Loke verkar vara en hejare pÄ detta.
Lite tips och trix runt detta!
Loke @ Dagens glÀdjeÀmne !
Loke skrev:För mig kostar min snus i jÀmförelse med en dosa ettan (42g) 10,20 kr.Ulf skrev: Det fanns för drygt tvÄ Är sedan ett ekonomiskt motiv att sluta, 50 spÀnn om dagen!
Men nu bakar jag sjÀlv och dÄ Àr det bara strax under 6 kronor per dag....
Jag har faktiskt roat mig att rÀkna ut exakt vad min snus kostar per dosa (lite att göra) genom att jag precis idag bakat fÀrdig en sats. Sambon har riktiga vÄgar bÄde för smÄ och lite större vikter dÄ hon genom firman skickar mycket paket. Det Àr alltsÄ ingenting som Àr "höftat" utan allt Àr vÀgt och utrÀknat.
För mig gÄr det ungefÀr en dosa om dagen om det vore 50 gram i varje, det har det gjort sÄ lÀnge jag snusat, dvs i drygt 40 Är. Jag hade redan börjat tillverka sjÀlv nÀr snusmÀngden minskade i dosorna sÄ den frustrationen slapp jag i alla fall.
Nu kör jag med en metalldosa som rymmer 62 gram snus nÄgot packad och pÄ en sats fÄr jag ut 20 sÄna dosor. DÄ rÀcker en snussats drygt 20 dagar beroende pÄ omstÀndigheterna.
Jag har inte rÀknat med vad vattnet och elen för att tillverka en snussats kostat men det rör sig om 8 deciliter vatten, en elvisp i ca 8 minuter samt en 60w vanlig/gammaldags glödlampa i 2,5 dygn.
PÄ varje snussats fÄr jag ut 1,37 kg fÀrdig snus som kostar i inköp med frakt och moms 306 kr.
Pris för snusen per dosa frÄn en sats:
Min plÄtdosa: 62g, fÄr ut 20 st, kostar 15,30 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 50g, fÄr ut 25 st, kostar 12,24 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 42g, fÄr ut 30 st, kostar 10,20 kronor styck.
Jag handlar frÄn "Tillbudet" och uppstÀllningen ovan Àr utrÀknat pÄ en bestÀllning som bestÄr av 10 omgÄngar snussatser:
10 st 500 grams pÄsar tobaksmjöl grov.
10 st tillbehörssatser.
5 st smÄflaskor glycerol/propylenglykol.
10 st 40 grams pÄsar karbonat.
Jag anvÀnder dubbla pÄsar natriumkarbonat per sats sÄ min snus blir lite dyrare Àn vanlig slÀtstruken ordinÀr blir per dosa, men jag vill gÀrna ha lite starkare snus. Jag funderar dock pÄ att lÀgga av med dubbelkarbonaten och bara köra med en, dvs det som ingÄr i en tillbehörssats dÄ tandköttet frÀts bort av alltför stark snus. En period testade jag med tre pÄsar dÄ som jag nÀmnde tycker om nÀr det riktigt kÀnns att man har snusen inne men till slut insÄg jag att om man fortsÀtter med detta sÄ kan man nog snart börja spela xylofon pÄ tandhalsarna och lade dÀrmed ned det försöket till att göra snusandet mer intressant.
Om jag skulle köpa tobaksbalar eller Àn bÀttre odla och mala sjÀlv samt köpa ingredienserna i större kvantiteter sÄ skulle man sÀkert komma ned betydligt i pris. HÄller ögonen öppna för att hitta en vettig snuskvarn men det verkar svÄrt att hitta nÄgot lÀmpligt, allt frÄn fÀrdig eller nÄgot man kan bygga om Àr intressant.
För övrigt sÄ blandar och bakar jag snusen i ett kÀrl som Àr högre Àn brett, ungefÀr som en blomkruka, viktigt Àr att elvispen nÄr botten. kÀrlet tÀcks med folie och placeras i en större kylvÀska som jag har en 60watts glödlampa i, dÄ fÄr jag exakt den vÀrme som behövs för att tobaksmassan ska omvandlas (fermenteras) till snusmassa, detta tar för mig 2,5 dygn. efter detta sÄ fÄr snusen stÄ kvar i kylvÀskan tills den svalnat sen Äter en vÀnda med elvispen för att finfördela och fÄ bort eventuella klumpar. Sen tömmer jag över den till den rÀtta plastbunken med lock och stoppar in burken i kylskÄpet. Snusen Àr helt fÀrdig pÄ 3,5 dygn dÄ den behöver ca ett dygn i kylskÄp för att eftermogna, men den gÄr Àven att anvÀnda direkt efter att den kallnat om paniken börjar krypa sig pÄ.
Efter denna oerhört vetenskapliga utrÀkning sÄ ska vi vÀl skriva lite om sjÀlva glÀdjeÀmnet dÄ jag Àr som alla andra mÀkta stolt att jag bidragit extra till statsfinanserna. Jag "roade" mig ocksÄ att rÀkna ut hur mycket jag ungefÀr lagt ut pÄ snus genom Ären. Eftersom jag inte kommer ihÄg vad snusdosorna kostat genom Ären sÄ gör jag ett överslag pÄ 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 Är (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen aŽ 20 kronor blir alltsÄ 292 000 kronor.
Sen ska vi Àven försöka oss pÄ att lÀgga till rökestÄlarna som blir vÀrre dÄ jag inte har nÄgot riktigt att gÄ efter dÄ jag hÄllit upp i omgÄngar samt aldrig varit nÄgon direkt storrökare.
Om vi sÀger att jag rökt ett paket i veckan i 25 Är kanske vi kommer nÀra,kanske lite snÄlt men lÄt oss sÀga att rökat kostat 25 kronor paketet sÄ har 32 500 kr gÄtt upp i rök. SÄ totalt har jag i ren idioti betalat 325 000 för att förstöra min egen hÀlsa, men jag gör vÀl som alla andra att jag förnekar och menar att jag i stÀllet bidragit som jag nÀmnde tidigare med en fin extraslant till statskassan.
Och pÄ detta tar vi nu en snus, tÀnder en rök samt ser framtiden med tillförsikt......host host.
Loke