Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens glädjeämne !

19233 inlägg • Sida 1136 av 1283
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#17026 » 10:00:09, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Finns många appar att välja på.

Har du navigator på åkdonet?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Bygert

#17027 » 13:51:35, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens glädjeämne 1

Posten slarvade bort brevet till labb så jag fick ägna en halv dag till att få ta om prover. På vad vis det är ett glädjeämne? Jo, jag kan inte låta bli att se bilden av den postanställde som snott det madrasserade kuvertet och öppnar det och hittar plastpåsar med fårskit.

Dagens glädjeämne 2

Länsstyrelsen har tagit beslut om slutbetalning för betesmark! Redan! Det var ju bara så sent som 2015 det var sökt, hej vad det går undan. Till detta kan noteras att jag tydligen fått lite mer pengar än jag borde men att de inte tänker kräva tillbaka det då menar att det inte är rimligt att anta att jag var medveten om att det var fel. Kors i taket, vad tog det åt dem nu? Sen hade de också skickat med nåt papper om kor som det var nåt fel om registrering av. Innan jag begrep att det hörde till ett annat ärende och tydligen åkt med av bara farten var blodtrycket i topp. Bråkade rätt ordentligt med Jordbruksverket för några år sen då de envist försökte ha kor registrerade på mig som dök upp flera gånger på lömska sätt. Det var först när jag skrev på nivån att jag noggrant letat igenom alla uthus och till och med tittar under sängen utan att hitta några kor som jag blev av med dem.

Jag utgår från att om Länsstyrelsen vill nåt så kan jag vänta i sju år med att svara nu framöver?

9 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ludde eriksson

#17028 » 14:27:11, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska märkligt att den sortens människor ska kunna få anställning på länsstyrelserna, har vi så dålig styrning av myndigheterna att det inte går att beivra felaktig myndighetsutövning?

3 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Sparrow

#17029 » 14:32:05, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu ett bevis på att tjänstemanna ansvaret behöver återinföras.

11 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Göran Ekman

#17030 » 17:34:34, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rivit lite i min groptransportör, nämt den i tråden dagens sorge ämne. Har nu fått lite koll på var det är som är trasigt.
Kedjan är av flera länkar som är på väg att brista.

Bild
Misstänker eller hoppas att den här träbiten är orsaken till haveriet. Sitter fast kilad i gaveln på övre vändläget.

Bild
Plast medbringarna verkar rätt slitna. Tror att det var 8 st som brustit.
Bild
Kedjan har brustit vid drivhjulet. Här ser man nedsläppets undersida från botten av elevatorfoten, tror att jag kan få om en sling eller något i änden av kjedjan. Och ta något lämpligt spel och dra fram kedjan runt drivhjulet. Har lyft på locket till svanhalsen finns flera meter att röra sig på finns en spänn anordning i andra änden av gropen får släppa på den.

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#17031 » 18:38:23, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran
Tror jaG har en stump liggandes

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#17032 » 00:40:55, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Göran
Tror jaG har en stump liggandes

Tackar hör av mig när jag pillat fram den lösa änden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#17033 » 22:23:45, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag är hemma igen!

Jag har gjort en 27-timmars roadtrip med två 5-timmars färjeturer varav den ena i storm (ja, jag har ganska lätt att bli sjösjuk). Första färjan (den i stormen) blev försenad iland nästan en timme, vet inte om det var pga stormen men misstänker det. Även om Danmark inte är så exoiskt så är det ändå utomlands. När jag kom fram dit jag skulle, klockan halv tre på natten, lyckades jag få tre timmars sömn i en kall och liten lastbilshytt. Massor med väntan på resan, men jag fick hem prylarna jag köpt.

Utan bilder så har inget hänt brukar vi ju säga, så här kommer en på fynden:

Bild
Jag tror det blev 58 olika ljuseffekter från gamla diskotek och liknande, plus ett antal olika kontroller till detta. Längst bak till höger ligger ett vad jag misstänker är ett Clay Paky Astrodisco, en ufo-effekt som jag ytterst sällan har sett till salu under mina 20 år av lampsamlande.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#17034 » 22:37:44, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis
Ont om bränsle för att inte stå på tomgång?

Tycker en film på din samling i drift vore intressant !
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Stridis2

#17035 » 23:08:48, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaeee. Jag tänker lite på miljön, ibland i alla fall... :mrgreen:
Finns dieselvärmare på den bilen men inte säker på att batterierna hade orka hela natten. Körde lite på morgonen i alla fall när jag åt frukost.

