Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Räntan : När får man lämna hus och hem ?

298 inlägg • Sida 10 av 20
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

DennisCA

#136 » 12:50:13, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inom Eurozonen kommer man förmodligen inte höja räntorna mycket mera, enligt denna artikel så är det oskrivna inflationsmålen runt 5% nu.

Det kommer leda till många förändringar, men det låter inte så dåligt om man är i arbetsför ålder och har bostadslån. Om denna gubbe siar korrekt, vilket är långt ifrån givet. Men jag kan definitivt se att inflationsmålet kommer höjas från 2% och räntorna kommer inte höjas för mycket för då faller botten ur.

https://themarket.ch/interview/russell- ... om-ld.7606
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Michael Meier

#137 » 16:37:11, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon annan som har någon tanke på vad Russel säger?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Japa370

#138 » 12:09:16, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande tankar och håller med om det mesta.
Obligations marknaden kommer att bli giftig.
Något som kanske han missar är väl att nationalisering av produktion(hemtagande av prod från Kina) kommer att skapa mycket dyrare produkter,dels via billigare råvaror där och billigare arbetskraft.
När mer produceras i Väst så kommer löner att höjas betydligt och dessa faktorer kommer att vara inflations drivande.
Att räntan maxar på 5-6 %är nog inte otroligt. Inflationen får som sagt rulla på betydligt högre troligtvis med hjälp av stimulanser som dom kommer att ta till när inget annat hjälper.
Pratas endel om nya digitala valutor som kommer att ta över när nuvarande kanske inte presterar längre typ CBDC

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Michael Meier

#139 » 13:30:21, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev: .... Något som kanske han missar är väl att nationalisering av produktion(hemtagande av prod från Kina) kommer att skapa mycket dyrare produkter,dels via billigare råvaror där och billigare arbetskraft ....


är det så per automatik om vi tänker europa/väst ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Japa370

#140 » 13:50:02, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tyvärr ,globaliseringen har haft en deflationistisk inverkan under många år.
Arbetskraften kommer inte räcka till i väst med den produktion vi har idag om vi flyttar hem produktion,ger stigande löner och högre inflation.
Förut hade amerikanska låglönearbetare 3jobb för att klara sig,nu räcker ett med högre lön pga brist på arbetare.



Skickat från min moto e20 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Japa370

#141 » 16:14:40, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang räntan och vilken nivå som krävs för att knäcka konjunkturen.
Frågan är om vad som är viktigast för centralbankerna,att behålla värde i aktier,fastigheter. stabilisera konjunkturen ,arbetslöshet eller hålla tillbaka inflationen.
Statsskulder klarar inte vilken ränta som helst och som han sa har vi och dom alldeles för höga skulder.
Förutom att vi haft för låga räntor aldeles för länge så har man ju även "Printat alldeles vansinnigt mycket pengar" enkelt uttalat.

Att en Volvo BM 814 skulle vara värd ett antal hundra tusen kronor är kanske lite tveksamt.
Mera troligt att samhället hade otroligt mycket billiga pengar som inte riktigt visste var dom skulle ta vägen.
Att vi blir tvingade att rulla tillbaka kvantitativa lättnader kommer påverka mer än räntehöjningar.


Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Stridis2

#142 » 17:45:25, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Japa370 skrev: .... Något som kanske han missar är väl att nationalisering av produktion(hemtagande av prod från Kina) kommer att skapa mycket dyrare produkter,dels via billigare råvaror där och billigare arbetskraft ....


är det så per automatik om vi tänker europa/väst ?

Inte helt med på detta resonemang. Visst, en del kommer det säkert att stämma på, och ju mer handarbete det kräver desto högre kommer prisskillnaden att bli.
Jag har lite insyn i viss tillverkningsindustri. Vet ett företag som för 20 år sedan hade produktion i både Sverige och Polen (som då betraktades som ett låglöneland), men varje enhet som tillverkades i Polen var dubbelt så dyr som i Sverige. Detta bl.a. pga låg arbetsmoral vilket ledde till hög kassation, stölder och transportkostnader.

