Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18031 inlägg • Sida 663 av 1203
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Jimmy Nilsson

#9931 » 22:28:53, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som en otroligt dålig film alltihop. Bla så benämns maskinerna som tröskor !!! i beslutet. Jag köper absolut att man har regler. Självklart ska avfall tas om hand på rätt sätt. Gamla kylskåp tex ska inte till ngt land där man tar fram avbitaren och bara klipper rören och liknande. Men när man rakt av säger att två maskiner som startar och går för egen maskin är avfall. Där brister det totalt för mig. Trucken kan jag på ett sätt köpa då den har blivit utsatt för "ohh en sån bult behöver jag nu" genom åren. Och den hade antingen blivit donator eller ett chassi att bygga på då killen som skulle ha maskinerna har två likadana. Men skitsamma. Nu får vi se vad efterräkningen blir och hurfan jag ska få hem trucktornet från Estland då det gick på en annan trailer två dagar innan :aaargh: . För en sak är iaf jävligt säker INGEN av maskinerna kommer skrotas på rent jävelskap !

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



roddjer

#9932 » 23:45:59, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
@Jimmy.

Varje år från och med nu går du ut med kameran till påsk, midsommar, och julafton. Knäpp en serie konstnärliga bilder i motljus, månljus, solnedgång och what not, på dina stiligt parkerade "tröskor". Bifoga sedan dessa i ett mejl till berörda parter på LS och önska god fortsättning. Tror handläggarna även behöver muntras upp, tina upp sina kalla hjärtan, som likt riddar Kato, är av sten. Muntra upp dem i sin enformiga grå vardag och skicka med en liten glad ankedot i varje mejl som berättar hur livet lever för ett riktigt järngäng, dina gamla "tröskor"...

:cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#9933 » 00:03:11, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Måste testa!
Passerat 40, inga barn, tänker inte skaffa!
Åsikter :hotar2:

:grin:

Får nog förtydliga det där och säga att det är nog mest i kvinnligt sällskap jag fått sneda, frågande blickar och rynkad panna mot sig om man kommer med ett sådant statement. Kanske, speciellt om motparten i diskussionen är över 35, singel och barnlös... :mrgreen:

Har haft ett par längre samtal i ämnet med "meningsmotståndare". Och då hade vi inte ens :bira: . Andra verkar bara, med ett kort "Huh!", konstatera att man är konstig.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

MN

#9934 » 07:03:52, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Sista uppdateringen om sunt förnuft versus Länstyrelsen. Vi har gjort allt som står i vår makt inkl en besiktning av verkstad för att bevisa att maskinerna inte alls var skrot utan hyfsade objekt. Vi har gjort precis allt som fjanten sa men likförbannat fått nej hela tiden. Så igår gav vi upp och utnyttjade ett litet kryphål han lämnat och tog hem maskinerna igen. Vågar inte ens räkna på vad allt detta tramset har kostat med timmar i telefon,En dragbil med trailer som kostar varenda dag. Hotell till den stackars chaffisen som annars varit strandad i sin hytt. Går ni i tankar om att exportera maskiner så gå in på naturvårdsverket (länk finns i i ngt av mina inlägg) leta upp rätt blankett skriv ut och fyll i. Och töm maskinerna på oljor,filter,batterier och annat farligt . Nu väntar vi på vad åklagaren tycker och hur många år vi får på kumla.


Hoppas på att åklagaren är en mer begåvad person men avhåll dig från att spy galla över LS när/om du blir kontaktad av utredare. Annars slår de på rättshaveristfiltret och ev sympatipoäng är väck. Hanteringen verkar annars som en bedömning av JO?

