-hej jag har läst på lite senare år om stirling motorer, är de möjligt och bygga en hyffsat enkel maskin som kan driva en bil hypotetiskt=?, vet att de är lite svårt o reglera en stirling men de går, beroende på hur mycke arbetsmedia (värme luft) som förflyttas osv,
-nu är bensinen 14 kr litern, jag kanske till sommar får ordnat ett garage om ja har tur io kan börja bygga en prototyp av en ex briggs stratton motor. men behöver en ottomotor som har Alpha stirling utförande, finns de ens? alternativt kan man väl ta en encylindig motor och koppla ihop drivaxeln med en annan en cylindrig motor så man får rätt försjutning på kolvarna ? ex 2 st briggs stratton.
-men mest är de hypotetiskt allting, är mest intresserad först av allt, hur hög verkningsgrad kan man få med en ottomotor ombyggd, bränslet är ju ggratis, (ved) kompisar som bor på landet o har mängder.
-och hur svårt är de stiling ska ju vara lättast av alla motorer o bygga? än otto, ångmaskin osv, bara 2 cyllar o en refrigiator i princip behöver inte vara så extremt komplicerat, får man en verkningsgrad på 15 % är ja nöjd
-någon som provat bygga en maskin?=
nån som är insatt i stirling får gärna berätta. tycker de är grymt intressant, vet att de är dyra o bygga pga att man msåte ha mycke värme skiftande tåligt material för höga verknignsgrader, men låga? då kanske IC motor duger som konvertering? våra ubåtar idag drivs med stirling och en del kraft solverk i sverige.
-hittar bara pyttesmå maskiner på youtube som är helt obrukbara i ex en bil. ett ex på en motor skyulle vara en briggs stratton 12 hk motor o koppla i hop me en till sån o modda drivaxlarna så man får rätt förskjutsning poå kolvtakterna som ja nämnde innan har nämligen 2 st briggs hemma.
- o hur mycke effekt ger en säg 1000cc stirling me någorludna högt tryck? alltså stora värme diffar
här hittade jag en intressant klipp fårn youtube, 75 hk motor stor som en smart motor
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=H_Vnxapd5fs[/youtube]