Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens väder...

2611 inlägg • Sida 103 av 175
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Sparrow

#1531 » 18:13:41, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fick o vår beskärda del av snön, hade ju sen innan men kom 8-10 cm fuktig tung snö som frös nu på morron så bara snöskyffel som gäller o smala gångar till vebod,stall,hönshus,soptunnor o carport. :svettas: :svettas: Infartsvägen får vänta till grannen har en stund över med traktorn. :snow: Skoda 4x4 funkar iaf upp till 30 cm blötsnö de har jag provat :driver:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



Loke

#1532 » 19:05:15, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När Sundsvalls kommun för några år sedan arbetade med att ta fram ny översiktsplan och regelverk för kommande detaljplaner, så försökte jag få en del folk som var insyltade i den verksamheten att ta mer hänsyn till snöröjningsfrågor redan på planeringsstadiet.

T ex att lämna tillräckligt med tomt utrymme runt gator och andra trafikleder för att den undanplogade snön ska få plats att ligga kvar där den ligger, och man (åtminstone en "normal" vinter) slipper lägga resurser på att frakta bort den till snötippar.
Och, inte minst, borde man inom områden med detaljplan kunna kräva att varje tomt har tillräckligt dödutrymme för att snön från de ytor som ska röjas, får plats att ligga kvar på den egna tomten.

Men de jag pratade med trodde aldrig det skulle gå att få igenom sådana förslag, mantrat inom den kommunala planeringen på den tiden hette ju förtätning.


Men Torbjörn, med din politiska inställning så tycker du väl det är viktigare att skotta gång och cyckelvägar i första hand, din och dina gelikars syn på trafik är ju att hindra biltrafik så mycket som möjligt. Och det som du nämner ovan beror väl helt och hållet på att du helst av allt ser att lastbilstrafik undvikes överhuvudtaget.


Jag kan faktiskt även tycka att idiotin som dom sysslade med i fjol vinter var rent sanslöst, transportera snö från orter i utkanterna av kommunen till " fjället" i Nacksta i stället för att ordna med snötippar i närområdena. Snacka om resursslöseri, här på holmen var varje lastbil borta i ungefär en timma, så varje bil hann med sex, sju lass på en arbetsdag. Att åka i det här fallet ca 3,5 mil tur och retur för att bli fri lasset ser jag som totalt miljövidrigt och absolut inte ekonomiskt försvarbart.


Loke
Senast redigerad av Loke 19:42:33, 03-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#1533 » 19:20:16, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öööööh....

Nyss bytte jag olja på snöslungan och svetsade några sprickor i chassiet mm. Nysmord!

Trimmad sedan tidigare, så snön som ramlar ned, häver jag över till grannen.

M a o, förberedd på snöoväder!
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

63an (trådstartaren)

#1534 » 20:48:34, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår att du menar Granen :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#1535 » 21:00:41, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
torbjorn_forsman skrev:När Sundsvalls kommun för några år sedan arbetade med att ta fram ny översiktsplan och regelverk för kommande detaljplaner, så försökte jag få en del folk som var insyltade i den verksamheten att ta mer hänsyn till snöröjningsfrågor redan på planeringsstadiet.

T ex att lämna tillräckligt med tomt utrymme runt gator och andra trafikleder för att den undanplogade snön ska få plats att ligga kvar där den ligger, och man (åtminstone en "normal" vinter) slipper lägga resurser på att frakta bort den till snötippar.
Och, inte minst, borde man inom områden med detaljplan kunna kräva att varje tomt har tillräckligt dödutrymme för att snön från de ytor som ska röjas, får plats att ligga kvar på den egna tomten.

Men de jag pratade med trodde aldrig det skulle gå att få igenom sådana förslag, mantrat inom den kommunala planeringen på den tiden hette ju förtätning.


Men Torbjörn, med din politiska inställning så tycker du väl det är viktigare att skotta gång och cyckelvägar i första hand, din och dina gelikars syn på trafik är ju att hindra biltrafik så mycket som möjligt. Och det som du nämner ovan beror väl helt och hållet på att du helst av allt ser att lastbilstrafik undvikes överhuvudtaget.


Jag kan faktiskt även tycka att idiotin som dom sysslade med i fjol vinter var rent sanslöst, transportera snö från orter i utkanterna av kommunen till " fjället" i Nacksta i stället för att ordna med snötippar i närområdena. Snacka om resursslöseri, här på holmen var varje lastbil borta i ungefär en timma, så varje bil hann med sex, sju lass på en arbetsdag. Att åka i det här fallet ca 3,5 mil tur och retur för att bli fri lasset ser jag som totalt miljövidrigt och absolut inte ekonomiskt försvarbart.


Loke


Nu ska ju inte politik diskuteras på detta forum. Men den inställning du talar om, har knappast varit företrädd någonstans bland politiker i Sundsvall (däremot bland vissa tjänstemän, av vilka den jag kan tänka mig att du mest har retat upp dig på, vad jag vet nu har gått i pension). Sen är det en helt annan sak vad vissa stockholmare inom flera olika partier har fått för sig. Men det tror jag snarare är en sjuka som har med storstad och stora organisationer med lite väl långt avstånd mellan beslutsfattare och de som verkligen ska göra jobbet eller åtnjuta resultatet att göra, än med en viss politisk åskådning.

