Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Magnetron som ogräsrensare

58 inlägg • Sida 4 av 4
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Bygert

#46 » 11:04:44, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jo, det är precis som med vanliga radiovågor, ljus, ljud eller vilken annan slags strålning som helst, att fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet till källan.


Om man har en perfekt punktformig källa så är det så. Har man en lika teoretisk perfekt laser så avtar inte styrkan alls med avståndet. I praktiken blir det nåt mellan avta med kvadraten och inte alls. När jag mätt på lysrör med bra reflektor på måttliga avstånd (några dm, det var det intressanta i det sammanhanget) så har tendensen varit att ljusstyrkan avtagit med avståndet, dubbla avståndet, halva styrkan. Troligen försöker man med mikrovågor att rikta dem dit där man har nytta av dem. I sån fall får man vara lite försiktig med att förutsätta nåt om hur effekten avtar med avståndet, avtar gör det men hur mycket är mer osäkert.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



tronde

#47 » 18:04:53, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en åpningsvinkel ut av antennen. Den gjør at stålingen kun dekker en del av arealet av overflaten til en kule med samme avstand til kilden.

En perfekt punktformet kilde vil dekke hele overflaten, mens det som kommer ut av antennen vil dekke en mye mindre del. Da kan man regne ut forholdet mellom arealet av dekket område og hele kulens overflate og se hvor mye sterkere signalet fra antennen er. Da kan man øke avstanden (og dermed overflaten) på en tenkt kule, og se hvor stor avstanden må bli for at effekten i W/m2 ut fra antennen blir lik den som er fra den punktformede kilden.

Hvis det gir mening. Mange ord og ingen tegning... :help:
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#48 » 22:33:23, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:...Har man en lika teoretisk perfekt laser så avtar inte styrkan alls med avståndet...

Nu börjar jag verkligen nörda ner mig, men med en turbinlaser så är effektivaste avståndet 6 - 10 meter. Varför det är lägre effekt närmare än 6 meter vet jag tyvärr inte... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alexn72 (trådstartaren)

#49 » 08:54:04, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Bygert skrev:...Har man en lika teoretisk perfekt laser så avtar inte styrkan alls med avståndet...

Nu börjar jag verkligen nörda ner mig, men med en turbinlaser så är effektivaste avståndet 6 - 10 meter. Varför det är lägre effekt närmare än 6 meter vet jag tyvärr inte... :sad:

Det borde väl ha att göra med att strålen focuseras?

Iallafall hittade jag denna https://youtu.be/BwdnYDoC7k0 verkar inte ens skärma av omgivningen
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Stridis2

#50 » 11:33:11, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:...Det borde väl ha att göra med att strålen focuseras?

Jo, men det som är konstigt är att strålen är olika tjock beroende på avståndet från laserkällan. Ser lite ut som en likspänning som man adderat en växelspänning till, alltså att den blir lite tjockare, sedan tunnar ut för att därefter bli tjockare igen. Pga detta måste man ha sista spegeln ställbart konkav så man ändrar focus beroende på var laserhuvudet befinner sig. Så långt inga problem i mitt huvud. Men om vi bara för enkelhetens skull säger att våglängden på strålens variation är 1 dm så förstår jag inte varför man får ut samma effekt på 10 dm avstånd som man får på 60 dm avstånd???
Ja, ja, detta var ett stort sidospår från ditt ogräsrensande. Tror inte du har vare sig el till att driva en turbinlaser eller ekonomiska möjligheter att köpa in den. Men gör du detta kan du nog få till en riktig herre-jösses-ogräsrensare... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Alexn72 (trådstartaren)

#51 » 08:49:34, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Första testet avklarat
Tog bort luckan och la själva micron mot marken inom respektive ruta
Körde micron på 2min, 0.5min och 1min

Bild
Såhär ser resultatet ut efter 2 dygn
Nästa steg som jag ser det att få en bättre tratt så att de blir en effektivare spridning
Nu tolkar jag resultatet som att de är väldigt ojämn påverkan på ogräset

4 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Zukram

#52 » 10:21:16, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som man verkligen vill ha bort är ju kvar.
Att det blir ojämnt är ju inte så konstigt, eftersom diffusor och magnetronplacering osv är gjort för att rikta strålningen ner i botten på micron så mycket som möjligt, och så lite som möjligt mot luckan.

Det vore sannolikt bättre att kapa ur botten på micron :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#53 » 11:36:25, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, mikrovågsugnen bör ju betraktas som en s k totalreflekterande modväxlad kammare. I en någorlunda modern mikro med roterande tallrik behöver konstruktören inte bry sig om att få fältstyrkan jämnt fördelad. De kanske vore bättre att utgå från en äldre mikro med fast tallrik och istället en roterande "omrörare" för att fördela fältet. Den brukar sitta innanför en plastkåpa längst upp i ugnen, antingen drivs den av luftdraget från fläkten eller med rem från en liten synkronmotor.

Eller också läser man på lite om vågledare och mikrovågsantenner och snickrar ihop något själv, som man kan skruva fast magnetronen i ena änden av. Var och en som har gjort lumpen som radartekniker eller liknande, bör ha något gammalt kompendium. Det jag hade, är utlånat och befaras försvunnet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#54 » 12:13:58, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade ju en kurs sista året på tecknis, "Ledningar och vågor". Efter provet konstaterade lärarna att vi hade nog inte förstått så mycket! Fyra klasser max 30 poäng, medel 6 poäng. Jag kommer ihåg stubbarna och beroende på avstånd, max och min.
Vågledare är rätt intressanta, men ack vad man har glömt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Alexn72 (trådstartaren)

#55 » 13:12:10, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att de intresserar mig men jag tänker mig nog bara att förlänga befintliga sidor på magatronen idag och testa igen.
Men all info som inkommer här beaktas i experimenterandet
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72 (trådstartaren)

#56 » 10:12:33, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tittar man noga så har helt klart en del dött men de som överlevt har växt till sig.
Så nu blir det vinkelkapen nästa.

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Alexn72 (trådstartaren)

#57 » 11:01:59, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapade ur motstående sida från magnetronen och körde 2min.
2 dygn senare så de ut såhär
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Janson1

#58 » 21:08:21, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nån skada verkar den ju göra med ogräset...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ord bind och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se