt tog den i ett stag i framvagnen, åt sidan var en nippel på vattenpumpen i vägen, uppåt var grenröret i vägen. Det slutade med att ta bort grenröret och lossa två av de tre övriga motorfästena (det sista hade krävt en 3/8" tolvtandhylsa vilket inte fanns tillgängligt å orten), lyfta motorn med kofot och sedan bända med andra lämpliga verktyg tills startmotorn var ute.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#453 » 20:40:13, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån slags bedrift är det ju faktiskt att lyckas bygga in skiten så totalt. :hotar2:
Undrar vem som ligger bakom ett sånt vansinne? :ohnej:
Finns det någon tanke bakom, o vad går den ut på? :klia:

Har skrivit om det förr här på forat, en Mercedesbuss vi hade underhållet på på verkstan jag jobbade på förr,
konstruktören av den hade riskerat livet om han satt foten i verkstan, den skulle aldrig fått komma ut till kund, bara krossen på skroten som den platsat på. :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Henrik Larsson

#454 » 22:09:47, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har flera gånger sagt här i tråden att klaga på bilkonstruktioner är att sparka på någon som redan ligger, men nu måste jag få häda av mig. Uppenbarligen så har de flesta bilkonstruktörer, oavsett märke, aldrig hört talas om länder där det är under nollgradigt. Varför, varför, ack varför skulle man annars gör så vindrutetorkarna stannar nedanför den punkt på rutan som är uppvärmd inifrån kupén??? Som det fungerar nu rinner smältvatten ner från den varma rutan och fryser mot den kalla nederdelen och torkarna. Värst innan man kör hemifrån när man har använt kupévärmare, men fenomenet uppkommer även ute i trafiken. :huh:

När jag ändå är igång och hädar över biltillverkare så bytte jag ena baklampan på min Kia Ceed -10. Den som sitter högst upp i bakre stolpen. Fick fram lampan och konstaterade att det var en tvåtrådars, 5W + 21 W. Jaha, tänkte jag, har man bromsljus även här uppe. Men, nej, det har man inte. Finns inte ens ett andra kontaktbleck i lampsockeln, än mindre framdraget någon elkabel till detta. Här ska man alltså slösa naturresurser och kundernas pengar genom att montera in en glödtråd som aldrig används, och när 5W går itu så ska allt slängas, inklusive den helt oanvända glödtråden! :slag:

:screwy: :huh: Ja eller hur korkad var den som kom på att torkaren bak skall starta om man har torkaren på fram och slänger i backen.... Suck på en skitig ruta..... :huh: :huh: Tur att dom var vänlig nog och stängde av skiten när dom bytte bränslepumpen till dieselvärmaren, när ja bad lite snällt. :vissla: :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

tortap

#455 » 22:13:18, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till variatorer kör jag vattentricket. Nåt mer trögflytande än vatten behövs inte. Inget kladd efteråt bara blåsa ut tappen så det torkar upp.

Ang vindrutetorkarna. Det spara litet luftmotstånd att fälla ner dem nedan för huvkanten. Irritarande som fan men man kan köra dem i serviceläge på vag om man vet att det ska snöa så kan man vika uop dem.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Ludde eriksson

#456 » 22:18:59, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det avseendet är jag lyckligt lottad som har varmgarage, betydligt bättre för alla batteriverktyg i skåpet.
Sen om det är så bra för bilen är kanske en annan fråga, men en avfuktare i garaget är inte fel.

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#457 » 22:37:49, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Nån slags bedrift är det ju faktiskt att lyckas bygga in skiten så totalt. :hotar2:
Undrar vem som ligger bakom ett sånt vansinne? :ohnej:
Finns det någon tanke bakom, o vad går den ut på? :klia:


Förmodligen var det väl bråttom att hålla en deadline för konstruktionen, man provmonterade och konstaterade att det gick att få dit motorn inklusive motorfäste och startmotor i chassit och sen hann man inte låta serviceavdelningens metodverkstad prova att byta startmotor innan ritningarna måste vara spikade inför produktionsstart.
Det där motorfästet, av gjuten aluminium, bär tydliga spår av att vara snabbt uppritat i någon gammaldags grovt tillyxad 3D-cad. Inte ett dugg mer finputsat än vad som behövdes för att det skulle gå att gjuta och bearbeta enligt ritningen.
Till saken hör också att '93 är första årsmodellen med ett helt nytt chassi/framvagnskonstruktion. Det är ju möjligt att saker blev ändrade till nästa år...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#458 » 02:59:30, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde vara intressant att se inbytespriserna efter några år när såna galenskaper slår igenom....
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#459 » 08:59:09, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte ha påverkats mycket. De flesta bryr nog sig inte om problem med startmotorn på en gammskoter, det finns ju ändå snörstart...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#460 » 03:56:38, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna känns spontant som en fullträff men kan vara en joker med. Hur galen blir man på det som ska till för att det ska bli möjligt? Det är väl inte många som kopierat ide'n iaf.

Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#461 » 09:56:35, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte annat så blir det en rätt lång glidskarv på kardanaxeln.
Kan det ha varit något myndighetskrav som tvingade fram den konstruktionen? T ex att det måste vara helt tätt mellan motorrum och passagerarutrymme i bussen, så en löstagbar motorhuv inne i bussen inte var tillåten?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#462 » 10:17:13, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Eller en helt vanlig splinesad skarv som på
t ex kardanstången på en 240.

Nån styrning, typ handpåläggning, som när man pissar, så är det väl bara att skjuta ihop.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

robin.gustavsson

#463 » 18:30:18, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte hålla sig till en standard vad det gäller säkringar?
Dom där micro var en ny bekantskap för mig. Och sen att det tydligen finns micro och micro typ 2.
Ska man sen ha några sockerbitar/Japan säkringar lär man snart ha en hel hylla för säkringarna istället för en sortimentslåda. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210921/4bcfebeb573c717c739237f299da5944.jpg


Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

8 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#464 » 19:49:37, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakbromsarna på Mitsubishi ASX. Det är så trångt mellan skruvskallen på övre glidpinnen och bromsslangens nippel mot bromsoket, att det inte går att få på en ringnyckel eller hylsa på glidpinnen. Och fast nyckel på en japansk lite lätt konisk sexkantskalle med fläns och en mer eller mindre fastrostad glidpinne kan bara sluta med runddragning.
Vill man ha ut glidpinnen utan att lossa bromsslangen från oket, så tar flänsen i slangnippeln, så man får putsa bort en bit av flänsen med vinkelslip innan man kommer vidare.
Hade man vinklat det gängade hålet för bromsslangen lite framåt, så hade det aldrig varit något problem.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#465 » 03:25:32, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Till variatorer kör jag vattentricket. Nåt mer trögflytande än vatten behövs inte. Inget kladd efteråt bara blåsa ut tappen så det torkar upp.

Ang vindrutetorkarna. Det spara litet luftmotstånd att fälla ner dem nedan för huvkanten. Irritarande som fan men man kan köra dem i serviceläge på vag om man vet att det ska snöa så kan man vika uop dem.

Vad är vattentricket?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se