wille_89_ skrev:... vridet blir alltid starkast vid lång slagländg, ...
Nej, som jag sa tidigare så blir vridmomentet detsamma (i stort sett) oberoende av om puffran är långslagig eller kortslagig. Det man förlorar i
hävarm på veven vinner man i area på kolven.
Istället för att sitta här och säga emot och irritera dom som egentligen skulle kunna hjälpa dig så rekommenderar jag dig att surfa och ta in lite fakta om det här.
Ledtråd:
Du ska jämföra väl optimerade puffror eftersom det givetvis annars blir missvisande.
En till ledtråd:
Drygt 100 nm per liter cylindervolym för bensinare utan överladdning.
Jag kan direkt ta fram två exempel där långslagigt ligger precis över 100 nm och kortslagigt ligger nånstans runt 110-115 nm (minns inte exakta siffrorna) och detta är på moderna, väl optimerade puffror med höga effektuttag.
wille_89_ skrev:... en magnet elmotor kan ex aldrig få nåt märkvärdigt vrid med den korta slaget. ...
Jag tittar till tråden ikväll igen och då skulle jag vilja få den meningen förklarad för jag förstår inte ett smack av vad det står där.
wille_89_ skrev:... de finns en orsak till varf dagen ic motorer inte har nåt vrid vid låga varv. och knappt nåt vrid alls. ...
Där har du fel! Moderna motorer (om dom är väl optimerade) har mer vridmoment på låga
varvtal än äldre. Däremot har dom sämre smidighet än ex vis en gammal sidventilad raksexa från -49 men om du ska blanda ihop smidighet och jämföra lätta, effektiva, bränslesnåla motorer med gammal teknik som är alldeles för tung för moderna bilar, för törstig och har dubbla cylindervolymen med mer så är du alldeles ute och cyklar.
Men jämför gärna en modern puffra med en likvärdig med nåt äldre. Ex vis Saabs 2,3:a som har rykte om bra moment på låga varvtal (även som sug) med en fyra på 2,3 liter från förr så ser du att den moderna puffran har minst lika mycket moment på låga varvtal men trots detta även har effekt på höga varvtal. Hur kan du då säga att "
dagen ic motorer inte har nåt vrid vid låga varv. och knappt nåt vrid alls"?