Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18047 inlägg • Sida 719 av 1204
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Krister W.

#10771 » 21:12:42, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Kanske, om det är möjligt. Skall undersöka detta under helgen. Men om elpatron ändå är rökt, och kostar multum att byta är det nog inte stor idé i alla fall. Särskilt som kompressorn också ligger farligt nära "bäst före datum". Men om det går att skaka liv i den igen utan alltför stor insats eller kostnader är det ju såklart intressant! :thumme:


Den spännade upplösningen finns att läsa här:

Krister W. @ Thermia Solvik frånluftvärmepump, VVB läcker vatten!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



bert

#10772 » 21:58:12, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm
Bild
Bild
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mattias Petterson

#10773 » 22:21:04, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån har slarvat med smörjningen :sad:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

enok75

#10774 » 23:06:25, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggnadsnämndens tjänstemän brukar titta på flygfoton från olika år och jämföra vad som hänt, och beroende på ärendets art lämnas det till beslut av dem som är politiskt tillsatta kan även fattas beslut på delegation av tjänstemän eller ordförande i nämnden men är det inom strandskydd är det troligen politiker som får ta beslutet då allt som gäller strandskydd överprövas av Länsstyrelsens.

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

bert

#10775 » 23:22:48, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Nån har slarvat med smörjningen :sad:

Jo fick borra ur smörjkanalen i tapparna för och få det att funka igen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

strumpa

#10776 » 17:23:52, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om detta är ett sorgeämne riktigt men det börjar bli ett dilemma för mig.

Jag jobbar i en större livsmedelsbutik 5,5 mil hemifrån. Jag jobbade där innan jag flyttade dit jag bor nu och valde att jobba kvar av några anledningar. Dilemmat är dock följande. För att få mer tid hemma med familj och gård har jag gått ned ganska rejält i tid. Chefen min är väldigt förstående och har hjälpt mig att få ett schema som innebär mycket ledigt men ändå ”bra” betalt, om nu det överhuvudtaget kan sägas som handelsanställd...

Kort går det ut på att jag varannan helg jobbar ett ”jourpass” fredag till söndag 15:00-23:15. Dessa timmar består av nästan enbart OB-tid och jag tjänar därför nästan dubbelt jämfört med kontorstid. Förutom det jobbar jag varannan fredag dagtid och är föräldraledig måndagar. På tisdagar jobbar jag även som personlig assistent åt min sambos bror, 13,5h. Detta gör att jag är ledig genomsnitt fyra dagar i veckan men tjänar lika mycket som jag tidigare gjorde på en heltid men tillkommande ansvarstillägg för den avdelning jag drev.

Men... Efter att jobbat så här i snart tre år känner jag att dessa sena kvällar stör min dygnsrytm totalt vilket blir jobbigare och jobbigare. Jag är oftast inte hemma före tolv-halv ett och att lyckas somna före två, ibland tre händer inte ofta.

I början lyckades jag kliva upp om morgnarna vid 7-8 snåret men den sista tiden kan jag ligga och dra mig till 10 på förmiddagarna. När helgen så är färdigjobbad och man väl börjar vänja sig kommer vardagen igen och man ska vända tillbaka dygnet. Det tar bra många dagar. Väl tillbakavänt så drar det ihop sig till nästa helgpass, ja ni förstår.

Jag är verkligen ingen kvällsmänniska så detta börjar bli påfrestande. Lägg därtill att jag av olika privata anledningar inte mår så bra i övrigt just nu gör detta att den berömda ”luvan” inte riktigt vill hänga med längre. Men samtidigt inser jag ju att mitt nuvarande upplägg ger mig fantastiskt mycket bra också. Det är en ynnest att få tillbringa då mycket tid med familjen och kunna hålla på med min stora hobby, gården, som jag annars inte skulle kunna. Jag är dessutom inte säker på att jag skulle orka gå upp på heltid just nu, både för luvan och kroppen.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta men det är något som ligger och gnaver och det känns skönt att få det på pränt. Nån kanske har några kloka råd och funderingar kring detta dilemma även om jag inser att det bara är jag själv som sitter inne med svaret vad som är rätt för mig.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Ludde eriksson

#10777 » 18:49:59, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besvärligt läge det där.
Kan ju bara svara efter mitt eget perspektiv, men gissar att de som har erfarenhet känner igen sig.

Efter att ha haft sömnrubbningar i närmare 30 års tid, varav de sista 10-15 åren varit jobbiga, fick jag för ca 5 år sedan äntligen insikt
om orsaken: stress.
Har aldrig förstått det innan, o det är nog vanligt tyvärr.

Nu som först känner jag korta perioder att jag är på väg tillbaka, dabbar mig varje gång med att börja köra på som vanligt igen :ohnej:
Men med eget företag är det väldigt lätt att trilla dit :sad:
Sedan misstänker jag att åldern börjar spela in, fyller 57 nästa gång. :vissla:

Rådet jag kan ge är: lyssna på kroppen!!!
Den talar om att du är illa ute om du inte lugnar ner dig o försöker få lite regelbundenhet i vardagen.
Att laborera med dygnsrytmen är direkt förödande, har ingen förståelse för att skiftarbete skulle vara tillåtet längre ur ett folkhälsoperspektiv.

Sök i din närhet om det ges föreläsningar om sömn, gå dit!! O gå gärna fler gånger, man missar gärna något.

