Stora snusbakartrÄden

Hit hör allt som ej passar in i nÄgot av de andra forumen ...
AnvÀndarens profilbild
Ulf
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Nuffield 460 -61
Sverige

Stora snusbakartrÄden

InlĂ€gg av Ulf  (trĂ„dstartaren) »

Eftersom jag inte Àr ensam om att baka eget snus sÄ tycker jag att vi drar igÄng en trÄd om detta.

Loke verkar vara en hejare pÄ detta.

Lite tips och trix runt detta!

Loke @ Dagens glÀdjeÀmne !
Loke skrev:
Ulf skrev: Det fanns för drygt tvÄ Är sedan ett ekonomiskt motiv att sluta, 50 spÀnn om dagen!
Men nu bakar jag sjÀlv och dÄ Àr det bara strax under 6 kronor per dag....
För mig kostar min snus i jÀmförelse med en dosa ettan (42g) 10,20 kr.

Jag har faktiskt roat mig att rÀkna ut exakt vad min snus kostar per dosa (lite att göra) genom att jag precis idag bakat fÀrdig en sats. Sambon har riktiga vÄgar bÄde för smÄ och lite större vikter dÄ hon genom firman skickar mycket paket. Det Àr alltsÄ ingenting som Àr "höftat" utan allt Àr vÀgt och utrÀknat.
För mig gÄr det ungefÀr en dosa om dagen om det vore 50 gram i varje, det har det gjort sÄ lÀnge jag snusat, dvs i drygt 40 Är. Jag hade redan börjat tillverka sjÀlv nÀr snusmÀngden minskade i dosorna sÄ den frustrationen slapp jag i alla fall.
Nu kör jag med en metalldosa som rymmer 62 gram snus nÄgot packad och pÄ en sats fÄr jag ut 20 sÄna dosor. DÄ rÀcker en snussats drygt 20 dagar beroende pÄ omstÀndigheterna.

Jag har inte rÀknat med vad vattnet och elen för att tillverka en snussats kostat men det rör sig om 8 deciliter vatten, en elvisp i ca 8 minuter samt en 60w vanlig/gammaldags glödlampa i 2,5 dygn.

PÄ varje snussats fÄr jag ut 1,37 kg fÀrdig snus som kostar i inköp med frakt och moms 306 kr.

Pris för snusen per dosa frÄn en sats:
Min plÄtdosa: 62g, fÄr ut 20 st, kostar 15,30 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 50g, fÄr ut 25 st, kostar 12,24 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 42g, fÄr ut 30 st, kostar 10,20 kronor styck.

Jag handlar frÄn "Tillbudet" och uppstÀllningen ovan Àr utrÀknat pÄ en bestÀllning som bestÄr av 10 omgÄngar snussatser:
10 st 500 grams pÄsar tobaksmjöl grov.
10 st tillbehörssatser.
5 st smÄflaskor glycerol/propylenglykol.
10 st 40 grams pÄsar karbonat.

Jag anvÀnder dubbla pÄsar natriumkarbonat per sats sÄ min snus blir lite dyrare Àn vanlig slÀtstruken ordinÀr blir per dosa, men jag vill gÀrna ha lite starkare snus. Jag funderar dock pÄ att lÀgga av med dubbelkarbonaten och bara köra med en, dvs det som ingÄr i en tillbehörssats dÄ tandköttet frÀts bort av alltför stark snus. En period testade jag med tre pÄsar dÄ som jag nÀmnde tycker om nÀr det riktigt kÀnns att man har snusen inne men till slut insÄg jag att om man fortsÀtter med detta sÄ kan man nog snart börja spela xylofon pÄ tandhalsarna och lade dÀrmed ned det försöket till att göra snusandet mer intressant.

Om jag skulle köpa tobaksbalar eller Àn bÀttre odla och mala sjÀlv samt köpa ingredienserna i större kvantiteter sÄ skulle man sÀkert komma ned betydligt i pris. HÄller ögonen öppna för att hitta en vettig snuskvarn men det verkar svÄrt att hitta nÄgot lÀmpligt, allt frÄn fÀrdig eller nÄgot man kan bygga om Àr intressant.

