Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Compaund Ångmaskin av 4 cyl bil motor

371 inlägg • Sida 3 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#31 » 17:05:11, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dubbla borrningen. vill utnyttja ångan så mycke de bara går. och jag har aldrig hört talas om nån kylmaskin och absolut inte på fordon.

de va ju tråkigt att de inte finns nån billig eller ens knappt finns nån compaund motor tillgänglig, med liten och större cylinder så då blir de bilmotorn då. vill ha hög verkningsgrad. och inte blåsa ut ångan i luften som gamla ånglok med under 10 % verkningsgrad. de går alltid att modda på en dubbla borrnringen cylinder på en boxer/motor dylikt med modifikation. eftersom den är enkelverkande. kan lägga upp ett ex jag hade tänkt i teorin:

de är ochså en ide vad tror ni :P?
Bild
Senast redigerad av wille_89_ 17:08:18, 10-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Joe

#32 » 17:45:43, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tvåstegs kompressorblock då?
Hittade en spec: Bore 3" & 1.75" x stroke 2.75"

Ett exempel på en tvåstegs kompressor: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 292#284292
Gamla kompressorer brukar inte vara allt för dyra.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C

#33 » 17:54:03, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... de går alltid att modda på en dubbla borrnringen cylinder på en boxer/motor dylikt med modifikation. eftersom den är enkelverkande. ...

Berätta för mig hur du hade tänkt dig att få plats med dubbla borret på ex vis en VW-motor eller nån annan boxer?
Har du ens sett nån sån i verkligheten och försökt föreställa dig en kolv om typ 150 mm och hur mycket plats en sån tar?


Som sagt:
Robban_C skrev:... Du behöver alltså en morot med stor och liten cylinder?
En tvåstegskompressor med stor lågtryckscylinder?
Men dom spricker på det där med "billig".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#34 » 17:54:24, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

de va ju en sån jag nyss visade på bilden. och en vanlig som man kunde modda till lågtryck cylinder. men den som du skicka såg intressant ut,. vad är borr och slag på en sån, de står ju max 8 bar de är lite lite tycker jag. borde väl kunna ha iaf 30?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#35 » 18:00:27, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, de va ju de ja försökte rita i bilden hur jag hade tänkt dig, man får modda cylindern och svetsa på bultar på sidorna. man får plats
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#36 » 18:07:24, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... man får plats

Men vafan, är du så här dum på riktigt?
Klart som fan att man får plats om man på bilden byter ut den ena cylindern mot en som är lagom stor åt dom minsta röjsågsmotorerna och sen ritar en något större bredvid!
Men här handlar det om att på en befintlig puffra få plats med en ny cylinder vars kolv är större än den gamla cylindern var utvändigt. Sen ska nya cylindern få plats utanför kolven också.
Var lite realistisk i alla fall!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#37 » 18:11:03, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... står ju max 8 bar de är lite lite tycker jag. borde väl kunna ha iaf 30?

Så du ska alltså ta en kompressor byggd för åtta bar och sen belasta den med 30 bar?
Tror du på allvar att en konstruktör konstruerar en kompressor så att den tål 30 bar om det skulle räcka med åtta bars tålighet?
Hur mycket dyrare tror du den kompressorn skulle bli än konkurrerande kompressorer som faktiskt är konstruerade för åtta bar? Tror du att en så mycket dyrare kompressor överhuvudtaget skulle gå att sälja?

Det finns högtryckskompressorer för ex vis 25-30 bar men där spricker det definitivt på priset, dom är sällsynta och därmed oftast inte billiga.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#38 » 18:17:47, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn / lägg ner Robban, han är inte värd att reta upp sig på! Lägg istället den energin på att umgås med kattorna, då blir den besvarad! :thumme:
Antingen så är personen "helt borta" och saknar allt förstånd eller så startar han upp dessa trådar bara för att djävlas. :screwy:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

wille_89_ (trådstartaren)

#39 » 18:19:30, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

men lägg av, jag sa inte att de skulle funka men cylindern får plats bredvid den andra inte sagt att den får plats i vevhuset därför får man modda som på bilden, men de var bara en ide inte att de måste funka.
och om kompressorn inte tål mer än 8 bar är de skit inget jag vill ha. då återstår bara bilmotorn.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#40 » 18:39:13, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:- och jag har aldrig hört talas om nån kylmaskin och absolut inte på fordon.


Bra du har koll.

Den där lådan som sitter fram på skåpet/ovanför hytten på en hel del lastbilar innehåller ett kylaggregat.. För att hålla maten eller vad som körs kall/frusen.
Glassbilarna har sina i ramen under..
Även i motorrumet som AC på de flesta bussar, som nog är de med kraftigast effekt!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#41 » 22:28:58, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet vad kylaggregat på kylskåp är de är en kompressorvärmepump för att transportera ut värmen från skåpet. och jag skiter i om jag inte vet vad de är, har inte med bilar att göra ändå.
vad i helvete skulle vi lära oss nån sån skit på fordon för? :/ . sluta snacka om att jag inte vet vad kylpump är mer.
förresten såg en mega hög/låg tryck kompressor idag, med låg tryckcylinder på runt 2 dm borr tanken var stor som en oljepanna. ska ta bild på den imorgon och visa. dock kan jag inte ta den. de tråkiga med kompressorer är att de har så låg slaglängd som inte är bra på ångmaskiner. då man vill ha vridet
Senast redigerad av wille_89_ 22:29:30, 10-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#42 » 22:43:26, 10-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Lugn / lägg ner Robban, han är inte värd att reta upp sig på! Lägg istället den energin på att umgås med kattorna, då blir den besvarad! :thumme: ...