Hade under 5-6 år återkommande sjukperioder, bla lunginflammation 2 år i rad + massor som läkarna aldrig förstod något av,
bytte läkare o vårdcentral många gånger innan jag fick rätt diagnos, (en läkare lever tom farligt om jag möter honom :aaargh: )

Så otroligt lätt att strunta i varningssignalerna o fortsätta vara "duktig", det är INTE värt det, o ingen tackar dig för att du slitit så hårt :sad:

Bara att komma på kant med försäkringskassan är skäl nog att göra ALLT för att slippa behöva söka vård.

Finns inga pengar som är värda detta :shake_hands:

9 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

magirus

#10778 » 21:17:21, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan int säga de bättre själv!!!! :buga: :buga:

Jag förstår ditt dilemma, kosingen ska in och samtidigt ska man "vårda sin kropp o själ".
I min värld är det två icke kompatibla storheter.
MEN, det viktigaste är att du lyssnar på Kroppen o Luvan :shake_hands:
Ta o räkna vad pendlingen kostar, sen kom i håg att som vanlig löntagare är avdragen en droppe i havet, så, kolla hur många pengar BRUTTO (dvs före skatt du måste tjäna in för att kunna pynta för soppa o sånt, för de görs ju med skattade pengar. Därefter jämför du litt o troligen ser du, likväl som jag hur mye arbetstid de går åt för att få ihop till den summa pengar som bara Staten o Oljebolagen blir glada åt.
JA, detta var att sticka ut hakan, men detta sätt var mycket användbart då jag pga finanskrisen 1990 var tvungen att lägga ner mitt nystartade företag o sen FÖRSÖKA kravla mej tillbaka in i det s.k. Sociala Skyddsnätet.
2 kottar, Husköp (gjordes några år innan företagsstarten etc skapade en stress utan dess like.
MEN, räknesättet funkade ganska bra!
Mina 25 öre i debatten... :vissla:

Lycka till :shake_hands: :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

strumpa

#10779 » 22:17:39, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, givetvis har ni både rätt. Men hur jag än vrider och vänder på mitt liv just nu så känns det som jag har rumpan bak.

Utan att gå in för mycket i privatlivet så är det min äldste son från ett tidigare förhållande som gör ekvationen ”svår” i hur jag ska få till livet och det inbegriper i högsta grad jobbet också. Det är den primära orsaken till att jag håller kvar vid arbetet så långt hemifrån t.ex.

Risken är ju som ni säger att i min strävan att få ihop ekonomi, relationer till nära och kära osv är det hälsan som offras på altaret. Jag väntar bara på att ett sätt att lösa den gordiska knuten. Innerst inne vet jag nog hur den ska lösas, men sådana obekväma insikter brukar knuffas längst in i det mörka skyffet.

Som en sidnot angående pendlingskostnader. Tror det var i september jag räknande ut att jag ”sponsrade” staten med mer pengar genom drivmedelsskatten än vad jag betalde till kommun och landsting i inkomstskatt. Då gjorde jag även mer än att pendla men det var inga nöjesresor inräknat. :help:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

63an

#10780 » 22:20:35, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du går i stå om du inte förstår att du har de ganska bra i dessa tider, försök skaffa nytt jobb så nyktrar du till.
Sluta med negativa tänkandet för tids nog händer de något positivt i tillvaron. Skiftgång är ju jobbigt, vad säjs om 7 nattskift på raken de har jag jobbat men sanningen var att man var bra möglig första lediga dygnen efter de å då kom EM / FM/ EM/ FM å nästa nattskiftsvecka ! Har tröskat de där några år men de djävliga i sammanhanget var att åka Arn/ Ö-vik när de hettes vara ledig å jobba på jordbruk där! Lösningen blev skilsmässa till ände! Å andra sidan så orkade man släpa på då hur mycket som helst! Tog pension vid 61 å är 80 år nu men kör på bara största problemet nu är att var faan är hammarn å var är allt jag behöver jag snubblar omkring i töcken men betar av sak efter annan men hela livet så kommer såna perioder när man vill revoltera läget men man ska vara försiktig med de! Jag har inte varit försiktig vid något tillfälle tagit snabba beslut å faktiskt så ångrar jag inget ännu! Håll ut bara! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#10781 » 22:41:52, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den Gordiska knuten löstes väl genom ett svärdshugg?
Men jag förstår hela tankegången... sliter just nu med ungefär samma frågeställning.... :klia: :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Holger

#10782 » 23:28:20, 12-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är ju den att man vill vara alla till lags, särskilt de nära och kära.
Man är rädd för vad de tycker och tänker om en om man fattar ett "egoistiskt" beslut.
Sluta tänka på det.
De allra flesta har förståelse och skulle ha samma tankar själva och tycker det konstigt att man tar hänsyn till dem.

Tänk på din egna hälsa och inre frid! Det är bra!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Scania bonden

#10783 » 09:18:15, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av dagens sorgeämnen måste väl va Länsstyrelsen i Norrbotten å tjänstemännen Anna Modig. Som med berått mod kan skinnna en gammal 90 årig dement farbror. Å ta över 200' för att ta kål på gubbens katter.
Kolla på SVT Nyheter.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Volvot24

#10784 » 10:09:26, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Fy skäms alla kärringar tillika paragrafryttare.

Undras just om hon hade gjort samma sak mot sin far?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Scania bonden

#10785 » 10:21:20, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä men om hon nu är satt att sköta ett jobb, visst det nå ju så va. Men bör hon inte då se det orimliga i situationen.
Man vill ju liksom förvänta sig något av samhället.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson, Mats i Myrhult, Skylark Cab och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se