För övrigt sÄ blandar och bakar jag snusen i ett kÀrl som Àr högre Àn brett, ungefÀr som en blomkruka, viktigt Àr att elvispen nÄr botten. kÀrlet tÀcks med folie och placeras i en större kylvÀska som jag har en 60watts glödlampa i, dÄ fÄr jag exakt den vÀrme som behövs för att tobaksmassan ska omvandlas (fermenteras) till snusmassa, detta tar för mig 2,5 dygn. efter detta sÄ fÄr snusen stÄ kvar i kylvÀskan tills den svalnat sen Äter en vÀnda med elvispen för att finfördela och fÄ bort eventuella klumpar. Sen tömmer jag över den till den rÀtta plastbunken med lock och stoppar in burken i kylskÄpet. Snusen Àr helt fÀrdig pÄ 3,5 dygn dÄ den behöver ca ett dygn i kylskÄp för att eftermogna, men den gÄr Àven att anvÀnda direkt efter att den kallnat om paniken börjar krypa sig pÄ.

Efter denna oerhört vetenskapliga utrÀkning sÄ ska vi vÀl skriva lite om sjÀlva glÀdjeÀmnet dÄ jag Àr som alla andra mÀkta stolt att jag bidragit extra till statsfinanserna. Jag "roade" mig ocksÄ att rÀkna ut hur mycket jag ungefÀr lagt ut pÄ snus genom Ären. Eftersom jag inte kommer ihÄg vad snusdosorna kostat genom Ären sÄ gör jag ett överslag pÄ 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 Är (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen aŽ 20 kronor blir alltsÄ 292 000 kronor.
Sen ska vi Àven försöka oss pÄ att lÀgga till rökestÄlarna som blir vÀrre dÄ jag inte har nÄgot riktigt att gÄ efter dÄ jag hÄllit upp i omgÄngar samt aldrig varit nÄgon direkt storrökare.
Om vi sÀger att jag rökt ett paket i veckan i 25 Är kanske vi kommer nÀra,kanske lite snÄlt men lÄt oss sÀga att rökat kostat 25 kronor paketet sÄ har 32 500 kr gÄtt upp i rök. SÄ totalt har jag i ren idioti betalat 325 000 för att förstöra min egen hÀlsa, men jag gör vÀl som alla andra att jag förnekar och menar att jag i stÀllet bidragit som jag nÀmnde tidigare med en fin extraslant till statskassan.

Och pÄ detta tar vi nu en snus, tÀnder en rök samt ser framtiden med tillförsikt......host host.

Loke
Senast redigerad av ja-bond77 den 12:57:30, 10-12-2014, redigerad totalt 1 gÄng.
Anledning: Infogade citat
Kommer du med problem, eller Àr du en del av det?
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Stora snusbakartrÄden

InlĂ€gg av Loke »

Mitt inlÀgg ovan hÀrstammar frÄn "dagens glÀdjeÀmne" dÀrav röran och den lite mÀrkliga formuleringen mot slutet. Jag tar bort mitt inlÀgg dÀr och flyttar det hit samt redigerar det lite, jag trodde att originalinlÀgget skulle flyttas men nu gör jag detta sjÀlv istÀllet.
Ulf skrev: Det fanns för drygt tvÄ Är sedan ett ekonomiskt motiv att sluta, 50 spÀnn om dagen!
Men nu bakar jag sjÀlv och dÄ Àr det bara strax under 6 kronor per dag....
För mig kostar min snus i jÀmförelse med en dosa ettan (42g) 10,20 kr.

Jag har faktiskt roat mig att rÀkna ut exakt vad min snus kostar per dosa (lite att göra) genom att jag precis idag bakat fÀrdig en sats. Sambon har riktiga vÄgar bÄde för smÄ och lite större vikter dÄ hon genom firman skickar mycket paket. Det Àr alltsÄ ingenting som Àr "höftat" utan allt Àr vÀgt och utrÀknat.
För mig gÄr det ungefÀr en dosa om dagen om det vore 50 gram i varje, det har det gjort sÄ lÀnge jag snusat, dvs i drygt 40 Är. Jag hade redan börjat tillverka sjÀlv nÀr snusmÀngden minskade i dosorna sÄ den frustrationen slapp jag i alla fall.
Nu kör jag med en metalldosa som rymmer 62 gram snus nÄgot packad och pÄ en sats fÄr jag ut 20 sÄna dosor. DÄ rÀcker en snussats drygt 20 dagar beroende pÄ omstÀndigheterna.

Jag har inte rÀknat med vad vattnet och elen för att tillverka en snussats kostat men det rör sig om 8 deciliter vatten, en elvisp i ca 8 minuter samt en 60w vanlig/gammaldags glödlampa i 2,5 dygn.

