Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Jultraditioner

37 inlägg • Sida 2 av 3
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

östemann

#16 » 00:19:40, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår julskinka var lite svårflörtad i år.Vi brukar bara skjussa in den i ugnen med mätaren i på beräknade timmar men det blev långrandigt i år.
Startade 5-tiden i går kväll och den var bara en råsaltad på 3.8 Kg så den borde varit färdig 23-tiden men icke. Sambon avbröt för nattsömn och för husfridens skull.
I morse lite över 5 blev den ''påsatt'' igen och lagom till 18.30 alarmera tempmätaren på 83 grader.

Men då var den minsann så välgjord så det är nåt av den möraste skinkan som finns.(åtminstone här :eat: )
Misstänker den blir lika kortlivad som Leifs Julskinka. :vissla:

Förr i tiden när vi bodde på hyra och kottarna var små var det ett evigt flängande på julafton för att få alla inblandade nöjda. :svettas:
Jädra stress som man inte saknar. På en julaftonskväll alltså! Bara för att visa upp sig. På middag där och kaffe där och så ska vi ju hinna hälsa på även i en 3:dje gård bara föratt. :svettas:

Med eget blev det mycket bättre,man får bara göra sig egna Jultraditioner inom familjen. :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88



bmrobban

#17 » 02:14:38, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En jultradition jag är uppväxt med är att far och son hämtar julgran tidig julaftonsmorgon, är jag/vi ensamma om detta?
Har många roliga minnen, en jul hämtade vi en skitful gran, men fixade till det med borr och täljkniv..

3 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

MagnusS

#18 » 07:34:48, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alltid firat julafton hemma hos morsan, Så är det fortfarande. Syrrorna med bihang o barn kommer också, Brukar vara lugnt harmoniskt, god mat och intressanta diskussioner.
Traditionellt julbord till lunch och sen kalle, tomten och gröt med skinkmacka framåt kvällen.

Som barn var vi alltid hos mormor på juldagen på jättejulbord :), alla mostrar, morbror, kusiner o kusinbarn...
Nu är mormor snart 90 och bor litet och släkten har växt så vi är typ 40 pers med respektive så ingen mäktar med att bjuda in alla längre så mostrarna o mormor umgås på sitt håll o vissa kusiner på vårt håll.
I år föll det på min lott att ha liten kusinträff här, Då blir det inte julmat. Men jag ser fram emot att få äta gott och snacka lite med dem:)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Bengt Erik Eriksson

#19 » 08:32:17, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traditionsenligt skjuts allt vilja till justämning i sank i slutet på oktober när tomtar och pynt dyker upp i affärerna.. Blir lika för*€¥ad varje år. Antipatin blir så stark att det knappt blir något exta städat och pyntet och gran kommer upp lite pliktskyldigt den 23e. Trots allt blir det konstigt annars..

Gilla julen egentligen. Förr var det kalas med släkten på kusin nivå på pappas sida. De var tre syskon och vi alternerade mellan dem. Men det blev ändå kalas hos de andra två också innan trettonhelgen.. Mycket folk. Till slut fick vi dela på oss så nu är det mina syskon med barn och kusiner på den nivån. Mycket folk det med idag. Och maten bidrar alla med idag genom knytis viket i sig är en stress med att dela upp emellan oss på ett kalas i november.. .
Julkappskostnaderna har gjorts otaliga försök med att få ner Det har mest varit lottning så man har kunnat nöja sig med en paket. Men ofta har det ändå spårat ur. Det har provats spel om paketer. Blev inte bra det heller. Så i år är julklapparna banlysta på kalaset. Ska klappar bytas får det bäras mellan bilarna och öppnas hemma i familjena.. Hoppas det blir bra.

