Och det såldes tillbaks ännu mer VAZ till Ryssland på 90-talet efter Sovjets fall. Här var de värdelösa, i Ryssland kunde man få ganska bra betalt för dem. Dessutom ansågs det tydligen att de VAZ som en gång hade exporterats till väst var av bättre kvalitet än de som såldes på hemmamarknaden. Många svensksålda VAZ lär ha gått via Valmets fabrik i Finland för en extra slutkontroll och montering av "svenskutrustning" (säkerhetsbälten av godkänd sort, strålkastartorkare, halvljusautomatik mm).
Den ursprungliga VAZ hette 2101 som sedan och 2102 som kombi. Med större motor (1,3 istället för 1,2 l) hette den 21011 resp 21021. 2103 och 2104 var lite lyxigare utförande, jag tror att de var vanligast i Sverige på 70-talet. 2105 och 2107 är lite lätt moderniserade VAZ med fyrkantiga strålkastare,
kamrem istället för kamkedja mm. 2106 var toppmodellen av "gamla" utförandet.
Alla dessa fick "hemsnickrade" beteckningar av Matreco då de såldes i Sverige, kunde t ex heta 1300L, 1500DL och liknande saker.
Niva heter vanligtvis 2121 , och har då 1,6 l-motor. Den har också förekommit med 1,3 l-motor (dock ej i Sverige, bara i länder där skatt eller försäkring blev billigare med en mindre motor), och heter då 21211.
2108 är den framhjulsdrivna Lada Samara.