Det här med hur snötippning ska och får gå till är centralt reglerat här i landet och till synes konstiga beslut på kommunal nivå beror nog mest på onödigt ängsliga tjänstemän som är rädda för att råka illa ut om kommunen skulle råka bryta mot strängast möjliga tolkning av något luddigt skrivet regelverk från vederbörande statlig myndighet. Jag vågar nog påstå att ingen lokal politiker egentligen hade något alls att göra med att Nackstaberget kom till, utan ärendet bereddes av tjänstemän och när det väl kom upp i vederbörande nämnd så sas det att "det här är det enda sättet vi kan och får göra på", och sen blev det som det blev. Det var bråttom och det fanns inte tid för någon politiker att sätta sig in i saken tillräckligt för att ha torrt på fötterna för att säga emot tjänstemannaförslaget.

:back_to:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an (trådstartaren)

#1536 » 21:19:35, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

NU! Här kommer kraftigt snöfall nu så de blir nog nån 1/2 meter kanske, tur man rensat taken å eldat kanonvarmt :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#1537 » 21:36:01, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn o stilla här nu.
Min termometer visar mot -15'C. Den är -alltid- optimistisk :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an (trådstartaren)

#1538 » 21:55:07, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här :buga:
Av en slump fick jag tillgång till säkerställda uppgifter om så kallad hjärtmedecin "Trombyl". massor äldre blir ordinerad den ofta får de hjärnskador eller bara dör! Trodde det var felstavat men kollade hela vetenskapsrapporten å de var som ovan...Är ju så att jag käkat Trombyl i tja 10 år nu!
Rapporten är klar på att "skippa" trombyl för hjärtbesvär å ta en 1/4 tablett magnecyl som bevisligen fungerar till rätt sak! :thumme:
Frugan ordinerades Trombyl av min läkare men varför blev hon inte klok på orsaken , man börjar fundera på vem som tjänar på vi som dör förutom staten :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#1539 » 21:59:17, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slutat snöa sedan ett par timmar. -14 och är på väg att bli kallare, yr.no tror på att det sjunker till ca -19 innan det vänder i morgon förmiddag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#1540 » 22:03:45, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att grannen var ut och kände sig för med snöskyffeln, max 5 cm djupt. När han insåg att han bottnade gick han in igen.
SKÅNE! :hurra: :hurra: :hurra:
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Loke

#1541 » 22:52:26, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu ska ju inte politik diskuteras på detta forum. Men den inställning du talar om, har knappast varit företrädd någonstans bland politiker i Sundsvall (däremot bland vissa tjänstemän, av vilka den jag kan tänka mig att du mest har retat upp dig på, vad jag vet nu har gått i pension). Sen är det en helt annan sak vad vissa stockholmare inom flera olika partier har fått för sig. Men det tror jag snarare är en sjuka som har med storstad och stora organisationer med lite väl långt avstånd mellan beslutsfattare och de som verkligen ska göra jobbet eller åtnjuta resultatet att göra, än med en viss politisk åskådning.

"Abel" var i mina ögon sanslös, att inte "vanligt" folk som hade personlig kontakt med den mannen inte tog stopp på stolligheterna är en gåta.

Det här med hur snötippning ska och får gå till är centralt reglerat här i landet och till synes konstiga beslut på kommunal nivå beror nog mest på onödigt ängsliga tjänstemän som är rädda för att råka illa ut om kommunen skulle råka bryta mot strängast möjliga tolkning av något luddigt skrivet regelverk från vederbörande statlig myndighet. Jag vågar nog påstå att ingen lokal politiker egentligen hade något alls att göra med att Nackstaberget kom till, utan ärendet bereddes av tjänstemän och när det väl kom upp i vederbörande nämnd så sas det att "det här är det enda sättet vi kan och får göra på", och sen blev det som det blev. Det var bråttom och det fanns inte tid för någon politiker att sätta sig in i saken tillräckligt för att ha torrt på fötterna för att säga emot tjänstemannaförslaget.


Det är möjligt att det var så, menade inte heller att det absolut var "miljo" som var orsaken till "fjället". Det är lika bedrövligt oavsett vem/vilka som genomförde detta i synnerhet när det larmas om globalistisk miljökatastrof samt att ekonomin har sett sina bästa dagar. Men det är klart, åkeriägarna gned nog sig i det närmast skinnflådda i handflatorna, synd bara att det vi (vanligt folk) som åker på att betala för idiotin i vart fall det som snöröjdes från kommunala vägnät/parkeringar.

Vet du om "fjället" ska byggas upp den här säsongen?

:back_to: :back_to:



Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#1542 » 23:23:35, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Vet du om "fjället" ska byggas upp den här säsongen?
Loke


Har inte hört varken bu eller bä om den saken. Antar att man i första hand tippar snö vid Landstingets (eller numera heter det ju Regionens) snökylaanläggning bakom sjukhuset, när det är fullt där får man väl börja tippa någon annanstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#1543 » 07:37:52, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planera för snöröjning " varför det?" Det löser sig nog . Jobbade på Arlanda när det skulle byggas en ny bränsle depå, vi som var berörda var på en infomöte med många fina bilder på hur vår nya anläggning skulle se ut . " Några frågor? " Jag ställer frågan " Var ska ni göra av snön? " allmänt skratt . Nästa skrattare var förmodligen åkaren som fraktade bort snön.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#1544 » 08:53:55, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

—19 grader o lite fuktig luft , väldans myggfritt i varje fall.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an (trådstartaren)

#1545 » 13:15:03, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissade rätt om snömängden så har halkat runt å kört bort så bara resten kvar :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se