Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Vad har du för mobiltelefon?

949 inlägg • Sida 63 av 64
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

processengine

#931 » 21:22:41, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan detalj som vissa struntar i men som var väsentligt för mig var 3,5 mm hörlursuttag. Jag har upplevt det lite smårackligt med Bluetooth om man snabbt vill växla till headset. På vissa telefoner ansluter man trådade lurar via USB C-kontakten och det funkar ju, men då kan man inte ladda samtidigt.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Simnil

#932 » 06:48:07, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Snabb koll säger att enterprise edition verkar vara förberedd med programvara för att kunna styras centralt vad gäller uppdateringar mm. Enligt Elgiganten så är den tänkt som företagstelefon i större företag.
Urklippt från Elgiganten:
Enterprise Edition
Enheten är redo att massdistribueras i ditt företag eller kontor. Samsungs Enterprise Edition erbjuder fyra års kvartalsvisa firmwareuppdateringar och en garanterad livscykel på två år för att stödja ditt företag. Samsung Knox-plattformen säkerställer säkerhetsnivå på företagsnivå och central fjärrhantering för alla dina Enterprise-telefoner, och E-FOTA (Enterprise Firmware Over The Air) gör administrationen enkel för även stora mängder enheter med olika OS-versioner.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk


Att dom garanterar uppdateringar länge är nog faktiskt något jag kan tänka mig betala någon hundring extra för, byta telefon gör man då man är tvungen, inte för det är kul, så det är ju bra om dom klarar sig länge. Just denna bit är ju egentligen enda anledningen för en som jag att inte köpa en modell som är på utgående, just att dom sluta uppdatera tämligen snabbt efter säljstopp, för alla de senaste "selfiekameraservomotorapparna" och "snapchatfiltrena" klarar jag mig utan. Hade hemskt gärna köpte en ny exakt likadan som den jag har men...

Varför, förresten, har telefonerna mer än en kamera per sida? I min värld skulle det räcka med en enda men låt gå för att den har en på skärmsidan också, men varför i hela friden behöver en telefon 4-5 kameror?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#933 » 08:53:13, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den låter en amatör ta bättre bilder. Senaste iphone tar sjukt bra bilder i dåligt ljus. Det kallas utveckling och det är användarna som mångt och mycket styr detta.
Jag fotar mkt när jag hålls o skruvar och det är sällan optimalt ljus för fotografering i ett skitigt motorutrymne tex. Men där blir det riktigt bra bilder iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bengt Erik Eriksson

#934 » 09:41:40, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

antalet kameror är nog för att få bättre bilder vid olika avstånd /zoom läge. bygger nog mindre och är enklare med dedikerade linser och sensorer än mekanisk zoom och pixelsammanslagning.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

processengine

#935 » 10:27:42, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betr uppdateringar av A52s, den vanliga icke enterprise får Androiduppdateringar under 3 år. Blev nyfiken själv och chattade med Samsung. Enterprise garanteras 4 års uppdateringar men de avråder privatpersoner från att köpa den då den kommer med restriktioner, som t.ex att man ej kan köra Samsung smart switch för att föra över datan från den till annan mobil. Kanske nån annan nackdel också, vet ej
Senast redigerad av processengine 23:21:24, 12-10-2021, redigerad totalt 1 gång.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

MrCrankyface

#936 » 11:33:24, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyare iphone använder som jag förstått sina olika linser på lite olika sätt.
Bland annat så kan du få rejäl vidvinkel, vanlig och lite mer "telelins" i samma paket. Har även för mig att dom kan samarbeta på något sätt men kommer inte ihåg detaljerna.
Så slipper man till stor del digital zoom som ger sämre bilder.
Utöver det är dom också fruktansvärt ljuskänsliga, på ett bra sätt.
Frugan har en 12 eller 13 och får helt otroliga bilder även i mörka rum medans min 10'a som annars är toppen verkligen kämpar när det börjar mörkna och belysningen är släckt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

QV_

#937 » 10:51:25, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Eftersom jag verkar ha knäckt något i A40:in när jag bär den i benfickan, den stänger av sig/startar om en 4-5 gånger om dagen.
Har jag den i bröstfickan så händer det en bra vecka bara varannan dag, annars ligger det på 1-2 gånger per dag så vart det dags för ett nytt ångest framkallande ändring.
Denna gång skall man försöka bli vän med Xcover5, vi får se hur det går.