Filma hela min samling igång samtidigt är inte görligt. Dels är hemskt mycket i behov av mer eller mindre reparationer, och dels är det många år sedan jag passerade 100 A strömförbrukning. Däremot så drömmer jag om att göra ett privat retro-disco. Ska alltså påminna om 80-talsdiskoteken men vara både museum, lekstuga för mig, fritidsgård för ungarna samt "gillestuga" om man har någon större fest.
Nu blir detta tyvärr inte klart i en handvändning, men vi håller så smått på med huset. Förstärker takstolarna, ska byta hela taket till våren samt troligen lägga nytt golv i också.
Men eftersom du frågar så får jag väl bjuda på en liten filmsnutt jag gjorde för 15 år sedan. Visar en centereffekt från företaget LED (som för övrigt troligen har ägts av Italienska maffian...) som heter Ufo2001, samt i slutet ser man lite av min favorit, Martin RoboZap/MSR1200
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Volvot24

#17036 » 12:33:24, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Fick ett meddelande om pågående elavbrott innan det inträffade!

Hann tappa upp lite vatten, innan det slocknade.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Sparrow

#17037 » 23:26:48, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tbk strömmen efter bara 13 tim denna ggn. Gudrun var argare, där tog det 5 dygn. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Bygert

#17038 » 13:11:00, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering om skitprov, det nya kom faktiskt in i tid om än inte särskilt fort. Men, intressant nog, kom det gamla provet in samtidigt efter att ha varit på väg i över en vecka. Kommer som ett brev på posten, jovisst....

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#17039 » 22:55:00, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var lite osäker på om jag skulle skriva här eller i Dagens sorgeämne, men det får bli här.
Jag tycker mycket om att se musik live, och detta inom ett mycket brett spektra. En av de saker jag gillar är musikaler, så i julas köpte jag biljetter till både Sound of music på Malmö Opera och till Phantom of the opera på Kristianstads teater. Som alla vet blommade stora C upp med nya restriktioner som följd. Jag var tveksam till om vi skulle ner till SoM, men det är ganska mycket pengar i biljetter till hela familjen. Malmö opera tar in över 1500 sittande gäster, men de nya restriktionerna gjorde att de bara fick ta in 500, så teatern lät de 500 som först köpt biljetter behålla dessa. Varannan rad var tom och flera lediga stolar mellan varje sällskap. Kändes mycket säkrare än att gå in i lokala mataffären. Och föreställningen var fantastiskt bra, mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. :grin:

Men Operafantomen, då? Jo, den skulle vi se den 20:e mars. Kom mail att de skulle ställa in helt. Sedan kom det att vi kunde få pengarna tillbaks, tillgodokvitto eller omboka till den 19:e mars. Ja, vad katten, jag får ta ledigt från jobbet, men det kan det vara värt. Men idag kom ytterligare ett mail, och då läste jag lite noggrannare och inser vad jag gjort. Vi är ombokade till 19:e mars 2023! :uupps:

Anledningen till att jag skriver det i Dagens glädjeämne är att ni kan ju tänka er besvikelsen om man klär upp sig och åker iväg ganska långt bara för att upptäcka att man är ett år för tidig! :lmao:
Tur man upptäckte detta!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alrik

#17040 » 23:13:07, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag var lite osäker på om jag skulle skriva här eller i Dagens sorgeämne, men det får bli här.
Jag tycker mycket om att se musik live, och detta inom ett mycket brett spektra. En av de saker jag gillar är musikaler, så i julas köpte jag biljetter till både Sound of music på Malmö Opera och till Phantom of the opera på Kristianstads teater. Som alla vet blommade stora C upp med nya restriktioner som följd. Jag var tveksam till om vi skulle ner till SoM, men det är ganska mycket pengar i biljetter till hela familjen. Malmö opera tar in över 1500 sittande gäster, men de nya restriktionerna gjorde att de bara fick ta in 500, så teatern lät de 500 som först köpt biljetter behålla dessa. Varannan rad var tom och flera lediga stolar mellan varje sällskap. Kändes mycket säkrare än att gå in i lokala mataffären. Och föreställningen var fantastiskt bra, mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. :grin:

Men Operafantomen, då? Jo, den skulle vi se den 20:e mars. Kom mail att de skulle ställa in helt. Sedan kom det att vi kunde få pengarna tillbaks, tillgodokvitto eller omboka till den 19:e mars. Ja, vad katten, jag får ta ledigt från jobbet, men det kan det vara värt. Men idag kom ytterligare ett mail, och då läste jag lite noggrannare och inser vad jag gjort. Vi är ombokade till 19:e mars 2023! :uupps:

Anledningen till att jag skriver det i Dagens glädjeämne är att ni kan ju tänka er besvikelsen om man klär upp sig och åker iväg ganska långt bara för att upptäcka att man är ett år för tidig! :lmao:
Tur man upptäckte detta!



Fantomen är bra! Sambons bror ringde i augusti och frågade om vi ville med och se den när den gick på Cirkus i Stockholm i december för han hade sett den i New York året före. Samt att de var bråttom med att boka biljetterna. Absolut, vi följer med ska vi kolla på hotell direkt? Nej, de behövs inte de är 16 månader kvar innan de är dags. :grin:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se