Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18076 inlägg • Sida 1030 av 1206
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#15436 » 17:28:41, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Vete tusan om det jag skriver nu hamnar i rätt tråd.

Moderator får givetvis flytta till annan som denne tycker passar bättre.
(Väntar med spänning.)

- En jag känner (ej maskinist!) får nu 2000 kr mer i pension varje månad, än tidigare.
En del av pengarna vände direkt tillbaks till staten, då det gjordes ett besök på bolaget.

:klia:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Bengt Erik Eriksson

#15437 » 05:19:42, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl fortfarande dyrare att värma sig med sprit än med el :klia:
Det är sorgligt när spriten blir viktigast..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Göran Ekman

#15438 » 13:24:14, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:O maskinister giv mig styrka.
Vi håller på och ska justera gränsen mellan två jordbruksfastigheter, inblandade lantmäteriet och länsstyrelsen.
Lantmätarn vill ha ett samråd med Lst för att det går ett vatten förande dike igenom-mellan fastigheterna, där gäller strandskydd. Vilket inte är något problem vi kommer inte att förändra något, bara rita om några gränser.
Men nu har vi fått två tjänstemän, en på vardera myndigheten som inte kan något. Bara skicka ut handlingar med ordbajs.
Så trött man kan bli.
Göran i Björnarbo

För några minuter sedan hörde lantmätarn av sig det går inte att flytta gränsen mellan två jordbruks fastigheter, håller på och jiddrar om strand skydd.
Giv mig styrka finns det ingen gräns för hur okunnig en tjänsteman på ett statligt verk kan vara?
Ser ut så här texten där det står 126:6 den rutan ligger i en åker som tillhör Björnarbo, där vill vi byta så att vi får åkern som ligger norr om gården istället. Men det går inte pga. strandskyddet. Vi äger båda fastigheterna idag.
Sedan kan vi tycka att det skulle vara bra om maskinhallen i sin helhet skulle ligga på samma fastighet.
Tänker oss att sälja den delen där den stora åkern ligger.
Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#15439 » 16:45:30, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här dan vart inte min bästa. Håller på och flyttar spannmål från tippgropen till spannmåls kärra via rensverket. Något har hänt med transportören i botten har fått för mig att kedjan gått av. Ska fri lägga mer i morgon, nyss vart jag bara himla trött. Har blivit något fel på mig med åldern. För 30år sedan var sånt här mycket roligare.
Laddar för morgondagen.
Men just nu är jag lite less.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#15440 » 17:53:59, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Göran Ekman
Kolla om Medborgarrättsrörelsen Sverige/Nätverket Rätt Strandskydd, http://mrr.se/nrs/ kan hjälpa dig.
De kan nog tipsa om advokater som förstår sig på detta.

Tråkigt med tjänstehen som inte kan sitt jobb!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

BM425

#15441 » 18:19:35, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran:

Kan ni testa med att slå ihop de båda fastigheterna o sedan stycka av åkern?

O så börja posta i tråden för "Gljädjeämnen" istället, det ger mycket mer :thumme: :bira:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Göran Ekman

#15442 » 19:09:26, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi slår ihop fastigheterna är vi rädda för att den lila fastigheten dör som jordbruksfastighet. Det var det första handläggaren föreslog. Han ifråga sätter också att den mindre fastigheten är förliten för att vara en jordbruksfastighet den kommer att bli 5,2 ha efter markregleringen (det finns en jordlott till).
Den mindre fastigheten delades från stamfastigheten i mitten av 1800 talet. När det kom en dräng från Lindesberg till gården och tycke uppstod med en dotter på gården och hon vart gravid, då bildas den lilla fastigheten.
Vi köpte fastigheten av änkan efter en person som var barn barns barn ( osäker på hur många generationer som det har gått).
Kikade lite på killen han har gått utbildning till förättningslantmätare, på högskolan i Gävle slutade utbildningen 2021, började på lantmäteriet augusti 2021, så hans erfarenhet av verkligheten är lite begränsad.
Vi kan inte förstå att det skulle vara någon form av problem att flytta några streck på en karta.
Normalt kan man som företagare välja olika företag att göra affärer med. Men inte i det här fallet. Vi får betala1500kr i timmen för en helt grön tjänsteman.
Så länge gränsen inte är anpassad till verkligheten kommer det att skrivas i den här tråden.
Det vi tycker oss se är en väldigt osäker ung man.
Tror att drängen hette Alfred- Karl men vet inte säker. Gården kallas i folkmun för Alfredkarls. Men eftersom jag inte är släkt med drängen kommer jag väl inte att kallas Alfredkarls Göran?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#15443 » 20:38:05, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Den här dan vart inte min bästa. Håller på och flyttar spannmål från tippgropen till spannmåls kärra via rensverket. Något har hänt med transportören i botten har fått för mig att kedjan gått av. Ska fri lägga mer i morgon, nyss vart jag bara himla trött. Har blivit något fel på mig med åldern. För 30år sedan var sånt här mycket roligare.
Laddar för morgondagen.
Men just nu är jag lite less.
Göran i Björnarbo


Transportören i gropen?

