wille_89_ skrev:... eftersom att de är en kraftig diesel motor till en gammal traktor så är de möjligt att fjädrarna pallar med ångtrycket om jag har tur ...
Robban_C skrev:wille_89_ skrev:... eftersom att de är en kraftig diesel motor till en gammal traktor så är de möjligt att fjädrarna pallar med ångtrycket om jag har tur ...
Det där får du nog förklara närmre.
Hur ska en traditionell panna hantera olika förbrukning av ånga över tid?
Dvs vad har du för reaktionstid från att du kastar in mer ved tills du kan utnyttja denna större energimängden?
Eller om man uttrycker sig så här:
Hur lång förberedelsetid blir det från att du kastar in veden och kör ut på motorvägspåfarten tills bilen börjar få upp farten?
dimorep skrev:Tror (observera TROR för jag sysslar inte med ångpannor, men väl en hel del med rör och kopplingar) att en förutsättning för att din ev. kommande panna ska fungerar är att allt mtrl i den är av samma sort. För att det ska påverkas (växa / röra sig) så lika som möjligt under uppvärmningen.
Bromsrör brukar vara av koppar eller koppar/nickel, ska du bygga resten av pannan av det också?
Sen är det inte jättehögt tryck i ett bromssystem heller (ca 70 Bar), mot minst 200 Bar i ett "vanligt hyd.system" vilket gör även tunnväggiga hyd.rör mera lämpade.
I mitt förra inlägg i tråden så visade jag dig formlen (och ett praktiskt exempel) på hur du räknar ut kolvarean i förh. till borret, så att du själv kunde räkna vidare (med valfritt borr och cyl.tryck) för att se kolvbelastningen.
-Tyckte att du svarade lite konstigt på det, då det var ämnat för att hjälpa DIG!!!
Ang. ventilfjäderhårdhet (och vad som bla. avgör det):
*Effektiva arean på ventilen (tallriksdiametern - ventilskaftet).
*Hur mycket motorn ska varva.
*Vikten på ventilen samt trycket mot den på insugssidan (laddtrycket).
*Lyfthöjd
Nu har jag inte möljighet till att (be)visa det med hjälp av den exaktaste vetenskapen (överlåter det varmt till Robban C..), men väl med praktiskt prov.
En ventilfjäder tillhörande en överladdad dieselmotor med slagvolym på ca 1 liter / cyl och maxvarv på 2600 rpm. Ventildiameter insug 40 mm.
Ca 45mm fjäderhöjd obelastad
10mm inspänning = ca 20kg fjädertryck
Halva fjädelängden komprimerad (22mm) = ca 50kg fjädertryck
Tror (åter igen TROR..) inte det blir så bra med "vanliga ventifjädrar" om de ska kunna hålla emot 30 Bars ångtryck på inloppssidan...
Exempel på 2 cyl dieselmotorer med lösa foder är Volvos 1052 och Deutz 912, den sistnämnda är luftkyld och har dessutom helt fristående foder.
AndersDahlgren skrev:
Nu kanske svaret blir : "men då använder jag kraftigare fjädrar då"
Skall du gå en genväg och använda samma ventiler som i en förbränningsmotor missar du möjligheten till variabel ventiltid som dubbla exentrar på en ångmaskins slidstyrnining ger = sämre verkningsgrad
Dubbla exentrar ger möjlighet till steglös inställning av fyllnadsgrad samt omställning av rotationsriktning.
Att öppna ventilerna mot en fjäderkraft = sämre verkningsgrad
En ångventil måste ha bra tätning för att ge, låg förlust.
Ventilen måste också ha så låg friktion som möjligt, för låg förlust.
Ventilen bör också ha låg massa om den skall röra sig fort och vända, för låg förlust.
Ventilen skall också ha så stor öppningsarea som möjligt, för låg förlust.
Skall du sedan elda pannan med fastbränsle (ved) i en bil, krävs nog en eldare brefvid dig i bilen som matar pannan.
