Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18030 inlägg • Sida 660 av 1202
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Sparrow

#9886 » 20:14:47, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Vill inte kalla det sorgeämne. snarare falling down läge. Länsstyrelsen. Dessa små j*vla idioter som har fått makt men inte kan hantera den. De borde radas upp och arkebuseras hela bunten ! förutom en vars namn jag kommer förbanna i resten av mitt liv ! Ham borde karvas i småbitar med en slö kniv .. Bakgrund. Sålt ett gäng maskiner till en seriös Estländare vars affärside är att köpa objekt, Renovera och sälja vidare. Väldigt lättsam kille utan allt det vanliga strulet. Där ankom en transport imorse, Vi lastade maskinerna och chaffisen for glad i hågen iväg mot Karlshamn och färjan, Medförandes lvitto och alla bra att ha dokument. Kl 17,45 ringer så detta avskum anställd av länsstyrelsen och förklarade för mig att våra maskiner enligt hans bedömning inte alls var maskiner utan farligt avfall ! Och farligt avfall det får man inte flytta eller skicka ut ur ngt europeiskt land. På frågan om hur den bedömningen gick till så fick jag veta att icke fungerande maskiner som innehåller olja,batteri,diesel,bensin och liknande är farligt avfall. Då jag förklarade att njae två av maskinerna körde jag själv på trailern alltså fungerar de svarade idioten att nä det var inte hans bedömning. Då jag förklarade att japp tredje maskinen inte fungerar men däremot är totalt tömd på vätskor och batteri alltså är det inte farligt avfall alls utan en reservdelsmaskin så fick jag svaret att nope. Hans bedömning var att det var farligt avfall. Men att jag var välkommen att låta ett ackrediterat besiktningsorgan besikta maskinerna och skicka in protokoll till honom så kanske han kunde ändra sitt beslut OCH eventuellt dra tillbaka exportförbudet an ämnade delge oss !!!!! Så nu står en lastbil med trailer och tre maskiner inlåsta i stilleryd och släpps endast om ett godkänt återvinningsföretag hämtar upp maskin... det farliga avfallet !!! :ohnej: :ohnej: :ohnej:



Verkar som hjärndöda tvåbeningar drar sig till den föråldrade myndigheten . Är bara ute efter att sätta käppar i hjulen :red_card:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



Gustavors

#9887 » 20:20:10, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen en Beef med länsstyrelsen.
Ett underkänt stöd för 2015, Och beslut nu 2018.
Snabba är de inte med sina klagomål.

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

roddjer

#9888 » 20:53:05, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jimmy
:shake_hands:

Satt i en styrelse tills för en liten tid sen. En lantbrukare var också ledamot där. Nämndes Länsstyrelsen himlade han med ögonen och suckade. Bredde man på med lite kommun och sen Jordbruksverket var det närapå han började frusta och slå pannan i bordet.
Han drog en liten anekdot om någonting, vad det nu var, som skall kontrolleras av nån anledning. Någon av kommun, Länsstyrelse och Jordbruksverket är tillsynsmyndighet men det räcker inte med att en av dem gör denna kontroll. Alla ska dit. Var och en för sig. Olika dagar och uppta arbetstid var och en. Betalt lär de väl också ska ha. För att kolla på samma sak. Allihop...

:uupps:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bengt Erik Eriksson

#9889 » 20:56:04, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det ofta...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

gaffa

#9890 » 21:24:05, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen regel utan undantag dock. Sökte samråd med LS för att fylla igen ännu en märgelgrav fick blankt nej med vändande post undertecknat av två unga kvinnor. Ringde upp deras chef (typ 63år) och bad honom komma ut och titta på eländet. Han sa då "klart att du ska fylla igen detta irriterande hinder på din åker, skriv en nya anmälan bara och ställ den till mig och så är det en grusgrop och inget märgelhål" En vecka senare var det klart och vi fyllde igen kvick och lätt. "Gropar" eller "grusgropar" är inte upptagna i lagstiftningen om det heliga biotopskyddet.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

9 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Peter Persson

#9891 » 10:28:47, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Återigen en Beef med länsstyrelsen.
Ett underkänt stöd för 2015, Och beslut nu 2018.
Snabba är de inte med sina klagomål.

MVH

Uh, känner hur det börjar koka när jag läser om länsstyrelsen och stöd, fick underkänt på stöd på betesmark där det var för hög procent brunt där hästarna hade gått (det kan ju bli brunt där hästar går mycke...)

Ang maskinerna så hoppas jag du löser det, lider med dej Jimmy Nilsson. De enda (förutom vi på maskinisten då :mrgreen: ) som gör något vettigt av gamla lantbruksmaskiner är ju Estländarna/ Polackerna så de borde ju absolut få köpa grejerna istället för att vi ska skrota dem till ingen nytta. Snacka om miljöförstöring nu.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

