SK Racing skrev:En sak till jag kom på, på sent 90 tal så fick jag höra talas om en 740 som gick väldigt märkligt då o då, o det var inte helt lätt o hitta felet, över tid lyckades någon hitta felet, insugningsslangen sögs ihop vid gaspådrag vissa gånger, gav extremt spännande symtom, inte det felet du har, men ville bara skriva det med.
torbjorn_forsman skrev:Jag skulle nog först misstänka lambdasonden. Koppla in ett oscilloskop och kolla att signalen pendlar entydigt mellan 0 och 1 V med skarpa flanker. Om den mer börjar se ut som en sinuskurva eller flyter omkring obestämt kring 0,5 V, så är det mer än hög tid att byta lambdasond.
Med en frisk lambdasond som reagerar snabbt, kan man också se på oscilloskopet om det är någon skillnad i bränsleblandning mellan cylindrarna som spökar (t ex tjuvluft som bara påverkar en cylinder, en läckande eller igensatt spridare etc).
En annan sak som kan ge hög förbrukning på Volvo 940 är igensatt EGR (visst är den där bilen så modern att den har EGR?). Utan EGR får motorn tendens att spika och det får tändsystemets knackreglering att ställa tändningen senare så att bränsleförbrukningen ökar. Och det blir ingen felkod för det.
Om knacksensorn sitter lös och skramlar eller om kabeln till den är skadad, kan tändsystemet få för sig att motorn spikar och ställa tändningen sent helt i onödan.
torbjorn_forsman skrev:Har du kvar originallambdasonden? Kolla Bosch-numret på den och vad du kan hitta för pris på en sådan hos någon nasare på nätet.
Edit: Troligen heter originalet Bosch 0 258 003 308 . Trodo tar 1251 kr för den. Det finns också en "universal" som man får skarva kablarna till själv, 0 258 986 504, för 828 kr. Och nån suspekt piratlambdasond för halva det priset. Men jag skulle nog ändå förorda att man mäter på signalen från lambdasonden och inte byter den på chansning.
Jo, vevhusventilationsproblem är ju också trolig orsak! Vare sig nu ventilationen är tät eller om det är någon igengrodd oljeavskiljare som gör att det följer med oljedroppar till insugningsröret.
fjeddan skrev:
Det sitter en speciell variant på bara min årsmodell, och med min motor..
BM425 skrev:Gör rent vid jordpunkten till ECU som sitter bakom panelen vid höger dörrstolpe (fötterna passagerarsätet).
Min 740- 90 ökade från ca 1L till 1,2 1,3 L det blev helt ok igen när den jordpunkten gjorts ren. Kunde inte direkt se att den jordade dåligt men det blev ok efteråt.
Sen drog jag extra jordkablar mellan lambdasonden o ECU också.
torbjorn_forsman skrev:Om bilen kommer ner mot Sundsvall nån gång, kan man ju passa på att mäta med oscilloskop då.
Användare som besöker denna kategori: Ludde eriksson och 3 gäster