Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Compaund Ångmaskin av 4 cyl bil motor

371 inlägg • Sida 2 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Robban_C

#16 » 07:49:17, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... kolv vevstake och ventiler är ur demonterade. ...
...
...problemet med obalanseringen tror jag inte påverkar eller? vid så låga varvtal som de är på en ångmaskin då svänghjulet ska bytas till ett mycke tyngre, och då den troligen inte kommer varva över 1000 rpm. ...

Obalansen har ingenting med svänghjulet att göra.
Måttligt varvtal må vara bra om man ska åka med stor obalans men det kommer att vibba i alla fall. Dessutom ger obalansen möjligen problem med vevaxeln, typ torsionssvängningar men det får nån annan kommentera som kan den delen bättre.

Och vad ska du göra åt oljekanalerna som mynnar i den vevtappen? Cykelslang och slangklämma?


Ska du mata med 50 bar in i insugsventilen? Du måste ha betydligt starkare ventilfjädrar för att orka hålla emot 50 bar och då tror jag att resten av ventilmekanismen tar stryk av öppningstrycken. Dessutom är jag tveksam till hur man skulle få plats med så starka fjädrar.
Men du kanske kan provköra i måttlig fart med åtta bar tryckluft i alla fall.
Dock så går det ju åt en rejäl kompressor men såna finns ju att hyra.


... -sen skrev jag ju att de va 120 grader mellan takterna i 3 cylindriga motorn så vad var fel där? ...

Du skrev ju att du måste ha 180 gr mellan vevslängarna och det är det inte i en trepip.


Dom där avgasslitsarna, hur ska dom fungera med kolvringarna?
Ska du göra om kolvarna á la tvåtakt för att det ska fungera?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Joe

#17 » 08:53:05, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Wille har en historia av vilda idéer utan kunskaper men nu säger han ju att han har läst på lite. Man får alltså förstå att folk är skeptiska till Willes idéer, det är jag också men jag tycker att vi låter honom framföra sina idéer nu när han säger att han har läst på lite.

Jo jag vet, jag har också vilda idéer som inte heller har blivit genomförda av en eller annan anledning.
Det är dock ingen ursäkt för att inte vara saklig, som du Robban är med att förklara varför det inte funkar/ vad som kan göras.
Visst, man behöver inte lösa problemet utan ge tips om hur det borde se ut / hur andra har gjort.

Wille: Börja enkelt med att modifiera en B&S motor, kostar inte många kronor och du får testa på att ändra kammarna osv. Ånginlopp där tändstiftet satt.
När den fungerar bra så kan du gå vidare till en compound, då har du fått grundläggande kännedom om ångmaskinen.
Det är inte bara kolvarna/cylindervolymen som får en compound att fungera, det handlar mycket om kondenseringen också.

Edit: Kan tydligen inte skriva på morgonen....
Senast redigerad av Joe 08:55:23, 09-08-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Beirut

#18 » 09:58:37, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: Suck! Here we go again....
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

kimmen

#19 » 12:45:28, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite Brainstorm skadar inte, det här blir spännande, tokiga projekt är
det roligaste som finns, tänk om det fungerar :uupps:

Trecylindriga saab två takt motorer skall vara bra att bygga om till ånga :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

AndersDahlgren

#20 » 13:45:28, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna variant bör vara enklare att åstadkomma om du vill ha en flercylindrig maskin.

Bild

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... s,_Vol_III).jpg

En compoundmaskin kräver en noggran dimensions och geometrianpassning mellan HT och LT om du skall åstadkomma ökad verkningsgrad.
Ventiler bör dessutom var tryckballanserade eller öppna mot trycksidan annars lägger du stor kraft på ventilmekanismen samt att det är svårt att få ventilen att täta.
Vidare skall ångkanalerna vara så stora som möjligt för minskad strömningsförlust samt isolerade på tilloppsidan för att inte tappa temperatur = kondensation och trycksänkning.

Ångtryck på 50 bar, ställer MYCKET stora krav på panna och övriga trycksatta komponenter! Defenitivt inget att exprementera med utan mycket goda tekniska kunskaper i ämnet...

