Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

18031 inlägg • Sida 802 av 1203
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ulf

#12016 » 16:13:20, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet, du bestämmer aldrig när saker ska ske...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Ulf

#12017 » 16:26:37, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen in på service, lager byte samt koll varför airbag-lampan lyser...
Fel på styrenhet... oåterkalleligt.
Blir till att leta på skroten efter prikadant kodad enhet...
#!€ F-----------N €!#
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ivar Risslén

#12018 » 19:27:22, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det fixat på ett sätt som skulle få "Fuskbyggarna" att bli våta i byxorna. Lite vint och snett får man leva med tillsvidare.
Errare humanum est

6 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats i Myrhult

#12019 » 20:00:57, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkar vi ha AI hemma. Ni vet prylara som talar med varandra. En längre tid har ett lysrör i köket brummat för sig själv. Nu har det börjat få svar från kylskåpet.
Undrar de talar om?
Utan risk, ingen chans!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#12020 » 20:05:04, 13-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasförskjutning å miljöproblem :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Ludde eriksson

#12021 » 18:03:04, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitta i telefonkö till felia (av vissa kallat telia) :ohnej:
Sa upp bredbandet 25/9, var tvungen att betala förskottsfakturan m förfallodatum 31/10 :insomnia:
Nu vill jag veta när jag får tillbaka mina pengar!! :hotar2:

Telefonkö på beräknade 45 minuter! :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

raggsockan

#12022 » 23:32:57, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

att det börjar och bli dax för och ansöka för en ny period på försäkringskassan
samt förra gången var det svårt nu vid års skiftet ska det tydligen bli snudd på omöjligt
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

magirus

#12023 » 23:56:24, 26-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min djupaste sympati Herr Socka! :shake_hands:
Jag har nyss fått bassning av AF för att jag int fyllt i aktivitetsrapport :vissla:
Men då de int finns nå att rapportera, va ska man göra då? :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

SK Racing

#12024 » 02:05:02, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får se till att det finns något o rapportera, hur många jobb sökte en inte bara för statistiken när en var inskriven på AF?
Fick skit för att jag sökte för lite jobb då jag var fortsatt arbetslös mellan mötena, jo men, så jag sökte brett o fick skit för det med då jag knappast kunde få jobb som läkare...
Jag påtalade ju att han sagt förra mötet att jag sökte för lite jobb, då blev det sura miner för det, så det går bara att konstatera att vissa jobbar på fel ställen.

Annan mer mänsklig handläggare menade på att åker en hem till gammal arbetsgivare o tar en kaffe o en pratar om jobb så är det en aktivitet som kan skrivas i rapporten, även om en bara så läser lokaltidningen o tittar efter jobbanonnser, sen går det ju o söka i hela landet o risken att en arbetsgivare anställer någon för o klippa gräs 30 mil bort när en har sambo o barn hemma är ju noll, dom vill ju ofta ha lokal personal, för att söka jobb idag är ju inte för att få jobbet, det är ju för att uppfylla villkoren för att få ut sin ersättning som kommer i första hand, skulle en mot förmodan få ett riktigt jobb av dylik aktivitet, ja då är ju det en bonus :)
Nu är det några år sedan jag var på AF, så vad det finns för regler o riktlinje idag vet jag inte, men det måste ju din handläggare kunna svara på o är det 5-10 jobb i månaden eller 10-20 som skall sökas för att Gestapo ska vara nöjda, ja då är det ju det antalet som en får söka som sagt, vad en söker var förr inte någon som brydde sig om egentligen, det var antal jobb som gällde o då får en rätta sig efter det.

En rätt skrämmande händelse är att jag blev avstängd för att jag glömt o rapportera, skrev ett utförligt brev om att mitt psykiska mående var ungefär som att, ja en var sugen på o sätta bilen i en bergvägg, o knappt kunde ta mig ur sängen, dom stängde av mig ändå...

Glömde samma period o deklarera, fick hotbrev från skattemyndigheten om skattetillägg, skrev samma sak till dom o fick beslut av att det låg inte i skattemyndighetens intresse o orsaka mer lidande o skada än som redan fanns, så handläggaren beslutade o ha överseende med min glömska, så ja, det finns medmänsklighet i byråkratsverige idag, synd bara att dom individerna är så sällsynta.