PÄ varje snussats fÄr jag ut 1,37 kg fÀrdig snus som kostar i inköp med frakt och moms 306 kr.

Pris för snusen per dosa frÄn en sats:
Min plÄtdosa: 62g, fÄr ut 20 st, kostar 15,30 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 50g, fÄr ut 25 st, kostar 12,24 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 42g, fÄr ut 30 st, kostar 10,20 kronor styck.

Jag handlar frÄn "Tillbudet" och uppstÀllningen ovan Àr utrÀknat pÄ en bestÀllning som bestÄr av 10 omgÄngar snussatser:
10 st 500 grams pÄsar tobaksmjöl grov.
10 st tillbehörssatser.
5 st smÄflaskor glycerol/propylenglykol.
10 st 40 grams pÄsar karbonat.

Jag anvÀnder dubbla pÄsar natriumkarbonat per sats sÄ min snus blir lite dyrare Àn vanlig slÀtstruken ordinÀr blir per dosa, men jag vill gÀrna ha lite starkare snus. Jag funderar dock pÄ att lÀgga av med dubbelkarbonaten och bara köra med en, dvs det som ingÄr i en tillbehörssats dÄ tandköttet frÀts bort av alltför stark snus. En period testade jag med tre pÄsar dÄ som jag nÀmnde tycker om nÀr det riktigt kÀnns att man har snusen inne men till slut insÄg jag att om man fortsÀtter med detta sÄ kan man nog snart börja spela xylofon pÄ tandhalsarna och lade dÀrmed ned det försöket till att göra snusandet mer intressant.

Om jag skulle köpa tobaksbalar eller Àn bÀttre odla och mala sjÀlv samt köpa ingredienserna i större kvantiteter sÄ skulle man sÀkert komma ned betydligt i pris. HÄller ögonen öppna för att hitta en vettig snuskvarn men det verkar svÄrt att hitta nÄgot lÀmpligt, allt frÄn fÀrdig eller nÄgot man kan bygga om Àr intressant.

För övrigt sÄ blandar och bakar jag snusen i ett kÀrl som Àr högre Àn brett, ungefÀr som en blomkruka, viktigt Àr att elvispen nÄr botten. kÀrlet tÀcks med folie och placeras i en större kylvÀska som jag har en 60watts glödlampa i, dÄ fÄr jag exakt den vÀrme som behövs för att tobaksmassan ska omvandlas (fermenteras) till snusmassa, detta tar för mig 2,5 dygn. efter detta sÄ fÄr snusen stÄ kvar i kylvÀskan tills den svalnat sen Äter en vÀnda med elvispen för att finfördela och fÄ bort eventuella klumpar. Sen tömmer jag över den till den rÀtta plastbunken med lock och stoppar in burken i kylskÄpet. Snusen Àr helt fÀrdig pÄ 3,5 dygn dÄ den behöver ca ett dygn i kylskÄp för att eftermogna, men den gÄr Àven att anvÀnda direkt efter att den kallnat om paniken börjar krypa sig pÄ.

Efter denna oerhört vetenskapliga utrÀkning sÄ ska vi vÀl skriva lite om sjÀlva glÀdjeÀmnet dÄ jag Àr som alla andra mÀkta stolt att jag bidragit extra till statsfinanserna. Jag "roade" mig ocksÄ att rÀkna ut hur mycket jag ungefÀr lagt ut pÄ snus genom Ären. Eftersom jag inte kommer ihÄg vad snusdosorna kostat genom Ären sÄ gör jag ett överslag pÄ 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 Är (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen aŽ 20 kronor blir alltsÄ 292 000 kronor.
Sen ska vi Àven försöka oss pÄ att lÀgga till rökestÄlarna som blir vÀrre dÄ jag inte har nÄgot riktigt att gÄ efter dÄ jag hÄllit upp i omgÄngar samt aldrig varit nÄgon direkt storrökare.
Om vi sÀger att jag rökt ett paket i veckan i 25 Är kanske vi kommer nÀra,kanske lite snÄlt men lÄt oss sÀga att rökat kostat 25 kronor paketet sÄ har 32 500 kr gÄtt upp i rök. SÄ totalt har jag i ren idioti betalat 325 000 för att förstöra min egen hÀlsa, men jag gör vÀl som alla andra att jag förnekar och menar att jag i stÀllet bidragit som jag nÀmnde tidigare med en fin extraslant till statskassan.

Och pÄ detta tar vi nu en snus, tÀnder en rök samt ser framtiden med tillförsikt......host host.

Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu fÄr vi se pajaseriet varje dag...
Surfsixten
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Kubota U35a2
Husqvarna LTH154
Sverige

InlĂ€gg av Surfsixten »

Jag gör tvÀrtom och tar inte i hela pÄsen med karbonat. Har gjort eget snus i ett par Är och nu tycker jag att köpesnus bara smakar parfym. Och sen blir inte priset mer Àn 5 kr per dosa om man köper tillrÀckligt mycket pÄ en gÄng.
AnvÀndarens profilbild
per-Äke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (sÄld)
Husqvarna Rider 850 (sÄld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sÄlda)
Sverige

InlĂ€gg av per-Ă„ke »

Vad Àr grundingrediensen/erna för snus förutom tobak?
Stark1
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blÄ
Sverige

InlĂ€gg av Stark1 »

Jag har ju funderat pÄ detta ett bra tag och valet Àr att sluta eller att göra eget. Jag har i 25 Ärs tid nyttjat Ljunglöfs och minns att dom kostade 4:30 en gÄng i tiden....

Jag har varit inne och provat lÄgprissorterna men att vÀlja att betala 5-6 spÀnn mindre för en sÄn jÀmfört med en god Ettan dÄ kan jag lika bra sluta. Om jag nu ska ge mig pÄ detta och vill fÄ fram en smak som matchar Ettan...vad ska man ha för arom?
......och himlen Àr blÄ.....
Surfsixten
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Kubota U35a2
Husqvarna LTH154
Sverige

InlĂ€gg av Surfsixten »

Tobak, Natriumklorid (salt) och natriumkarbonat (soda) Àr de enda ingredienserna som behövs. Sen finns det i glycerol/propylenglykol
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Loke »

Ulf skrev:Intressant, vad kör du för sort pÄ tobaken? SmaksÀttning?
Sorten pÄ tobaken har jag ingen aning om, har testat flera sorter men det Àr "Tillbudets" som funkar bÀst för mig. Visserligen brukar alla sorter smaka ungefÀr lika i slutÀndan men just "Tillbudets" tycker jag Àr enklast och smidigast att anvÀnda. Jag har tidigare blandat grov och fin men de sista gÄngerna jag bestÀllt har det endast blivit grov. Genom att jag kör med elvispen i byttan (som tydligen Àr en blomkruka) efter fermenteringen
sÄ finfördelas den fÀrdiga snusen till att pÄminna om ett mellanting mellan Ettan och Grovsnus. Den fraktionen passar mig utmÀrkt.

SÄ hÀr ser pÄsarna med tobak ut som jag kör med:
http://www.tilbudet.se/snus.htm
http://www.tilbudet.se/
Finns Àven i större förpackningar men det Àr alldeles lÀmpligt att anvÀnda en pÄse tobaksmjöl (500g) till en sats dÄ en tillbehörspÄse Àr anpassad till 500 gram tobak.

Jag kör inte med nÄgon smaksÀttning överhuvudtaget, genom att jag tidigare testat bÄde General och Grovsnus och en del annat men har alltid gÄtt tillbaks till Ettan. Min snus smakar ungefÀr som Ettan men Àr lite starkare genom att jag kör med dubbla doser karbonat samt att den Àr nÄgot grövre i konsistensen genom att jag nu endast anvÀnder grovmalet tobaksmjöl. Jag tycker att man med finmalet och max en del karbonat sÄ kommer man vÀldigt nÀra Ettan i smak.

Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu fÄr vi se pajaseriet varje dag...
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Loke »

Surfsixten skrev:Tobak, Natriumklorid (salt) och natriumkarbonat (soda) Àr de enda ingredienserna som behövs. Sen finns det i glycerol/propylenglykol
Japp, jag kör bara med det men jag vill gÀrna ha i lite glycerol/propylenglykol för att jag inbillar mig att snusen binder ihop lite mer, i synnerhet om man anvÀnder lite mindre vatten Àn som rekommenderas. Jag bakar inte snusen mellan fingrarna vid inlÀggning utan jag Àr den typen som tar en rejÀl nypa och trycker in i kÀften för att sen möblera till den med tungan. :grin:

Hade Àven vÀldigt lite att göra idag sÄ jag tÀnkte att jag skulle göra en liten bildserie som beskriver hur jag tillverkar min snus. Hör att mÄnga provat att tillverka sjÀlv men mÄnga ger upp för att dom tycker att det Àr vÀldigt omstÀndigt. Det behöver det inte alls vara dÄ det enda man behöver Àr ett passande kÀrl/bunke, elvisp, sladdlampa och en gammal kylbox.