Vattnets kokpunkt vid 50 bar = 264 grader Celsius !

Undar hur den pannans dimensionering och materialval ser ut (och kostar...)
Minsta förorening på vattensidan i eldstaden kommer att ge lokala temperaturerhöjningar på pannan som klart riskerar dess hållfasthet.

Som tidigare sagt, börja tex med en Briggsmotor, som du kan hitta bakom många uthus för avhämtning, och kör på tryckluft.
Nu ger tryckluft inte riktigt samma egenskaper i ångmaskinen (låg gastemp och ingen kondensation) men då kan du testa dina teorier på ett billigt och säkert sätt.

Ideer och tankar är utvecklande, men dom får inte bli rent farliga.

Ett boktips om du vill fördjupa dig i ångmaskinlära är boken "Ångmaskinlära av J.L. Frykholm"
Den är inte ny (1903) men dess innehåll är mycket fullödigt när det gäller ångmaskiner, pannor och dess kringutrustning.
Senaste nyttryck var år 2000 av EDICOM Publikationer i Söderbärke
Den säljs också av Ångbåtens vänner.

MVH Anders
Senast redigerad av AndersDahlgren 14:18:41, 09-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 17:24:03, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boken jag läser om ångmaskiner heter " ångmaskinlära av hermond" den länkade sist i förra ång tråden. den har jag läst en hel del och fått kunskaper från.
50 bar var bara ett ex jag vet inte exakt hur många bar de kommer bli i min ångmaskin,då jag kommer bygga en vattenrör panna så gott jag kan med övertrycksventil och se vad jag kommer upp i. ju högre tryck till desto lägre ut ju högre verkningsgrad.troligen bygger jag om någon gammal oljepanna med vattenrör i och eldar inuti runt rören (vattenrörpanna) mer effektiv.

jag har faktiskt byggt en ångmaskin av en gräsklipparmotor. byggde faktiskt klart ventilsystemet, bell crank, men blev dåligt med runt 100 % fyllning då de var svårt att reglera ventilen med låg cut off. jag använde ventilerna som tryckare på bellcranken. ska visa bild nån dag. borrade avgasslitsar i cylindern rätt bra. svårt att försluta och sammanföra avgas- hålen då de inte går att svetsa så lätt i aluminium. så därför tänkte jag försöka få ihop en compaund.
men som ni sa att de blir massa obalans med 3 cylindrar när man tatt bort den fjärde även vid låga varv som 1000rpm, så negativt kan de väl inte påverka.de är ju så låga varv, kanske inte ens kommer upp över 500 varv?
för de finns ju knappt nån annan ic motor att bygga om om jag ska använda compaund teknik. v motorn du länka är ju singelverkade och ineffektiv och anv inte ångan igen. annars hade jag lika gärna kunnat använda gräsklipparmotorn.
eftersträvar lång slagländg och rimlig motor konstruktion. och de tycker jag en 4 cylindrig bilmotor har. får se vilka tryck jag hamnar på om bygget genomförs. isf kommer de upp i projekt tråden. jag byggde ju som sagt en ångmaskin av en gräsklippar motor så jag har iaf börjat prova.
Senast redigerad av wille_89_ 17:45:45, 09-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#22 » 18:00:51, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:jag har faktiskt byggt en ångmaskin av en gräsklipparmotor. byggde faktiskt klart ventilsystemet, bell crank, men blev dåligt med runt 100 % fyllning då de var svårt att reglera ventilen med låg cut off. jag använde ventilerna som tryckare på bellcranken. ska visa bild nån dag. borrade avgasslitsar i cylindern rätt bra. svårt att försluta och sammanföra avgas- hålen då de inte går att svetsa så lätt i aluminium. så därför tänkte jag försöka få ihop en compaund.


Kan du inte visa lite bilder på den för oss nyfikna? :eat:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#23 » 18:51:12, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet ej hur motorn är vinkelmässigt men testa med en Daihatsu Charade
3-cylindrig som fanns på mitten 80-tal
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Fredrik_

#24 » 19:35:51, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flerstegs luft-kompressor?
Kanske en kylmaskin! Avsedda för hyffsat höga tryck från början!!(~30bar)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#25 » 20:37:19, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns böcker som behandlar teorierna bakom det som du intresserar dig för, tex:Alvarez energiteknik men frågan är om de inte är lite för teoretiska (högskoleliteratur...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#26 » 22:14:13, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

99% säker på att Charade är en raktreab och i såna fall så lär veven vara 120 gr.


