Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Bygga Vätgasgenerator och driva bil

234 inlägg • Sida 1 av 16
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 15:59:10, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej har en liten tid tänkt på de här med vätgas drift av fordon, sett många klipp på youtube sov där de kör ex motorcyklar på bara REN vätgas utan nån bensin mycke bra, med bara vätgasgeneratorer elektrolys) endast, vid inblandning på ex bilar med smågeneratorer så minskas förbrukninge med 25-40 % ca.

-men jag vill köra på renvätgas. frågan hur hur mycke liter gas i minuten drar en bil med säg 2000 rpm och hur stor måste min vätgas elektrolys generator vara om ja ska kunna köra på ren vätgas måste va?

-hade vart intressant och bygga inte speicellt svårt, hållt på med elektrolys en hel del.
min ide skulle vara att bygga som på bilden 2 långa metall plattor ihopsnurrade som 2 spiraler i varandra för maximal elektrolys yta.

-Hur stor elektrolys vätgas generator behvöer jag bygga om jag har 2 st metallplattor biltemas 0.7mm plåt. och mellanrummet mellan plattorna är ca 5 mm., hur bred och hög behvöer generatorn vara hur mycke gas behöver produceras som sagt för säg 2000 rpm för att driva en bilmotor på säg 2 liter, de lyckas köra midnre motorcyklar på bara en vätgas generator som inte är så jätte stor så då brode degå med en bil med större generator.


motorcykel på enbart vätgas: https://www.youtube.com/watch?v=rK0SEzzbKdE

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



fretchi

#2 » 16:19:10, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart ska du ta energin för att framställa vätgasen ifrån? Det går åt mycket elektrisk energi för att sönderdela vatten. Mer energi än vad förbränningen sedan ger.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PerJohansson

#3 » 16:27:31, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du inte lyckats koka, spränga eller förgifta dig till döds än är för mig ett mysterium...

http://lmgtfy.com/?q=hho+scam

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

wille_89_ (trådstartaren)

#4 » 16:28:41, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag har förstått behövs de inte mer än 20 amp för att ge iaf tillräckligt med gas för att motorn ska få 25-40 % mindr föbruknign om man kör på både bensin o vätgas inbladning. enligt alla som provat.
men de behövs väl mer för o köra på ren vätgas, men jag tror knappast man behöver ex mer än 140 amp som en 2 generatorer ger för att ge tillräckligt gas till en bil o en extra generator drar bara 3 hk fårn motorn,

-man hör överallt folk säga att de tar mer effekt för söndedela gasen än va den ger men enligt alla som provat behövs de inte ex då 5000 watt för att göra gas till en bilmotor, om de kostar lika som de ger så är de väl bara koppla på en generator till 140 amp borde väl mer än räcka?

-om ni säger de behövs mer energi än vad motorn ger så skulle de ju behövas: 100hk= 30 generatorer, alltså 30 000watt? tror väl knappast de.

vill veta hur mycke gas jag behöver nu :) tror att ex en extra generator på 1000 watt plus säg 400 watt från första generatorn skulle duga gott?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#5 » 16:43:12, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lite litteratur i ämnet, får jag föreslå att du börjar här nånstans:

https://www.adlibris.com/se/sok?q=mulle+meck
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 17:01:33, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

tråkigt med så oseriösa kommentarer bvara för jag frågade lite ang vätgas och bilar, har faktiskt läst lite kort om de, men får man ingen seriös hjälp här så får de vara :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#7 » 17:53:19, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille! Du måste förstå att hjälpa dig med dessa projekt inte är möjligt. Det är helt enkelt så att ingen här på forumet besitter kunskaper på den nivå som du rör dig i! Det här är bara ett forum med maskinister med vanliga tekniska kunskaper, du måste helt enkelt vända dig till någon/något som har kompetens på den nivå du verkar i!
Det vore förmätet av en vanlig maskinist att tro att han kan tillföra något i sammanhang där de gamla klassiska tekniska mysterierna till slut ska få sin lösning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1

