Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Stirling motor i bil, svårt o bygga?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 01:19:43, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

-hej jag har läst på lite senare år om stirling motorer, är de möjligt och bygga en hyffsat enkel maskin som kan driva en bil hypotetiskt=?, vet att de är lite svårt o reglera en stirling men de går, beroende på hur mycke arbetsmedia (värme luft) som förflyttas osv,

-nu är bensinen 14 kr litern, jag kanske till sommar får ordnat ett garage om ja har tur io kan börja bygga en prototyp av en ex briggs stratton motor. men behöver en ottomotor som har Alpha stirling utförande, finns de ens? alternativt kan man väl ta en encylindig motor och koppla ihop drivaxeln med en annan en cylindrig motor så man får rätt försjutning på kolvarna ? ex 2 st briggs stratton.

-men mest är de hypotetiskt allting, är mest intresserad först av allt, hur hög verkningsgrad kan man få med en ottomotor ombyggd, bränslet är ju ggratis, (ved) kompisar som bor på landet o har mängder.
-och hur svårt är de stiling ska ju vara lättast av alla motorer o bygga? än otto, ångmaskin osv, bara 2 cyllar o en refrigiator i princip behöver inte vara så extremt komplicerat, får man en verkningsgrad på 15 % är ja nöjd :)
-någon som provat bygga en maskin?=

nån som är insatt i stirling får gärna berätta. tycker de är grymt intressant, vet att de är dyra o bygga pga att man msåte ha mycke värme skiftande tåligt material för höga verknignsgrader, men låga? då kanske IC motor duger som konvertering? våra ubåtar idag drivs med stirling och en del kraft solverk i sverige.

-hittar bara pyttesmå maskiner på youtube som är helt obrukbara i ex en bil. ett ex på en motor skyulle vara en briggs stratton 12 hk motor o koppla i hop me en till sån o modda drivaxlarna så man får rätt förskjutsning poå kolvtakterna som ja nämnde innan :) har nämligen 2 st briggs hemma.
- o hur mycke effekt ger en säg 1000cc stirling me någorludna högt tryck? alltså stora värme diffar :smile:
Bild

här hittade jag en intressant klipp fårn youtube, 75 hk motor stor som en smart motor
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=H_Vnxapd5fs[/youtube]
Senast redigerad av wille_89_ 13:20:54, 18-05-2015, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



bonnen513

#2 » 07:35:00, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är en ottomotor i Alfa stirling utförande?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#3 » 08:38:03, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslet är långt i från gratis, det vet alla som hugger, sågar, släpar och staplar, det är mycket svett och en del utgifter både initiala typ inköp av prylar och löpande, typ bränsle, nya kedjor, reservdelar mm.
Jag ser inte ved som nåt slags gratis även om träna saknar direkt myntinkast...
Wille: bygg gärna en stirlingmotor enligt nåt youtubeklipp eller enligt en annan medlemsfilm här men försök inte bygga nåt till bilen innan du kan påvisa en duglig lösning med säker funktion.
Att köpa en byggsats på nätet blir nog det bästa/enklaste/billigaste och man får en förståelse om dess funktion, styrka, svagheter.
Vem vet, du kanske kommer på att du inte skall sätta en Stirling i bilen efter en labbande...
Under tiden så kör med din Peugoet som den är , du vet vad den kostar per mil och i fasta utgifter och du lagar allt själv.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#4 » 12:41:42, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

-ok, får väl börja bygga nån liten hobby motor från youube. men hade vart höra här om fördelar o svagheter med stirling och tillgängligheten i en bilmotor. va ja förtåt har den väldigt låg effekt/vikt förhållande jämfört me otto/diesel/el motorer? någon som har mer koll. en 75hk motor ska tydligen vara väldigt stor som en otto,
-
mjo de är väl inte gratis med ved men inte många kr per kg iaf, oftast får man låna andras maskiner osv som ja får.

-mer teoretiskt iaf tänkte jag i denna tråden, folk som kan refleketra o berätta de de vet om stirlingmotorer då ja tycker de n är väldigt intressant, va kan man uppnå för verkningsgrader med en ombyggd ic motor,
- som ja nämnde kan man ta 2 st encylindriga motorer och montera vevaxlarna ihop så man får rätt försjutning på kolvtakterna.
-lite mer hjälp och information hade vart på sin plats om stirlingmotorn, tycker den är lite komplicerad faktiskt. men fösrtår principen,
som ja förstått de funkar den mer som en vacum motor som första ångmaskinen, och altlså jobbar med mycke låga tryck? med bara några bar? då går de ju som sagt inte få några hk ur den.

-ja tänkte bygga en briggs and stratton motor till stirling drift, mer hjälp och information behövs isf blir ett test projekt :) här hittade jag en stirlign på 75 hk stor som en smart motor,. på youtube. de använde den i en bil på 90 talet.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#5 » 15:37:11, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga erfarenheter kring detta men mina fördomar(om nån vill höra dom) är att stirling är en av de svåraste motortyperna att bygga själv och få att fungera på ett bra sätt. T o m daniel h gick bet på detta: Stirlingmotor projekt
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

magloman

#6 » 15:55:22, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man driva en bil med ved är nog ett gengasaggregat rätt väg att gå. Kördes mkt efter kriget i bla tjeckien. Beprövat och inget krångligt.

Skulle nån annan metod funka så skulle fler köra med sånt.

Annars kan man sälja veden och köps bensin för pengarna. 1 kbm färdigkluven ved kanske ger 500:- och för dom pengarna kommer man väl ca 50mil med en mindre bil.