MN

#9892 » 11:20:27, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:Vill inte kalla det sorgeämne. snarare falling down läge. Länsstyrelsen. Dessa små j*vla idioter som har fått makt men inte kan hantera den. De borde radas upp och arkebuseras hela bunten ! förutom en vars namn jag kommer förbanna i resten av mitt liv ! Ham borde karvas i småbitar med en slö kniv .. Bakgrund. Sålt ett gäng maskiner till en seriös Estländare vars affärside är att köpa objekt, Renovera och sälja vidare. Väldigt lättsam kille utan allt det vanliga strulet. Där ankom en transport imorse, Vi lastade maskinerna och chaffisen for glad i hågen iväg mot Karlshamn och färjan, Medförandes lvitto och alla bra att ha dokument. Kl 17,45 ringer så detta avskum anställd av länsstyrelsen och förklarade för mig att våra maskiner enligt hans bedömning inte alls var maskiner utan farligt avfall ! Och farligt avfall det får man inte flytta eller skicka ut ur ngt europeiskt land. På frågan om hur den bedömningen gick till så fick jag veta att icke fungerande maskiner som innehåller olja,batteri,diesel,bensin och liknande är farligt avfall. Då jag förklarade att njae två av maskinerna körde jag själv på trailern alltså fungerar de svarade idioten att nä det var inte hans bedömning. Då jag förklarade att japp tredje maskinen inte fungerar men däremot är totalt tömd på vätskor och batteri alltså är det inte farligt avfall alls utan en reservdelsmaskin så fick jag svaret att nope. Hans bedömning var att det var farligt avfall. Men att jag var välkommen att låta ett ackrediterat besiktningsorgan besikta maskinerna och skicka in protokoll till honom så kanske han kunde ändra sitt beslut OCH eventuellt dra tillbaka exportförbudet an ämnade delge oss !!!!! Så nu står en lastbil med trailer och tre maskiner inlåsta i stilleryd och släpps endast om ett godkänt återvinningsföretag hämtar upp maskin... det farliga avfallet !!! :ohnej: :ohnej: :ohnej:


Hur i hela friden blev länsstyrelsen involverad i detta? Öppen trailer och ngt som läckt på marken? Stollen har väl en chef som du får ringa och tala med på ett belevat sätt och att kostnader för stilleståndet sannolikt blir en rättssak. Kanske kan få honom att omplacera stollen att inventera all sopimport för förbränning i Sverige. mycket godsaker i detta!
M

7 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

igelkottar

#9893 » 11:36:16, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands: Jimmy
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#9894 » 11:48:40, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy: Kan inte mer än önska dig lycka till i din kamp mot väderkvarnarna. Gör nu bara inte som Arne Svensson (för de som inte känner till fallet så var han mjölkbonde som tog livet av sig i julas pga länsstyrelsens djurvårdsinspektörer och deras enligt ryktet felaktiga trakasserier).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

strumpa

#9895 » 12:12:53, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag dom tycker att myndighetsutövning har blivit värre med åren? Istället för att vara en samarbetspartner för att få det verkliga livet ute i samhället att fungera smidigt men samtidigt hålla dig inom de regler och förordnanden som finns till att bli ett redskap för den individuelle tjänstemannen att visa sig duktig och kunna ståta med flest antal avslag/ingripanden? Eller är det bara ett resultat att det nya informationssamhället får upp alla liknande fall till ytan där de tidigare bara kändes till av de närmast sörjande?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

magirus

#9896 » 12:21:39, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara bägge delarna, och min känsla är att man som enskild tjänsteman inte "vågar" ta egna beslut utan för säkerhets skull tolkar så nära bokstaven som möjligt. Sen att det blir liv i luckan iaf, nå.... :vissla:

Här finns även "mellancheferna" med i bilden, de som ska stötta tjänstemännen, men som av olika skäl inte vågar/vill, det kan ju bli rätt hett under fötterna båd uppifrån o nerifrån :svettas: och tyvärr finns en hel del karriärstänk med i bilden o ev bakslag/dålig press främjar inte klättringen uppåt :screwy:

Sen får man int glömma bort att det fanns många stelbenta byråkrater förr i världen med :sad:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#9897 » 12:24:11, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att höra vad en grävande journalist kan få fram och ut i media?
Det kanske kan hjälpa?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ivar Risslén

#9898 » 12:33:28, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir bara mer och mer regler för dom att hålla rätt på. Sedan så har de ofta ingen arbetslivserfarenhet från verkliga livet utan har bara gått i skolan tills de har fått en anställning hos en myndighet. De äldre med erfarenhet har gått i pension utan att ha fått inskola de yngre ordentligt. Det enda som de yngre har att gå efter är vad som står i lagarna, sedan ska de tolka lagarna utan att riskera skäll från överordnade.
Det värsta är nog de som skriver lagarna reglerna. De flesta lagar verkar skrivas för förhållandena i Stockholm och det är inget konstigt med det för de har inte sett det övriga landet utom när de har varit på någon skolresa eller sportlovsresa norrut.
Ställer man frågor till tjänstemannen så får man inte något riktigt svar utan ofta hänvisas man till någon broschyr, som man ska tolka själv.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gaffa

#9899 » 12:38:03, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varning! nu blir det politik! Ett antal myndigheter har delvis kapats av tjänstemän som tillhör de sk "miljörörelsen". Dessa arbetar efter egna agendor som inte är myndighetens syfte och mål. Exempel på myndigheter som ockuperats är Skogsstyrelsen, KemI och mest aktuell för tillfället är Vattenmyndigheten som nu åker runt och spränger bort vårt finaste kulturarv i form av vattenkvarnar och kvarndammar som anlagts med stor möda på 1500-talet.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

7 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Ivar Risslén

#9900 » 13:09:52, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där håller jag med om att vattenmyndigheten håller på att förstöra mycket. De skyller på att fisken ska kunna vandra ostört från havet upp i småbäckarna för att leka. Därför river dom de små anläggningarna i bäckar men låter de stora vandringshindren i älvarna vara kvar. En damm som är 100 år har nog ett eget mer varierande vattenliv än bäcken som blev uppdämd en gång i tiden. De håller på med mycket tokiga saker och är ordentligt understödda av miljörörelserna.
Vi ser här uppe där de går i bäckar och ska försöka "återställa" flödet som det var innan flottningen började. De skyller på flottningen att öringen har tagit slut i bäckarna. Den verkliga orsaken är det sura nederbörden på 50 till 80-talet som nästan förvandlade smältvattnet till svavelsyra och de stora föryngringsytorna som Domänverket och skogsbolagen gjorde.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mimeck och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se