Borde filma dumheten på E18. Brist på kunskap och hårdvara motverkar inspelning, så:
Man reparera en "vägbro". För att låta trafiken flyta bäst, så reparerar man båda riktningars ytterkanter samtidigt. Man leder om trafiken med ca 3/4's fil till vänster in på ett mitt område som förr var öppet så arbetsfordon mm kunde vända.
Så långt så bra...
På mindre än 200m går skyltningen från 110km/h till 70km/h - det i sig kanske är ok... men minns jag rätt är det minst 4 skyltar i följt, dvs ca 30m mellan dem, dvs nästan 1 skylt per sekund, kombinerat med en
rad andra skyltar - skylt kaos!
Man ser på långt håll -att- det är ett pågående arbete. Det är först på ca 50m's avstånd som man inser av avspärrningen går en ½ fil till åt vänster!!!
PANIK
Vid dålig sikt kommer detta inte att upptäckas förrän fordonet tar närkontakt med plåtavbäringaran, som givetvis är mörkgrå... utan refexer...
Så långt så bra.
Sidoförskjutningen är utfört på alldeles för kort sträcka!
Det högra körfältet måste stjäla halva det vänstra vid ingång och
utgång ut ut arbetsområdet; eller sänka farten till 30-40km/h (motorcykel undantagen) - det är skyltat 70, det går alltså 90-100-ngt...
Det vänstra körfältet å sin sida måste stjäla halv det högra vid upprätning förbi oh påbörjad körning ur området...
Att fordon kommer att haka i varandra är enbart en tidsfråga... de som arbetar på andra sidan avspärrningarn är heller inte tillräckligt skyddade om det är ett par tyngre fordon som kolliderar...
Nej nej nej - det är inte nog med det...
Man har dessutom satt skyltar vid utfarten från arbetsområdet (varning för utfart för arbetsfordon) - som sträcker sig ca 2 dm in i höger fil!!! Detta tvingar trafiken i höger fil att gira undan, dvs åter in i vänster körfält!
Trafik Sthlm -har- inspekterat platsen och funnit att rapporteringen är korrekt samt att området inte uppfyller de krav på säkerhet som gäller för både trafik och arbetare.
Transportstyrelsen/trafikverket har valt att inte ändra på något...
Man behöver inte skapa farliga situationer!
SMC stämde Vägverket för hal vägbana för några år sedan - men vad hjälper det? Motorcyklisten är död, andra är svårt skadade. Samma saker händer samtliga fordongrupper givetvis, men varierande grad av skador - att trafiken är ett riskmoment är en sak, men att myndigheter skapar livsfaror "på rent
pin tji för att det är roligt att se hur trafiken klarar sig" är sjukt!
Jobben mellan Kallhäll och Jakobsberg är helt ok, om än trångt osv - men allt är väl skyltat, tydliga avspärrningar, väl upplyst, osv.
Givetvis retar de arbeteplatserna upp trafiken, speciellt Bellmans grusbilsförare (som beter sig som svin i trafiken), och betong bilsförarna (som tävlar i det uppträdandet) som kör skytteltrafik på den sträckan (polisen borde arbeta där!...) är en annan sak, det är fordonsförares egna olämpliga reaktioner som riktas mot medtrafikanter istället för att klaga hos väghållaren för oskälig reparationstid.
När man gör sånt som gjorts på Stäket ön, E18, så leder det tyvärr till att seriösa vägarbetare får igen för vad dessa utländska(?) amatörer ställer till med. Lider med den seriösa yrkeskåren för vad dessa oseriösa lagvidriga amatörer ställer till med - och att det låts ske med både väghållarens goda minne och arbetesmiljöverkets...
Måste annan skadas innan man åtgärdar dumheterna?!...