Bild
SÄ hÀr ser en komplett snussats ut direkt frÄn kartongen.

Bild
I sjÀlva tillbehörssatsen ingÄr en pÄse Natriumklorid (vanligt koksalt), en pÄse Natriumkarbonat (soda), en pÄse/förpackning Glycerol/Propylenglykol (för att kladda ihop snusen lite extra) detta behövs dock inte, en pÄse Benzoat (konserveringsmedel) behövs inte.

Bild
Detta Àr vad mitt recept innehÄller, jag lÀgger till en halv flaska glycerol men tar bort Benzoaten.

Bild
HÀr Àr konserveringsmedlet, detta ska man anvÀnda för att snusen inte ska börja mögla men det har jag aldrig haft problem med. Det viktigaste Àr att man iakttager absolut renlighet, den minsta förorening kan stÀlla till med att snusen blir förstörd. Helst ska man inte ens törna i snusen med hÀnderna, varken under tillverkning eller efterÄt.

Bild
Hehe, hÀr ser man hur mÄnga snussatser som tillverkats.

Bild
Först kokar jag upp strax under 8 deciliter vatten och hÀller detta i blandningsbunken. Sen i med Natriumkloriden (salt) samt att man ser till att detta löses upp ordentligt. (bordskniven anvÀnds som visp)
Sen fÄr saltvattnet stÄ och kallna, har mÀrkt att den slutliga konsistensen blir bÀttre om vattnet svalnat till rumstemperatur.
OBS, tobaken ska inte blandas med hett vatten, det kan klumpa sig och bli allmÀnt misslyckat.

Bild
Sen vattnet kallnat Àr det dags att blanda i tobaken samt resten av ingredienserna, jag kör med en vanlig elvisp. Jag hÄller till i slasken pÄ diskbÀnken, dÄ slipper man sura miner om det skulle misslyckas och komma nÄgra korn över kanten.
Först blandar/vispar jag tobaken överdrivet tills den har sugit Ät sig allt vatten (viktigt), sen i med första pÄsen natriumkarbonat, blanda lÀmpligt mycket, i med andra pÄsen, blanda. Sen i med snussatsens glycerol, blanda. Slutligen i med den extra skvÀtten glycerol (lika mycket) blanda överdrivet mycket, det Àr viktigt att alla ingredienser blir riktigt blandade med varandra. Sen Àr detta moment klart och det som ÄterstÄr Àr bara att skölja/diska av grejerna, detta Àr viktigt genom att blandningen bestÄr av mycket salter, blir inget bra om man lÄter detta torka fast. Kan vara en fördel att ocksÄ stÀda av diskbÀnken om man rÄkat spilla för att slippa onda ögat frÄn mÀnniskan man delar soptunnan med :grin:

Bild
Det Àr viktigt att man nÄr botten samt att man kommer Ät ut mot kanterna. Jag Àr vÀldigt nöjd med denna "blomkruka" dÄ den Àr hög sÄ att man kan krÀma pÄ med full fart utan att det sprutar snus runt köket samt att vispen fÄr plats sÄ jag nÄr ned. Kom ihÄg att det gÄr ganska tungt att blanda tobaken.

Bild
Blandningsordning uppifrÄn: Natriumklorid, tobak, Natriumkarbonat, Glycerol.

Bild
Sen tÀcker man bunken med ungs/grillfolie.

FortsÀttning följer:
Loke
Senast redigerad av Loke den 01:57:39, 11-12-2014, redigerad totalt 1 gÄng.
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Loke »

Avsnitt tvÄ av Lokes snusbakningsserie:

Bild
HÀr har vi sjÀlva snusugnen, helt enkelt en gammal kylbox. Som ni ser har locket gett upp men det funkar precis lika bra med plÄtbrickan. LÀgger pÄ nÄgra svetshandskar som isolering samt tvÄ gamla bromsskivor som tyngd för att det ska tÀta i kanterna.

Bild
En sladdlampa med en 60 watts glödlampa fÄr agera vÀrmekÀlla, med denna fÄr jag perfekt vÀrme i "ugnen" sÄ att snusen blir fÀrdigfermenterad pÄ tvÄ och halvt dygn.

Bild
I "ugnen" har jag en upp och nedvÀnd blomkruka som fÄr agera bord Ät snusbunken sÄ att den kommer upp en bit frÄn botten.

Bild
Har Àven en termometer men den har jag slutat tittat pÄ, funkar det sÄ funkar det liksom. För att snusen ska bli klar pÄ 2,5 dygn krÀvs en temp pÄ runt 80 grader.
Som ni ser sÄ placerar jag sladdlampan sÄ lÄngt frÄn vÀggarna som möjligt samt att den stÄr pÄ en 5 mm plÄt, glödlampan kan annars bli en potentiell brandfara.

Bild
Bunken pÄ plats.

Bild
"Ugnen" startad.

Bild
Ursparningen för kabeln till sladdlampan.

Bild
Locket och "isoleringen" pÄ, nu Àr det bara att vÀnta i 2,5 dygn tills nÀsta moment.
För sÀkerhets skull sÄ skadar det inte att kolla till ugnen med jÀmna mellanrum sÄ att man har koll pÄ att glödlampan funkar samt att man hÄller koll sÄ att inte "ugnen" börjar brinna. Jag brukar kÀnna med handen utanpÄ "ugnen" för att förvissa mig om att det inte blir för hett. En viss lukt fÄr man rÀkna med pÄ grund av fermenteringen men börjar det osa brÀnt sÄ Àr det nÄgot som Àr fel.

Bild
Efter att snusen har "gÄtt" klar sÄ drar jag bara ur kontakten till sladdlampan och lÀmnar den nÄgra timmar med locket pÄ sÄ den fÄr kallna sakta, kommit pÄ att detta ocksÄ bidrar till en bÀttre fermentering. Efter detta kör jag en vÀnda till med elvispen, dels för att eventuella klumpar slÄs sönder samt att snusen blir lite mer finmald.

Bild
Efter sista vÀndan med vispen sÄ flyttar jag över snusen till kylskÄpsbunken, den fÄr sen stÄ i fred i kylskÄpet tills den blivit kylskÄpskall, helst ett dygn. Snusen blir faktiskt bÀttre med tiden nÀr den stÄr kallt, dÄ den liksom mognar till sig

Bild
Och till sist den slutliga produkten, god och billig snus.

Kom nu ihÄg att detta Àr det sÀtt jag tillverkar snus pÄ och menar alltsÄ inte att det Àr den enda rÀtta metoden, men jag tror nog att det Àr en av de enklare och snabbaste metoderna. Kom ihÄg att den effektiva tiden för sjÀlva arbetet med snusen Àr ca 10-12 minuter.

Kör hÄrt
Loke
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Loke »

LÀgger ut en tabell om fermenteringstider, dvs hur lÄng tid det tar att baka snusen beroende pÄ temperatur.
Riktlinjerna Àr hÀmtade frÄn nÀtet och inget som jag sjÀlv tar allvarligt pÄ.
-------------------------------------------------------------------------------------
Riktlinjer för tobaksmassans temp för fermentering.
45-60 grader = 5-7 dygn
60-70 grader = 5-6 dygn
70-80 grader = 4-5 dygn
75-85 grader = 3-4 dygn
80-90 grader = 2-3 dygn
-------------------------------------------------------------------------------------
Ju högre temperatur tobaksmassan har desto mörkare blir det fÀrdiga snuset.
OBS, snusen blir "svartare" med det "nya" receptet, dvs det som jag kör med genom att karbonaten blandas i före fermenteringen.

Vid de lÄga temperaturerna kan det vara lÀmpligt att röra om i snusmassan nÄgon gÄng under fermenteringen men vid de högre Àr det bara att köra tills snusen Àr klar. Som nybörjare kan det kanske vara lÀmpligt att kolla snusen nÀr halva tiden gÄtt sÄ att man fÄr lite koll pÄ vad som hÀnder. Men lÄt inte snusen kallna det minsta, dÄ stannar processen upp och dÄ kan det bli svÄrt att hitta rÀtt pÄ tiden igen samt att det aldrig Àr bra att avbryta en pÄgÄende fermentering.
Det Àr Àven bÀttre att avsluta fermenteringen för tidigt Àn för sent. Fermenterar man snusen för lÄng tid kan den bli "brÀnd" och det innebÀr en bismak som inte Àr nÄgot vidare.
Givetvis sÄ Àr det lÀttare att "brÀnna" snusen vid de högre temperaturerna, men jag föredrar trots detta 2,5 dygns metoden dÄ jag tycker att smaken blir bÀst dÄ.
För övrigt har jag nog bara varit nÀra att "brÀnna" snusen nÄgon enstaka gÄng, och det var i början av karriÀren nÀr man höll pÄ att prova ut olika metoder, det fanns ju inte mycket lÀsning om detta pÄ nÀtet pÄ den tiden och de recept och tips som fanns var bedrövligt omstÀndiga.
Att "brÀnna" snusen Àr Àr heller inget man behöver kÀnna oro över, tÀnker man till och har koll pÄ tid och temperatur sÄ Àr det faktiskt svÄrt att misslyckas.

Det finns recept dÀr man ska tillsÀtta karbonaten och glycerinet efter fermenteringen, detta gjorde jag frÄn början av hembakningskarriÀren men det blev sÀllan bra dÄ snusmassan gÀrna ville klumpa sig nÀr karbonaten tillsattes. Hade dÄ snusmassan redan börjat klumpa sig nÀr man tillsatte glycerinet sÄ kunde faktiskt snusen bli mer eller mindre obrukbar. Det Àr alltsÄ inte frÄgan om stora klumpar utan smÄ, kanske 3-5 mm som nÀstan Àr omöjliga att smula sönder.

Jag tycker att det Àr bÀttre att blanda i allt innan fermenteringen, dels för att man undviker den hemska klumpbildningen samt att det Àr skönt att slippa mer söl efter att sjÀlva baket Àr klart. Ytterligare en viktig detalj för att undvika klumpbildning Àr att man inte har i mer vatten Àn vad receptet sÀger, för 500 gram tobak fÄr det inte vara mer Àn 8 deciliter vatten, jag har lÀrt mig att det blir bÀst om jag max har i ca 7,5 deciliter vatten. Man kan tycka under blandningen av snusmassan att det verkar torrt men med "min" mÀngd vatten blir den fÀrdiga snusen vÀldigt lik köpesnusens.

Kom pÄ mer:
Anledningen att jag inte drar pÄ med större sats Àn en 500 grams Àr att dÄ har inte snusen en chans att börja mögla eller pÄ annat sÀtt bli förstörd.
Som jag nÀmnde i ett tidigare inlÀgg sÄ rÀcker en sats 20-25 dagar och det finns ingen tendens att det blir nÄgot fel pÄ snusen pÄ den tiden, snarare blir den bara bÀttre dÄ den "mognar" efter hand i kylskÄpet. DÀremot Àr det viktigt att man anvÀnder ett kÀrl med ett nÄgot sÄ nÀr tÀtt lock sÄ att inte snusen "tar smaken" frÄn andra matvaror.

För att undvika att snusen möglar Ă€r det vĂ€ldigt noga att man inte Ă€r och grĂ€ver med hĂ€nderna i snusburken eller anvĂ€nder verktyg som inte Ă€r rena, snus Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nslig för orenheter av nĂ„gon anledning. Även viktigt att man inte "glömmer" behĂ„llaren framme, nĂ€r man fyllt dosan, pĂ„ med locket och in tillbaks i kylen direkt.

Har faktiskt hört frĂ„n mĂ„nga hĂ„ll att folk klagar pĂ„ att deras hemgjorda snus möglar men det tror jag beror pĂ„ att den inte stĂ„r kallt nog eller att dom inte iakttar den renlighet som krĂ€vs bĂ„de under tillverkningen och efterĂ„t. Även fermentering under lĂ„g vĂ€rme (lĂ€ngre tid) kan vara grogrund för mögel, ju hetare och snabbare förlopp desto mindre möjlighet har bakterier och mögelsporer att etablera sig helt enkelt.

Loke
AnvÀndarens profilbild
Ulf
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

:buga: Det var information och tips det :buga:

Jag sjÀlv har kört med Prillan Grov frÄn Snusbolaget.

Den Àr grövre Àn vanlig grov, jag gillar att ta ner en flaga och bita pÄ dÄ och dÄ.
MÀngden rÄtobak Àr 1kg och ska bli ca 2,5kg fÀdrdigt snus.

Jag har tagit en mini-ugn och snickrat en styrning med nÄgra onewire tempraturgivare, ett solid-state-relÀ smat en Arduino med display för styrningen.
Problemet jag hade med ugnen i början var att den smÀlte byttorna.

Du blandar alltsÄ salt och pottaskan direkt?
Kanske nÄgot att testa.

Jag har smaksatt frÄn början med en halv flaska tobaksarom, dito rökarom och pÄ senare tid Àven en 1/3 flaska lakritsarom.
Det blir riktigt gosnus.

