Det jag säger nu står jag för, anledningen till att tjejer och för all del många grabbar funkar i skogen och utefter vägarna beror givetvis på att det är så lätt att kalla på assistans medelst mobiltelefonen. Inget fel i detta, utveckling ska väl gå framåt får man väl hoppas.
Tex, hur många utav de yngre chaufförerna badar i gyttja och oljesöl för att laga maskinen? Hur många byter punktering själv eller trular med snökedjor i full snöstorm.
Såg ju även hur det lastades styckegods på ett program på tv, det var inte fråga om att stuva lasten utan pallar med kartonger ställdes in som dom var, visserligen var kartongerna inlindade i lite "gladpack" Det värsta var när pallen med personsbilsdäck ställdes in.
När jag lotsade så hade vi järn/stål och allehanda långgods på flaket, ovanpå detta ställdes det med underlag och tompallar så att "riktiga" pallar kunde ställas säkert på långgodset. Sen plockades allt lös styckegods på topp på detta, allt från pv och lastbilsdäck till möbler och övrigt gods.
Tex drickapallar som det i sin tur hade lastats lämpligt långgods på pulades det ofta in person och lastbilsdäck på samt annat lite tyngre styckegods. Sen bröt vi chipspallarna och toppade med chipskartonger under kapelltaket.
Snacka att man var vältränad... Spisar, tvättmaskiner stod ju aldrig på golvet heller dom blev ju alltid uppställda på lämpliga pallar.
Ekipagen från Sundsvall västerut var mer än smockfulla varje resa, Lotsarna i den västra delen av landet skälver säkert i sina grundvalar när dom tänker på hur det var på den tiden. Än värre var det visst före min tid då det ett ekipage som kallades "timmerbilen",
timmer hit och sen stål/plåtlastning på Tibnor, Br Edstrand, Liftgrejer och vägräcken hos Birstaverken och några ställen till innan det bar iväg ut på Bilspedition för att toppa med det som fanns i travershallen. Dom höll på i flera dagar att lossa den bilen, då det var direktutkörning till kunderna.
Och på den tiden existerade inte mobiltelefoner så då fick man lösa alla problem på egen hand, visserligen kunde man kanske på dagtid få
lån en telefon och få tag i åkaren men 90% av gångerna så visste dom inte var åkaren fanns så då var det bara att bita ihop och försöka lösa problemen själv.
Visst är det bättre tider nu, men jag försökte faktiskt även jobba med tjejer som gick som semesteravlösare på åkeriet. Trots att man gjorde allt för att dom skulle slippa det tyngsta så höll dom i regel inte ens en hel vecka. Ska även nämnas att många yngre killar som trodde att dom kunde allt ofta fick gå efter första veckan. Det är skillnad på att vara chaufför och tex billots, så än en gång, skulle mobilerna slås ut så skulle nog de streckgubbskraftiga dataspelspojkarna och en stor del av den kvinnliga delen av dessa yrkesutövanden sållas ut relativt snabbt
Helt övertygad
Loke