Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Bygga Vätgasgenerator och driva bil

234 inlägg • Sida 16 av 16
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Janson1

#226 » 22:24:04, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätesprödhet, det var en ny infallsvinkel... Finns det nåt om detta, kan det bli ett blivande problem?
Skall väl tilläggas att Bonnen har en dieselbil. Jag är själv ytterst tveksam till om det är påvisbar skillnad eller ej men det är ju alltid roligt att utröna vilket...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



jörgen.ottosson

#227 » 07:15:35, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en intressant tanken men...

Jag är tveksam till vätt vätesprödhet skulle vara ett problem av två orsaker.....

1. en motor som går på vanligt bränsle (kol-väten = bensin, diesel, etanol mm ) inehåller väte .....det gör även luften (i form av vatten ånga) så även avgaserna, med ännu mer vatten ånga ( från förbränningen av vätet i bränslet...) Så skulle det påverka så har vi det redan i dag i någon mån utan att det utgör ett "problem".

2. Väte sprödhet '(väteförsprödning, hydrogen embrittlement ) är bara ett problem för stål med ganska hög hållfasthet. Som regel påverkas inte stål under 1000Mpa i sträckgräns. Och även om delar av ventilen (= skaftet) kan vara härdad, så tror jag inte det gäller delen i förbräningsrummet (= tallriken). :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnen513

#228 » 07:58:39, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det har tyvärr ej blivit nån fortsättning än.
Borde dock göra det då jag ännu inte är helt övertygad om att det inte funkar.
Jag vet ej om jag skrivit att jag hade aggregatet på traktorrace traktorn ett år och efter ett av dom sista racen så så en annan stolle; hände det nåt med aggregatet, den lät inte lika rapp. Kollade då och mycket riktigt så hade det lågt av.

För att inte nytillkomna läsare som inte läst hela tråden ska tro att jag överskrider naturlagarna med detta så vill jag bara säga att det handlar om att använda knallgasen som tändförbättrar då knallgasen brinner mycket snabbare än diesel.
Dom allra bästa dieselmotorena har uppåt 50% verkningsgrad vid optimala förhållanden resten blir värme. Våra vanliga bilmotorer ligger nog i praktisk drift under varierande belastning på runt 20 % verkningsgrad och resten värme.
Så min teori till att detta skulle kunna funka är att genom att mer av bränslet hinner förbrännas tidigt under arbetstakten så blir det mer mekanisk effekt o mindre värme
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#229 » 09:23:56, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan är ju en förutsättning för dieselprocessens goda verkningsgrad just att förbränningen sker under konstant tryck, dvs gradvis medan kolven är på väg nedåt. Att ha tillfört något brännbart i förbränningsrummet innan spridaren öppnar och släpper in bränslet under en bestämd tid, leder bara till extremt kraftigt "dieselknack" och motorskador, knappast till någon förbättring av effekten. Och då spelar det ingen roll om det är vätgas, startgas, bensinångor eller gengas man har tillfört i förväg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#230 » 20:08:26, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast fördelen med vätgasen är att den inte antänds av kompvärmen utan av den insprutade dieseln dock rekommenderas senarelagd insprtidpunkt precis som du antyder. Fast detta med konstant tryck är det ett mål eller en konsekvens?
Startgas däremot antänds av kompvärmen och då för tidigt.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#231 » 20:34:57, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl plan B efter att konstanttemperaturkonceptet inte var genomförbart.
Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#232 » 21:54:13, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Fast fördelen med vätgasen är att den inte antänds av kompvärmen utan av den insprutade dieseln dock rekommenderas senarelagd insprtidpunkt precis som du antyder. Fast detta med konstant tryck är det ett mål eller en konsekvens?
Startgas däremot antänds av kompvärmen och då för tidigt.


Även gengas tänds först då dieseln börjar sprutas in. Och det är ett känt och relativt beprövat koncept, som brukar kallas dieselgas- eller blandgasdrift. Det går att få en motor att gå på det sättet, varvid kanske 5-10 % av energin tas från dieselolja och resten från gengas. Men på köpet får man knackproblemen, risk för motorskador och MYCKET otrevliga avgasutsläpp, vare sig man jämför med en dieselmotor i originalskick eller en ottomotor på gengas. Det var den metoden som Statens Maskinprovningar laborerade med på 70-talet för nödfallsdrift av tunga fordon vid en riktigt svår oljekris, och senare har man hållit på med dieselgasdrift i bl a Indien.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#233 » 13:17:36, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte ihop min knallgasgenerator inför Vänga Traktorrace igår men pga av tidsbrist hann jag ej testa eller göra några mätningar.
Det är enligt samma koncept som tidigare dock med fyra rostfria rör i olika dim istället för två.
Får se om det blir några tester framöver
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

QV_

#234 » 18:50:43, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra lite reklam så finns det fortfarande en vätgasgenerator tillsalu hos mig (min bror äger den)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se