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stridis2

#9935 » 08:14:55, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket till sorgeämne, framför allt när man läser om andras problem, men jag blir så trött på folks mentalitet.
I onsdags ringde min fru mig på jobbet. Det hade kommit en röd bil körande upp på gårdsplanen och vidare in bakom stallen. Hon trodde det var fårägaren som har djur på vår mark som hade en annan bil än den vanliga och tänkte inte mer på saken. Ett litet tag senare kommer bilen tillbaks, kör förbi boningshuset, stannar 50 meter därefter och ut kommer ett äldre par som går runt bilen och tittar. Bakre kofångaren var avsliten på vänster sida.
Min fru går ut och frågar om de har något problem. Mannen svarar ut i det blå medan frun ursäktar sig att det var hennes fel för hon hade bott i trakten innan och cyklat genom gården. Till saken hör att det har varit allmän väg genom vår gård men denna klipptes av för nästan 20 år sedan pga ett mycket stort vägbygge, så nu går vägen bara ut på våra åkrar.
I vilket fall som, gubben muttrar något om att de nog skulle kontakta någon bilreparatör och paret åkte. Frun undrade vad som egentligen hade hänt och går bak för att kolla. Att paret trodde det var allmän väg fram till vårt hus kan jag köpa, men efter det är det bara jord och gräs. En massa bråte står på båda sidor så det hade inte alls varit lagligt om det vore en allmän väg. Trots detta fortsätter man, kör över gödselplattan ( :uupps: ) och ut på en åker. Där försöker man vända men backar på en stolpe till elstängslet runt fåren, knäcker stolpen och drar ut någon isolator. Man låter stängslet ligga ner och gör inga försök att resa upp det så djuren inte ska kunna smita ut. Man stannar inte vid huset för att se om någon är hemma, och inte ens när min fru kommer ut säger man något om skadorna på stängslet.
Inte mycket kostnader eller besvär för oss. Frun reste upp stolpen så gott det gick, jag ringde fårägaren så kan kom dit och slog ner en ny stolpe jag hade liggande och satte upp ett par isolatorer. Men hade inte vi upptäckt skadan direkt utan fårflocken hade kommit ut på vägen, vilka olyckor detta kunde orsakat! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#9936 » 08:30:31, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: :ohnej:

Å än är inte siste idioten född sägs det. Undrar hur framtiden blir om de som vi redan har ynglar av sig. :vissla: :uupps:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#9937 » 21:28:31, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte suttit på en cykel på ungefär två år. Idag har jag cyklat 15 km. Behöver jag säga att jag har liiite ont i de bakre regionerna? :vissla:
Men bortsett från detta så var det skönt. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sparrow

#9938 » 22:46:51, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har inte suttit på en cykel på ungefär två år. Idag har jag cyklat 15 km. Behöver jag säga att jag har liiite ont i de bakre regionerna? :vissla:
Men bortsett från detta så var det skönt. :mrgreen:



Märkte du vad mkt man har missat när man kör bil samma sträcka :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2

#9939 » 08:20:36, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:
Stridis2 skrev:Jag har inte suttit på en cykel på ungefär två år. Idag har jag cyklat 15 km. Behöver jag säga att jag har liiite ont i de bakre regionerna? :vissla:
Men bortsett från detta så var det skönt. :mrgreen:



Märkte du vad mkt man har missat när man kör bil samma sträcka :grin:

Framför allt på hemvägen märkte jag varenda liten ojämnhet i asfalten... :djaevul:
Skämt å sido, som frukthandlaren sa, just den vägsträckan är den jag utan konkurrens har kört mest i mitt liv, både cykel, moped, traktorer, andra maskiner samt bilar och lastbilar, så den kan jag ganska väl. Men jag förstår vad du menar. Jag tycker när man kör traktor att man ser mycket mer. Då slipper man anstränga sig fysiskt på samma vis som med cykel (jag brukar försöka ligga på i ganska bra tempo...) och traktorer går inte så fort heller... :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sparrow

#9940 » 08:37:44, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktor utan hytt isf. Fast man missar ju fågelsången :mrgreen:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

v702

#9941 » 08:54:30, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev: Och töm maskinerna på oljor,filter,batterier och annat farligt . Nu väntar vi på vad åklagaren tycker och hur många år vi får på kumla.