Lycka till båda två
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Alrik

#12025 » 08:28:39, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de bara jag som har uppfattningen att AF lite spelat ut sin roll? För några år sedan så förmedlade varje föremedlare 1,2 jobb/år som ledde till att någon gick från arbetslösåtgärder till ett fast jobb.

Slänger in en fackla... :mrgreen:

Jag tycker förövrigt för att få socialbidrag/arbetslösersättning skulle kräva att man gjorde något samhällsnyttig i säg 10-15h/vecka för att få full ersättning.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mats i Myrhult

#12026 » 11:05:11, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök jobb på AF, då brukar de fatta hur bra matchad man är mot hela arbetsmarknaden.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

treaser2

#12027 » 11:09:42, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En organisation vars förmåga är kraftigt begränsad pga den politik som förs.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

63an

#12028 » 11:14:10, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya trenden att annonsera på webbe,n men inga priser, sedan krångla till så man blir fan snurrig av upplägget
som framstår hur familjärt som helst men Klarna presenterar de! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

v702

#12029 » 12:25:17, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:En organisation vars förmåga är kraftigt begränsad pga den politik som förs.


Joo... det var ju många som fick värdefulla och stimulerande arbeten när alla dessa jobbcoacher tillsattes. En ”begränsning” vi fick betala dyrt för.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#12030 » 13:10:52, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Är de bara jag som har uppfattningen att AF lite spelat ut sin roll? För några år sedan så förmedlade varje föremedlare 1,2 jobb/år som ledde till att någon gick från arbetslösåtgärder till ett fast jobb.

Slänger in en fackla... :mrgreen:

Jag tycker förövrigt för att få socialbidrag/arbetslösersättning skulle kräva att man gjorde något samhällsnyttig i säg 10-15h/vecka för att få full ersättning.


AF´s roll har kraftigt försämrats sedan vi hade en regering som skulle knäcka fackföreningarna och vi skulle bara satsa på oss själva. Det låter som politik och det är politik. Det anställdes en massa jobbcoacher som skulle hjälpa arbetssökande att få en ny anställning. Det fanns de som försökte och de som bara såg till att få sig en bra lön. Att hjälpa arbetslösa till en varaktig anställning var de inte intresserade av. Det har varit bättre att satsa de pengarna direkt på den arbetslöse och ge den en utbildning. Åsikten var att du skulle bekosta all utbildning själv ur en ficka eller låna pengar. Har du hus och familj så kanske du inte vill låna en massa pengar för att ta ett körkort eller skaffa dig ett yrkesbevis inom en osäker arbetsmarknad. Vi ser följderna nu inom många yrken. Förr så hade vi AMU, senare AMU-Gruppen för att på slutet heta Lernia som nu är ett bemanningsföretag. Många äldre som hamnar hos kronofogden med obetalda studielån för de har inte fått ett jobb som har gett en lön som de har kunnat leva på.

Det skulle vara samma krav på en som ska ha socialbidrag som på en arbetslös. I vissa kommuner så har de haft det kravet och olika sysselsättningar för de med försörjningsstöd men då har det blivit ett liv om att det blir för mycket krav på dessa stackare.

Som arbetssökande de sista tio åren så har jag gjort mycket samhällsnyttigt som sysselsättningsåtgärder. Det har varit 40 timmar i veckan samtidigt så har jag varit skyldig att söka jobb. Ofta så kan man ha haft en riktig lön på de jobben som det var förr med beredskapsarbeten som det hette tidigare eller att man haft en vanlig anställning. Nu har man bara haft samma ersättning som från A-kassan och ibland så har den som man har gjort jobbet fått 5000 kr/månaden i ersättning för att de har tagit hand om en. Det går väl ann om det är en förening eller något samhällsnyttigt men det fick även privata företag.

De stora bemanningsföretagen har i mycket tagit över det här som AF gjorde tidigare med att förmedla jobb. Jag har varit utför att det ställdes lägre krav på utländska arbetare än på vi svenskar när det gällde yrkeskunskaper. Den som anlitade bemanningsföretaget tittade bara på vad varje arbetare kostade inte vad som utfördes. Sedan att man fick gå och rätta till felen efter åt var en annan sak.

Det blev mycket det här. Det är en fackla som hamnar i ett brandfarligt rum. Den arbetsmarknadspolitik som har förts i det här landet den senaste tiden har mest gynnat utländsk arbetskraft och länderna i forna östblocket. De blomstrar.

Nu väntar jag på om det blir censur eller annat mothugg.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se