Tror inte du kommer 50mil på en kbm ved med din motor eller ett gengasaggregat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1

#7 » 18:34:46, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra reklamfilm men ganska intetsägande om stirlingmotorn, sa egentligen ingenting mer än dess oerhörda suveränighet.
Det finns nog alltid en anledning till att det inte finns vissa saker ute på marknaden, bla stirlingmotorn.
Jag undrar hur mycket pengar NASA har plöjt ner i detta projekt?
Lite fakta om stirlingmotorn:
http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=58970
Ja det verkar vara ett svårt projekt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#8 » 21:52:16, 18-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog att om du ska köra på ved så satsa på gengas precis sam Maglo skriver. Det är en beprövad teknik som inte är alltför dyr o komplicerad att komma igång med.
Hade någon här inne på maskinisten haft lösningen på dina ideer så hade nog vederbörande tagit patent på idéen och inte lämnat ut den till dig
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 01:42:53, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fat nu handklar de om de är möjligt o bygga en briggs stratton motor konvertatin till stirling, går de få verkningsgrad runt 15%? är de svårt o bygga en refrighiator eller va de heter som hindrar värmeförsluter i överströmmningskanalen mellan cylindrarna, gengas är ingnet ja skulle röra me tanke på den farliga gasen osv. isf blir de ångmaskin, men de kanske inte är så många som har koll här på stirlingmotorn, varför är den så svår o bygga? hade ju vart kul o få till en hyffsad motor.
ångmotor med uniflow prototyp är väldigt svår o bygga o modifiera från en ic men ja skulle klara o fixa de me maskiner när ja får garage o maskiner men inte som de är nu.
en stirling behöver väl inte vara så avancerad o bygga eller blir den? nyfiken. hur är de med material tåligheten me en ic motor för stirling drift för en hyffsad verkningsgrad=

-hursomhelst så skulle ju en hyffsat stor stirlig på några hk kunna driva en generator och elda upp en ackuulator panna i hemmet för billig el o värme :)? eller?

de räcker ju med 25-30 hk för att bygga en bilmotor, vridet är mycke högre på en stirling så man skulle nog klara sig bra ändå :) o så sliper man vara oberoende av elnätet som man aldrig vet finns för evigt om de skulle bli krig o skit. vill vara oberoende av staten i denna farliga värld.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#10 » 09:19:04, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Wille: Nu får du göra en översättning till oss andra 1 vad är refrighiator i stirlingsammanhang?
2 uniflow prototyp.
3 ic
Sen skall du först göra el i hemmet för att sedan värma hemmet så har jag ett förslag: Elda direkt i pannan så får du minst förluster och mest verkningsgrad, ojämförbart.
Tänk igenom det här med gengas, det är nog inte hälften så farligt som ångkraft, och, du behöver ju inte ha näsan i röret...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

unimog

#11 » 09:36:43, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en liknande tanke själv att elda i en vedpanna och driva en sterlingmotor som driver en generator, då får man värme och ström. Problemet är att sterlingmotorn växer inte på träd. Nästa tanke gengasmotor med generator tex 20kw, spillvärmen från motor och gengasaggregat skickas på systemet. Och hur blev det då.... jo som Magloman skrev jag kastade ut allt vad panna och acctank heter och borrade bergvärme, säljer nu ved istället och kör min värmepump "gratis". Gengasgenerator kan vara bra som nödkraft när ryssen kommer eller på någon stuga där man har dåligt med bensin diesel.. Men detta var väl inte vad tråden handlade om, man ser ju ganska många hemmabyggen på gengasaggregat på tuben men få eller inga på en sterlingmotor så det säger väl allt.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

Bengt Erik Eriksson

#12 » 09:59:45, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en ide` när jag såg NASA filen.. de körde ju ändå på diesel och fossil bränsle.. en kombo motor! en eller två otto/diesel cylindrar och ett större antal stirling som drivs av avgaser och kylvärme från otto delen.. i en bil finge den driva en generator till elmotorer i hjulen.. kanske lie accar också..
Borde höja verkningsgraden ordentligt jämfört med otto /diesel.


Nu vill jag se wille bygga! ;-)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1

#13 » 10:47:51, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är klart det skall vara en Stirlingtråd... Tänk då så här: jag provar att bygga en motor för att se utmaningarna, sen skaffar jag ett arbetsområde till den om den visar sig fungera.
Det kan mycket väl lika gärna vara i huset som i bilen.
Ang verkningsgrad så går det att räkna på många sett, tex i en bil som eldas med ved och sen skall köras med så går det åt en del ved innan första metern och detta kanske två gånger om dan...
Sitter den i ett hus så blir den väl effektivare då man kan mata den mera kontinuerligt och den driver tex en generator och spillvärmen till huset och spillkylan till kylskåpet om det nu blir nån kyla att tala om?
Sedan verkningsgrad vid kontinuerlig drift kontra kostnader så blir det nog svårare att räkna hem och det är väl en av andemeningarna också med denna tråd att den skall ersätta nåt annat troligtvis enormt utprovat...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#14 » 10:50:35, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, för många år sedan tänkte jag en tändkulemotor i källaren som driver en generator, då får man både ström och värme och ett DJ*VLA oljud på köpet...
Jag började faktiskt att titta på tändkulor.... Historia

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#15 » 11:06:49, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Fick en ide` när jag såg NASA filen.. de körde ju ändå på diesel och fossil bränsle.. en kombo motor! en eller två otto/diesel cylindrar och ett större antal stirling som drivs av avgaser och kylvärme från otto delen.. i en bil finge den driva en generator till elmotorer i hjulen.. kanske lie accar också..
Borde höja verkningsgraden ordentligt jämfört med otto /diesel.




Nu börjar vi närma oss evighetsmaskinen! Räknar man ihop alla "vinster" där så borde verkningsgraden passera 100% med råge! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se