Mot bakgrund av denna osannolika historia blir det bara ännu jävligare när man tänker på alla skrotbilar som står överallt i landet. Gällande skrotbilarna förutsätter tydligen LS att drägget som lämnat dem har tömt dem på vätskor och att glas, batterier och annat avlägsnats. Skrotbilarna utgör ett enormt monument över länsstyrelsens och kommunernas inkompetens och ovilja att städa framför egen dörr.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

7 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9942 » 08:58:38, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Det är som en otroligt dålig film alltihop. Bla så benämns maskinerna som tröskor !!! i beslutet. Jag köper absolut att man har regler. Självklart ska avfall tas om hand på rätt sätt. Gamla kylskåp tex ska inte till ngt land där man tar fram avbitaren och bara klipper rören och liknande. Men när man rakt av säger att två maskiner som startar och går för egen maskin är avfall. Där brister det totalt för mig. Trucken kan jag på ett sätt köpa då den har blivit utsatt för "ohh en sån bult behöver jag nu" genom åren. Och den hade antingen blivit donator eller ett chassi att bygga på då killen som skulle ha maskinerna har två likadana. Men skitsamma. Nu får vi se vad efterräkningen blir och hurfan jag ska få hem trucktornet från Estland då det gick på en annan trailer två dagar innan :aaargh: . För en sak är iaf jävligt säker INGEN av maskinerna kommer skrotas på rent jävelskap !


Det var en sak som slog mig nu: Det här var ju frågan om en transport inom EU. Jag vill minnas att EU har någon slags myndighet som har till uppgift just att slå ner på nationella myndigheter som ställer till med onödigt krångel för frihandeln inom unionen. Har sett en broschyr eller websida om saken nån gång för länge sen, och där fanns ett antal exempel på hur ingripande från "högre ort" snabbt hade satt krånglande handläggare och småpåvar i olika länder på plats.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#9943 » 10:17:28, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
Jimmy Nilsson skrev: Och töm maskinerna på oljor,filter,batterier och annat farligt . Nu väntar vi på vad åklagaren tycker och hur många år vi får på kumla.


Mot bakgrund av denna osannolika historia blir det bara ännu jävligare när man tänker på alla skrotbilar som står överallt i landet. Gällande skrotbilarna förutsätter tydligen LS att drägget som lämnat dem har tömt dem på vätskor och att glas, batterier och annat avlägsnats. Skrotbilarna utgör ett enormt monument över länsstyrelsens och kommunernas inkompetens och ovilja att städa framför egen dörr.

För några år sedan hamnade det en " pundarbil" på taket i våran hage, polisen " ni får inte flytta bilen ", bilföraren letades upp bilen flyttades. När det fanns ett antal bilar ståendes i åkerkanter , ängsvägar då var det någon som samlade ihop dessa och ställde dessa på en yta i anslutning till en riksväg , då försvann dessa på ett par dagar.
Kan bara konstatera när det gäller någon parallel till export av maskiner att det är "skillnad på olika" eller som en polis som vid något tillfälle kommenterade möjligheten att lagföra någon person som hamnat lite vid sidan av samhället , "Det går inte att lugga en flintskallig".
Kan bara tycka att ibland så funkar inte vårat samhälle .
Hoppas att det löser sig för dig Jimmy.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

igelkottar

#9944 » 10:27:31, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har inte suttit på en cykel på ungefär två år. Idag har jag cyklat 15 km. Behöver jag säga att jag har liiite ont i de bakre regionerna? :vissla:
Men bortsett från detta så var det skönt. :mrgreen:



Du får säga som Luffsen gjorde i Två bröder emellan , "Jag glömde valla kulorna" :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

gaffa

#9945 » 10:36:01, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pundarbilar ska man se upp för för de kan bli stående på ens mark i åratal. Eftersom jag har mark vid en stor väg med en feldoserad kurva med svåra halkfläckar (källflöde under vägbank) så händer det ofta att bilar hamnar på åkern. Jag brukar då smyga ut med LM841 med pallgaffelförlängningarna på och hämta bilen för parkering på länsvägens vägbana. Många poliser som har kliat sig i huvudet och undrat hur den här olyckan gick till. Jag sätter ut en varnings triangel också för att undvika fler olyckor, skrothögen hämtas inom ett dygn utan några problem hittills...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

16 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se