#8 » 22:19:56, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är kritisk till att youtubeklippet med mc:n är på riktigt, att få motorn att starta går nog men hur skulle rätt blandning vätgas/syre fungera vid den här provuppvarvningen? Sedan så vill väl syret och vätgasen reagera med varandra med vatten som resultat?
Nu så är jag jätte okunnig inom detta så det kanske är skitenkelt att göra så här, men då borde ju alla haft det redan...
Men Wille, laborera gärna i liten skala och tänk på att det otroligt explosivt, ja det vet väl alla som har lyckats spränga ett bilbatteri.
Dina frågor du ställer här på forumet tror jag inte någon har nåt bra svar på, du får nog labba fram svaren själv, men håll oss andra underrättade om resultat, framsteg och även motgångar.
Lycka till!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#9 » 22:27:27, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läser tråden så kommer jag att tänka på kemi lektionerna och vår lärare som gillade att det small. Vilka smällar han kunde få till med vätgas och syre. Det small så att plattorna i innertaket lossnade och föll ner på katedern. Jag tror inte att dom får göra liknande experiment idag i skolorna.
Annars så är det inspirerande trådar att läsa. Vi är nog många som har funderat i liknande banor men inte vågat yppa våra idéer.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 23:06:03, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, men om vi jämför med naturgas som jämförelse hru mycke naturgas skulle behövas till en ic motor 2 liter i minuten på säg 2000 rpm. men visst får väl labba
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#11 » 23:37:08, 03-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske talar för döva öron, men jag provar förklara

Det handlar ju enbart om att utvinna kemisk energi. Åtkiljda har en syre och två väteatomer högre kemisk energi än när de är förenade i en vattenmolekyl. Att separera dem kräver en viss energi. Samma energi återfås när de förenas i en vattenmolekyl. Alltså går det åt lika mycket energi för att skapa en viss mängd (vätgas och syrgas) som du sedan får tillbaka när du förbränner samma mängd gas.

Så långt är vi med va? Det man stoppar in får vi tillbaka, rent kemiskt.

Så till kapitlet förluster. De system som används för att generera gas har inte hundraprocentig verkningsgrad. En generator har kanske 80-90% verkningsgrad beroende på utförande. Transmissionen till generatorn kanske 90-95%. För att inte tala om förbränningsmotorn som kanske har 30% verkningsgrad. Så du kanske har en total verkningsgrad på 0,9x0,95x0,3= ca 0,26%. Så för varje kW energi du stoppar in i motorn får du ut 0,26 kW. Därtill har förmodligen vätgasgeneratorn ett svinn, men det kan vi bortse från. Det ser nog illa ut redan.

Skulle du istället kunna generera vätgas från någon billig energikälla, lagra den, och sedan tanka bilen med den, är det en annan femma. Men då har du tilfört energi utifrån. Dessutom tillkommer då en massa andra problem. Lagring av stora mängder explosiv gas t.ex.

7 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#12 » 00:02:31, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte vätgas en biprodukt när man borrar efter olja? Då kostar den ju inget att framställa, bara hanteringen av den. Är väl den som säljs i mackar, eller?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#13 » 00:06:42, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätgas har lambdavärde 34. Det krävs alltså 34 kg luft för att förbränna ett kg vätgas.

Luft väger ca 1,2 kg/1000 l.
Vätgas väger 0,08 kg/1000 l.

Till 1000 liter luft går det alltså åt 1,2/34/0,08x1000=441 liter vätgas. 441/(1000+441)=0,30. 30% av gasvolymen är alltså vätgas.
En två liters motor suger på full mutter i sig ca 1 liter gas per vevaxelvarv. Vid 2000 rpm blir det 2000 liter i minuten

Detta ger 2000x0,3=600 liter vätgas i minuten. Och det kommer att kräva elektricitet!

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Merlolotsen

#14 » 06:24:40, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går aldrig att få bärighet i gaselektrisk drivlina. I praktiken behöver du en förbränningsmotor som processer gasdrivet
Hedlund transport och lots. Växjö och grisslehamn.
Lotsbåt merlo (grön), alla behörigheter. Adr. Taxi.
Merlolotsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:13:24, 03-08-2015
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Kör en orginal mero, transport, främst LOTS

ja-bond77

#15 » 07:20:46, 04-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är inte vätgas en biprodukt när man borrar efter olja? Då kostar den ju inget att framställa, bara hanteringen av den. Är väl den som säljs i mackar, eller?


Naturgas(Metan CH4 + andra grejor)...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mattias Petterson och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron