fredriksberg skrev:Dessa 245 har jag svetsat ihop åren 84-85 för hand då det var de sista i Volvo att tillverkas utan löpande
band! De trodde att 245:an inte skulle bli så lång livad o brydde sig inte om att automatisera tillverkningen men serien höll åren 1974–1993 ! Vi jobbade tvåskift o ibland behövdes ytterligare övertid på helgerna.
Va kul att se att fortfarande rullar
e d diesel ? samma motor?
Va fin den ser ut
Vad kul historia. Men hur kunde de inte tro att 245 skulle bli storsäljare? Såldes ju inte dåligt av deras tidigare stationsvagnar. Kan det ha haft något att göra med deras lansering av 745 som skedde till årsmodell -86 där de tänkte att då försvinner suget efter Volvo 240 rent generellt? (Så fel de hade, bilmodellen som överlevde sig själv).
Ljus och rätt vinkel kan dölja mycket
Behövs bytas några dörrhörnor, bakdelen av båda trösklarna och lite annat. Fått ny plåt under bakluckan, båda skärmkanterna bak är bytta m.m. Men visst, den är rätt fräsch i det stora hela med tanke på miltalet. Första 20 åren verkar den ha gått som tjänstebil (på Volvo?) men jag kan inte få fram vilken den förste ägaren var. Märkligt att just den historiken verkar vara "borta" från arkiven.
Vad jag vet så är motorn (B230F) bytt mot en från en 940 som i princip hade gått lika långt, jag har fått bytt
växellåda då den gamla började slira p.g.a. kass kickdown-wire och nu efter 6 års stillestånd i väntan på byte av växellåda hade det rostat hål i locket på bakaxeln så den tömde sig på
olja och blev väldigt högljudd så där är ditsatt en helt nyrenoverad bakaxel.