Det vete fan. Lilleman gjorde ju inget annat än att försöka sno mina chips. Klättrade över tangentbordet och hade sig.
Det enda jag kunde göra för att freda mig var att kasta ett halvt chips så långt bort som möjligt. :mrgreen:



wille_89_ skrev:jag vet vad kylaggregat på kylskåp är de är en kompressorvärmepump för att transportera ut värmen från skåpet. och jag skiter i om jag inte vet vad de är, har inte med bilar att göra ändå. ...

Nej, men vi har ju konstaterat att en kylmaskinskompressor i högsta grad skulle kunna ha med trådens ämne att göra. Men vi gör som du säger, vi skiter i det.



wille_89_ skrev:... de tråkiga med kompressorer är att de har så låg slaglängd som inte är bra på ångmaskiner. då man vill ha vridet

Jaså, vem säger att kompressorer skulle vara kortslagiga?

Och vem säger att det är slaglängden som ger vridmomentet?
Men det felet är du ursäktad för eftersom det är ett vanligt missförstånd. Många som tror att det är slaget som avgör motorns karaktär.
Vi reder ut det på en gång:
Vridmomentet avgörs av slagvolym, eventuell överladdning med mer. Inte av förhållandet mellan slag och borr.

Karaktäristiken (mycket vridmoment på låga eller höga varvtal) avgörs främst av kamtider/lyft, ventilstorlekar, portning med mer.
Men nu har vi hamnat rätt mycket off topic.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#43 » 00:23:28, 11-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

blev sur för att jag va okunnig bara för vi itne hade lärt oss om kylmaskiner på fordon. men disskutera gärna mera om dom och såna 2 stegs kompressorer, vad jag vet så brukar kompressorer vara låg slagiga. och ång maskiner har alltid lång slaglängd för att få de där vridande momentet vid låga varvtal som den jobbar på. vridet blir alltid starkast vid lång slagländg,
ex HD mcs. de lärde vi oss mycke på fordon om. en magnet elmotor kan ex aldrig få nåt märkvärdigt vrid med den korta slaget. ångloken byggdes med lång slagländg för att kunna veva runt cykeln, de finns en orsak till varf dagen ic motorer inte har nåt vrid vid låga varv. och knappt nåt vrid alls. sen spelar allt de andra in du sa saklart :P
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Rylander

#44 » 00:37:19, 11-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker detta har blivit en av de roligaste trådarna på länge här på maskinisten! :mrgreen:
Första jag kollar på morgonen numera o så ofta jag kan på kvällstid :thummar:

Roliga historier har blivit brädad :lmao:
Hur gick det med ång moppen som va på gång i en annan tråd förut?
Användarvisningsbild
Rylander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:56, 23-04-2009
Ort: Sölvesborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat, poclain,Bm, Skrot

Robban_C

#45 » 07:13:30, 11-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:... vridet blir alltid starkast vid lång slagländg, ...

Nej, som jag sa tidigare så blir vridmomentet detsamma (i stort sett) oberoende av om puffran är långslagig eller kortslagig. Det man förlorar i hävarm på veven vinner man i area på kolven.
Istället för att sitta här och säga emot och irritera dom som egentligen skulle kunna hjälpa dig så rekommenderar jag dig att surfa och ta in lite fakta om det här.
Ledtråd:
Du ska jämföra väl optimerade puffror eftersom det givetvis annars blir missvisande.
En till ledtråd:
Drygt 100 nm per liter cylindervolym för bensinare utan överladdning.
Jag kan direkt ta fram två exempel där långslagigt ligger precis över 100 nm och kortslagigt ligger nånstans runt 110-115 nm (minns inte exakta siffrorna) och detta är på moderna, väl optimerade puffror med höga effektuttag.


wille_89_ skrev:... en magnet elmotor kan ex aldrig få nåt märkvärdigt vrid med den korta slaget. ...

Jag tittar till tråden ikväll igen och då skulle jag vilja få den meningen förklarad för jag förstår inte ett smack av vad det står där.


wille_89_ skrev:... de finns en orsak till varf dagen ic motorer inte har nåt vrid vid låga varv. och knappt nåt vrid alls. ...

Där har du fel! Moderna motorer (om dom är väl optimerade) har mer vridmoment på låga varvtal än äldre. Däremot har dom sämre smidighet än ex vis en gammal sidventilad raksexa från -49 men om du ska blanda ihop smidighet och jämföra lätta, effektiva, bränslesnåla motorer med gammal teknik som är alldeles för tung för moderna bilar, för törstig och har dubbla cylindervolymen med mer så är du alldeles ute och cyklar.
Men jämför gärna en modern puffra med en likvärdig med nåt äldre. Ex vis Saabs 2,3:a som har rykte om bra moment på låga varvtal (även som sug) med en fyra på 2,3 liter från förr så ser du att den moderna puffran har minst lika mycket moment på låga varvtal men trots detta även har effekt på höga varvtal. Hur kan du då säga att "dagen ic motorer inte har nåt vrid vid låga varv. och knappt nåt vrid alls"?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se