Första bakslaget har ju redan kommit.
Jagade en så litet elände som möjligt och det slutade med denna på 5,3 tum.
Men när man lägger den bredvid den gamla så är det samma storlek, jag hade ju hoppats på mindre...
Fast man får väl säja att det var tur i oturen. En 6 tums skärm hade inte varit roligt. Fast då har man reagerat att paketet var lika stort som en padda....
Som ni märker är mitt ointresse mot telefoner lika stort som mitt ointresse mot sport. Det är genuint!
Fast sport är mycket enklare att undvika.
Någon dag då irritationen på att telefonen släcker ner blir större än irritationen på att mecka telefon så kan bytet ske.
Jag har iallfall laddat upp batteriet på den.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

processengine

#938 » 23:37:20, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid försvarets första förband i benfickan på arbetsbyxor och huggarbyxor. Då skyddar det telefonen ifall man får en smäll mot benet.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

QV_

#939 » 16:34:02, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt bekymmer känns som att plånbok, anteckningsbok och telefon i samma ficka när man går ner på knä spänner en hel del.
Även utan plånbok så blir det stramt.
Att få ner ett första förband också skall vi inte försöka med.
Problemet tror jag alltså uppkommer vid knästående, inte vid slag.
Skulle behöva fler benfickor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimbus

#940 » 16:42:19, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Bild
Eftersom jag verkar ha knäckt något i A40:in när jag bär den i benfickan, den stänger av sig/startar om en 4-5 gånger om dagen.

Jag hade nyss samma problem och det var en app som spökade. Nu är den avinstallerad och nu funkar den som förut igen.
Uppdatera telefon och alla appar, försvinner det inte då får du starta den i felsäkert läge. Stänger den inte av sej då är det antagligen mjukvaru fel. ta bort en efter en app med omstart emellan för att se om felet kvarstår
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

QV_

#941 » 18:44:50, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju ju inte den normala telefonanvändaren.
Jag det är en "smart phone" fast jag kallar den dumtelefonen, för smart det är den inte...
Det finns inget Googlekonto på den så inga appar annat än de levererade finns på telefonen. Fast jag har faktiskt installerat 2 kom jag på.
Appen som överför data mellan gamla och nya eländet. Installerad vid köpet och använt 1 gång sedan dess.
Appen som kollar var min släpvagn är (den jag hyr ut). Har inte använt den på månader.
Att appen skulle påverkas av placeringen av telefonen känns ju sådär.
Antalet missöden minskade ju kraftigt när jag flyttade den från byxfickan till skjortan. Men jag skulle ju kunna lägga den i byxan igen och se om antalet "missöden" ökar igen.

Så inget konto, inget netflix,inget stream, förbrukar normalt under 1 gig per månad (av de 25 som finns på abb)
Uppdaterar "inte i onödan" alltså så sällan som möjligt. Dock så har jag gjort det för någon månad sedan, ingen skillnad i beteende.
Kör telefonen i strömsparläge, så de körs ingen app i bakgrunden.
Telefonen och jag är i ett ständigt krig.
Skulle jag inte behöva sända SMS så vore en "knapptelefon" ett bra val men jag vägrar helt att sända SMS med T9, finns inte på kartan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#942 » 18:57:22, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inget konto på den så får du väl inga säkerhetsuppdateringar på apparna som följer med telefonen som man inte kan ta bort.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#943 » 19:11:09, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säker riktigt men med 0,5 gig surf (mest hotspot) så används heller inga appar så jag ser inte bekymret.

Fast även fast jag inte använder Facebook eller dyligt så blir de uppdaterade av telefonen, kommer ej ihåg om det sker "av sig självt" eller om det sammanfaller med de tillfälliga uppdateringarna.
Telefon, SMS, MMS så har du 90% av min telefonanvändning.
Dom övriga 10% är miniräknare, kalender, klocka.
Surf händer någon gång per månad

Kan ju tillägga att det är en telefon och inte en plånbok. Så inget SWISCH eller mobilt BankID
GPS är inte heller på och WIFI anslutning används ej det heller. Utom som hotspot då
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

processengine

#944 » 19:19:51, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Mitt bekymmer känns som att plånbok, anteckningsbok och telefon i samma ficka när man går ner på knä spänner en hel del.
Även utan plånbok så blir det stramt.
Att få ner ett första förband också skall vi inte försöka med.
Problemet tror jag alltså uppkommer vid knästående, inte vid slag.
Skulle behöva fler benfickor.


Aha, det är det problemet. Det borde finnas en platt hylsa i styv plast eller kolfiber att stoppa ner i fickan för att ha telefonen i. Typ som skyddet till motorsågen, och med filtklädd insida. Lite olika bredder och tjocklekar så att det både ryms med eller utan plånboksfodral. Varsågod och tillverka, idéen är gratis för alla maskinister!
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Towil

#945 » 19:22:44, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt du gör på telefonen är via apparna. Ringa ,sms och mms är appar som körs ovanpå android. Det är en dator, att bara uppdatera operativet är inte nog om felet finns programmen/apparna man kör på telefonen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: treaser2 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se