Sida 779 av 1283

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 13:21:59, 29-12-2018
av Volvot24
.

Köp Renault o du får gå

Ja, ja... det har man ju hört.

Men alikevel så köpte jag en 06, herrgårdsvagn för 16 000 kr.
Helsvart som synden. Går mycket tyst o fint i drivlinan.

Det var väl onödigt dyrt, eller?.

Körsträcka 8700 mil
Nästan full tank
Skattat besiktad
16" fina alufälgar ned sommardäck
15" MS på alfälgar
Välservad, försiktigt körd
Nyskick på det mesta.
Tryck i AC-systemet.

:driver:

Kamremsbyte (7 år och 4 000 mil) o montering av drag, samt byte av fungerande original startbatteri, står på omedelbarlistan.

Och så kan jag nu riva ned växellådan på Octavian, för byte av
dubbelmassesvänghjulet.

Mycket att göra, nu när jag inte jobbar nåt mer... :vissla:
.

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 14:43:27, 29-12-2018
av Truk
Renault - Vägabult :vissla:

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 15:35:18, 29-12-2018
av Ludde eriksson
Renault= 4 hjul o en bult :vissla:

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 17:00:04, 29-12-2018
av 63an
Annars så är de suveräna att åka med! Trots:?????

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 17:27:40, 29-12-2018
av Mikkel
Vad får man för 16 tkr ? Låter som en bra investering. Håller den i några år så är det väl OK. Har aldrig ägt en fransk bil.

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 17:46:19, 29-12-2018
av d557017
Volvot24 skrev:.

Köp Renault o du får gå

Ja, ja... det har man ju hört.

Men alikevel så köpte jag en 06, herrgårdsvagn för 16 000 kr.
Helsvart som synden. Går mycket tyst o fint i drivlinan.

Det var väl onödigt dyrt, eller?.

Körsträcka 8700 mil
Nästan full tank
Skattat besiktad
16" fina alufälgar ned sommardäck
15" MS på alfälgar
Välservad, försiktigt körd
Nyskick på det mesta.
Tryck i AC-systemet.

:driver:

Kamremsbyte (7 år och 4 000 mil) o montering av drag, samt byte av fungerande original startbatteri, står på omedelbarlistan.

Och så kan jag nu riva ned växellådan på Octavian, för byte av
dubbelmassesvänghjulet.

Mycket att göra, nu när jag inte jobbar nåt mer... :vissla:
.


Vanlig K4M motor (1,6 bensin) ? I så fall behöver du tolkar till kammar och vevaxel vid kamremsbytet.
Gränsen för kamremsbyte ligger på 5 år, och säkerhetsmarginalen brukar inte vara direkt generös, byt spänn och brytrulle, vattenpump, samt generatorrem med rullar när du ändå håller på, och använd original glykol :thumme:

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 19:29:03, 29-12-2018
av Volvot24
.

Behöver inga tolkar. Fixar på känn.

Alltså Swichar dryga tre tusen...

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 20:02:06, 29-12-2018
av d557017
Volvot24 skrev:.

Behöver inga tolkar. Fixar på känn.

Alltså Swichar dryga tre tusen...


Äsch du som ska byta svänghjul själv, bangar du för ett litet kamremsbyte?
Eller ska svänghjulet på Skodan "swichas" på plats också? :vissla:

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 21:09:39, 29-12-2018
av Volvot24
.

Oooh nej då, måste ha nåt att göra.

.

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 13:43:36, 30-12-2018
av LeifAndersson
Börjar att se resultat av höstens fritidssyssla! Nästan 200 kvadrat lager för lättare prylar i kallförråd börjar ta form. Har sett ut som en olycksplats hittills men nu börjar det att likna något. Börjat att städa ut berget av rivningsmaterial och allmän bråte i morse! Blir några brasor i "eldningslådan", orkar inte ta rätt på rivningsmaterial till ved när vi har hur mycket riktig ved som helst. Bara skönt att det försvinner! :???:
Har monterat 38 pallplatser pallställ, men de kommer bara att användas som hyllor för lättare saker som karosseridelar och sådant. Och däckställ för 50-60 små däck är också på plats. Sedan ska det inredas ett uppvärmt utrymme på 10 kvadrat som vi inte riktigt har bestäm vad det ska användas till, råder lite delade meningar om det! :???:
Sedan blir det att platsbygga hyllor efter bästa förmåga för att utnyttja ytan maximalt, och sist men inte minst lösa det här med bekvämt tillträde till lokalen när den ligger på andra våningen, kan nog säga att det råder lite olika meningar där också!
Men det blir väl som vanligt, kommer jag på en som jag tycker bra lösning så blir det så! :vissla:
Och sist men inte minst gäller det att släpa hit en livs levande elektriker också så det blir bra med ljus, är less på att söka prylar med ficklampa!

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 15:42:53, 30-12-2018
av Mats i Myrhult
Härligt Leif!

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 16:32:20, 30-12-2018
av Ivar Risslén
Hade jag de angenäma problemet att jag bara behövde fundera på hur jag skulle ta mig upp på lagret på andra våningen så skulle jag tillverka en materielhiss.
Nu har jag inte det problemet för jag saknar huset att ha som lager.

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 18:14:19, 30-12-2018
av PeterR
En stationär 218 med fjärrkontroll? Eventuellt bara lastaggregatet med elektriskt hydraulsystem? Borde väl passa LA som hand i handske?

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 20:05:22, 30-12-2018
av LeifAndersson
Det har talats om en anordning där ett trucktorn är en vital del...

Re: Dagens glädjeämne !

InläggPostat: 20:27:37, 30-12-2018
av Stridis2
Jag fick "äran" att lösa ett liknad problem, hur man skulle transportera antika möbler upp och ner på ett loft. Från kalldelen var det drygt tre meter upp till loftgolvet. 70 cm över detta går järnspolar som håller ihop limträtakstolarna, och över dessa lite drygt två meter till undersidan av takstolarna. Själva golvet var 12 meter långt och ytterligare 12 meter där det var fri höjd.
Jag löste problemet med en lågprofil traversbalk och specialgjorda hållare till denna som man bultade fast runt takstolarna så balken låg dikt an mot denna. Balken var 15 meter lång så den gick ut i högdelen. En billig elvinsch från Jula sköter lyften. Då kan man köra ut vinschen över högdelen, snara möbeln med trossar eller liknade, lyfta upp till max och sedan dra vinschen lagom långt in över järnspolarna. När man är i rätt fack så ställer man ner möbeln och får bära den för hand ut till sidan, men man slipper i alla fall lyfta den över spolarna, och framför allt så slipper man försöka bära dessa skrymmande saker i trappor.
Jag tycker denna lösning var suverän eftersom den är ganska enkel att använda, ganska enkel att bygga, kostade inte mycket pengar för kunden och hyfsat säker. Den används inte speciellt ofta, så priset var ganska viktigt.
Denna typ av lösning kan kanske också passa dig, Leif.