NÀr jag har bakat sÄ kör jag först med iblandad saltlösning (80grader, ett dygn) för sjÀlva svettningen av tobaken.
Sedan blandas pottaskan och ett halvt dygns ytterligare svettning.
Sen nÀr det svalnat (hyffsat snabbt) blandar jag i glycerinet, aromerna och Àven gummiarabicum för Ànnu bÀttre bakbarhet.
Det senare gör att prisen formar sig förtrÀffligt under lÀppen dÄ jag inte bakar nÀmnvÀrt utan bara tar en nypa och lÀgger pÄ tungan och pillar upp.

S-t-n, jag har glömt att bestÀlla....
mtn
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Emco Unimat 3, MJ-189,
FZ50
Commodore 64 & Philips NMS8255
Norge

InlĂ€gg av mtn »

Ojoj, detta var tamigfan det bÀsta jag lÀst pÄ lÀnge. Fina instruktioner och bilder! (OT: Fick mig att komma ihÄg den gamle "plastbrÀnnaren")
Verkar vara dÄligt med exporten av dessa varor, mÄhÀnda jag mÄste ta en Sverige-tur snart.

Hm, i teorin borde vÀl pottaskan och saltet förhindra snarare Àn hjÀlpa jÀsningsprocessen? Fast Ä andra sidan borde nog pottaskan öka biotillgÀngligheten pÄ nikotinet i snusen..
Förr odlades det ju en del tobak i Sverige. Finns det inget ueberfeinschmeckersnus av "svensk tobak"?

För övrigt kostar en dosa lössnus cirka 92 norska kronor hÀr, en dosa portion betingar cirka 72 kronor.
AnvÀndarens profilbild
Ulf
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

SÄ flyttar jag till Norge sÄ sparar jag alltÄ mer pengar... :huh:

Det Àr vÀl egentligen inte en fermentering som sker, Àven om mÄnga kallar det sÄ.
Det Àr vÀl egentligen svettning, saltet frigör mÀngden nikotin och vÀrmen pÄskyndar processen. Tempraturen tillsammans med tiden ger en svettningsgrad sÄsom Loke beskriver med mörkare snus.

Det Àr iaf sÄ jag har fÄtt förklarat för mig.
AnvÀndarens profilbild
per-Äke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (sÄld)
Husqvarna Rider 850 (sÄld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sÄlda)
Sverige

InlĂ€gg av per-Ă„ke »

Eftersom jag bÄde röker Ä snusar sÄ Àr detta en intressant trÄd. Röker gör jag med egna cigg & rÄtobak. Snus kan jag sÀkert gör sjÀlv ocksÄ, men problemet Àr att nÀr det gÀller snus sÄ vill jag gÀrna ha det i portionspÄsar. Hur fixar man detta sjÀlv?
AnvÀndarens profilbild
Loke
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Loke »

per-Äke skrev:Snus kan jag sÀkert gör sjÀlv ocksÄ, men problemet Àr att nÀr det gÀller snus sÄ vill jag gÀrna ha det i portionspÄsar. Hur fixar man detta sjÀlv?
Det finns halvfabrikat, dvs snusfyllda fÀrdiga pÄsar som man blöter upp och smaksÀtter sjÀlv. Vet inte om man tjÀnar sÄ mycket pÄ detta i slutÀndan samt att man missar liksom grejen med att göra eget snus.
https://www.youtube.com/watch?v=lMjEw3_qi9Q

Det finns Àven pÄsar och snusdoserare att köpa, har hört av folk att detta funkar, bra eller inte vet jag tyvÀrr inte men det lÀr ju vara lite pilligt kan man tÀnka. I och för sig sÄ kan det ju löna sig att ta en kvÀll i mÄnaden i ansprÄk med att fylla portionspÄsar i stÀllet för att sitta och tomtitta pÄ nÄgot skitprogram pÄ tv:n.
http://www.tilbudet.nu/prillanbags.htm
http://www.tilbudet.nu/snusmaster.htm

Man kan Àven göra sÄ hÀr:
https://www.youtube.com/watch?v=ioeaeq-0L4s

Finns lite filmer pÄ youtube om detta, men mÄnga Àr vÀldigt omstÀndiga. Jag tycker nog att det ska vara sÄ enkelt och snabbt som möjligt.
Sök pÄ Google, eget portionssnus

SjÀlv skulle jag inte ens fundera pÄ att börja med portionssnus, dÄ jag tycker det rent ut sagt Àr hemskt. :smile:

Loke
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Snick Snack"