Har sett siffror på plåtdetaljer där vi i väst har automatiserad produktion. En produkt kostade ca 29 kr. Av dessa var materialkostnaden 25 kr, maskinkostnaden 3,50 och lönen till arbetaren 88 öre! :uupps:
Lönekostnaden är alltså inte speciellt stor på automatproducerade detaljer. Råvarupriset är ganska lika över hela världen. De Kina kan tjäna på låga löner äts till viss del upp av transportkostnader.

Som en företagsledare uttryckte sig: "Kan man tillverka häftapparater i Sverige och gå med vinst så kan man tillverka allt!"

Jag tror alltså inte att priserna kommer att ligga kvar, men det behöver inte vara så nattsvart som en del verkar tycka.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA

#143 » 18:33:03, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man ju köpa mindre, men bättre kvalité och reparera...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Japa370

#144 » 19:31:47, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst har du rätt i det Stridis,det är mycket som påverkar. Jag tog det iMacroperspektiv,målade med breda penseln,men..
För att vara konkurrenskraftig i produktion rangordnas de viktigaste parametrarna i denna rangordning
1. Billig energi
2 Billiga råvaror
3 Billig arbetskraft


Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

BengtP

#145 » 19:35:12, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kina är inte alltid så billiga längre.
På jobbet köper vi en del maskinbearbetat från kina.
Senaste året har svenska svarv och fräsfirmor till våran förvåning klarat av att matchat kinapriser.
Nu handlar det i och för sig inte om serietillverkat men det är en tydlig trend att kina inte längre är ett billigt land.
Jag hade ar hört samma signaler från olika branscher.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

DennisCA

#146 » 21:45:59, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar från Kina i mitt jobb också, men det är inte alltid billigast har jag fått märka. Det är också jobbigt med konsistensen på arbetet. Då vi säljer en produkt och har en manual som förutsätter rördragningen ska göras på samma sätt hela tiden för att det ska funka, och så stämmer det inte för dom gör annorlunda ibland så manualen stämmer inte och kunden gör nåt fel och det kanske fryser sönder. Har hört många som säger Covid har dragit ner på kvalitén, det går chabuduo i arbetet.

Chabuduo är ett kinesiskt ord som betyder man man gör ett halvdåligt jobb, det duger ju. Chabuduo, good enough.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

BengtP

#147 » 22:15:21, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Sen är det ju klassiskt att personalen åker hem för att fira nyår för att inte komma tillbaka efteråt. Den firman vi brukar anlita har allting ett rejält kvalitetsdropp efter det kinesiska nyåret. Jag har hört att det inte är ovanlig.
Sen med senare tids lockdowner så har leveranstiderna blivit oerhört opålitliga.
Så vad jag har hört så tas en hel del produktion hem till Europa nu.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

e_pettersson

#148 » 08:53:40, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vill tro russels teori håller i just teorin. Risken finns att stora mängder pengar flyr till andra världsdelar, se tex hur anseendet på dollarn redan har förändrats i delar av världen. Och då är det dags att börja betala lånen med pengar vi inte har.
Och att lyckas genomföra det i verkligheten kommer bli svårt. Tex överta makten över banker och pengarna tror inte jag kommer gå att göra utan konsekvenser. Det är många globala företag pch oligarker som kommer kämpa emot allt vad dom kan och inflytande har dom.
Hela ekonomiska systemet är ju byggt för att inte hålla och kommer återigen bli skuldmättat igen och igen.
Evig tillväxt i en ändlig värld lär aldrig gå.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#149 » 12:17:50, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt som retar mig är allt tjafsande om att ekonomin faller i botten mm dag ut och dag in på nyheterna.

Det är så här en världsekonomi fungerar och vi klarade oss skaplig förra gången, nu befinner sig katalysatorn närmre (Vladimir) och vi får se hur djupt det blir.

Det blir definitivt inte bättre om ALLA drar hårt i handbromsen.

Sitt still mitt i båten har alltid varit mitt råd när det stormar. Yviga rörelser åt nåt håll är bara av ondo.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#150 » 12:21:41, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

i tidigare kriser eller lågkonjunkturer har dom som haft jobben kvar i stort sett inte blivit drabbade alls men den här krisen drabbar ju alla men dom som har jobben kvar och inte klarar av det här har nog tänkt riktigt galet när vi köpte huset tänkte vi att vi skulle klara huset även om vi blev arbetslösa eller sjukskrivna undrar hur många husköpare som ens ägnat det en tanke ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se