Traditionen bjuder att det är barnens högtid och ingen alkohol bjuds. Och även att jag nästan aldrig är i kyrkan så uppskattar jag mer och mer att vi på julafton med hela släkten samlad lyssnar när någon läser julevangeliet högt. Och naturkigtvis var det vår släkt som uppfann traditionen att samlas framför teven klockan tre.. Ofta ackompanjerat av snarkningar.. Påstås det...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bild

Maten är den viktigaste traditionen!
Har precis avnjutit frukosten med risgrynsgröt med en stor klick smör i och ljust bröd med julskinka och en med kalvsylta.

Fel julmat kan sabba hela julen för mig så jag lägger mig i när maten ska handlas. Sill o snaps ska man ha, skinka köttbullar ägg, brunkål så klarar jag mig. Men ju mer mat desto bättre. Undanber mig dock nymodigheter som kommit på senare år, som att det ska vara vegetariskt tex.

Kalle anka ska visas på tv oavsett om någon tittar!

God Jul på er!
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

InläggDetta inlägg har raderats av v702 den 19:27:31, 24-12-2015.

bmrobban

#22 » 01:48:35, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kommande tradition kunde kanske vara att titta in på forumet en stund efter julfirandet?
Det verkar som att många redan gör så.
Go jul o gonatt :grin:

8 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

mats_o

#23 » 13:43:06, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Jo då det blir jul i år också, den traditionella avsmakningen av skinkan är avklarad och utfallit till belåtenhet.
Tyvärr för skinkan så var det nog lite för många som var med på provsmakningen, blir nog till att dra i väg och handla ny skinka i morgon! Med många hungriga så blir en provsmakning rätt omfattande om man säger så!


Bild
Men det VAR en god skinka! :mrgreen: :thumme:
Tror vi får modifiera traditionen till nästa jul att provsmakningen ska ske lite mer i skymundan! :razz:


Där har jag ett knep. Jag köper två likadana skinkor. Då kan man ha en till "avsmakning" osv före jul och så finns det en kvar till den stora helgen :)

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#24 » 13:54:24, 25-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så blev det här också, bara att du var mer förutseende och köpte båda samtidigt! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hustrun brukar köpa två eller tre av den anledningen.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

Mikkel

#26 » 19:41:22, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frukostgröt
Bild
Kvällsmacka
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Sparkz

#27 » 20:01:21, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jul hörde jag ofta "Nu ska det bli skönt med lite julledigt" på jobbet. Och jag är rätt säker på att jag kommer att höra "Skönt att julstressen är över" när jag börjar jobba igen.

Men jag har bara varit ledig. En enkel jullunch hos morsan tillsammans med bror med familj. Inget springande i affärer efter saker som folk inte vill ha, ingen stress. Det räcker så.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

7 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#28 » 20:10:57, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:
Kvällsmacka
Bild


Men vad f*n, har du skinka kvar?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#29 » 20:29:48, 27-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jorå, här blev det två skinkor, har man bara en skinka så sitter man snett :mrgreen:
i övrigt har det varit lugnt här i skogen också Sparkz, kan vara riktigt skönt att slippa jäktet
v
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2 (trådstartaren)

#30 » 22:22:27, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fler i våra slott och kojor som vill dela med sig av sina jultraditioner?
Själv tänkte jag försöka återuppta en som jag inte har kunnat göra på 10 år, nämligen gå i julottan. Har gjort det varje år sedan 10-årsåldern, men när ungarna föddes så gick det inte. Ska se om jag kan locka med dem (vilket jag tror inte kommer att bli speciellt svårt).
Jag brukade skoja om att jag var en mycket regelbunden kyrkobesökare. Ja, en gång om året, exakt samma dag är väl om något exakt? :mrgreen:

En annan tradition är att ungarna och jag klär granen ihop. Började när de var 2 år gamla. De var så exalterade att de hängde alla kulor på kanske 10% av granens yta. Jag skrattade så jag grät då, samtidigt som jag filmade. Letade faktiskt precis fram den filmen och tittade på igen. Nästan så jag blir tårögd igen. Men det är mysigt att pynta ihop. Ska se om vi hinner göra det i morgon bitti.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se