Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Frustrerande idiotkonstruktioner av odugliga konstruktörer...

542 inlägg • Sida 35 av 37
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Michael Meier

#511 » 23:17:28, 26-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

färg i luftkopplingar måste vara i klass med epoxifärg i skruvarnas gängor (som sticker ut utanför muttern) har heller ingen konstruktör som bestämmer det utan det är målarj#vlarna, må treudden tränga djupt in !
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



D13A

#512 » 07:36:11, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite som luftnings skruvar på element fungerar kalas tills någon fyller de med färg

2 personer gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

torbjorn_forsman

#513 » 22:21:51, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kabelstammar på fordon SKALL vara gjorda så att även om kabelstammen är skadad någonstans, ska det inte kunna rinna t ex vatten eller olja hur som helst längs med den.

På tal om att förstöra saker i samband med lackering, så vet jag ett företag som fick lära sig den dyra vägen att det inte är någon god idé att pulverlacka maskindelar med monterade elektronikenheter. Ungefär 30 % av dem gick sönder pga ESD (elektrostatiska urladdningar) i direkt samband med pulverlacken, och resten hade latenta skador och gick sönder pga dem inom ett par år.

Minst lika illa som med tvåkomponentslack i gängor, är det med blästersand i gängade hål. Det finns företag som har haft stora problem med att få gubbarna att sätta igen hålen med plastpluggar innan blästring.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#514 » 09:25:30, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Måste vara tungt att vara konstruktör. Ibland kan jag tro att mycket skulle bli bättre om man kunde få konstruktörerna närmare verkstadsgolvet.
Jobbade ett tag på Zetterbergs i Östervåla. Dom är rätt stora på lastbilsflak. Där finns det en konstruktör som gärna gick ut på verkstadsgolvet och förde en dialog. Han är kanske ett undantag. Men ett väldigt respekterat sådant.
Nu sitter det nya batteriet på plats. Ska bara få dit batterikabelskorna. Och försöka få lite stil på kabelhärvan.
Göran i Norråmyra


Det skadar i ärlighetens namn inte att man jobbat som lastbilsmekaniker innan vidareskolningen. Och någon sväng på fabriken blir det i regel varje dag. :bira:

...men om inte killen i kantpressen behöver grubbla lite innan han går med på att prytteln överhuvudtaget går bocka så är inte grejerna "färdiga" :smile:

O:T: Skulle någon passera i faggorna så visar vi lite av våra grejer på Swedish Forestry Expo på Solvalla nu i slutet på veckan, Monter S:06
Kommer vara på plats själv så kom förbi och säg hej :wave: //Simon

4 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil

#515 » 10:24:57, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som för övrigt tog en liten stund att lära sig, sen är det en fråga om att komma ihåg det också, är att i CAD:en blir en tiondels mellanrum jättegott om plats bara man zoomar in tillräckligt mycket. Och när man sedan blandar in toleranserna i det hela så kan det fort bli trångt.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Göran Ekman

#516 » 11:28:48, 30-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en anhörig som är elektriker har det senaste åren gått på nyproduktion senast en förskola. Det finns en ritning.
Problemet verkar vara att den som gjort ritningen inte har varit ute i verkligheten på ganska länge, ska det fungera måste killarn och tjejerna på golvet frångå ritningarna. Har det sedan sedan sparats in på mellan leden mellan golvet och byggaren då är det inte helt lätt för golv folket.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#517 » 11:40:39, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ännu en mindre lyckad batteriplacering, Mercedes Vito. Jag skulle ha fram ström till fläkt nära batteriet, bara att tjuva lite direkt. Trodde jag. Batteriet sitter under stolen men i stället för att som vore vettigt, på tvären, är det inknövat i ett hål. Pluspolen går inte att nå överhuvudtaget och säkringarna som också sitter där gick det inte heller att komma åt på vettigt sätt för att ta ström. Så, först av med minus och sen ut med batteriet. Montera ström på plus och stoppa in batteriet typ sju gånger innan det kom in utan att kablarna till plus fastnade i nåt. Och därefter hade naturligtvis radion och en del annat tappat förståndet. Gos stund krångel för något som borde varit snabbt och enkelt.

När det gäller konstruktörer så tror jag att många har den iofs goda tanken att det ska vara snabbt och enkelt att montera. Det som uppenbarligen inte alla tänker på däremot är att nån gång så ska det där kanske skruvas isär också och då kanske man inte vill ta det i den ordningen som det monterades utan få lös nåt som kom på plats tidigt utan att riva halva maskinen för den skull.

Batteriplacering är spännande på Huddig också. På 1160 och kanske fler sitter de under hytten. Man ska alltså krypa in där i råttfällan och lyfta batterier som inte är så små rätt upp. Det är hygglig styrketräning. Men det är inte bara det, för att komma åt dem överhuvudtaget så ska hytten fällas upp och för att kunna göra det ska liften svängas undan och det i sin tur kräver att motorn startas. Med totalhaveri på batteri har man alltså ett intressant problem. Jag fick lösa det med nya batterier bredvid och startkablar.

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#518 » 22:23:33, 31-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar säga att bilkonstruktörer ser bilen som en tom kaross som på ett effektivt sätt ska fyllas med prylar i en förutbestämd ordning på monteringslinan. Inte som oss andra, som ser bilen som en komplett och fullspäckad enhet där man förväntar sig att kunna ta loss och sätta dit vilken sak som helst utan att allt annat är ivägen.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#519 » 06:16:07, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tanke, Torbjörn

Och inte enbart förutbestämd mängd utan en och annan extrautrustning också.

Ett större problem är att vi inte så enkelt kan ta ut motor och drivhjulsenheten, så som den lyftes in i karossen, idag räcker det med gasledningarna från ac-pump till kupé för att "låsa fast" motorpaketet i bilkaross,

Ingen skulle komma på tanken att byta komponenter på kretskortet i ett racksystem till exempel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

gute84

#520 » 03:48:26, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet




bevis på en bra konstruktörer och en dålig :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Simnil

#521 » 10:09:29, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtkomst skadar ju aldrig men jag tror snarare vi ser skillnaden mellan enstycks/fåstycktillverkare av specialmaskiner med stort sevicebehov, gjorda i och för U-länder, och en massproducerad grävmaskin med timmergrip framtill. Sen lär väl "skogsmaskinen" vara ungefär dubbelt så stor också, annars skulle inte de där gångarna rymmas under huven, för knappast så finns det så där mycket ledigt rum under plåtarna på Volvon?

(ur skogsmaskinssynpunkt så är i princip alla länder utanför Skandinavien med omnejd U-länder)

4 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Bygert

#522 » 12:04:44, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävmaskiner har man ju jobbat på att få kort svans på för att minska risken att man sopar till nåt vid sväng. Det ger ju naturligtvis kompaktare komponentmontering. Men en stor skillnad är ju också maskiner som är byggda så man enkelt kan fälla undan all plåt och de där man för att komma åt vissa saker får börja med tidsödande demontering av plåtar som gärna är fast i allt i närheten
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

fretchi

#523 » 12:25:45, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där gångvägen runtom motvikten skulle nog försvinna vid första riskanalysen då det i princip är en plattform utan räcke, som gjort för att trilla ned från.
Samma kan faktiskt gälla kåporna. Man har valt att skruva dem på plats för att det inte ska fresta obehöriga att titta in och skada sig.

Det är en sak att konstruera något för sig själv och en annan att konstruera där man samtidigt är juridiskt ansvarig för andras säkerhet. Sedan kan givetvis det tänket gå för långt i vissa fall, men det är en annan femma.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran Ekman

#524 » 13:33:53, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De senaste inläggen kan vara förklaringen till att alla luckorna på våran sampo skördetröska från 2018 kräver verktyg/nyckel för att öppnas.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gute84

#525 » 13:35:25, 12-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Den där gångvägen runtom motvikten skulle nog försvinna vid första riskanalysen då det i princip är en plattform utan räcke, som gjort för att trilla ned från.
Samma kan faktiskt gälla kåporna. Man har valt att skruva dem på plats för att det inte ska fresta obehöriga att titta in och skada sig.

Det är en sak att konstruera något för sig själv och en annan att konstruera där man samtidigt är juridiskt ansvarig för andras säkerhet. Sedan kan givetvis det tänket gå för långt i vissa fall, men det är en annan femma.


jag tror mer på att man ska göra det svårt för kunden att mecka själv samma som med moderna bilar där man är tvungen att montera ner halva fronten för att byta en lampa

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: marve, ster90 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se