Köra bil och elda ved samtidigt är nog ingen bra kombination.
Willy, som jag sagt tidigare, sikta inte på en F1-bil innan du har byggt en fungerande trampbil.
Du återkommer till att du skall bygga en compoundmaskin för att den är effektivare.
Men du har snöat in dig på ett koncept som som gång på gång argumentrats emot som inte möjligt att uppnå.
Du vill ha en motor med LT-cylinder som har 4 gånger större kolvarea än HT-cylindern.
Vad baserar du den storleksskillnaden på?
Areaskilnaden är inte ett fixt värde. Förhållandet bygger på maskintypen, ångtryck, temperatur mm för att uppnå högre verkningsgrad.
Hittils har du inte presenterat en uträkning som talar för din ide överhuvudtaget.
Bygg en fungerande Briggsmotor först!
Problemet är inte plastdrevet som går sönder.
Problemet är ventilen du byggde som gick för tungt.
Skulle inte skriva men kunde inte låta bli. Det är många som vill hjälpa dig men hur gör man ?
MVH Anders
Robban_C skrev:
Jag är inte så säker på att ens en större diesel skulle ha så hårda ventilfjädrar. Visserligen har en del av dom överladdning som trycker på lite på ventilerna men dom varvar ju inte mer än typ 2500 rpm eller nåt sånt så vad ska man med hårda ventilfjädrar då?
Som sagt, jag vet inte hur hårda fjädrarna är men utan höga varvtal så brukar man klara sig utan jättehårda fjädrar.
Kort räkneexperiment:
Ventildiameter 45 mm (insug) som exempel. Det ger arean 16 cm2. Med ett tryck på 30 bar (som ett exempel) så ger bara ångan nästan 4,7 kN. 477 kg om vi ska räkna i kg. Jag tvivlar på att normala ventilfjädrar klarar det vare sig det är en liten eller en lite större diesel.
Detta är ändå under statiska förhållanden. Dynamiskt ska man ha tryck nog att hinna stänga ventilen i tid också.
Brukar man inte kunna ställa sig på en ventilbricka och ventilen öppnar? Typ?
Jag har för mig det och om det är så så har man långt kvar tills man får ventilen att hålla stängt för ångan.
Grop i pannrummet?
Ska du ha pannrum i bilen? Släpkärra? Med grop under?
Nog för att jag har en polare som kallar "motorutrymme" för pannrum men ......
Kan du inte rita upp hur en bil med pannrum med grop kommer att se ut?
wille_89_ skrev:flashboilern hade jag tänkt använda bara kopparrör och en drum som de heter som samlar ångan i en trumma. och då får ju den isf vara av kopparrör. hade tänkt ångtryck på runt 15-30 bar och du sa att den är byggd för 70 då borde de väl vara lungt för de är de jag kan få tag på kopparrör, finns i garaget.
jag vet hur man räknar ut kolvarean. läste de du skrev. skissade lite på de faktiskt . men sen beter sig ju en ångmaskin lite annorlunda som ger fullt tryck hela tiden om man inte har cut oiff vilket ger ett helt annat vridmoment. detta har pratats om i tråden tidigare .
du sa 50kg fjädertryck där ,min panna skulle ju jobba runt 15-30 så då borde de väl gå där med?
men som du sa om man inte kan ändra cut offen med tallriksventiler får jag väl använda slide ventiler då.
eller roterande skiva med en kanal som öppnar..
jag hade tänkt ha en lucka till pannan som sitter i mittkonsollen. isolerat kraftigt från kupen. så man kudne skyffla i ved när man åker, ha lite ved i kupen el nåt..
får väl sikta in på en encylindrig diesel eller nåt
wille_89_ skrev:jag hade tänkt ha en lucka till pannan som sitter i mittkonsollen. isolerat kraftigt från kupen. så man kudne skyffla i ved när man åker, ha lite ved i kupen el nåt så behöver man inte stanna.
Användare som besöker denna kategori: isopropanol, MekJan och 6 gäster