Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Stora snusbakartråden

96 inlägg • Sida 4 av 7
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

jimols

#46 » 19:25:27, 16-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar ödmjukast för denna eminenta tråd. Har länge funderat på att göra eget snus men dragit mig för konsekvenserna med att occupera frugans ugn.... Läste hela tråden från början till slut och knep gobitarna.

Resultat. Åkte till jula köpte riskokare och ugnstermometer. Åkte till partaj, köpte cuthof grov tobak, glycerol, gruv essens, lakrits essens, gummi arabicum, soda. Saltet finns hemma.

Gjorde enligt lokes recept med att blanda soda salt och glycerol från start och nu myser riskokaren på sitt andra dygn i garaget. Tempen håller sig mellan 70-73 grader. Tänkte låta det gå till imorgon kväll och kolla resultatet. Vad tror ni räcker det med drygt tre dygn vid denna temp??
När frementeringen är klar kommer jag köra lite provsmakning om jag behöver krydda och då testa små kvantiteter för att få ett resultat jag gillar.
Är sedan 20 år grovsnusare, har testat andra faller alltid tillbaka.

Kom gärna med mer tips och trix, och jag kommer återkomma med resultatet.

GO snus på er!!
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6



Svinghammar

#47 » 19:28:43, 16-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 dygn räcker nog utmärkt! Snusa på!
Det man inte kan tar bara lite längre tid!
Användarvisningsbild
Svinghammar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:00, 28-09-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Claas Arion 650 2014
Claas Arion 540 2008 med Q55 lastare
Valtra N124 Twintrac med G6S lastare
Fendt 304 LS 1982
NH CX8090 30' Vario 2009
Väderstad Rapid 400C 2015
Väderstad NZA 800 2017
Åkerman H12B 1981
Danfoil Concorde 300/24 2010
Horsch Joker RT6

Ulf (trådstartaren)

#48 » 10:57:14, 17-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jimols skrev:Är sedan 20 år grovsnusare, har testat andra faller alltid tillbaka.


Samma här fast snart i 40 år.

Vill du ha riktigt grovt snus, så där så att man kan ta ner en flaga och nypa mellan tänderna och sen peta tillbaks, så kan jag rekomendera Prillan Grov. Den med en skvätt rökarom och tobaksarom, mmmm!
Jag kör dessutom med lakrits i!

Jag är ju sån att en pris kan ligga inne i två-tre timmar, denna ha bra smak kvar efter den tiden!

Men jag vet inte, den lägre temp som jag kör på gör att det luktar mindre... .
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

jimols

#49 » 17:49:19, 17-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snuset är klart ikväll så jag ska laborera lite med smaken. Köpte även gummi arabicum om ja inte tycker konsistensen är ok som den är.
Gör samma som dig ulf byter bara snus när jag är tvungen att äta så den kan gänga med både fyra och fem timmar ibland.
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

Ulf (trådstartaren)

#50 » 10:21:15, 18-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem som jag har upptäckt att när man har lite snus, har en värdefull pris inne och måste på muggen för att pinka... Det naturliga är att spotta ut snuset.... det sitter i ryggmärgen på någe sätt!

Hoppas att snuset blir bra!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

jimols

#51 » 18:37:56, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resultat... Snuset smakar finfint, men det håller inte ihop för fem öre. Blandade ändå i ca50g gummi arabicum och hade i 1,5 dos glycerol vad gör jag för fel. Vill inte ha konsistens typ röda lacket, men jobbigt att spotta ut när det bar faller isär??
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

Svinghammar

#52 » 18:40:10, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I hinken och blanda mer!
Det man inte kan tar bara lite längre tid!
Användarvisningsbild
Svinghammar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:00, 28-09-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Claas Arion 650 2014
Claas Arion 540 2008 med Q55 lastare
Valtra N124 Twintrac med G6S lastare
Fendt 304 LS 1982
NH CX8090 30' Vario 2009
Väderstad Rapid 400C 2015
Väderstad NZA 800 2017
Åkerman H12B 1981
Danfoil Concorde 300/24 2010
Horsch Joker RT6

jimols

#53 » 20:23:51, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok sätter det sig mer ju mer man blandar?
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

Svinghammar

#54 » 22:04:52, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp!
Det man inte kan tar bara lite längre tid!
Användarvisningsbild
Svinghammar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:31:00, 28-09-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Claas Arion 650 2014
Claas Arion 540 2008 med Q55 lastare
Valtra N124 Twintrac med G6S lastare
Fendt 304 LS 1982
NH CX8090 30' Vario 2009
Väderstad Rapid 400C 2015
Väderstad NZA 800 2017
Åkerman H12B 1981
Danfoil Concorde 300/24 2010
Horsch Joker RT6

Valtravän

#55 » 22:41:15, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite erfarenhet från mitt kokande av snus till Er herrar. Jag har snusat sedan mitten på 70-talet så jag har nog dragit in 150 dosor per år under läppen i 40 år, hmm - borde bli 6000 dosor á 50 gram. Ja säg runt 300 kilo. Av sambon fick jag en upplevelsepresent på Svenskt Snus i Stockholm i våras (2014). En kurs som jag kan rekommendera. Vi fick veta snusets historia och vad olika snussorter innehåller. Jag har haft General som favorit i många år och kursledaren berättade att General är kryddat med Bergamott och rök. Under kursen fick vi designa vårt eget snus (6-8 olika dosor) och jag upptäckte att Bergamott och rök gärna ska toppas med en liten del Lime. Sagt o gjort så beställde jag snussatser som jag nu kokat i min egen ugn ute i bon. Det är en billig ugn som har svårt att hålla tempen, 90 grader, i 24 timmar men med en tjockväggig kastrull, Eva Solo, så får jag tempen stabil på snusmassan. Jag kollar emellanåt med en laserprick - riktigt avancerat. Efter det så häller jag i resterande tillsats och in igen i 12 timmar. Därefter så blandar jag i kryddorna och toppar blandningen med en skivad Limefrukt. Det får stå i flera dagar. Därefter så lägger jag det i plastpåsar i frysen och tar fram en 8-10 dosor åt gången. Mitt problem är konsistensen och rätt fuktighet men svaret verkar vara att vispa snuset med elvisp i kanske 30 minuter innan det blir rätt. Nu senast fick jag lik förbaskat hälla i lite vatten för att få det bra.
Har ni någon bra erfarenhet att delge?
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

robson

#56 » 23:21:11, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har också gjort eget snus sen i våras, jag har bara kört med prillan grov från partykungen, tycker det är en bra sort! Men imorron (fredag) ska vi åka till umeå och jag tänkte titta in till godiskungen eller va de nu hette.. Men jag vet inte om dom har prillan där!? Så nu vore jag tacksam för några tips på bra snussorter i deras sortiment :)
Förut har jag alltid beställt.. Men det är lika spännande varje gång att se om det fastnar i tullen...
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

Ulf (trådstartaren)

#57 » 23:35:42, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jimols skrev:Resultat... Snuset smakar finfint, men det håller inte ihop för fem öre. Blandade ändå i ca50g gummi arabicum och hade i 1,5 dos glycerol vad gör jag för fel. Vill inte ha konsistens typ röda lacket, men jobbigt att spotta ut när det bar faller isär??


Oj så mycket GA! Jag brukar ha 30gram i 2,5kg snusmassa.
Men vänta ett par tre dygn så får du se på annat!
Blanda runt ÄR viktigt!

@Valtravän, bara 150 dosor om året?
Jag blir lite rädd när jag tänker efter... . Har nog snittat en dosa om dagen i, om någon månad 38 år. Det blir 365x40 = 14600 dosor, vilket blir 730 kg snus :uupps:

Jag tänker så här om receptet till Prillan Grov:
1kg råtobak
1,5kg vatten
lite salt och pottaska och glycerol ca 100gram

Totalvikt på snusmassan färdig 2,6kg, väger det inte det så lägger jag till vatten så att det väger så mycket INNAN jag tillsätter essenser. Det brukar ge rätt bra fuktighet, speciellt med GA i.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Loke

#58 » 00:56:54, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trorjag är värst...eller mest korkad, klipper ut från mitt första inlägg i tråden. "Eftersom jag inte kommer ihåg vad snusdosorna kostat genom åren så gör jag ett överslag på 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 år (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen a´ 20 kronor blir alltså 292 000 kronor." I kilo vid 50 grams dosor ca 730 kg. Det är alltså inte så underligt att man kan spela xylofon på tandhalsarna på framtänderna...men gött äre.
Numer försöker jag att komma ihåg att flytta runt snusen lite olika, ibland ända ut mot kinden till då det faktiskt börjar bli lite för allvarligt.

Har även fått ett problem vid kyla, kan få en djävulsk ilningstandvärk från överkäken ibland, det går liksom inte och peka på värken den finns liksom mer eller mindre i hela överkäken, tror detta beror på att emaljen på tänderna har korroderat så att de här kanalerna in till rötterna ligger helöppna. Om det blir förjäkligt så kan jag få bort skiten med att gurgla med varm treo eller lägga in en citodon eller en tradolan och liksom gnugga den med tungan över tänderna. Men skit i det, snusas ska det göras ändå, det är bare till å spänne sig och lägg in på nytt. :grin:


Ulf, överdriv inte du har bara snusat 13870 dosor, och i kilo med 50 grams dosor 693,5 kg och om vi snittar 20 kronor dosan tryckt in 277 400 kronor in i käften :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ulf (trådstartaren)

#59 » 09:48:01, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag var trött när jag skrev.

Men jag tycker ändå att hembakat är snällare mot tandköttet.
Men framför allt snällare mot magen. Kör jag ett par dosor köpe-grov så får jag begynnande magkattar.

