Stridis2 skrev:Jag har flera gånger sagt här i tråden att klaga på bilkonstruktioner är att sparka på någon som redan ligger, men nu måste jag få häda av mig. Uppenbarligen så har de flesta bilkonstruktörer, oavsett märke, aldrig hört talas om länder där det är under nollgradigt. Varför, varför, ack varför skulle man annars gör så vindrutetorkarna stannar
nedanför den punkt på rutan som är uppvärmd inifrån kupén??? Som det fungerar nu rinner smältvatten ner från den varma rutan och fryser mot den kalla nederdelen och torkarna. Värst innan man kör hemifrån när man har använt kupévärmare, men fenomenet uppkommer även ute i trafiken.
En annan störande sak är bilar där det inte går utan vidare att fälla upp vindrutetorkarna för att hindra dem att frysa fast. Ibland måste man göra något särskilt handgrepp när man stänger av tändningen för att få dem att gå upp i "serviceläge" och kunna fällas ut, ibland (t ex Jeep ZJ) är lederna på torkararmarna gjorda så att de helt enkelt inte kan snäppa fast i utfällt läge. Man får lägga träklossar eller t ex små konservburkar under torkararmarna för att få bladen att hänga fritt (och komma ihåg att ta bort dem innan man kör iväg och kanske behöver använda torkarna).
Nu i julhelgen fick jag tillfälle att reta upp mig på ett annat släkte fordonskonstruktörer, nämligen snöskoterkonstruktörer.
Arctic Cat Pantera '93. Startmotorn är integrerad med ett
motorfäste, dvs själva elmotorn är fastskruvad från en sida på motorfästet, reduktionsväxel och
bendixdrev från andra sidan. En av skruvarna som håller ihop enheten är omöjlig att komma åt då alltsammans sitter på plats.
Hela juldagen gick åt för att få bort eländet. Först bort med primärvariatorn. Det låter ju enkelt. Men fästskruven för variatorn, med 1/2" utvändig tolvtandskalle, sitter djupt ner i en försänkning i variatorn. Jag var tvungen att svarva ner hylsans ytterdiameter för att komma åt (tur att det finns
svarv på stället där jag var över julen). När väl skruven var borta, så visade det sig att den nyanskaffade variatoravdragaren var ett par mm för kort. Den bottnade i gängorna i variatorn ganska precis samtidigt som änden nådde fram till botten av hålet i vevaxeln. Gjorde några fruktlösa försök till "
hydraulisk" avdragning - fylla hålet med något lämpligt trögflytande (såpa var det som fanns närmast till hands), linda på gängtejp på avdragaren och skruva i den. Det gick inte alls, gängtejpen pressades ur gängorna innan trycket blev tillräckligt. Det slutade med att jag fick svarva ner några gängvarv på den nya avdragaren. Efter flera försök att dra åt den för kung och fosterland, slå med
hammare osv, var jag beredd att ge upp och gå in. Då knäppte det till när jag var på väg ut genom dörren och variatorn var lös.
Efter att sedan ha konstaterat hur den där lösningen med integrerad
startmotor och motorfäste såg ut, lossade jag de tre skruvar som håller den i motorblocket samt en
skruv på gummifästet. Efter lite bändande var enheten lös men gick inte att få ut därifrån. Framåt tog den i ett
stag i framvagnen, åt sidan var en
nippel på vattenpumpen i vägen, uppåt var grenröret i vägen. Det slutade med att ta bort grenröret och lossa två av de tre övriga motorfästena (det sista hade krävt en 3/8" tolvtandhylsa vilket inte fanns tillgängligt å orten), lyfta motorn med kofot och sedan bända med andra lämpliga verktyg tills startmotorn var ute.