Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Impad av alla unga brudar som kör timmerbil mm

71 inlägg • Sida 2 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ivar Risslén

#16 » 01:26:38, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har jobbat inom både mansdominerade (byggen) och kvinnodominerade (storkök) och kan nog säja att det är nog lättare för en tjej på ett bygge än en kille i ett storkök. Är det någon gubbe som är taskig mot tjejen på bygget så får han på skallen av dom andra medans killen i storköket får klara sig själv. Sedan att det finns maskinister som har börjat inom vården och trivs bra med det är en annan sak. Det är bra att det kommer kvinnor inom mans dominerade jobb för då kan det bli lättare att få hjälpmedel för att göra de tyngsta jobben.

Jag håller med Robban C om att ett gott kamratskap där alla hjälps åt är viktigt och att ingen smitar undan när det blir lite besvärligt. Och en sak får vi inte glömma det är att kvinnor kan göra flera saker samtidigt, det har att göra med evolutionen.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Michael Meier

#17 » 07:55:56, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Vilka tror du får nytt jobb när det kniper? Dom som vägrar skita ner sig eller dom som ser sig om efter nya uppgifter när den nuvarande uppgiften är färdigställd?....


:klia: kan de vara dom som har lägst lönekrav? så funkar det när det kniper hos arbetsgivaren, eller hög poäng från utbildningar i andra yrkesområden?

Jo jag ser att du också är med i matchen Robban :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#18 » 08:51:29, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Robban_C skrev:....Vilka tror du får nytt jobb när det kniper? Dom som vägrar skita ner sig eller dom som ser sig om efter nya uppgifter när den nuvarande uppgiften är färdigställd?....


:klia: kan de vara dom som har lägst lönekrav? så funkar det när det kniper hos arbetsgivaren, eller hög poäng från utbildningar i andra yrkesområden? ...

Ja, visst kan lönekraven spela in men själv föredrar jag folk som jobbar och har betalt för det framför dom billiga som låter skyffeln slå rot, det är ju trots allt rätt liten skillnad i kostnad. Ser man dessutom på "dolda kostnader" (krav på mobiltelefon och tjänstebil, initiativförmåga vad gäller att ta fram nya arbetsmetoder och idéer etc) så kan ju ev skyffelhängaren till och med vara dyrare i drift trots lägre lön men det är ju inte lika lätt att se som en lönesiffra.

Utbildningar i andra yrkesområden? Tror inte det spelar så stor roll inom vår bransch. Visst är det bra med en medarbetare som är en jä*el på livräddning efter att ha jobbat inom vården men det är inte allena avgörande.
Hellre 90 kg muskler (om det är muskler med hjärna) än 90 högskolepoäng. :mrgreen:


För att återgå till ämnet, i alla fall lite grann:
Pappsen har kört buss emellanåt, senast till för bara några år sen. Han slutade med det eftersom han tycker att det är roligare att köra grävmaskin. :thumme:
Apropå den där busschaffisen som ringde bärgare när han inte fick fäste:
Pappsen stod nånstans i Sthlm, möjligen på Centralen, och fick inte fäste en vinter. Han bad helt enkelt alla passagerare att tränga ihop sig så mycket dom bara kunde allra längst bak i bussen, sen åkte dom. :thumme:
Vem behöver snökedjor när det finns passagerare? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Loke

#19 » 09:16:46, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:För att inte tala om att jag hellre tittar på en tjej än en gammal lönnfet gubbe som sitter i lastbilen! :cool:


Ja det är klart att det är så, men man får passa sig för att stirra för
intensivt och ha en blötögd blick för då tangerar man ju gränsen för sexuella trakaserier kanske.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

williamanttila

#20 » 20:59:53, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni kollar i johannas bilder så ser ni att hon har kört samma lastbil som pappa :) Jag tror att bm har en film när hon är och tippar av flislasset i karlsborg! så hon är ju som en kändis:D
De är inte glapp, de är spel
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