Det har ju inte enbart varit Grov som har gällt, men huvudsakligen.

Under gymnasietiden så var vi några som provade lite olika sorter, jag vet inte vilka som är kvar:
Stjärnsnus, Norrlandssnus, Skånesnus, Karlskrona, mfl.
Det fanns väl ett bottennapp, Micks Mint

Här är en sida med lite sorter som passerat, synd att de inte har med en smakbeskrivning.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Loke

#60 » 16:15:18, 20-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Men jag tycker ändå att hembakat är snällare mot tandköttet.
Men framför allt snällare mot magen. Kör jag ett par dosor köpe-grov så får jag begynnande magkattar.

Tror att riktigt gjort hembakat har en "stadigare" konistens och inte blandas med saliven lika som vissa köpesnussorter gör, därav klarar man magen bättre. Tänker man efter lite så vill ju inte köpesnustillverkarna att folk ska kunna gå och ha snusen inne hur länge som helst, dom vill ju att snusen snabbt ska bli smaklös och tappa i konsistens så det blir ohållbart att ha kvar skiten i käften, är övertygad om att att det finns en tanke bakom så dom får möjlighet att tjäna mer stålar. Det är ju för det andra ganska logiskt, dom lever ju på att sälja snus.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det som många människor inte vet eller förstår är att nikotinet i snusen inte enbart ska tas upp av magen utan mest genom slemhinnorna i munnen. Därför ska man eftersträva att inte man tillverkar snus som liksom löses upp under läppen, snusen ska ha en stadig konsistens som håller ihop, därmed inte sagt att den ska ha Röda lacketkonsistens men den ska i vart fall ligga kvar under läppen utan problem oavsett om man kör med fin eller grovsnus.

Detta uppnår man med lämplig mängd vatten, dvs ej mer än föreskrivet, jag kör med någon deciliter mindre samt lagom mängd glycerol, jag kör med 50 procent mer än vad receptet säger. Glycerol gör så att snusen blir mer bakbar eller håller ihop bättre, kanske kladdigare är ett bättre ord då glycerol gör så att snusen behåller fukten mer, inget som märks hos den färdiga snusen dock, den bara liksom funkar bättre helt enkelt. Glycerolet ska inte förväxlas med "Gummi Arabicum" (E-414) som är ett ämne som man tillför för att snusen ska bli lite kompaktare och eventuellt mer bakbar, men har alltså inte samma egenskaper som Glycerol/Propylenglykol.


Ang tandköttsbortfrätande så är det mängden natriumkarbonat (E-500) som är avgörande hur "stark" snusen är. För er som inte vet så tillsätts detta bla för att fräta på tandkött och insida läpp för att kroppen ska tillgodogöra sig nikotinet genom slemhinnorna i munnen. Andra "fördelar" med karbonatet är smakförhöjande och ökande av hållbarhet samt att den malda tobaken ska förvandlas till snus i förädlingsprocessen.

Natriumkarbonat har använts länge och förr tillverkades det hemma genom lakning av vedaska eller av växter t.ex. tång för att använda vid tvätt.
Numera tillverkas ämnet på syntetisk väg från kalk och koksalt.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/ke ... rbonat.htm


Jag vill ha väldigt starkt snus och kör med 2 påsar natriumkarbonat (80 g) till en sats (tobak 500 g) och det räcker faktiskt gott och väl till att snusen ska få "sting" och smaka gott. För "blek" snus med för lite natriumkarbonat i tycker jag att jag får halsbränna av samt att jag inte tycker jag blir "nöjd". Detta beror nog delvis på vad man har blivit van vid med tanke på slemhinnornas förstördhet och deras insugande av nikotin.

Jag fick ju för mig att köra med 3 påsar natriumkarbonat (120 g) för några år sen, körde så i något år men med tiden märkte jag att tandköttet fick sina fiskar varma så det la jag av med då. Det var nog även då jag satte grunden till överkänsligheten mot kyla jag kan råka ut för ibland skulle jag tro. Men det var kul att bjuda på snus i alla fall, man såg hur svettpärlorna trängde fram och hur ögonen tårades på folk innan dom hysteriskt spottade ut snusen och tittade med panikartad blick efter närmsta dricksvattenkran. :grin:

Halsbrännan tror jag beror på att svag snus (viss köpesnus) har en tendens att bli rinnig eller hjälper till att öka salivutsöndringen och därigenom gör så att man sväljer ned onödigt mycket saliv. Har testat tuggtobak och då får jag för det första en jäkla hicka och efter ett tag en oerhörd halsbränna, det beror på att man ökar salivutsöndringen och sväljer ned skiten.
Så, överdriv inte natriumkarbonatmängden i onödan, men tänk även på att den också behövs för att snusen ska fungera som snusen är tänkt att göra, tillfredsställa kroppen med nikotin genom munnens slemhinnor.


Åndrat på grund av glass i tngentbod och justering av formuleringar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se