Kan glädja dig att jag fick skotta ur de ”sista” 8-9m3 ur 4 fickor samma dag för 14 dagar sedan. Får kalla de dålig planering av mig kanske. Men gick iaf iväg 6 lass på två dagar.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Volvot24

#15444 » 20:50:31, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
De e inte som förr... :huh:

Bild

Bild

Dåligt med hål i osten :insomnia:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#15445 » 20:53:37, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mer för pengarna säger sambon :klia:

Vete gudarna, möjligen mindre volymkrävande.
Priset är ju per kilo.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

OLA56

#15446 » 21:36:09, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålen ger väl ingen smak??

OLA56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#15447 » 21:51:13, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
Göran Ekman skrev:Den här dan vart inte min bästa. Håller på och flyttar spannmål från tippgropen till spannmåls kärra via rensverket. Något har hänt med transportören i botten har fått för mig att kedjan gått av. Ska fri lägga mer i morgon, nyss vart jag bara himla trött. Har blivit något fel på mig med åldern. För 30år sedan var sånt här mycket roligare.
Laddar för morgondagen.
Men just nu är jag lite less.
Göran i Björnarbo


Transportören i gropen?

Kan glädja dig att jag fick skotta ur de ”sista” 8-9m3 ur 4 fickor samma dag för 14 dagar sedan. Får kalla de dålig planering av mig kanske. Men gick iaf iväg 6 lass på två dagar.

Transportören som sitter under gropen som sedan stiger någon meter för att slänga i spannmålen i elevatorn.
Ska skruva i morgon.
Alrik jag gläder mig sällan åt att någon annan får djävlas. Men är det inte sektioner med sveperplåt i botten på dina fickor?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#15448 » 22:31:18, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Alrik skrev:
Göran Ekman skrev:Den här dan vart inte min bästa. Håller på och flyttar spannmål från tippgropen till spannmåls kärra via rensverket. Något har hänt med transportören i botten har fått för mig att kedjan gått av. Ska fri lägga mer i morgon, nyss vart jag bara himla trött. Har blivit något fel på mig med åldern. För 30år sedan var sånt här mycket roligare.
Laddar för morgondagen.
Men just nu är jag lite less.
Göran i Björnarbo


Transportören i gropen?

Kan glädja dig att jag fick skotta ur de ”sista” 8-9m3 ur 4 fickor samma dag för 14 dagar sedan. Får kalla de dålig planering av mig kanske. Men gick iaf iväg 6 lass på två dagar.

Transportören som sitter under gropen som sedan stiger någon meter för att slänga i spannmålen i elevatorn.
Ska skruva i morgon.
Alrik jag gläder mig sällan åt att någon annan får djävlas. Men är det inte sektioner med sveperplåt i botten på dina fickor?
Göran i Björnarbo


Använder även fickor hemma som inte har sveperplåt samt även på arrendet är de skyffel och 3m ”portabel” skruv. Den dagen behövde man inget gymkort iaf :grin:

Inte fått in något skit i gropen som orsakat något stopp? Min lät kriget när 3m kätting lossnade från en kärra och gick ner i gropen. Tänkte att nu är de kört på riktigt! Men släppte spänningen totalt så gick de att dra runt den för hand och pilla ut kättingen som lyckats trassla i sig åt alla håll den kan göra.

Våra gropar är väl snarlika bara storleken som skiljer? Har du inte en lucka längst upp vid utloppet? Även en skruvad lucka längst bak på gropen vid kedjespänningen? Går att komma åt kedjan och rycka lite i den iaf.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mikkel

#15449 » 22:47:19, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regergingen föreslår att det generella strandskyddet ska tas bort vilket bl.a. innebär att vattendrag mindre än 2 m bredd ej ska omfattas. Föreslås att träda ikraft 1 juli 2022. Det kanske löser sig av sig självt om du kan vänta med fastighetsregleringen.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... randskydd/
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel

#15450 » 23:04:33, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kom hem ikväll med bilen så luktade det bensin om den. :svettas:
Öppnar motorhuven och ser att det är lite fuktigt där luftslangen ansluter mot motorn.
Får kolla i dagsljus imorn och ta en bild.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM_640 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se