Jag tycker att kylmaskinstipset var rätt bra. Det finns visserligen inget sinnrikt ventilsystem i dom men dom är synnerligen rejäla.
Emellertid är vevtapparna jämt fördelade på dom också.
Däremot tål dom inga höga varvtal.
En tvåpipig kylmaskin på nån liter får inte varva mer än kanske 500 rpm eller nåt sånt.


Angående ånga och säkerhet:
Vattnet expanderar 1700 gånger när det kokar under atmosfärstryck.
Dvs en panna på hundra liter ger 170 m3 ånga om den exploderar. Om trycket är 50 bar så får vi alltså en skaplig hyreslägenhet fylld av 264 gr varm ånga inom nån sekund. Alla som är i det utrymmet kommer troligen att dö av andra gradens brännskador.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Joe

#27 » 23:03:35, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla pannor => p*V=50 vid t>110grader C och större än 5kW är besiktningspliktiga, också innan idrifttagande. (PM'a om ni vill veta källan.. Med google tar det 1 minut att hitta.)
Detta begränsar volymen till högst någon liter på en hemmabyggd version, dock så skall alla standarder och beräkningar följas.

Kylmaskinskompressor borde nog funka, nu vet jag inte hur förhållandet mellan kolvarna är.
Annars kanske en vanlig tvåstegs luftkompressor?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C

#28 » 23:12:33, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla cylindrar i en kylmaskin håller samma volym. Dessutom jämnt fördelade vevtappar. Allt detta beror bl a på att man vill ha konstant vevhusvolym för att minska problemen med freonet som vill ut överallt. Vevhuset är ju oftast freonfyllt också.
Ja just det ja, där har vi ju en nackdel med somliga kylmaskiner, dom har ofta insuget går via vevhuset av nån anledning men det kanske finns andra varianter.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#29 » 23:30:32, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kan visa bilderna när jag hämtat min hårddisk imorgon. vet inte om jag tog några bilder på ventilsystemet dock, isf får jag ta bkort de kan jag göra.
finns de nån flerstegskompressor med compaund större cylinder billig så får ni gärna länka. v motorer och 3 cylindriga går tyvärr inte använda om de inte står i 180 grader ställning.
de borde gå och ta en boxermotor från en bubbla och byta ut ena cylindern till dubbla borrningen. alltså att modifiera den cylindern mot vevhuset?
de där med pann explosions följden lät inte kul alls :( läskigt.en säkerhetsventil borde väl sköta de. hur funkar en sån kylmaskin vad gör den. komprimerar luft och kyler? har den inte en större cylinder som compaund då? och 180 grader förställning annars kan jag inte använda den
Senast redigerad av wille_89_ 23:35:06, 09-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#30 » 08:03:08, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... de borde gå och ta en boxermotor från en bubbla och byta ut ena cylindern till dubbla borrningen ...

Men snälla wille!
För det första:
Är det dubbla cylindervolymen eller dubbla borrningen du ska ha?
För det andra:
Tror du verkligen att det får plats en cylinder med dubbla borret (eller volymen) på någon befintlig motor överhuvudtaget?

Till just VW finns det aftermarket som ger runt tre liter totalt, dvs 50% ökning men då får du byta ut det mesta, kanske till och med veven och blocket och det där kostar rent ut sagt skitmycket stålar!


wille_89_ skrev:... hur funkar en sån kylmaskin vad gör den. komprimerar luft och kyler? ...

Men wille, är du inte ens medveten om hur en kylmaskin fungerar i grova drag? Med luft?
Kylmaskiner (med nåt enstaka undantag) använder freon som köldmedia.


Du behöver alltså en morot med stor och liten cylinder?
En tvåstegskompressor med stor lågtryckscylinder?
Men dom spricker på det där med "billig".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se