Jag och min bror, tillsammans med lilla Pappan styrde kosan mot Torhamn o mot Kristianopel, han är därifrån o vi sa på hans 80 årsdag att vi skulle ge han en utflykt, o idag blev den av
Så på vägen dit så blev det en historielektion av hans liv som barn o ung
Någon öl slank ner o han verkade nöjd o vi med
Han berättade om kvarnen, sågen, butikerna, smedjan, skolorna han gått i, vad läraren bodde, dansplatserna, var min Farfar hade jobbat, var dom bott, ja, rubbet.
Kosan gick mot Sött o Salt i hamnen i Kristianopel, vi åt en god middag tillsammans i ett underbart höstväder
Vi körde samma väg tillbaka med några avstickare, o vi försökte o nå ett
hus Pappa bott i men, ja det gick inte, o med ytterligare öl innanför västen så fortsatte historierna, eller ja, det var ju fakta, för gubben är klockren på dom gamla detaljerna
Jag frågade om hans uppväxt, o ja, för o göra en historia kort, Farfar jobbade på gårdar, så mat fanns alltid, Farmor var ju mästerlig i hemmet, dom fick ingen stryk, utan det var en bra uppväxt, han fortsatte o beskriva livet, ungdomen, jobben han haft, idrotten, Pappa blev faktiskt omskriven i lokalpressen som en legend inför en klubbs firande av sitt grundande för många år sedan, Pappa var ju bjuden på festen
Slutkämmen av historien blev ju när han utan att bli tillfrågad, kommer in på livet, livet han levt, han sa något liknande: Om jag fått leva om livet så hade jag velat ha det som jag haft, jag är nöjd.
Det kändes bra o höra
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.