PB71

#21 » 23:38:36, 07-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering på det om bussförare, de har ju krav på viss klädsel från arbetsgivaren, det SKA vara finare byxor, det SKA vara skjorta, slips o kavaj, menar lite skillnad mot en lastbilschaufför som vanligtvis har någon form av varselkläder ... visst kan man ha med ombyte men för att tex köra stadsbuss låter det lite överkurs ... tycker jag iaf !
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

Lars-Peter D

#22 » 01:55:19, 08-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvinnor och män kan om dom vill och är intresserade. (Men en del män är rädda? att kvinnor kan bättre, eller att en kvinna i ett mans yrke förstör "macho" imagen). Jag lyfter på hatten för alla kvinnor som väljer "mansdominerade" yrken. Lyfter likaledes på hatten för män som väljer "kvinnodominerade" yrken. Båda grupperna får tampas med fördomar. Den som finner ett jobb den tycker om, gör det oftast ytterst väl. Om fördomar sedan ställer till det är det illa, riktigt illa...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

baklastare642 (trådstartaren)

#23 » 16:04:41, 07-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

williamanttila skrev:Om ni kollar i johannas bilder så ser ni att hon har kört samma lastbil som pappa :) Jag tror att bm har en film när hon är och tippar av flislasset i karlsborg! så hon är ju som en kändis:D


Du råkar inte veta vilken rulle det är? bm har en "förskräcklig" mängd rullar på youtube... :razz:

2 snygga "saker" de första 20 sekunderna... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=4KQ4i-YufMI
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

williamanttila

#24 » 01:17:57, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej jag vette fan om den enns är på youtube, tror han skickade den åt mig på msn:)
De är inte glapp, de är spel
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

baklastare642 (trådstartaren)

#25 » 02:36:16, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okidoki, ja det vore kul att se den iallafall.
Med tanke på att det finns filmer om obsalut allting på youtube så är det ganska förvånade att det är så få filmer om kvinnliga långtradarchaffisar...
Tom i aitik så var det ett antal kvinnliga truckförare, och det är många år sedan jag såg det.
Det såg rätt så kul ut när en donna började virka i hytten när hon väntade på att få tippa i krossen...kl 02 på natten...

Jag hörde att det numera var en del kvinnor som jobbar under jord på LKAB.
Tiderna är annorlunda...
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Conny Kolsjö

#26 » 03:38:53, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev: då sitter hon i ny och fin skogsmaskin och spakar men det
står inte ett ord vad som händer om hon vräker ned maskinen i ett
surhål så motorsågen och saxen måste fram för att kapa och dra fram
timmer för att bygga upp under hjulen så maskinen till slut kryper upp.
Då är det givetvis läge för mobilen ännu en gång för att kalla på hjälp
och låta någon annan lösa bedrövelsen som chauffören ställt till


Loke


Nä för att hon förmodligen inte "vräker" ner maskinen i något surhål. Kvinnor är som bekant försiktigare än oss män. När vi ska vara kariga o till varje pris ta ner det där trädet mitt ute i surhålet tycker dom med rätta att det inte är värt risken :wink:

Finns en anledning att till ex dom största "lasbilar" som finns (gruv truckar som lastar många hundra ton) körs av mestadels kvinnor. Där har dom järnkoll på stattestiken o även om männen produserar lite mer så är kvinnorna billigare per ton på grund av sin försiktighet :wink:

Känner för övrigt några tjejer som kör maskin o en är egen företagare men en L120 bland annat. Sen kör en annan Komatsu WA600 där en annan tjej jag känner kör tipptruck. Hon är förövrigt den som får lära alla nya att köra :wink:
Dom två förstnämda är runt 25 men grymt intreserade av vad dom gör o hon i 600:an har som hobby att köra jeep i skogen med stora däck. Härom sisstens körde hon fast i ett "surhål " men slet i timmar för att slippa ringa :driver:
Och nej ingen av dom ser ut som ryska brottare dom är görfina allihop :eat: :mrgreen:


Däremot ( de här kommer jag få fn för :lmao: ) Har den kvinliga logiken ställt till det lite för kvinnor jag stött på i jobbet. Finns det en ritning o en arbetsplan så funkar det bra men släpper man ut dom på en äng och säger täck av ytan så kan man ge sig på att dom gräver in sig själva :mrgreen: :lmao:

Nja riktig så illa är det inte och när jag tänker efter så skulle nog många män göra lika dant speciellt om dom inte var vana att lägga upp jobbet själva :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Fredrik_

#27 » 11:58:57, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer nog bra det där Conny!
Tjejerna ser ingen anledning att hävda sig helt enkelt... :cool:

Att köra bil idag är ju knappast tungt eller avancerat.
Var nog värre i forntiden med tungväxlat och utan servostyrning :uupps:
(Eller med vevtipp...)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

baklastare642 (trådstartaren)

#28 » 01:38:58, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten rulle som jag ramlade över... som passar in här

http://www.youtube.com/watch?v=rpX-zzUb ... re=related
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Robert T

#29 » 18:34:09, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

PB71 skrev:En liten fundering på det om bussförare, de har ju krav på viss klädsel från arbetsgivaren, det SKA vara finare byxor, det SKA vara skjorta, slips o kavaj, menar lite skillnad mot en lastbilschaufför som vanligtvis har någon form av varselkläder ... visst kan man ha med ombyte men för att tex köra stadsbuss låter det lite överkurs ... tycker jag iaf !


Ja vi MÅSTE ha vit skjorta, slips, samt byxor tillhandahållna av arbetsgivaren. Till det får vi ha enbart företagets jackor och tröjor om det är kallt. Vi får INGA kläder gjorda för smutsjobb. Skulle man lägga på kedjor får man kasta jackan i tvätten och hoppas det går bort.
Fast vilka kedjor ska vi använda? Vi har självklart inga kedjor med oss i bussarna, det är ju dyrt att köpa kedjor till över 2000 bussar!
Vi har heller inga bärgningsstroppar så vi kan dra loss kollegor. De anser att vi skulle orsaka mer skada än nytta.

Vi förare kom med förslag om att få onspot monterade. Men den kostnaden ville inte företaget ta för det är väghållarens problem att hålla vägen farbar. Vi blir heller inte ekonomiskt drabbade om vi ställer in trafiken då ersättning ej betalas ut vid sk "force majeure"...

Fast snart kanske ni får se kedjor i Stockholmstrafiken:
http://www.dn.se/sthlm/snokedjor-ska-bo ... intersjuka
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Agneta Björkén

#30 » 22:50:48, 11-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fann denna tråd som är några år gammal. jag hoppas verkligen att ni herrar har öppnat ögonen o era sinnen sedan dess o upptäckt o accepterat att allt fler kvinnor arbetar inom erat "revir"..o också kan inse att vi gör ett lika bra arbete som ni.
Själv kör jag det mesta som bullrar-till vardags är jag skogsmaskinsförare o kör skotare, men kör även om det behövs skördare, lastbil.hjullastare,grävmaskin mm :driver:
I skogen är vi jämlika våra manliga kollegor. Jag har god insyn i skogsbranschen o startade för tre år sedan en facebookgrupp för skogsmaskinsförare...gruppen har idag närmare 4200 skogsmaskinsförare samlade. men vi kvinnor i skogen har också egna grupper:vi tjejer som kör skogsmaskin o den nystartade Swedish female loggers . vi är framåt, orädda o duktiga på det vi gör. Fortfarande höjer en del på ögonbrynen när vi kommer med våra maskiner.det är ännu inte jättevanligt med kvinnliga skogsmaskinsförare även om vi sakta blir allt fler. Flera av kvinnorna som kör skogsmaskin sköter även om transporterna också! Håll ögonen öppna mina herrar..vi finns snart överallt. Kanske vi ses! :wave: :shake_hands:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Agneta Björkén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:20, 16-02-2010
Ort: sangis
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ponsse Buffalo-skotare
Ponsse Beaver -skördare
Lastbil
Grävmaskin-TB 175


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se